• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

787 må slankes?!

branserud

ScanFlyer Blue
787 må slankes?!

Hangar skriver 22/1-10 så det spörs hvor aktuellt det er:

Boeings nye Dreamliner skal ut på diett

Boeing har startet arbeidet med å slanke vekt av den ny 787 Dreamlineren som igjen vil bety enkelte endringer i designet.

I følge en talsmann for den amerikanske flyprodusenten veier flyet mer enn det som er lovet flyselskapene.

Dyrere enn først antatt
Problemet er i dag at de første seks testflyene som nå er produsert ligger langt unna det Boeing selger som drivstoffvennlige overfor flyselskapene. Dermed må designere tilbake på tegnebrettet for å forsøke å slanke vekk elementer som vil gjøre flyet lettere.

Syvende fly skal være lettere
Boeing håper å kunne vise til et langt lettere fly når de senere i år ruller ut det syvende flyet som skal testes grundig. Det er motorene og det aerodynamiske som skal få en finpuss i håp om å komme ned på et nivå som tilfredsstiller kundene.

737 får nye motorer

Samtidig fortsetter arbeidet med å forbedre selskapets mest populære flymodell Boeing 737 som skal få nye og mer drivstoff økonomiske motorer.

Trolig vil en nye erstatter for 737-serien bli annonsert ved slutten av dette tiåret kunne talsmannen til flyprodusenten fortelle britisk presse torsdag.
 
Re: DY og Boeing 787 ??

Hangar skriver 22/1-10 så det spörs hvor aktuellt det er:

Boeings nye Dreamliner skal ut på diett

Boeing har startet arbeidet med å slanke vekt av den ny 787 Dreamlineren som igjen vil bety enkelte endringer i designet.

I følge en talsmann for den amerikanske flyprodusenten veier flyet mer enn det som er lovet flyselskapene.

Dette er helt vanlig i utviklingsprossesen av et nytt fly...og slanke processen var allerede plangalgt for lenge siden....en del av denne prosessen kan ikke begynne foer de statiske testene er ferdige....og disse paagaar enna....hittil har Boeing gjennomfoert ester opptil 120% som er hva som er noedvening for aa starte testflygningene....fortiden jobbes det mot 150% som er ideelt for sertfisering (A380 kom til 147%)....
 
Back
Top