• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

A380 i din egen hage

• Thread starter Thread starter SK931
  • Start date Start date
S

SK931

Guest
Hva med en slik liten modell å kunne leke seg med ?

A380 model

Flere bilder og en liten video på lenken over!

airbus1.jpg

:up:

Replying to Topic 'A380 i din egen hage'

Finnes det regler for hvor store private modellfly det er lov å fly? Et slikt fly kan jo gjøre stor skade på folk og eiendom hvis man går inn for det.

næsen på den model er faktisk pænere end virkeligheden. Måske de skulle sælge det design til Airbus?

Originally posted by LN-BRK

Finnes det regler for hvor store private modellfly det er lov å fly? Et slikt fly kan jo gjøre stor skade på folk og eiendom hvis man går inn for det.

I fysisk størrelse vet jeg ikke, men for noen år siden synes jeg å huske at det gikk på vekt. Ikke hva man hadde lov til, men hvor stort det måtte være før man søkte/ga beskjed (eller hva det var) til Luftfartsverket (den gangen). Tror det var 5 kg. (?)
Det virker litt lavt, men i og med at de bygges i lette materialer, kan jo 5 kg modellfly fort bli stort da. Mulig det er andre regler nå, men vi har vel kanskje "modellfolk" i rekkene som kan steppe inn her??:)

BTW: bra liten videosnutt med lyd i den linken der....

<sikle>Ikke dum den der nei! Den kan jo til og med felle inn hjulene!

Nesa er mye penere enn på orginalen! Lekkert! La oss håpe at vi kan få en slik en til jul.

Denne karen er kjent for å lage sine modeller 100% lik orginalen... Hvis nesa på modellflyet ser sånn ut, så er nok sjansen meget stor for at orginalen ser sånn ut også... Han har såvdt jeg vet ingen avvik på sine andre fantastsike skalamodeller, så det hadde vært rat om han skulle ha gjort en dårligere jobb på dette prosjektet..

Det er nok bare vinkelen og fargene som spiller dere et lite puss...

Hva vekt og størrelse på modellfly angår, så er nok 5 kg. i minste laget... Mitt minste (og eneste operative) modellfly veier 6,5 kg med full tank...
Har en F-117 liggende uferdig, som med tid og stunder nok vil veie ca. 12 kg...

De typiske jet-modellene man ser, av type jagerfly med jetmotor, veier som oftest 8-15 kg med full tank, mens andre skalafly, som store DC-3'er, 1/3 skala akrofly, o.l. fort kan veie opp i mot 20 kg...

Er usikker på hva grensa for modellfly er her, men de fleste stedene i Europa mener jeg den er på 50 kg... I USA er den på halvparten, noe som jet-pilotene der borte klager fælt over da de kan glemme å lage slike airliners som den karen øverst i denne tråden...... De er i utgangspunktet begrenset til litt store jagerfly sånn sett...

Grensen for når du må få untak går vel ved 20 kg. I henhold til et EU-direktiv er det også krav til ansvarsforsikring som dekker inntil 7,5 millioner kr. for modeller over 20 kg.

Back