• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

A380 - en ripoff?

Mats Danielsen

ScanFlyer Blue
Hei,
vet ikke om denne diskusjonen har vært oppe før men jeg satser på at den ikke har det.

Det jeg rett og slett tenker på er om Airbus har kopiert McDonnell Douglas sine planer om et to etasjes fly - McDonnell Douglas MD-12?

Se likhetene:

300px-Md-12-2.png

McDonnell Douglas MD-12

A%20380%20.jpg

Airbus A380
 
Om noen lager et toetasjet fly vil de vel stort sett likne på hverandre? To vinger, sannsynligvis fire eller fler motorer? Halefinne og cockpit? ;) Og hvem kom først?
 
Men du kan se på flere dokumentarer rundt design prosessen til A380 at de vurderer utrolig mange alternativer. Bla. to flyskrog festet inntil en annen og masse mer.
Jeg synes bare det er litt mistenkelig.
 
Synes faktisk at MD-12ern har litt mer 787-preg enn A380-preg i snuten.

Men du kan se på flere dokumentarer rundt design prosessen til A380 at de vurderer utrolig mange alternativer. Bla. to flyskrog festet inntil en annen og masse mer.
Jeg synes bare det er litt mistenkelig.
Ikke merkeligere enn at mange biler også er veldig like. Man forsøker å optimalisere ifht. de egenskaper man ønsker og da er det ikke overraskende at ting blir likt. Fremtidstegninger med flere skrog m.m. har nok være mere løse ideer da en av rammebetingelsene er at de må kunne benytte eksisterende infrastruktur rundt om kring også.
 
Nå skal det være en del mennesker i Airbus som før jobbet for MCD. Så det er ikke så rart at flyet A380 har mange likheter med MD12!
 
MDD og Airbus hadde jo planer om ganske tette samarbeid, blant annet om MD12 om jeg ikke husker helt feil, så det kan jo hende at noen fikk noen idéer
 
Men å kalle A380 en ripoff fordi designet ikke er helt ulikt blir å dra det vel langt - det ligger litt mer arbeid bak A380 enn det gjør hos Kinesiske bilprodusenter...;)
 
MDD og Airbus hadde jo planer om ganske tette samarbeid, blant annet om MD12 om jeg ikke husker helt feil, så det kan jo hende at noen fikk noen idéer

Ikke bare planer...de samarbeidet om nettopp MD-12 men samarbeidet sprakk, det var vel en artikkel serie (2-3) i Airliners noe aar tilbake om dette samarbeidet....
 
Kanskje de fikk noen ideer - en etasje ekstra for passasjerer? Men søren, Boeing 747 har jo allerede en etasje ekstra selv om det kanskje best kan karakteriseres som et loft.

MD12 var en fly på størrelse med 747-400 både passasjer (maks. 511) og motormessig (GE CF6-80C2).

Men la oss ta en sammeligning mellom størrelsene for A388, B744 og MD12

Vingespenn:
A388 - 79,8 m (23% større enn MD12)
B744 - 64,4 m
MD12 - 64,9 m

Lengde:
A388 - 73,0 m (15% større enn MD12)
B744 - 70,7 m
MD12 - 63.4 m

Vingeareal:
A388 - 845 m² (56% større enn MD12)
B744 - 541 m²
MD12 - 543 m²

MTOW:
A388 - 560 tonn (30% større enn MD12)
B744 - 397 tonn
MD12 - 431 tonn

Max. trust for fire motorer
A388 - 1244 kN (14% større enn MD12)
B744 - 1128 kN
MD12 - 1096 kN

Maks. passasjerantall
A388 - 853 (67% større enn MD12)
B744 - 568
MD12 - 511

Slektskapet til andre MD er stor, bare se på snuten og wingletene - de er fra MD11. MD12en har også en rett vinge, ikke den knekken som A380. Når det gjelder wing sweep så ligger MD12en midt mellom Airbus (minst) og Boeing (mest) som er normalt for MD-flyene.

Med andre ord ser eneste likheten ut til å være to fulle etasjer med passasjerer, så var det slutt på likhetene.
 
Det er også en evigvarende påstand om at Su-27 og MiG-29 (som er to vidt forskjellige flytyper) er "kopier" av F-15, at Tu-154 er kopi av Trident (eller 727, som også er vidt forskjellige) osv osv. Men gir man to forskjellige designteam i oppgave å lage hver sitt konsept til samme parametre (tilgjengelig motorteknologi, det fremste i aerodynamikk, ønsket rekkevidde osv), vil både størrelse og utseende ofte bli relativt like. Men ser man de nærmere i sømmene, vil man se mange vesentlige forskjeller.
 
Det er også en evigvarende påstand om at Su-27 og MiG-29 (som er to vidt forskjellige flytyper) er "kopier" av F-15, at Tu-154 er kopi av Trident (eller 727, som også er vidt forskjellige) osv osv. Men gir man to forskjellige designteam i oppgave å lage hver sitt konsept til samme parametre (tilgjengelig motorteknologi, det fremste i aerodynamikk, ønsket rekkevidde osv), vil både størrelse og utseende ofte bli relativt like. Men ser man de nærmere i sømmene, vil man se mange vesentlige forskjeller.

Og TU 204 er visstnok en kopi av 757...
 
Bra tema! Mener å huske at det faktisk var en dokumentar på tv rundt MD 12 v/ A380.
Mener også at Airbus fikk tilgang til noen av disse tegningene, men her er det sikker andre som kan mer enn meg.
 
Nå trenger man ikke være en juksepave om man bygger et toetasjes hus med fire ovner, bare fordi noen på 1940-tallet gjorde det, attpåtil i en annen verdensdel. (Boeing 377 Stratocruiser var meg bekjent den første, hvis da ikke de "kopierte" en brite eller en russer et sted... :)
 
Back
Top