737 og crosswind (splittet fra DAT og regularitet)

Seagull

ScanFlyer Blue
Helt enig, og derfor lurer jeg på hvorfor du oppgir en limit på 35 knop for B737 ?

Hentet fra denne:
http://www.b737.org.uk/limitations.htm#Wind_Limits

Godt mulig den infoen ikke stemmer. Hvis du sitter på fasiten; enlighten us please!
Hvis det er ang max demonstrert ikke er det samme som max-limit så er vel den diskusjonen tatt før her inne.

bar bakke? is?
Som jeg skriver gjelder dette tørre baner. I linken finnes tall for diverse braking action.
 
Last edited by a moderator:
Re: Begynner DAT å slite med gammelt materiell?

Hentet fra denne:
http://www.b737.org.uk/limitations.htm#Wind_Limits

Godt mulig den infoen ikke stemmer. Hvis du sitter på fasiten; enlighten us please!
Hvis det er ang max demonstrert ikke er det samme som max-limit så er vel den diskusjonen tatt før her inne.


Som jeg skriver gjelder dette tørre baner. I linken finnes tall for diverse braking action.

Du har jo selv linket til fasiten, så hvorfor skal jeg gjenta det du linker til ? for CL er 35 riktig, men for NG er det ikke riktig. Flisespikkeri, men dog var det vel du som mente at infoen man kom med burde være riktig :)
 
Re: Begynner DAT å slite med gammelt materiell?

derfor lurer jeg på hvorfor du oppgir en limit på 35 knop for B737 ?
Dette kan vel ikke tolkes på annet vis enn at du mente det jeg skrev ikke var riktig?

for CL er 35 riktig, men for NG er det ikke riktig.
Hva med å si dette da, istedet for å la det fremstå som at 35kts var feil?

Begynner å lure på nivået til enkelte her inne. Dette blir for dumt...
 
Re: Begynner DAT å slite med gammelt materiell?

OK, noen harde fakta. (rett fra manualen)

For 737-800W, RWY dry

Max crosswind 34 kt når vinden kommer fra 90°
Jo mindre vinkelen på vinden er jo mer tåler flyet så med head wind fra 45° så tåler flyet 50 kt.

Det hele er også sterkt påvirket av bremseeffekten på rullebanen. Ved breaking action medium så er tallene 18 kt og 25 kt.
 
Re: Begynner DAT å slite med gammelt materiell?

OK, noen harde fakta. (rett fra manualen)

For 737-800W, RWY dry

Max crosswind 34 kt når vinden kommer fra 90°
Jo mindre vinkelen på vinden er jo mer tåler flyet så med head wind fra 45° så tåler flyet 50 kt.

Det hele er også sterkt påvirket av bremseeffekten på rullebanen. Ved breaking action medium så er tallene 18 kt og 25 kt.

I mine manualer står det 33 knop for NG med winglet :)

Forøvrig vil jeg bare påpeke at crosswind ikke kan komme fra noe annet enn 90 grader. Man snakker aldri om en crosswind fra 45 grader. Da har man en vindretning, hvor man finner en headwind komponent og en crosswind komponent, begge utledet av henholdsvis cosinus og sinus til den relative vindretningen.

20 knop vind fra 130 grader på en baneretning 110 grader
crosswind = sin(20) = 0,342 * 20 knop = 6,84 knop
headwind = cos(20) = 0,939 * 20 knop = 18,79 knop

40 knop vind fra 160 grader på en baneretning 110 grader
crosswind = sin(40) = 0,643 * 40 knop = 25,71 knop
headwind = cos(40) = 0,766 * 40 knop = 30,64 knop

35 knop vind fra 180 grader på en baneretning 110 grader
crosswind = sin(70) = 0,940 * 35 knop = 32,89 knop
headwind = cos(70) = 0,342 * 35 knop = 11,97 knop

35 knop vind fra 200 grader på en baneretning 110 grader
crosswind = sin(90) = 1 * 35 knop = 35 knop
headwind = cos(90) = 0 * 35 knop = 0 knop

Forøvrig gir 50 knops vind fra 45 grader relativ retning en crosswind på 35,35 knop, og dermed er det mer enn NG W er sertifisert for :)
 
Last edited:
Som nevnt gir ikke Boeing crosswind limits. De gir crosswind GUIDELINES.
Disse er ment som en hjelp til flyselskapene som igjen lager sin egen crosswind policy
utifra guidelines. De fleste velger å legge seg noe under. En "limit" er altså noe
det enkelte selskap setter og vil derfor variere for samme flytype.
Dårlige vær og rullebaneforhold reduserer limiten, også en uerfaren pilot kan få en lavere limit.

737CL har en guideline på 40kt tørr bane (uten bruk av sideslip metoden)

W
 
Re: Begynner DAT å slite med gammelt materiell?

I mine manualer står det 33 knop for NG med winglet :)

Forøvrig vil jeg bare påpeke at crosswind ikke kan komme fra noe annet enn 90 grader. Man snakker aldri om en crosswind fra 45 grader. Da har man en vindretning, hvor man finner en headwind komponent og en crosswind komponent, begge utledet av henholdsvis cosinus og sinus til den relative vindretningen.

20 knop vind fra 130 grader på en baneretning 110 grader
crosswind = sin(20) = 0,342 * 20 knop = 6,84 knop
headwind = cos(20) = 0,939 * 20 knop = 18,79 knop

40 knop vind fra 160 grader på en baneretning 110 grader
crosswind = sin(40) = 0,643 * 40 knop = 25,71 knop
headwind = cos(40) = 0,766 * 40 knop = 30,64 knop

35 knop vind fra 180 grader på en baneretning 110 grader
crosswind = sin(70) = 0,940 * 35 knop = 32,89 knop
headwind = cos(70) = 0,342 * 35 knop = 11,97 knop

35 knop vind fra 200 grader på en baneretning 110 grader
crosswind = sin(90) = 1 * 35 knop = 35 knop
headwind = cos(90) = 0 * 35 knop = 0 knop

Forøvrig gir 50 knops vind fra 45 grader relativ retning en crosswind på 35,35 knop, og dermed er det mer enn NG W er sertifisert for :)


Nerd;););););););)
 
1.6.7.2 Recommended Maximum Crosswind (including gusts)
Conditions TORA/LDA >2000M

Dry RWY 34 kts
Wet RWY 34 kts
Contaminated RWY, BA Good = 40 34 kts
Contaminated RWY, BA Medium = 30 20 kts
Contaminated RWY, BA Poor = 20 5 kts


Dette er limits som mitt selskap opererer med. Legg merke til at de skriver "Reccomended Maximum Crosswind".

Vil det si at man kan fly i vind over "reccomended"? Chuck Yeager, yea!!
 
Back
Top