A r c t i c T i g e r - Spotters' day

seilfly

Infrequent traveller ;-)
A-splash-IMG_2120agrindvoll.jpg

Etter en pause etter takeoff-bølgen fikk vi beskjed om at det var på tide å komme seg ut igjen. Da vi ankom stedet hvor vi skulle stå taxet allerede en A7 forbi etter å ha landet etter endt tokt. Det var bare å skyndte seg ut, og jeg rakk akkurat å ta det første bildet før den taxet for langt og inn i en sone der vi ikke fikk lov til å ta bilder. (Ytre begrensninger var taxiway Y for å ikke få "hemmelig stuff" på bildene). Det som var veldig stilig var at de aller fleste taxet og stoppet for fotografene, noen tok til og med noen ekstra rundt rundt i TWY-krysset for å bli fotografert fra flere vinkler :)
IMG_1963agrindvoll.jpg

Tett etter fulgte disse... - Artic Zebra '07?
IMG_1964agrindvoll.jpg

IMG_1970agrindvoll.jpg

Det var nok av folk som hadde møtt opp! Og dette er vel nesten halvparten!
IMG_1973agrindvoll.jpg

IMG_1975agrindvoll.jpg

IMG_1980agrindvoll.jpg

IMG_1988agrindvoll.jpg

IMG_1992agrindvoll.jpg

IMG_1994agrindvoll.jpg

IMG_1996agrindvoll.jpg

IMG_1997agrindvoll.jpg

De taxet inn imot hvor vi stod, og kunne derfra svinge venstre, høyre eller fortsette rett fram... denne svinget høyre :)
IMG_2002agrindvoll.jpg

IMG_2003agrindvoll.jpg

IMG_2007agrindvoll.jpg

Gjorde en sving for publikum
IMG_2008agrindvoll.jpg

IMG_2010agrindvoll.jpg

IMG_2012agrindvoll.jpg

IMG_2020agrindvoll.jpg

IMG_2022agrindvoll.jpg

IMG_2026agrindvoll.jpg

IMG_2029agrindvoll.jpg

IMG_2030agrindvoll.jpg

Look - no hands!
IMG_2032agrindvoll.jpg

IMG_2034agrindvoll.jpg

IMG_2039agrindvoll.jpg

IMG_2040agrindvoll.jpg

IMG_2042agrindvoll.jpg

IMG_2044agrindvoll.jpg

IMG_2050agrindvoll.jpg

IMG_2060agrindvoll.jpg

IMG_2063agrindvoll.jpg

IMG_2064agrindvoll.jpg

IMG_2066agrindvoll.jpg

IMG_2070agrindvoll.jpg

IMG_2075agrindvoll.jpg

IMG_2084agrindvoll.jpg

IMG_2086agrindvoll_v2.jpg

IMG_2098agrindvoll.jpg

IMG_2099agrindvoll.jpg

IMG_2106agrindvoll.jpg

IMG_2108agrindvoll.jpg

IMG_2111agrindvoll.jpg

IMG_2113agrindvoll.jpg

En C-21 kom innom etter å ha flydd landingsrunder. Typisk treningstur.
IMG_2118agrindvoll.jpg

IMG_2123agrindvoll.jpg

IMG_2127agrindvoll.jpg

IMG_2128agrindvoll.jpg

Så kommer go'flyet :D
IMG_2136agrindvoll.jpg

IMG_2140agrindvoll.jpg

IMG_2143agrindvoll.jpg

Noen prøve seg på å konkurrere ut flyene på bakken, men det ble bare rot (om noen tok den)
IMG_2145agrindvoll.jpg

IMG_2155agrindvoll.jpg

Parkert
IMG_2163agrindvoll.jpg

Veis ende! Takk for titten folkens!
IMG_2160agrindvoll.jpg

Nydelig bilder Andreas. Gjør oss alle misunnelige...

Du har vel ikke bilde av den Hind? Fullsize og ikke små detalje bilder..

