Abu Abdallah fikk reise med Sterling!!!

intransfer

ScanFlyer Blue
Kilde: Nettavisen: http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article314704.ece

Hvis man ikke var redd for å fly blir man det kanskje nå :spin: :

En dansk journalist fra Ekstra Bladet bestilte flybilletter til Oslo i Osama bin Ladens navn. Det skapte overhodet ingen vanskeligheter.

Peter Astrup fløy fra København til Oslo og Gardermoen fredag under navnet Abu Abdallah, som er Osama bin Ladens vanligste dekknavn. Ingen fant grunn til å sjekke identiteten hans.

- Vi bestilte en billett på Sterlings hjemmeside med fiktivt navn og fiktiv adresse uten problemer, sier Astrup til Dagbladet. Han fikk et bestillingsnummer, hevet billetten på Kastrup i en automatisk check-in-maskin og gikk på flyet.

Søndag skrev Ekstra Bladet om reisen under tittelen «Velkommen om bord, Osama bin Laden».

Informasjonssjef i SAS, Siv Meisingseth, sier til Dagbladet at det ikke lenger er ID-plikt for alle passasjerer.

Replying to Topic 'Abu Abdallah fikk reise med Sterling!!!'

personlig er jeg glad vi ikke har TSAs neo-facistiske "no-fly list" på denne siden av Atlanteren...

Originally posted by CK

personlig er jeg glad vi ikke har TSAs neo-facistiske "no-fly list" på denne siden av Atlanteren...

Enig! Men litt undersøkelser av denen saken hadde kanskej ikek vært dumt.....og mulig det er gjort uten at passasjeren vet det.

Hvor er det SAS_Siv som uttaler seg om en reise på Sterling? Handler alt om SAS nå?

Originally posted by EB

Hvor er det SAS_Siv som uttaler seg om en reise på Sterling? Handler alt om SAS nå?

Jøss...les første posting så får du svar på spørsmålet ditt. DAGBLADET!
Hun har ikke svart for Sterling.

Men Dagbladet spør SAS om Sterling... BRA!

Og Nettavisen henter info fra Dagbladet om en sak som Extra Bladet om Sterling, og SAS blir......

hmmm, var ikke helt klar over hvor gode journalistikk dette egentlig var.

Men Extra Blad journalisten fikk i hvertfall noe ekstra ut av Oslo turen sin. Et eksempel til etterfølgelse for andre journalister.

Men for å være litt seriøs, han burde bli straffet for å reise med falskt navn. Jeg er ikke så veldig glade i denne form for "sikkerhetssjekking" fra pressen. Og jeg gleder meg ikke til den dagen en journalist fester etter eller annet (på galt sted) på det flyet jeg skal reise med bare for å vise hvor dårlig "sikkerheten" er.

Enig... Denne form for "grave"journalistikk er jeg ikke noen stor tilhenger av...

En vakker dag kommer pressen til å ta med seg 'live' ammo eller bomber for å teste om det gikk ann, og da kan det gå galt. Hvorfor tester ikke pressen tollvesenet f.eks? Se om det går ann å ta med heroin gjennom tollen? Dreper mye mer enn flyterrorisemen i Norge har gjort noen sinne i løpet av ett år.

Eller man kan teste hvor mange lovbrudd man kan gjøre med en bil før man blir stoppet...

Pressen graver i det meste...men vi legger nok mer merke til flyrelaterte saker.

Originally posted by EB

Pressen graver i det meste...men vi legger nok mer merke til flyrelaterte saker.

Grave er en ting. Gjøre ulovlige ting er ikke bestandig så lurt.

Nei...men har sagt at pressen alltid er lur?

Jeg synes faktisk at det er et poeng å kreve folk for ID ved innsjekk - nettopp for å ta folk som måtte ha interesse av å reise i falskt navn. (At det finnes noe som heter falske pass, er en annen sak...)

Men jeg er også glad for at man ikke har en egen no-fly liste. Hva skal man med det? Osama er jo ettersøkt uansett, så en egen no-fly liste er jo bare tull.

BA sjekker over alt!!! Har vist passet mitt flere ganger den siste uken enn jeg har på de siste 15 flyturene før!

Innsjekkingsautomatene er ikke så flinke til å sjekke at ID stemmer med billetten...

Originally posted by TG923

Innsjekkingsautomatene er ikke så flinke til å sjekke at ID stemmer med billetten...
Nei men det går an å sjekke ved gaten. Fløy til Riga og da ble alle sjekket før ombordstigning av en flyvertinne....

Ved ankomst fra Dubai i går morges var det også en ekstra sjekk i det vi gikk ut døren av 747`n og før vi kom inn i terminalen! Gudene vet hvorfor vi hadde den sjekken???

hvem er det som husker at osam bin laden kaller seg 'Abu Abdallah uansett........
:sarc

Helt enig.. Hadde jeg sjekket ID selv med det navnet, så hadde jeg sluppet vedkomende ombord i flyet.
Folk går da ikke å rundt å husker på alle alias til diverse terrorister. Det er noe for sikkerhetspolitiet.. Tåpelig.

Det er ca 35000 personer (ekslusive alias) på noflylista til junaiten. Sjekk opp mot alle de ville være håpløst. Dessuten så har det vært andre enn Osama som har gjort terrorist'handlingene'.

Back