20 største Skandinaviske lufthavner

vadheim

ScanFlyer Blue
20 største Skandinaviske lufthavner

Her følger en liste over de 20 største lufthavnene i Skandinavia (passasjervolum). Tallene er for 1. halvår 2007 (januar - juni).

1. København - Kastrup 10.231.897 +2.3% Estimat 2007: 21.3 mill.
2. Oslo - Gardermoen 9.094.717 +7.9% Estimat 2007: 19.1 mill.
3. Stockholm - Arlanda 8.749.665 +0.4% Estimat 2007: 17.6 mill.
4. Bergen - Flesland 2.354.305 +7.4% Estimat 2007: 4.9 mill.
5. Göteborg - Landvetter 2.116.889 +1.7% Estimat 2007: 4.3 mill.
6. Stavanger - Sola 1.708.239 +8.3% Estimat 2007: 3.5 mill.
7. Trondheim - Værnes 1.661.456 +8.8% Estimat 2007: 3.4 mill.
8. Billund - Billund 1.008.390 +13.9% Estimat 2007: 2.1 mill.
9. Malmö - Sturup 918.022 -1.7% Estimat 2007: 1.9 mill.
10. Stockholm - Bromma 905.833 +13.2% Estimat 2007: 1.8 mill.
11. Nyköping - Skavsta 897.791 +8.5% Estimat 2007: 1.9 mill.
12. Tromsø - Langnes 789.960 +4.0% Estimat 2007: 1.6 mill.
13. Bodø - Bodø 734.196 +10.5% Estimat 2007: 1.6 mill.
14. Sandefjord - Torp 732.160 +18.8% Estimat 2007: 1.5 mill.
15. Aalborg - Aalborg 461.378 +30.1% Estimat 2007: 1.0 mill.
16. Luleå - Kallax 460.326 +0.1% Estimat 2007: 0.9 mill.
17. Kristiansand - Kjevik 426.168 +9.0% Estimat 2007: 0.9 mill.
18. Umeå - Umeå 402.643 -1.2% Estimat 2007: 0.8 mill.
19. Ålesund - Vigra 370.209 +4.4% Estimat 2007: 0.8 mill.
20. Göteborg - City 331.021 +44.2% Estimat 2007: 0.8 mill.

Kilde: avinor.no, luftfartsstyrelsen.se, slv.dk
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Dette hentyder vel bare at dersom vi hadde hatt ordentlig infrastruktur (Tog/veier) så ville vi ikke hatt så mange flyplasser på denne lista. Kjørte over fjellet Oslo - Stavanger i helga, tok akkurat 6 timer, men med ordentlige veier, si det ville tatt 4 timer, så ville nok trafikken mellom OSL - SVG sunket.. Samme kan vel sies mellom Bergen - SVG, SVG - KRS, KRS - Oslo, Trondheim - Oslo etc...
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Snodig kommentar du kommer med. 10 av flyplassene er i DK/SV, og de har da rimelig infrastruktur. Men du har selvfølgeig et poeng.

At norsk infrastruktur er elendig er jo noe man visste allerede for 40 år siden, men norsk samferdselspolitikk er styrt langt mer av distriktshensyn enn i Danmark og Sverige. Der er det næringshensynet som gjelder. Norske politikere skjønner ikke en dritt av sammenhengen mellom samfunnsgeografi og transportøkonomi.
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Originally posted by vadheim


9. Malmö - Sturup 918.022 -1.7% Estimat 2007: 1.9 mill.
Den holder vist ikke helt, i og med FR nu trækker sig ud af MMX. De siger selv, at det vil medføre et fald på 10% (vel at mærke på årsbasis) i passagertal.
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Originally posted by JetBlue Snodig kommentar du kommer med. 10 av flyplassene er i DK/SV, og de har da rimelig infrastruktur.

Var bare å komme topografien i forkjøpet! Javisst har vi befolkning som bor godt og spredt, men dette er nok ikke hele årsaken.
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Hva er grunnen til den sterke veksten i Aalborg?
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Originally posted by BGO

Hva er grunnen til den sterke veksten i Aalborg?
Sterlings ruter til CPH, LGW og AGP, samt en del mere charter
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Imponerende å se hvordan OSL har klatret på lista, blir morsomt den dagen også CPH er passert! Dog spørs det når man når "metningspunktet" i veksten, spesiellt mh.t. lavprisruter osv..
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Denne informasjonen er noe unøyaktig. Her presenteres transittpassasjerer og forflyttningen av personell til og fra oljeinstallasjonene på kontinentalsokkelen.