Ørjan

Dessverre Ollie! De ankom etter oppdrag da jeg stod klar til å dra til hurtigbåten til Trondheim.

F-5'en fra Rygge så jeg ikke noe til... Flymuseet kanskje? ;)

Originally posted by seilfly

Dessverre Ollie! De ankom etter oppdrag da jeg stod klar til å dra til hurtigbåten til Trondheim.

F-5'en fra Rygge så jeg ikke noe til... Flymuseet kanskje? ;)

Morsomt!:lol: - Jeg kjørte en av teknikerene til OSL på tirsdag- som skulle opp å klargjøre den for oppvisning- rart du ikke så den? Han får baksetetur ned i morra forøvrig- skal lande på Rygge ca kl 1000, for de som måtte ta turen forbi der da!

Ellers fine detaljer igjen Andreas- bildet av Rafal'en rett forfra var rosinen i pølsa!

Veldig gromme bilder!!!!

F-5'en fra Rygge stod rimelig kjeitete til lørdag..., klint heeeeeelt innerst i hangar E.
Mange var bortom og tok bilder, men jeg synes det var temmelige umulige forhold der inne. Ble allikevel noen bilder av denne maskinen, men beklager at jeg klippte snuten på akkurat dette...
RNoAFF-5Freedomfighter.jpg

SE-DYD - om det skulle være oppvisning med F-5'en så spørs det om det var dagen etter jeg var der, under "åpen dag" som var separat fra "Spotters' day"...

Jeg beklager forøvrig den store "fotobylinja" på et av bildene på høykant. Det skyldes automatikken i batch-prosesseringen av fotobylinje til alle bildene.

Takk så mye for alle comments!

Prøver med noen til av F-5'en fra Rygge da....
(Beklager lys, evt. uklarheter og annet, og så stod det jo så mye ræl bak maskinen at det blir mye "bråk" i bildet....).
RNoAFF-55.jpg

RNoAFF-54.jpg

RNoAFF-53.jpg

RNoAFF-52.jpg

I følge speaker, var dette aller siste offisielle opptreden av denne maskinen, som etter hans ord, skal flys til Rygge på mandag og parkeres.
Han sa også at denne var med i det antallet F-5 som skulle tilbake til USA...?
Var ikke denne tigeren avsatt til museumsformål i Norge da...?

Jeg hadde håpet på luftbilder, men fint at noen så den! Har mange bilder av den selv, men bare på bakken dessverre. Egentlig skulle de ha brukt den i lufta på Rygge Airshow, men så var det en i arrangørstaben som kom til å love den bort til en stand for ett eller annet næringslivsfirma, mot en slant med penger- og dermed forble den på bakken. (Feil beslutning- spør du meg).

Dessverre er den en av de 15 som skal tilbake til USA- en sivil flyskole av alle ting skal overta dem. Den sivile skolen tar oppdrag fra militær flyskole (Andreas kan sikkert fortelle hvilken) og skal lære opp de som av en eller annen grunn ikke klarer å mestre F-16- dvs trenger en lettere maskin å gjøre seg varm i.

Det står en F5-tiger på flymuseet på Gardermoen- heldigvis- det er kanskje den du hadde i tankene!?

Bildene dine var forøvrig riktig fine innebilder!

Vedlagt Tigeren på Flymuseet!

Attachments

• rnoaf_208_1y7j9189.jpg
    rnoaf_208_1y7j9189.jpg
    173.7 KB · Views: 153
  • rnoaf_208_1y7j9192.jpg
    rnoaf_208_1y7j9192.jpg
    179.7 KB · Views: 149
  • rnoaf_208_1y7j9290.jpg
    rnoaf_208_1y7j9290.jpg
    204.7 KB · Views: 145
Kjenner ikke til hvilken skole det dreier seg om, men jeg må unektelig innom T-38 som er noe a det samme ulla som F-5 (sammenlikner man de forstår man hva jeg mener). Håper det er den skolen jeg tenker på ;)

Back