• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

150 000 i bot til Ryanair

Så meget for deres hysteriske dokument check..
Hilsen
Ole

Ja det kan du si...
Pass/visum sjekk er mer komplisert enn hva folk tror. Alle flyselskaper jobber iherdig med å gjøre en best mulig jobb med dette, da bøtene for feil er skyhøye. Det ser vi her. Bøtene kan bli vesentlig høyere enn dette, og jeg har hørt om tilfeller på opp til 80.000 kroner pr.person som blir feilsendt.

Norwegian tok opp denne problematikken for halvannet års tid siden.
De hadde da fått en rekke bøter (var det 22 bøter?) i løpet av en kort periode på høsten.

Bøtene blir gitt av immigrasjonsmyndighetene til det flyselskapet som transporterer passasjerene. Og det er normalt at bøtene videresendes til de som har handling på flyselskapet. I dette tilfellet blir da Ryanair bøtelagt, og de videresender boten til Menzis (?) som har handling på de respektive flyplasser.

Ryanair har også fått bot på folk som er sendt fra Torp til Dublin. Og da er det Widerøe som får boten. Men antallet bøter den veien er svært svært lav. De siste 2 årene kan man telle antall bøter på en hånd, selv med noen amputerte fingre. Men feil kan skje de beste, også om man har visa/document check.

Saken er i grunn litt uinteressant slik det blir presentert i avisen. Dette er ikke noe stor sak, ikke er det oppsiktsvekkende og det kunne ha skjed og skjer et hvilket som helst flyselskap. Det betales store summer i alle retninger av alle flyselskap. Media må gjerne ta det opp for det føles litt uretferdig slik systemet er nå men det kreves nok litt mer plass en en liten notis for å få belyst det hele.

Spørs hva som står i kontrakten. De fleste handlingselskaper har vært ute en vinterdag før og tar klare forbehold om at det er selskapet som er økonomisk ansvarlig.

Spørs hva som står i kontrakten. De fleste handlingselskaper har vært ute en vinterdag før og tar klare forbehold om at det er selskapet som er økonomisk ansvarlig.
Om jeg tolker deg riktig, så er det altså vanlig at handlingselskapet frasier seg ansvaret og dytter det over på flyselskapet?

I mitt lille svensktrønderske hode så høres det helt høl i hauet ut.

Nei. Flyselskapet er ansvarlig for opplæringen. Det ville dermed bli meningsløst å dytte bøtene over på de man selv lærer opp.

Så man er ansvarlig for alle man lærer opp? Skulle jeg ha tatt ansvar for handliger til alle ansatte og firma jeg hadde lært opp gjennom tidene hadde det blitt dyrt!! Tipper Ryanair er smartere enn som så :-)

Som sagt - slikt er definert i kontrakten, akkurat som ansvarsforhold ved bakkeskader og andre ting som kan gå galt ..

Om jeg tolker deg riktig, så er det altså vanlig at handlingselskapet frasier seg ansvaret og dytter det over på flyselskapet?

Helt feil. Flyselskapet har det juridiske ansvaret, handlingselskapet intet. Dog som alt annet kan flyselskapet enten ta det med i kontrakten at handlingselskapet skal betale det eller søke regress for mangelfull utført jobb. Inntil for noen få år siden tok alltid flyselskapet regningen selv, men når skjer det oftere at kontrakten skrives så handlingselskapet tar kostnaden.

Tema er ikke så lett. Dette er en bot flyselskapet får, som mye annet kan den klages på, og det skjer at boten frafalles fra myndighetene. Da er det ikke lett for handlingselskapet å ta over boten når de kanskje ikke er enig i vedtaket fra myndighetene.

Loven ble kanskje skrevet dengang det var vanlig at det var flyselskapenes eget personell som handlet flyene?

Forøvrig pussig at denne boten får plass i media. Er det fordi man liker å ha noe negativt å si om Ryanair. Jeg tviler på at det er særlig mange flyselskap som driver stort med internasjonale flighter som har kommet unna slike bøter, men det har ikke jeg lest om.

Tja i Desember 2009 så stod det litt om at Norwegian ble bøtelagt i UK , 2000£ pr pax de sendte uten gyldig pass , og det finnes sikkert flere slike historier på nettet/på trykk

Så man er ansvarlig for alle man lærer opp? Skulle jeg ha tatt ansvar for handliger til alle ansatte og firma jeg hadde lært opp gjennom tidene hadde det blitt dyrt!! Tipper Ryanair er smartere enn som så :-)

Saken er så enkel som at flyselskapet er ansvarlig for at innsjekk og bagasjehåndtering skjer etter myndighetens krav. At flyselskapene velger å out-source handlingen har i så måte ingen betydning, de vil fremdeles sitter med ansvaret.

Mulig jeg lærte feil den gang jeg gikk på pass/visum kurs. Men den gang lærte vi at det faktisk var passasjerns ansvar å ha papirene sine i orden, og at flyselskapene blir bøtelagt, og at de i teorien KAN kreve regress fra passasjern. I praksis har det blitt slik at enten handling agent eller flyselskap tar boten - for passasjeren.

Det er riktig, i kontrakten mellom flyselskapene og passasjerene som en billett er, står det som regel at det er passasjerenes ansvar. Men det er mange grunner til at man lar være å søke regress. Det koster i inndrive noe slikt og bøtene og utgiftene dertil er så høye at mange ikke har midler til å betale. Så er flyselskapene redde for at media skal bli tipset, deres holding til fakta gjør at det kan bli stygge overskrifter.

Back