Transitt er passasjerer som sitter i flyet på en mellomlanding. De går ikke på eller av flyet på den aktuelle lufthavnen, men hver passasjer blir registrert som 2 passasjerer, en gang når de lander og en gang når de tar av. Dette gir blandt annet utslag i at Bodø på denne statistikken ligger foran Torp til tross for at det var langt flere passasjerer som gikk på eller av et fly på Torp enn i Bodø.

Samme kan gjøres gjeldende for Stavanger og Trondheim. Stavanger ligger foran Trondheim på denne statistikken, men det var langt flere passasjerer som begynte og avsluttet sin flyreise i Trondheim enn i Stavanger.
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Originally posted by nikkelars

Transitt er passasjerer som sitter i flyet på en mellomlanding. De går ikke på eller av flyet på den aktuelle lufthavnen, men hver passasjer blir registrert som 2 passasjerer, en gang når de lander og en gang når de tar av. Dette gir blandt annet utslag i at Bodø på denne statistikken ligger foran Torp til tross for at det var langt flere passasjerer som gikk på eller av et fly på Torp enn i Bodø.

Etter hva jeg kjenner til blir transittpassasjerer kun regnet én gang, noen andre her som kan bekrefte det?
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Originally posted by JetBlue

Originally posted by nikkelars

Transitt er passasjerer som sitter i flyet på en mellomlanding. De går ikke på eller av flyet på den aktuelle lufthavnen, men hver passasjer blir registrert som 2 passasjerer, en gang når de lander og en gang når de tar av. Dette gir blandt annet utslag i at Bodø på denne statistikken ligger foran Torp til tross for at det var langt flere passasjerer som gikk på eller av et fly på Torp enn i Bodø.

Etter hva jeg kjenner til blir transittpassasjerer kun regnet én gang, noen andre her som kan bekrefte det?

Telles 2 ganger, en ved landing og en ved avgang. Avinor beskriver dette i en kommentar til sine statistikker. Samtidig pressiserer de at transitt og offshore ikke kan regnes som lokal produksjon for en flyplass, da denne trafikken for transitt sitt angjeldene kun viser at passasjerene ikke skal til den destinasjon de er registrert på. For offshore forteller statistikken kun noe om behovet for transport internt blandt operatørene til og fra de aktuelle offshoreinstallasjoner.

Mange ser seg blind på dette med transitt og offshore og bruker eventuelle sterke økninger på de to områdene for å rettferdiggjøre krav om flere flyruter/frekvenser. Ofte presenteres dette som et "bevis" for at kapasitetsgrensen er nådd.

Ta for eksempel en rute som går med flyselskap X fra destinasjon A til C med mellomlanding på destinasjon B. La oss si at det er 10 tur retur på dette strekket hver dag. På hver tur i ett statistikk år gikk det i gjennomsnitt på 100 passasjerer på destinasjon A, 10 av disse gikk av på B. 10 nye kom på på B og dermed landet det 100 på C. Så går retur med de samme tall. I løpet av 1 dag har destinasjon A registrert 2000 passasjerer, B 4000 og C 2000 dersom en teller med transitt. Neste statistikk år gikk det på 150 passasjerer på destinasjon A, 9 gikk av på B, 9 kom på på B og 150 landet på C. A økte med 50%, B økte med 50% og C 50%, dersom en teller transitt. Reelt sett gikk trafikken ned med 10% på B, men det blr altså presentert som en formidabel økning.

Banalt eksempel ja, men prinsippet er der og synligjør hvorfor transitt gir ett uriktig bilde. Bodø, Bergen, Tromsø og Ålesund er de lufthavner i Norge hvor dette gjør seg spesielt gjeldende.
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

2. Oslo - Gardermoen 9.094.717 +7.9% Estimat 2007: 19.1 mill.

Estimatet gir en snitt PAX pr dag på 52.328 - er dette snittet gjennom Sikkerhetskontrollen ??

Eller er ette totalt antall som reiser ut av OSL - ankommer og forlater OSL og dette er også transitt pax.

