75 kr afgiften er VÆK

Guest

ScanFlyer Gold
75 kr afgiften er VÆK

Flypassagerer kan se frem til billigere billetter. Regeringen og Dansk Folkeparti er under finanslovsforhandlingerne blevet enige om at ophæve passagerafgiften på 75 kroner pr. flybillet, erfarer Morgenavisen Jyllands-Posten.

Det betyder, at statskassen vil miste omkring en halv mia. kr. om året, men omvendt kan det også trække flere turister og flyruter til Danmark.
Senest har lavprisselskabet Ryanair fastslået, at det ikke vil udvide trafikken fra danske lufthavne, så længe passagerafgiften er en realitet. Og tidligere har Sterling brugt afgiften som argument for at anvende Malmø-lufthavnen Sturup frem for Københavns Lufthavn i Kastrup.

Venstres politiske ordfører, Jens Rohde, glæder sig over, at afgiften forsvinder.

»Det har længe været et mål for Venstre. Det skaber job i servicesektoren og er godt for den regionale udvikling,« mener han.

Da taksterne på Storebæltsbroen blev sat ned, tilkendegav skatteminister Kristian Jensen (V), at passagerafgiften også skulle sættes ned for at gavne indenrigsflyvningen.


Kilde: www.jp.dk
 
Replying to Topic '75 kr afgidten er VÆK'

Positivt og på tide, det sker dog over 2 år. :up:
 
Replying to Topic '75 kr afgidten er VÆK'

(Senest har lavprisselskabet Ryanair fastslået, at det ikke vil udvide trafikken fra danske lufthavne, så længe passagerafgiften er en realitet.)





For mig var det et rigtig godt argument, til at afgiften ikke skulle afskaffes.
 
Replying to Topic '75 kr afgiften er VÆK'

ENDELIG! Så kan vi forhåbentlig se frem til en sund udvikling af luftfarten i Danmark, hvor debatten ikke hele tiden er præget af denne konkurrence forvridende afgift.

Jeg havde nu gerne set at man havde fjernet hele afgiften på en gang, men dette er absolut bedre end ingenting. Desuden bevirker det at lufthavnene i kommende forhandlings situationer kan påpege at fjernelse nu er en realitet.

Jeg håber at dette bl.a. kan bidrage til f.eks. Easy igen får lyst til at ekspandere på det danske marked og genåbner ruterne fra Bristol og Newcastle - plus nye destinationer.
 
Replying to Topic '75 kr afgiften er VÆK'

Originally posted by PP


ENDELIG! Så kan vi forhåbentlig se frem til en sund udvikling af luftfarten i Danmark, hvor debatten ikke hele tiden er præget af denne konkurrence forvridende afgift.

Bare ut av interesse: Hvordan er denne avgiften konkurransevridende? Er det i forhold til alternativ transport som f.eks. jernbane/buss? Jeg antar at alle flyselskapene må betale avgiften så det er vel ingen vridning i så måte.

Hvor viktig har denne avgiften vært reelt sett i Danmark? 75kr er vel ikke allverden å snakke om. I tillegg er det kanskje andre aspekter som er vel så problematiske for innenriksflygninger i Danmark - nemlig de relativt korte avstandene, noe som gjør at tog ofte er et vel så relevant alternativ selv med lik pris....

Tog fra København til fx. Aalborg tar kanskje drøyt 4 timer. Fly fra CPH til AAL tar ca 50 minutter. I tillegg må du vel regne ca 30 minutter på transport ut til flyplassen (selvsagt avhengig av hvor du bor), være tilstede kanskje 45 minutter før avgang, transport i andre enden. Da tar det ikke veldig mye lenger tid med toget (igjen, avhengig av hvor man bor og hvor man skal i forhold til togstasjon/flyplass). I tillegg kan man ofte utnytte tiden mer effektivt på toget - om man sitter i ro i 4 timer så kan man gjøre noe fornuftig arbeidsmessig.

Nå er jeg ikke noen kjenner av kollektivtilbudet i Danmark, men det forekommer meg at denne avgiften kanskje er et mindre problem for flyselskapene enn mange andre faktorer som man vanskelig kan gjøre noe med.
 
Replying to Topic '75 kr afgiften er VÆK'

I et land som Danmark bør vel høyhastighetstog være veldig aktuellt også?Og da blir vel innenriks flytrafikken minimal?Vet ikke om dere har det allerede,har faktisk aldri tatt tog i Danmark.:p
 
Replying to Topic '75 kr afgiften er VÆK'

De 75 kr gælder (indtil nytår) på alle billetter med afrejse fra Dansk lufthavn (undtaget RNN)
Det betyder at på en retur indenrigsbillet er afgiften 150kr.

Afgiften er således også i spil på udlandsrejser der starter i Jylland og går via CPH (og meget af indenrigstrafikken er reelt connecting trafik)
Tog er et alternativ på nogen af indenrigsdestinationerne - derfor er der heller ikke mere indenrigsfly trafik fra ODE, EBJ og SKS. Men på AAL og tildels KRP og SGD ruten er toget ikke et reelt alternativ. Eksempelvis kan jeg ikke fra den del af landet hvor jeg bor nu til København til et møde før kl 1030 med tog. Med fly kan jeg være der til 0900.

I de egne af DK hvor der både kjører tog og flyver fly gør 2*75kr afgiften flyrejserne forholdsmæssig dyrere fordi man fornylig har sænket prisen for passage af Storebæltsbroen hvorved togrejserne er blevet endnu billigere. Ved at fjerne de 2*75kr på indenrigsfly gør man det mere attraktivt at flyve - men dog stadig dyrere end tog - men man kommer også hurtigere frem.

De danske togskinner er ikke til højhastighedstog! I det seneste har man tvætimod haft kraftige hastighedsbgerænsninger på grund af dårlige skinner - så tog er ikke et alternativ.
Endelig hævder en række lavprisselskaber at de 75 kr gør at de holder sig væk fra DK - det vil nu vise sig om det er rigtigt!

Tænker man sig at en person sætter en rejse sammen af en indenrigsbillet og en udenrigsbillet eksempelvis på et LCC vil vedkommende faktisk betale 3*75kr, så en afskaffelse af afgiften vil slå relativt kraftigt igennem. (forudsat at selskaberne ikke laver en Sterling og bare forhøjer priserne tilsvarende!!!:naughty: )

RNN er undtaget for reglen om de 75 kr, fordi man fra politisk hold for nogle år siden ønskede en øget erhvervsudvikling på klippeøen og derfor ville gøre det mere attraktivt at flyve derfra. Faktisk samme argument som resten af provinsen nu har brugt for at få afgiften helt væk overalt.
 
Replying to Topic '75 kr afgift er VÆK'

Så er vores alle sammen yngling Ryan Air på banen omkring afskaffelsen af den danske passagerafgift.

"Det her er virkelig gode nyheder, og det åbner op for en udvidelse for Ryan Air i Danmark. Mit gæt er, at der allerede sker noget i meget nær fremtid, siger Karl Högstadius til Ritzau"

Mere her fra JP.dk

Ryan Air vil lægge flere ruter i Danmark

Københavns Lufthavn er også yderste positiv:

"Vi venter at få flere lavprisruter ud af København og vi kan måske endda få nogle af de selskaber, der flyver fra Sturup (Red ved Malmø) tilbage, siger hun og peger på, at de 75 kr. jo batter mere på en lavprisbillet end på de langt dyrere businessbilleter."

Mere fra euroinvestor.dk:

Afskaffelse af afgift giver flere ruter
 
Back
Top