• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

787 til Svalbard i september

Winglets på illustrasjonsbildet som NRK bruker - vil noen versjoner av 787 bli levert med WL, eller er det kanskje en gammel "arbeidstegning"?

Winglets på illustrasjonsbildet som NRK bruker - vil noen versjoner av 787 bli levert med WL, eller er det kanskje en gammel "arbeidstegning"?

787 kommer kun med raked wingtips, ikke winglets.

Iflg. bildeillustrasjonen er det etterfølgeren som har winglets :lol:
Boeings 878 Dreamliner.

Dette er en animasjon av 787-3, som var planlagt, men som ble kansellert. Den skulle etter planen ha winglets, imotsetning til -8 og -9 som kommer med raked wingtips. Men nå ble uansett ikke -3 noe av

Du skal være temmelig desperat før du diverter til Svalbard med en widebody .. dette er kun for å kunne ha alternativet i tilfelle shit virkelig happens ...

Svalbard ligger jo relativt isolert til i en europeisk sammenheng, så sett i lys av for eksempel den nylige askespredningen fra Island, så er det vel enkelte som synes det er greit å ha Svalbard som en mulighet for å sette ned et fly eller to.

isolert er det, men fasilitetene for pax er jo meget bra der oppe, jeg vil tro bedre enn BGTL, som står some ETOPS. Kanskje ikke veldig moro å sette ned et stort fly der, men det jeg prøver å forstå er hvor grensa mellom en "ordinær" ETOPS diversion (som vel ikke skjer så ofte heller) og en nødsituasjon går.

Alternate i denne planen tro :

Boeing plans to send the second 787, ZA002, to the north pole at the weekend. The flight will be a key test of the Honeywell-developed navigation package, as magnetic heading in the polar region is unreliable or completely useless for navigation.

The 787 will, for the first time, be penetrating deep into the Canadian area of magnetic unreliability in which magnetic variations are extreme, frequently not constant at the same point, and change rapidly as an aircraft changes position. The point of convergence of magnetic field lines in the northern hemisphere wanders over time and is not at the geographic pole. It presently lies in Canada’s Northwest Territories and is about 11.6° south of the geographic north pole, and about 104.3° west longitude.

http://www.aviationweek.com/aw/blog...bdbbPost:67fb53b9-c078-420c-a8a3-6bd00512cabe

Ingen som veit noe mer om nøyaktig dato? Jeg har både familie og venner der oppe som jeg kunne tenkt meg å besøke i løpet av måneden - at det "tilfeldigvis" blir samtidig som en 787 besøker byen - det hadde ikke gjort noen vondt... :)

Back