5G vs Radar Altimeters

IL-2

ScanFlyer Gold
5G Hva er dette?

Nrk melder i natt:

"Flyselskaper advarer mot 5G

Toppsjefene i de største amerikanske flyselskapene: American, United, Delta og Southwest advarer mot å lansere 5G-nettet i USA
Det nye mobildata-systemet kan skape trøbbel for utstyret som fly bruker til å måle høyde.
Dersom teleselskapene ruller ut 5G-teknologien som planlagt onsdag, kan det føre til "katastrofale forstyrrelser" for både reising og transport av varer, skriver lederne ifølge AFP."


Er det noen som kunnskap om hva i all verden dette er?
 
Re: 5G Hva er dette?

Det passer kanskje best i den tekniske delen av forumet, men du kan lese litt fra FAA

Det er ihvertfall et reelt problem i USA.
 
Mulig konflikt mellom 5G og radar høydemålere på fly er jo en stor sak i USA for tiden, men jeg kan ikke huske å ha sett tilsvarende diskusjon i Europa.

Jeg antar det kan skyldes at frekvensområdet som benyttes for 5G her kanskje er et annet enn i USA(?) - eller er det andre grunner til at problemstillingen tilsynelatende ikke er en problemstilling her? Noen som vet?
 
Forstår jeg det rett er det 1 av de 3 frekvensområdene til 5G, som kan skape litt støy ved at de er tett opptil radio altimeters?

Ellers har man jo klart å rulle ute 5G i deler av Europa og Asia uten å møtt på de samme problemene...
 
Forstår jeg det rett er det 1 av de 3 frekvensområdene til 5G, som kan skape litt støy ved at de er tett opptil radio altimeters?

Ellers har man jo klart å rulle ute 5G i deler av Europa og Asia uten å møtt på de samme problemene...

Det stemmer at grunnen er et noe annet frekvensområde som brukes og derfor ikke er så kritisk her.
 
Det virker som det er rapporten "Assessment of C-Band Mobile Telecommunications Interference Impact on Low Range Radar Altimeter Operations" fra RTCA (Radio Technical Committee for Aeronautics) som er utgangspunktet for diskusjonen. Den kan lastes ned fra
https://www.rtca.org/wp-content/upl...t-Report_274-20-PMC-2073_accepted_changes.pdf

Det dreier seg om 5G i frekvensområdet 3700-3980 MHz og muligheta for at dette kan forstyrre radaraltimeter som opererer i frekvensområdet 4200-4400 MHz.

Jeg har bare hatt tid til å skumme rapporten, men jeg forstår godt at dette ikke har vært et problem andre steder. Argumentasjonsrekka ser ut til å forutsette at effekten i sidebåndene er det maksimale av det tillatte (-13 dBm), antennetyper som vil bli lite brukt i praksis (uten beamforming), radaraltimeter som bruker pulsradar osv og så kanskje kan føre til interferens. Det er en del god informasjon i spørsmålsdelen i vedlegget, men jeg har ikke hatt tid til å se gjennom.

Uten å avskrive problemstillinga, så virker det som rapporten blir tillagt litt vel mye vekt.
 
Utgangspunktet var at sendestyrken og frekvensbåndene ble lagt slik at de ikke skulle føre til interferens og Honeywell kunne i tester verifisere at det stemte.
I ettertid har AT&T og Verizon søkt om, og fått innvilget, en kraftigere sendestyrke, som gjør at man vurderer de tidligere testene til å ikke være tilstrekkelige lenger og forstyrrelser kan ikke utelukkes.
Det gjøres nå en hel masse tester for å få klarhet snarest mulig, men ting tar noe tid i denne bransjen...
På sikt, 2025, er det meningen at alle RA skal være skiftet ut med nye som kan takle 5G nettet uten interferens.
Det er også planen at sendestyrken i Europa skal økes på sikt, så det ville evtl. blitt et tema her og etterhvert.
Radiohøydemålerne på mange fly er dårlig sikret mot interferens, men det er utrolig mange systemer som er avhengige av RA for å virke som det skal...
 
Er visst et større problem i USA

Amerikanerne benytter seg av frekvenser på opptil 4 GHz, mens man i Europa bruker en frekvens som ligger mellom 3,4 og 3,8. Det betyr at amerikanernes 5G-frekvens ligger nærmere frekvensen for radiohøydemålerne på fly, som ligger på 4,2 til 4,4 GHz. Risikoen for forstyrrelser kan dermed være større i USA enn i Europa.

Aftenposten
 
Problemet er og signal styrken, som blir mye høyere i USA. Husker ikke helt tall, men i f eks Japan er signalstyrken ca 5% av det som er planlagt i USA. De peker og signalet bort fra flyplasser i resten av verden, ikke planlagt her.
 
De sa akkurat på nyhetene at de ikke kom til å aktivere det nær flyplassene foreløpig.
 
Ser det er flere diversions med 777. Atlas fra LAX til Anchorage, Cincy til Atlanta etter at NOTAM er utstedt …
 
Back
Top