Hva er estimatet i PAX avgang ?
Hva er estimatet i PAC ankomst ?
Hva er estimatet i Pax i transitt innenlands ? ( de slipper ny omgang i sikkerhetskontrollen)
Hva er estimatet i PAX transitt utlandet ?

bare spør for å være sikker - for over 50 tusen mennensker er mye ^_^
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Originally posted by nikkelars

Originally posted by JetBlue

Originally posted by nikkelars

Transitt er passasjerer som sitter i flyet på en mellomlanding. De går ikke på eller av flyet på den aktuelle lufthavnen, men hver passasjer blir registrert som 2 passasjerer, en gang når de lander og en gang når de tar av. Dette gir blandt annet utslag i at Bodø på denne statistikken ligger foran Torp til tross for at det var langt flere passasjerer som gikk på eller av et fly på Torp enn i Bodø.

Etter hva jeg kjenner til blir transittpassasjerer kun regnet én gang, noen andre her som kan bekrefte det?

Telles 2 ganger, en ved landing og en ved avgang. Avinor beskriver dette i en kommentar til sine statistikker. Samtidig pressiserer de at transitt og offshore ikke kan regnes som lokal produksjon for en flyplass, da denne trafikken for transitt sitt angjeldene kun viser at passasjerene ikke skal til den destinasjon de er registrert på. For offshore forteller statistikken kun noe om behovet for transport internt blandt operatørene til og fra de aktuelle offshoreinstallasjoner.

Mange ser seg blind på dette med transitt og offshore og bruker eventuelle sterke økninger på de to områdene for å rettferdiggjøre krav om flere flyruter/frekvenser. Ofte presenteres dette som et "bevis" for at kapasitetsgrensen er nådd.

Ta for eksempel en rute som går med flyselskap X fra destinasjon A til C med mellomlanding på destinasjon B. La oss si at det er 10 tur retur på dette strekket hver dag. På hver tur i ett statistikk år gikk det i gjennomsnitt på 100 passasjerer på destinasjon A, 10 av disse gikk av på B. 10 nye kom på på B og dermed landet det 100 på C. Så går retur med de samme tall. I løpet av 1 dag har destinasjon A registrert 2000 passasjerer, B 4000 og C 2000 dersom en teller med transitt. Neste statistikk år gikk det på 150 passasjerer på destinasjon A, 9 gikk av på B, 9 kom på på B og 150 landet på C. A økte med 50%, B økte med 50% og C 50%, dersom en teller transitt. Reelt sett gikk trafikken ned med 10% på B, men det blr altså presentert som en formidabel økning.

Banalt eksempel ja, men prinsippet er der og synligjør hvorfor transitt gir ett uriktig bilde. Bodø, Bergen, Tromsø og Ålesund er de lufthavner i Norge hvor dette gjør seg spesielt gjeldende.

Og ikkje miinst Sogndal, der dei har meir transfer/transittpax enn lokalt påstigande!!!
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Originally posted by ATC-flyradar
Estimatet gir en snitt PAX pr dag på 52.328 - er dette snittet gjennom Sikkerhetskontrollen ??

Tidligere i sommer uttalte Kobro at man planla for 30.000 pax i innsjekking/avreise. Hvilket betyr at dersom ca 30.000 også ankommer, så må resten være transitt. Dagsrekorden fredag 15. juni er 72.349 pax, altså inkl transitt.

Synes 12.349 i transitt høres høyt ut....:question:
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Originally posted by Blackhawk

Imponerende å se hvordan OSL har klatret på lista, blir morsomt den dagen også CPH er passert! Dog spørs det når man når "metningspunktet" i veksten, spesiellt mh.t. lavprisruter osv..

Om CPH blir passerad. Tror att Kastrup behåller sin första plats över mest trafikerade flygplatser i Norden. Det ända som kan rucka CPHs position är om SAS ändrar sin affärsmodell radikalt eller går omkull. Eller om den danska ekonomin drabbas av en fet lågkonjunktur.

Originally posted by JetBlue Synes 12.349 i transitt høres høyt ut....

Transfer. Transit är när passagerarna aldrig byter flight (dvs vid en mellanlandning)...
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Originally posted by ATC-flyradar

2. Oslo - Gardermoen 9.094.717 +7.9% Estimat 2007: 19.1 mill.

Estimatet gir en snitt PAX pr dag på 52.328 - er dette snittet gjennom Sikkerhetskontrollen ??

Eller er ette totalt antall som reiser ut av OSL - ankommer og forlater OSL og dette er også transitt pax.

