3-trinns takeoff thrust

S. Holberg

ScanFlyer Gold
Hei!

Vanligvis så bruker 737en 2-trinns takeoff thrust så vidt jeg vet. Setter ca 40% N1, før så engage TOGA. Dette har jeg også fått bekreftet når jeg har sittet på klapp.

Men når jeg fløy tilbake til Kvernberget fra Oslo på søndag, så gikk det litt annerledes for seg. Jeg befant meg da på 1A, ikke 0A som jeg egentlig tenkte på ;)

Da hørtes det nemelig ut som at de gjorde en tre-trinns takeoff thrust. Vi linet opp på RWY. Hører at motorene spooler opp til det jeg vil tro er 30-40% N1. Vi begynner å rulle, så øker den igjen, sikkert til 60% N1 eller i den gaten og stabiliserer seg der. Farten øker, og så setter de takeoff thrust(TOGA vil jeg tro) og man får den sedvanlige "litt dyttet tilbake i setet"

Kan noen av dere som jobber på flightdecket si noe om dette?
Har sittet på klapp en god del ganger, men har aldri opplevd en tre-trinns thrust set, og har aldri opplevd det i flightsimmen heller.

Takk på forhånd!
Sindre :)
 
"Det gjør vi også på bussen dersom vi enten har tailwind på takeoff, eller crosswind over 20 knop... Først til 50% for vår del og lar dem stabilisere seg, deretter til 70% og så opp til takeoff-thrust (boka sier vi skal ha takeoff-thrust innen vi har nådd ca 40 knop groundspeed).

Hvis crosswind er mindre enn 20 knop, og vi ikke har tailwind, så er det normalt 2 steg... først til 50% og når motorene har stabilisert seg så setter vi takeoff-thrust.

Det er for å være sikker på at man får jevn aksellerasjon på begge motorene, så man ikke får problemer med å holde retningen... feks take-off-thrust på en side mens den andre såvidt har begynt å få fart på seg.


Hilsen T"

@Torbjørn Fjeld
 
Og grunnen til at motorene ikke stabiliserer seg likt med en gang er at den ene kan ha gått lengre siden siste "shop" besøk. Gamle motorer går raskere opp i turtall enn nyoverhalte. :)
 
Last edited:
Back
Top