26.04 AC854 17:20 YVR-LHR 50G C-FIVR
Etter ankomst fra LAS bar det rett til immigration. Der viste seg at det var en egen avstikker for de som hadde internasjonale connections, og denne hadde ingen kø. Uflaks! Dermed var jeg inne i avgangshallen på null tid. Her var det den sedvanlige ansamlingen med butikker, men likevel svært så ryddig lagt opp. Det var også høyt under taket, slik at hele hallen fikk et svært så luftig inntrykk. Det var også relativt korte avstander til gatene, slik at denne flyplassen er absolutt en av de bedre jeg har vært innom. Også her var det gratis trådløst internett. Bra!
Jeg dro over til AC sin Maple Leaf Lounge, og tilbrakte ventetiden der inne. De serverte kjøttsuppe og det passet fint til øl . God plass, og svære vinduer mot rullebanen trakk opp. Her gikk tiden i sin helhet med til å studere resultatene fra helgens NFL Draft, slik at plutselig var det boarding. Jeg hadde valgt sete 50G, ettersom dette var bulkheadseat ved nødutgang. Dette var intet godt valg. Beinplassen var for så vidt OK, men det går ikke å strekke beina helt ut har, noe som er plagsomt på en så lang flytur. I tillegg er det et voldsomt rek av folk rundt nødutgang, slik at det er stadig noen som bumper borti en når en prøver å sove, samt unger som raser opp og ned midtgangen. Neste gang skal jeg lenger bort fra nødutgang!
My ride.
Boarding startet ca. en halv time før avgang, og det var tre luker for billettkontroll, derav den ene forbeholdt priority. Da jeg kom bort dit, var de fleste kommet seg om bord, og køene var derfor korte. Jeg fant raskt setet mitt i denne B773ER, levert så seint som i februar i år. Jeg fant meg raskt til rette, og koblet meg til enRoute. Overraskende nok var det problemer med lyden her, slik at det kun var lyd på ene øret, bortsett fra når PA’en ble koblet inn. Da virket plutselig begge øreklokkene, samt at lyden var skrudd nesten på fullt. Ørevoksen ble derfor blåst skikkelig ut av ørene! Ikke spesielt praktisk når en sitter i dyp søvn og det begynner å riste litt i flyet. Da kommer jo som kjent kapteinen på og ber folk ta på sikkerhetsbeltene….. Lang historie kort, det ble lite soving på meg på denne turen. Dårlig lyd på anlegget, kombinert med ingen mulighet til å strekke ut beina, var ikke noen vinnende kombinasjon. Heller ikke vindussperrene ble trukket for da de slo av lyset. Dette synes jeg er for dårlig på en nattflygning. Det ble derfor til at musikken fra telefonen ble koblet til i stedet for. Da fikk en mer fred og ro i det minste.
AC har en ganske så artig gimmick i kabinen på IC flyene sine. Det er lys i taket som skifter fra lys blå/turkis til mørk rød, veldig sakte. Dette gir en skiftende følelse i kabinen, og er egentlig ganske så stilig.
Lysspill i taket.
Matserveringen startet en drøy times tid etter avgang. Før dette var de rundt og serverte en runde med drikke. På AC sine IC flygninger er all drikke inkludert, også all alkohol. Jeg fikk meg en øl før maten, og en rødvin til maten. Deretter hadde jeg en kaffe og cognac, før forsøkene på søvn tok over. Middagen besto av valg mellom en biffrett og en kyllingrett. Jeg valgte kyllingen, og den ble servert med en tomatsaus og potetmos, mais og noe annet grønt. Det smakte faktisk ganske godt. Til dessert var det en sjokoladesak, som var riktig så velsmakende. I hvert fall til flymat og være. Totalt sett foregikk serveringen raskt og effektivt, og de kom også relativt raskt og hentet brettene etter spisingen var over.
Til frokost ble det servert en muffin, en yougurt og en appelsin juice. En frokost helt etter min smak egentlig. Enkelt og greit. I tillegg kom de med kaffe eller te. Denne serveringen startet når vi nærmet oss Irland, og var ferdig i god tid før nedstigningen startet.
Som alle ser, så er det bare en viktig by i Norge.
Som oppsummering må jeg si meg svært så godt fornøyd med det produktet AC leverer på økonomiklasse. Til sammenligning med min tur til BKK nylig, så når ikke LX de til knærne en gang! EnRoute systemet er virkelig bra, i hvert fall når teknikken virker. Enkelt å bruke, og meget gode skjermer. Utvalget av filmer og tv serier er variert og bra. Det samme gjelder musikken. Dette systemet har de nå implementert på de aller fleste flyene sine. Disse kommer nok etter etter hvert. Beinplassen er generelt god, og dette er første gang jeg ikke har hatt noen som helst problemer med en tre timers flygning bak i bussen i en A319. AC kan derfor absolutt anbefales for andre.
Når det gjelder det gjelder poengopptjening, så hadde jeg en Tango Plus billett. Dette betød 100% Aeroplan opptjening, og også status miles hele veien. Hadde jeg valgt en Tango billett, så ville jeg spart ca. 800kr, og fortsatt fått 100% opptjening, men da ville leggene T/R Canada-USA ikke vært statusgivende.