''Å jul med din glede'' ~ ZRH - CPH
03.01.12, 12:20
Zürich [ZRH] - København [CPH]
LX1270 | Airbus A320 -100/200
Sete: 5F
Etter en fantastisk flott ferie i Zürich, med både flott julefeiring og nyttårsfeiring, så var det tid for å reise tilbake til kalde Norge. På forhånd hadde jeg blitt syk (noe jeg er enda), så jeg var spent på hvordan jeg ville takle reisen hjem til Norge. Som jeg har skrevet tidligere så var det en ny vri på reisen, ved at jeg reiste via København istedenfor Oslo. Det var en følelsesladd avskjed fra Sveits, noe som også gjorde at jeg nesten klarte å gå glipp av hele turen. Rakk akkurat bag drop. Jeg sjekka inn for reisen dagen før via sas.no sine sider, og printa ut boarding card. Det fungerte utmerket. Det var bare å gå til skranken, levere bagen og gå videre. Jeg hadde 21.6 kg i bagen, så viss jeg klarte limiten på 22 kg med veldig småe marginer. 400 gram er jo ingenting. Så var det tid til den nye sikkerhetskontrollen til Zürich Airport, og makan til rask sikkerhetskontroll har jeg ikke sitt på lenge. Ingen kø, veldig rask betjening og plutselig så stod jeg i en ny duty free store som hadde et meget godt utvalg. Imponerende lagd, og det innfridde forventningene jeg hadde før reisen. Det var litt shopping i duty free store, før turen gjekk til gate A71. Går alle flyene til Skandinavia rundt den gaten? Når jeg reiste hjem i februar så var det gaten ved siden som tok oss til Oslo.
Igjen så var jeg blant de siste som gikk inn på flyet. Etter den store skuffelsen av Swiss på reisen Oslo - Zurich, så håpte jeg at de skulle ta revansj. Og for en revansj det ble. Jeg ble møtt av to mannlige crewmedlemmer som var svært høflige. Jeg hilste fint på Sveitisk/tysk og dei hilste fint, og ønskte meg velkommen om bord

. Jeg fant meg til rette på sete 5F, og knyttnevetesten bestod greit. Uansett så er det svært fin utsikt fra 5F, der ingen vinger eller motorer ødelegger utsikten. Vi taxa ut 10 minutter etter oppsatt rutetid, men kapteinen sa at vi ikke vil bli forsinket i København. Crewet ønskte oss velkommen både på tysk, engelsk og italiensk og som vanlig så kom skjermene ned for å vise sikkerhetsfilmen. Jeg frykta at vi kom til å ta av på rullebanen lengst vekke fra terminalen, men for første gang så tok vi av på en rullebane jeg ikke visste fantes. Mellom schengen terminalen og hovedterminalen er det visst en rullebane :S Veldig spennende, og take off gikk smertefritt. Men så kom høgdepunktet: Take off var mot Frankrike, for å så ta en 280 graders sving rundt Zurich området. Himmelen var skyfri, og vi såg hele Zürich med alpene i bakgrunnen. Fantastisk opplevelse

Det ble en litt lang take off, men verdt hvert eneste minutt. Så ble området under oss litt kjedligere, og sikkerhetsbeltet kunne tas av. Jeg krysset fingrene for at vi ikke skulle få Calzone ''dritet'' vi fikk på flighten mellom Oslo og Zurich. Heldigvis fikk vi fantastisk gode sandwich. Vi kunne velge mellom ost og skinke, og jeg valgte ost. Meget godt brød, og meget god ost. I tilegg ble det cola

Etterhvert kom også Swiss sjokoladen som er så god. Igjen ble det iPad gaming og musikk, og flyturen gikk under et blunk. Kapteinen var flere ganger på speakeren og gav oss svært god informasjon om flyturen og om København. På skjermene gikk de samme filmene som på veien til Zurich, så det var uaktuelt å se på. Men som sagt så gikk flyturen fort, og plutselig så var det tid for landing. Et møkkavær i Køben gjorde det vanskelig å lande, men en imponerende landing gjorde at helhetsinntrykket ble enda mer positivt. Crewet ønskte oss velkommen både på tysk, italiensk og engelsk, og annen informasjon som vi trengte. Vi landet også til oppsatt rutetid, så ingen sure fjes å se.
Rating ZRH - CPH (SWISS):
Sete: 8/10
(Samme setene som på veien til Zurich, men ikke same benplass)
Crew: 10/10
(PERFEKT)
Pilot/Kaptein (Take off/landing/informasjon): 10/10
(Fantastisk take off, imponerende landing, og hele tiden informering! PERFEKT!)
Mat: 10/10
(Etter calzone skuffelsen var dette rene delikatessen)
Flytur: 10/10
(Gikk fort, fantastisk opplevelse med take off, og trygt framme i rett tid)
Konklusjon: 9,6/10
Nå viste Swiss at dei er blant de beste flyselskapene i verden!