20 største Skandinaviske lufthavner

Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Originally posted by nikkelars

Originally posted by BU662

Jeg ikke ser grunnen a utskille off-shore traffik fra de flyplassene. Kanskje noen har gode argumenter som kan overbevise meg, mens siden disse operasjoner er ikke oppfört som f.e. Stavanger Heliport vil jeg inkludere de inn i tallene av flyplassene.

Det må være opp til hver enkelt hva en mener om hva som skal med og ikke, men Avinor definerer ikke offshore og transitt som lokalt generert trafikk på en flyplass. De passasjerene gir heller ikke riktig bilde av den reelle trafikken, og det er hovedargumentet til Avinor.

Hvorfor transittpassasjerer ikke gir et riktig bilde er presentert over. Når det gjelder offshore så sier den bare hvor mange de forskjellige operatører på norsk sokkel transporterer til og fra installasjonene. Den sier ingenting om et reelt trafikkgrunnlag fra Stavanger, da det er likegyldig hvor helikopterne lander og tar av på land. Trafikken kunne kunne i pårinsippet like gjerne gått fra Haugesund. Dessuten er ikke helikoptertrafikken åpen for alle. Man kan ikke bare kjøpe seg billett for å ta seg en tur. Så skal vi også ta med oss det faktum at oljeselskapene registrerer 1 person i helikopteret som 2 passasjerer. Én gang ut og én gang når de kommer tilbake. Det er da vel en naturlig konsekvens at de kommer inn etter å ha reist ut...?

Nåja - det er nok i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Hadde ikke helitrafikken vært tellende så hadde den heller ikke vært på de offisielle tallene. Så enkelt er det. Om det er en 737 eller en SuperPuma er bortimot irrelevant siden begge bruker den samme flystripen like mye.

Det er ei heller noe som tilsier at helikopterpassasjerene kommer tilbake med helikopter da mye av trafikken går til båter/installasjoner hvor de blir med båter tilbake til land.

Originally posted by Captain Caveades

Veldig fornøyd med Bergen lufthavn, Flesland.

Hadde vært kjempeflott om de klarer 5 millioner.

Imponerende at de har mer trafikk enn Gøteborg, Landvetter.

Er dere ikke enig?

Alex.

enig, men syns antall flybevegelser er mest spennende jeg da og der er Flesland enda lenger foran tror jeg :)

Originally posted by nikkelars

Hvis vi tar for oss lufthavnene i Norge og ser kun på rent avreiste og ankomne passasjerer på inn og utlandsruter med fly, uten transitt, transfer og offshore, får vi følgende tall for første halvår i år.

1. Oslo............ 7.481749
2. Bergen........ 2.024127
3. Stavanger.... 1.572752
4. Trondheim... 1.464175
5. Torp............... 720906

...eller om vi begrenser det ytterligere, og viser kun passasjerantall på utland, så...

1. Oslo........ 4.098.105
2. Torp........... 551.724
3. Bergen........ 549.123
4. Stavanger.... 499.041
5. Trondheim... 238.699

:p

...eller om vi ser på flybevegelser, under "Annen trafikk"...

1. Torp........... 7.904
2. Stavanger... 6.932
3. Bergen........ 5.430
4. Tromsø....... 4.045
5. Oslo........... 3.999

^_^

Hmmm, jeg synes jeg tydelig skrev passasjervolum i min opprinnelige melding....

Vel, vel, det var vel den evige diskusjonen om statistikk og hvite løgner mm. Flisespikkeri etter min mening, da tallene uansett hvordan du vrir og vrenger på dem stort sett kommer frem til samme rangering av flyplassene (med unntak av Torp).

Stavanger/Sandnes er en større by enn Trondheim. Rogaland har like mange innbyggere som Nord-og Sør-Trøndelag til sammen. Er det egentlig så rart at Sola da har blitt en større flyplass enn Værnes?

Originally posted by WestAir
Stavanger/Sandnes er en større by enn Trondheim. Rogaland har like mange innbyggere som Nord-og Sør-Trøndelag til sammen. Er det egentlig så rart at Sola da har blitt en større flyplass enn Værnes?

I tillegg til befolkning henger trafikkvolumene henger sammen med andre demografiske fakta, så som strukturen på næringslivet, reisehyppighet, alternative reisemåter (infrastruktur) og selvfølgelig antall tilgjengelige destinasjoner fra flyplassene (mer enn 100 direkte fra OSL).

Dette forklarer delvis hvorfor Flesland er større enn Landvetter - infrastrukturen i Sverige er langt bedre enn i Norge, f. eks. jernbanen. Derfor reiser det ikke stort flere mellom Stockholm og Gøteborg enn mellom Oslo og Bergen, selv om byene tilsammen er mye større.

Originally posted by JetBlue

Derfor reiser det ikke stort flere mellom Stockholm og Gøteborg enn mellom Oslo og Bergen, selv om byene tilsammen er mye større.

Med fly skulle det stå da....;)

Originally posted by WestAir

Westair, da glemmer du vel at nordre deler av Rogaland sogner til en annen flyplass - du får holde deg til sør for Boknafjorden når du teller ;)

Back