• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Acras -

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
Acars -

Aircraft Communications Addressing and Reporting System -

Er dette er meldingssystem som bare flyets ID mottager og ikke sender eller er det bå RX og TX om bord i flyene ??

Kan noe fortelle meg hvordan en melding fra et norsk luftfartøy som befinner på veg mellom Frankrige og Spania får meldinger fra for eks SAS verksted på Gardermoen - tenker da går dette på leide linjer ( trådpar) til sentrale steder i Europa eller et mange like sendere ute i europa som sender samtidig vil treffe flyets mottager uansett !! Har lest en del på Wikipedia - uten å forstå helt hvordan denne transmision foregår. Noen som kan fortelle litt om systemets virkemåte og egentlig hva det brukes til ???

Jan Støkkebo
 
Last edited:
Back
Top