121 FTE forsvinner i SAS kabinen Norge

Ingenting her er avgjort.
NKF bestrider dette og iht til media er varsel om søksmål allerede sendt.

Iht til norsk lov kan alle stå i stillingene til saken er avgjort av retten.
Det kan ta si tid.

Hvis jeg tolker artikkelen riktig så er det ikke oppsigelsene som bestrides av kabinforeningen, men det at selskapet sier opp muligheten for sluttpakker? Så en evt. rettsak vil vel dreie seg om de uheldige skal ha sluttpakker eller ikke, og sånn sett blir vel ingen stående i sine stillinger?

Eller tolker jeg feil?

Det er detaljer i avtalen fra 04 Nov som ikke er offentliggjort som medfører tvist om oppsigelsene.

Dette går spesielt på førtidspensjon, og detaljer rundt dette som SAS trakk seg på i ettertid,som dermed kan bestrides.

Det kan nevnes at det va enige om dette så sent som aftenen 02 Desember.

Detaljene vil nok komme ut etterhvert, men inntil videre holdes disse tett til brystet fra SAS og NKF, sikkert pga videre fremdrift og drøftelser.
Fører ikke disse frem vil nok detaljene komme ut ifm at søksmålet sendes.

Det som foreløbig er sent, er VARSEL om søksmål hvis ikke SAS vedstår seg avtalen fra 04 Des, og som de var enige om så sent som kvelden 02 Des.

NRK melder at 339 norske kabinansatte er oppsagt fra sine stillinger og er ikke enig i at avtalen med NKF er brutt. SAS ønsker heller ikke noen rettsak som NKF truer med.

Dette er en anseelig antall kabinansatte i Norge og jeg vil tro at oppsigelsene rammer alle baser i Norge?

Opererer ex BU og SAS kabinansatte på en felles ansiennitetsliste nå?

Her er litt fra NRK i dag:

Kabinforeningen om SAS-avtale

SAS sier opp flere hundre kabinansatte etter nyttår. De ansatte mener ledelsen i selskapet bryter med inngåtte avtaler, og saksøker nå SAS.

Elisabeth Goffeng, nestleder i Norsk Kabinforening, understreker at de ansatte ikke er uenig med ledelsen om avtalen og dens tolkning, og påpeker at de 4. november skrev under på en avtale om virkemidler som skulle stimulere til frivillig avgang. - Dette har vi i hele høst arbeidet med i fellesskap, men nå ønsker ledelsen å gå vekk fra denne avtalen, forklarer hun.

- Ledelsen har fortalt at den pga selskapets økonomiske situasjon ikke ønsker å stå ved avtalen, og har bedt om ytterligere besparelser fra de kabinansatte, som kan gi effekt på kort sikt. Det har vi også bidratt med, sier hun.

Goffeng sier det kan se ut som om SAS-ledelsen ikke vil benytte seg av avtalen fordi det kan koste for mye. - Men avtalen er knyttet opp til betydelige kutt i våre fremtidige pensjonsordninger. De stimulerende tiltakene vil bli betalt mange ganger i årene som kommer, sier hun.

Goffeng sier de ansatte er skuffet og overrasket over de nye signalene fra ledelsen. Hun sier også at oppsigelser av de yngste kabinansatte vil føre til en enda høyere gjenomsnittsalder blant de ansatte. Stimuleringstiltak ville kunne få flere til å gå frivillig.

(Sammenfatningen er åndsverk, vennligst ikke kopier utenfor forumet :-))

NRK melder at 339 norske kabinansatte er oppsagt fra sine stillinger og er ikke enig i at avtalen med NKF er brutt. SAS ønsker heller ikke noen rettsak som NKF truer med.

Dette er en anseelig antall kabinansatte i Norge og jeg vil tro at oppsigelsene rammer alle baser i Norge?

Opererer ex BU og SAS kabinansatte på en felles ansiennitetsliste nå?