Hva er estimatet i PAX avgang ?
Hva er estimatet i PAC ankomst ?
Hva er estimatet i Pax i transitt innenlands ? ( de slipper ny omgang i sikkerhetskontrollen)
Hva er estimatet i PAX transitt utlandet ?

bare spør for å være sikker - for over 50 tusen mennensker er mye ^_^

For å klargjøre litt.
Transitt = Passasjerer som ikke forlater flyet når flyet mellomlander (følgelig går de ikke igjennom noen sikkerhetskontroll på mellomlandingen). OSL har nesten ikke transittpassasjerer i det hele, sett i forhold til antallet lokalt produserte passasjerer. Første halvår i år var det totalt 17224 transittpassasjerer på OSL. Til sammenligning hadde Ålesund 18528. For Ålesund utgjør det hele 5% av det som blir presentert som antallet passasjerer i overtående statistikk. For OSL utgjør transitt bare 0,19%. Derimot har OSL et meget høyt antall transferpassasjerer

Transfer = Passasjer som reiser fra lufthavn A til lufthavn B. Går av flyet på lufthavn B for så å gå på et annet fly på lufthavn B for å reise til lufthavn C. Avinor regner transfer som lokalt produsert passasjer. De begrunner dette med at en flyplass sitt lokale flytilbud gir lokal produksjon av passasjerer. Avinor kaller dette for terminalpassasjerer.

Personlig er jeg enig i wf145 sine betraktninger. Han viser med tydelighet at man skal være forsiktig med statistikken, da den kan gi et veldig skjevt bilde av situasjonen.

Hvis vi tar for oss lufthavnene i Norge og ser kun på rent avreiste og ankomne passasjerer på inn og utlandsruter med fly, uten transitt, transfer og offshore, får vi følgende tall for første halvår i år.

1. Oslo............ 7.481749
2. Bergen........ 2.024127
3. Stavanger.... 1.572752
4. Trondheim... 1.464175
5. Torp............... 720906
6. Tromsø........... 609650
7. Bodø.............. 481427
8. Kristiansand.... 420604
9. Ålesund.......... 349841
10. Haugesund.... 249246
11. Harstad Narv.. 231750
12. Molde........... 211939
13. Alta.............. 176564
14. Kristiansund.. 135512
15. Bardufoss....... 84913
16. Svalbard......... 64179
17. Hammerfest.... 57284
18. Florø.............. 54402
19. Stokkmarknes 48066
20. Leknes.......... 41877
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Veksten i antall flypassasjerer vil bare øke og øke i tiårene som kommer. Hadde man fått på plass høyhastihetstog mellom Oslo og de store byene, kunne man ha dempet denne utviklingen noe. Hadde togene tatt tre-fire timer mellom de største byene, ville det blitt et meget godt alternativ til fly.
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Originally posted by BU662

Jeg ikke ser grunnen a utskille off-shore traffik fra de flyplassene. Kanskje noen har gode argumenter som kan overbevise meg, mens siden disse operasjoner er ikke oppfört som f.e. Stavanger Heliport vil jeg inkludere de inn i tallene av flyplassene.

Det må være opp til hver enkelt hva en mener om hva som skal med og ikke, men Avinor definerer ikke offshore og transitt som lokalt generert trafikk på en flyplass. De passasjerene gir heller ikke riktig bilde av den reelle trafikken, og det er hovedargumentet til Avinor.

Hvorfor transittpassasjerer ikke gir et riktig bilde er presentert over. Når det gjelder offshore så sier den bare hvor mange de forskjellige operatører på norsk sokkel transporterer til og fra installasjonene. Den sier ingenting om et reelt trafikkgrunnlag fra Stavanger, da det er likegyldig hvor helikopterne lander og tar av på land. Trafikken kunne kunne i pårinsippet like gjerne gått fra Haugesund. Dessuten er ikke helikoptertrafikken åpen for alle. Man kan ikke bare kjøpe seg billett for å ta seg en tur. Så skal vi også ta med oss det faktum at oljeselskapene registrerer 1 person i helikopteret som 2 passasjerer. Én gang ut og én gang når de kommer tilbake. Det er da vel en naturlig konsekvens at de kommer inn etter å ha reist ut...?
 
Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Veldig fornøyd med Bergen lufthavn, Flesland.


Hadde vært kjempeflott om de klarer 5 millioner.


Imponerende at de har mer trafikk enn Gøteborg, Landvetter.


Er dere ikke enig?



Alex.
 
Back
Top