8 timer i New York City

CFN_001

ScanFlyer Blue
Hei! Jeg har en connecting flight fra EWR med ankomst på EWR 12.00 og avgang 20.00

Hva er raskeste og/eller billigste måte å komme seg til Central Manhattan på fra EWR?
Flyet tilbake er CO39 til Oslo så hvor lang tid i forveien bør jeg ankomme flyplassen?

Det raskeste er vel taxi, det billigste er tog.
Taxi'en tar deg dit du vil, toget går til Penn Station på 30' gate. En grei regel er å være tilbake 2 timer før STD. Dog, sjekker du inn før du evt. reiser inn til Manhattan kan du kanskje strekke deg noe på tiden.

Vel, buss like utenfor ankomst er garantert billigst , tar like lang tid som taxi/limo i køene inn/ut i byen, kun $ 25 t/r til Port Authority på 42 gate ved Times Square. Ingen toll/tips etc.. Hvert 15. min begge veier..

Du må beregne minst over $ 100 med taxi t/r . Ut av New York må du betale gebyr siden NYC taxiene ikke kan ta folk fra EWR.. Taxameter tikker meget raskt i køene. Bortkasta penger du kan bruke på en god lunsj etc..

Men er dere flere kan det bli et helt annet regnestykke...;)

Har brukt alt selv (taxi/limo ), men kun buss nå. Så greit. Skal man til 34 gate så er det kun 10-12 min å gå.. Men antar du vil holde deg ved Times Square.

SomThomas sier bør du være der to timer før CO 38. Av erfaring går det fint om du drar tilbake fra Port Authority før kl 17.00, men ville dratt en halvtime før...

Hva skal du stresse for i NYC for i 2 timer når du har de glimrende anbeafalingene ovenfor for?

Evt. en tur på Outlet?

http://www.jerseygardens.com/

10min i taxi fra Newark, aldri vært der før, men har hørt bare varmt om både utvalg og pris.

Kan bakke op om denne. Dette er et rigtig fint mall med muligheden for få en masse gode tilbud. Har været her et par gange og du vil udnytte tiden langt bedre end ved at bruge den på transport til/fra Manhatten. Det kommer naturligvis an på om det er stemningen på Manhatten du vil have eller shoppe. Til sidstnævnte vil jeg med så kort tid til rådighed foretrække Jersey Garden Mall.

Helt enig, det går shuttle til Jerseygardens fra P4 hele tiden.. Kun noenf å bucks t/r. Ta Airtrain en stopp til P4 og gå ned og vent utenfor der hvor hotellshuttlene går..

MEN, hadde heller dratt ned til Times Square.. ;). Du har nok tid...

Dersom du ikke har vaert i NYC foer, ville jeg tatt turen til Manhattan. Det andre dillet som anbefales her er bortkastet tid i min bok. Jersey trip?? Come one, da ville jeg heller blitt paa flyplassen

Enig med Reidar, dersom jeg hadde 8 timer, hadde jeg ogsaa tatt turen inn til byen og spist lunch og tatt inn den herlige stemningen byen byr paa. Times Square er unnagjort paa 10 minutt og er ett sted jeg ikke akkurat trakter tilbake til..

Men jeg ville ikke tatt bussen. Er du alene og paa budsjett er det kanskje ok, men ikke for meg.

Taxi holder man seg unna. Det er overpriset og toget tar alt for lang tid.

Limo/Car service er billigere og enklere enn taxi. Du kan booke en towncar i ett par tre timer for rundt 150 dollar + toll og tips. De vil da ta deg rundt i byen og vise deg det som er interessant. De vil da ogsaa vente. Du kan ogsaa bestille en bil to veier og ta deg rundt Manhattan med taxi.

Var innom der sist jeg hadde for mye tid på flyplassen. Etter å ha sett større outlet var det en skuffelse. Så for eksempel etter hodetelefoner, men fant bare billig ræl der. Transport til Outleten var imidlertid greit.

Ved neste stayover tenkte jeg ta tog til Manhattan. Er det virkelig raskere med buss? Continental anbefaler bare tog.
http://www.continental.com/web/en-US/content/travel/airport/maps/ewr.aspx#AirTrain

Ellers holder i USA sølvstatus til å bruke priority gjennom sikkerhetskontrollen. Det kan spare litt tid.

Last edited:
Dersom du ikke har vaert i NYC foer, ville jeg tatt turen til Manhattan. Det andre dillet som anbefales her er bortkastet tid i min bok. Jersey trip?? Come one, da ville jeg heller blitt paa flyplassen

.

Der kom den ja - hadde regnet med den litt før, men tidsforskjellen gjør vel sitt ;)

Du har nok stadfestet at du er en "globetrotter" fra et metropol, men her er det jo snakk om å få litt ut av få timer.

Hører mye godt om Jersey City fra "de som hare greie på det" også fra svært frekventerte New York reisende.

Det er en god del svært bra restauranter der også hvor han kan får seg en god lunsj/tidlig middag til halve prisen av NY.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=529316

http://www.destinationjerseycity.com/things-to-do/top-picks/

http://www.destinationjerseycity.com/things-to-do/dining-drinks/

Er det mulig å komme seg fra EWR til frihetsstatuen uten å dra via Manhattan? Det er jo en lang omvei.

Er klar over at det ligger nærmere, det var derfor jeg spurte. Hvor mye koster taxi fra flyplassen og er det mulig å reise kollektivt dit?

Jeg er enig med Tommy og Reidar, skal man på en snarvisitt til NYC så bør det være Manhattan som er målet. En by som NYC er, selvfølgelig, umulig å få med seg på et besøk på tre timer, men jeg ville prioritert:
  • Times Square: Jeg synes Tommys forslag om 10 minutter er litt snaut og ville satt av 15, men på tross av det er ei turistfelle er det et ikon som bør besøkes.
  • Top of The Rock: Etter min mening beder utsikt enn Empire State Building og en fin måte å få en følelse av å ha sett byen.
  • Metroen: Nok et ikon og jeg ville tatt den en gang for å oppleve den.

Top of The Rock: Etter min mening beder utsikt enn Empire State Building og en fin måte å få en følelse av å ha sett byen.
Om man bare har en kort transit kan det være risikabelt å prøve seg på Empire State Building. Det kan ta flere timer både å komme seg ogg og å komme seg ned i det bygget. Den største fordelen med Top of The Rock er at det går mye raskere og at det er færre folk der.

Om man er ved Rockefellebygningen tidligere på dagen har de "Today Show" derifra og det er ofte store artister som mimer til ett par låter utenfor. http://www.youtube.com/watch?v=NPy5UcpIcho

Takker for mange gode tips! :) Fantastisk forum!

Hvordan er trafikk bildet i New York/Newark om dagene? Har de konstant rushtid eller er det noen tider man bare bør tenke på å komme seg på veien før rushet starter? Veiene i USA er jo litt bedre dimensjonert enn trange byveier i Norge.

Klokken 12 inn mot Manhattan bør gå rimelig greit både langs vei og ihvertfall kollektivt. Dog, tilbake i 4-5 rushet kan det ta alt fra 40min til 2 timer. Jeg har opplevd begge.

Back