Ja på begge

Så en evt. rettsak vil vel dreie seg om de uheldige skal ha sluttpakker eller ikke, og sånn sett blir vel ingen stående i sine stillinger?

Er vel meg bekjent ingen andre overflødige i Core SAS som har fått sluttpakker?

Har forstått det slik at det er tilfelle, men det er mulig det bare er rettet mot de som er noen få år fra pensjonsalder slik at man kan tynne i rekkene både ovenfra og nedenfra? Noen som vet?

avtalen som er brutt går rett og slett ut på å komme med stimulerende tiltak i selskapet for å jevne ut den absurde demografiske sammensetningen i SAS. Avtalen som SAS selv har skrevet under på vil i stor grad få flere av de eldre til å velge et av stimuleringstiltakene i pakken, samtidig som man unngår å avskjedige de yngre på bunnlinjen og i tillegg gir NKF med denne avtalen opp tjenestepensjonen ved fylte 55 etter at stimuleringstiltakene er gjennomført. På kort sikt vil dette gi SAS en engangsakostnad som vil belaste regnskapet med en brøkdel av det dilldallet de har holdt på med i de siste årene, og i tillegg har selskapet gjort egne beregninger på at man vil spare mange hundre millioner på denne avtalen. Til tross for dette velger selskapet å gå bort fra avtalen, sparke nærmere 400 stykker og sitte igjen med en enda skjevere alderssammensetning som ingen er tjent med, hverken økonomisk eller med tanke på hvilke utfordringer selskapet står ovenfor.

det er med ingen ord snakk om en avtale med sluttvederlag for "de rådyre kabinansatte i SAS" som må gå i disse førjulstider, men en avtale som på sikt er med på å sikre SAS økonomi og aldersmessige utfordringer. At SAS da velger å gå bort fra en avtale som dette gjør at de etter min mening tråkker (nok en gang) i en juridisk salat, samtidig som man påfører de ansatte og selskapet et mildt sagt unødvendig og kostnadskrevende etterspill. Det er nemlig slik at man ikke kan skrive under en avtale og plutselig si at man ikke mente det etterpå.

Uten å ta stilling til saken vil jeg tro at det i den nære fremtid nå vil kunne være gode muligheter for ex-SAS CA's å få seg jobb i et ekspanderende DY.

Ja, Norwegian sliter allerede i dag med for lite Crew. Her kan det bli mange spennende muligheter desrom utsiktene selskapet nå staker opp, blir en reallitet.

Selv om markedet nok har bruk for mange av disse, skal man heller ikke glemme at det uansett er tragisk for de innvolverte. Får håpe de finner lykken i nye utfordringer andre steder.

Vi har fått mange fra SK til oss vi :) Og ikke har vi blitt sagt opp denne høsten :hi2
Men det er jo greit om ikke folk vil jobbe i DY, mye bedre å løpe ned dørene på NAV... :71:

Da har endel innlegg her i tråden blitt slettet og vi kan gå tilbake å diskutere den aktuelle saken istedet for diverse drittkasting og diskusjoner om hva som er et ordentlig flyselskap eller ikke.

Hilsen Moderatorene:old

Last edited:
Da kunne dere vært mer rundhåndet med slettingen - ikke bare bedrive styrt sletting/sensur.

Forøvrig heter det moderator - ikke modertor

Ja det var godt jeg satte igang med mer utdannelse slik at jeg hadde noe annet å falle tilbake på. Trist å få telefonen fra SAS, men det var absolutt ingen overraskelse.. Da er min "karriere" i flybransjen historie, jeg ser ingen fremtid der.

"Ja det var godt jeg satte igang med mer utdannelse slik at jeg hadde noe annet å falle tilbake på. Trist å få telefonen fra SAS, men det var absolutt ingen overraskelse.. Da er min "karriere" i flybransjen historie, jeg ser ingen fremtid der. "

Vi får se Chye ---Hvor mange tar pakken, jeg tror det blir mange----Lykke til

Back