17 Des, LH864 diverted GOT

apeks

ScanFlyer Silver
LH865 ble kansellert i dag tidlig, og når jeg graver litt så ser jeg at kveldsflyet fra Frankfurt gikk til GOT i stedet for OSL i går kveld.

Noen som vet hvorfor, var det dårlig vær ?

Interessant historie, især i betragtning af, at østrigerne er vant til
vintervejr.......;). For nogle år siden landede jeg - og OS-piloterne især -
tilsyneladende uden større problemet i en snevejr på Schwekat!

Interessant historie, især i betragtning af, at østrigerne er vant til
vintervejr.......;). For nogle år siden landede jeg - og OS-piloterne især -
tilsyneladende uden større problemet i en snevejr på Schwekat!
Kan være de hadde planlagt litt dårlig og ikke hadde nok fuel til en holding på OSL samt til alternative plasser etterpå eller noe sånn, og at det ikke var snøen som gjorde at de snudde. Det vet bare de som satt i den spisse enden av flyet.

Jeg var på LH864. Får sende dem en epost og spørre hva som egentlig var årsaken. Vi fikk da beskjed ombord at rullebanen på OSL var stengt. Kanskje de kun kan lande på den ene banen. Eller noe tilsvarende vrøvl.

Lufthansa krever høye verdier på bremseeffekten. Ikke umulig at tårnet ikke kunne gi dem ferske tall eller at verdiene var for lave.

Kan være de hadde planlagt litt dårlig og ikke hadde nok fuel til en holding på OSL samt til alternative plasser etterpå eller noe sånn, og at det ikke var snøen som gjorde at de snudde. Det vet bare de som satt i den spisse enden av flyet.
Det kan du selvfølgelig have ret i, Discus, men der var da engang, da fly
tankede ekstra op, hvis forecasten på destination var lidt tvivlsom....
'

Det kan du selvfølgelig have ret i, Discus, men der var da engang, da fly
tankede ekstra op, hvis forecasten på destination var lidt tvivlsom....
'
Det kan de jo ha gjort, men om det er dårlig/marginalt vær flere steder så minker straks muligheten for å vente lenge om man også må kalkulere holding/diversion flere steder. I tillegg kan de jo, som jeg sier, hatt en litt dårlig dag med planleggingen.

Noen som har utfordret LH mtp EC261 på denne og fått noe svar?
Har tenkt litt på det - flyet fra MUN landet jo, så jeg ser ikke at det kan være krav til bremseeffekt - ved mindre de kjører ulike speccer da?

Last edited:
Har tenkt litt på det - flyet fra MUN landet jo, så jeg ser ikke at det kan være krav til bremseeffekt - ved mindre de kjører ulike speccer da?

MUN? Ny Internasjonal rute til OSL;)

Tror du kan glemme EC261,:rolleyes: vær gir nok dårlige odds uansett om andre landet

"Et annet fly landet, så da kan vi lande"

Det er ikke så enkelt. Det er en totalvurdering basert på mange faktorer. For å nevne noen: vind, kontaminering, nedbør, vekt, estimert bremseeffekt osv. At et fly kan lande på en rullebane, betyr ikke at et annet kan. Ser man isolert på en faktor, i dette tilfellet bremseeffekt, betyr det at de andre faktorene gjør at man aksepterer forskjellige verdier på bremseeffekten.

Som et eksempel hadde jeg en gang flere fly i en sekvens hvor forholdene på bakken plutselig ble ganske så dårlige. Tre identiske maskiner samme selskap gjorde tre forskjellige ting. Ett aksepterte forholdene og landet før brøyting, ett tok ikke forholdene, ble lagt i holding og landet etter brøyting og det tredje tok ikke forholdene og hadde ikke nok fuel til å akseptere å holde for en hel brøyting og divertet derfor.

Slik er vinterops. Å mase om noe EU-kompensasjon for dette er intet annen enn teit og unødvendig, og fører kun til lengre svartid for de som faktisk har en legitim sak...

@krølle pinling feil mente seff MUC :)) kan jeg skylde på romjulsfyll?
@Field in sight - takk for hyggelig innsikt. Du har tydeligvis bred erfaring med dette i forhold til meg og kanskje også @LN-MOW som jeg svarte. Jeg setter pris på dine innsiktsfulle tekniske kommentarer. Dog, vedrørende EC261 og at jeg/vi forsinker andres prosesser, vil jeg råde deg å uttale deg mer forsiktig. For min del _må_ jeg ha statement fra flyselskap om at de frasier seg ansvar ihht EC261, før min arbeidsgiver refunderer meg timelønn for tapt arbeidsdag og eventuelle merutgifter. Selvsagt er vær årsaken. Men om Luftwaffe bruker 2 mnd på å skrive det betyr det 2 mnd og deretter byråkrati for at enkelte skal få igjen lønnen sin. Sist gang tok det meg iaf 2 mnd med LH selv om jeg skrev det eksplisitt til dem at jeg kun trengte en EC261-refusal.

Kanskje burde vi slutte fly under vinterops heller. Litt mindre å gjøre for flyplassene og ikke minst tårnene.

Dog, vedrørende EC261 og at jeg/vi forsinker andres prosesser, vil jeg råde deg å uttale deg mer forsiktig. For min del _må_ jeg ha statement fra flyselskap om at de frasier seg ansvar ihht EC261, før min arbeidsgiver refunderer meg timelønn for tapt arbeidsdag og eventuelle merutgifter. Selvsagt er vær årsaken. Men om Luftwaffe bruker 2 mnd på å skrive det betyr det 2 mnd og deretter byråkrati for at enkelte skal få igjen lønnen sin. Sist gang tok det meg iaf 2 mnd med LH selv om jeg skrev det eksplisitt til dem at jeg kun trengte en EC261-refusal.
Tja, var vel ikke helt slike hensikter du presenterte i ditt forrige innlegg. ;)

Forøvrig så syntes jeg det er svært merkelig at en arbeidsgiver skal refundere timelønn? Og om arbeidsgiver krever avslag på kompensasjon for å utbetale timelønn, høres det ulovlig ut. Det er en kompensasjon til reisende passasjer, og arbeidsgiver (også som betalende part) har ingenting med denne å gjøre.

Back