10% dyrere anbudsruter for Staten i 2011

Someone

Moderator
Medlem
Ser ut som de statlige tilskuddene for anbudsruter øker med 10% fra 2010 til 2011 ifølge statsbudsjettet, selv om ikke omfanget øker.

Så antar det betyr bedre tider for selskapene som har disse kontraktene så lenge ikke deres kostnader har økt med mer enn 10%, noe jeg tviler på.

http://www.regjeringen.no/nn/dep/sd...uftfart-for-folk-og-naringsliv.html?id=619741
Til statleg kjøp av innanlandske flyruter føreslår regjeringa 693 millionar kroner. Det er 10 prosent meir enn i 2010. Omfanget av det statlege flyrutekjøpet – som dekkjer om lag 50 regionale samband – er likevel på same nivå som i 2010. Kostnadsnivået i nye kontraktar for anbodsruter i Nord-Troms og Finnmark spelar inn. Det same gjer kostnadsnivået i anbodskontraktane elles i landet.
 
Re: 10% dyrere anbudsruter for Staren i 2011

Har det noe med at WIF ikke har noen konkurrenter i nord og således nærmest dikterer prisen?

Er det offentlig hvor mye hver enkelt rute/anbud koster staten?
 
Re: 10% dyrere anbudsruter for Staren i 2011

Har det noe med at WIF ikke har noen konkurrenter i nord og således nærmest dikterer prisen?

Har ikke detaljlest WF-andbudet, men har lest en del andre kollektivtrafikkanbud, og vederlaget/støtten pr. år er normalt regulert i avtalen enten som faste justeringer eller justeringer ifht. andre måleparametre (konsumprisindex, pris på fuel osv. osv.)
 
Re: 10% dyrere anbudsruter for Staren i 2011

Har ikke detaljlest WF-andbudet, men har lest en del andre kollektivtrafikkanbud, og vederlaget/støtten pr. år er normalt regulert i avtalen enten som faste justeringer eller justeringer ifht. andre måleparametre (konsumprisindex, pris på fuel osv. osv.)

Det ligger inne en justering i forhold til KPI. Bakgrunnen for den store relative økningen er en kombinasjon av denne reguleringen samt at 2011 teller hele året for det nye anbudet i finnmark. I tallene for 2010 gjelder disse bare fra 1.4.
 
Så har TØI kikket litt på anbudsordningen - over 60 sider sengelektyre:

Evalueringa viser at kostnadene som staten har medregionale flyruter har auka. I tillegg er det liten grad av konkurranse om flyrutetilboda blant marknadsaktørane. TØI gir tilrådingar til utforming av komande flyrutetilbod, medrekna mellom anna forslag til ruteendringar og billettakstsystem.

http://www.regjeringen.no/nn/dep/sd...rapport-om-regionale-flyruter-.html?id=632298


En del litt overraskende konklusjoner om ruteendringer, kanskje:
Foreløpige vurderinger peker på at rute til Fagernes kan utgå. Rute fra Ørland bør vurderes hvis de får ny base for Luftforsvaret. Ruter til Bergen fra andre flyplasser på Vestlandet enn Florø bør vurderes sløyfet. Direkteruter til Oslo fra Helgeland og Lofoten vil redusere behovet for regionale ruter. Lengre rullebaner i Lofoten – Vesterålen vil kunne redusere behovet for statlig støtte. Bruk av mindre fly i Finnmark kan redusere antall mellomlandinger. Alle disse endringene vil kunne bidra til å redusere statens utlegg på FOT-rutene. Samtidig bør det understrekes at dette er foreløpige vurderinger som ikke er basert på klare kriterier for behovet for statlig støtte.


Og om distribusjon av billetter mm:
Av hensyn til konkurransen bør en videre være forsiktig med krav om spesifikke navigasjonssystem og deltakelse i globale billettdistribusjonssystem.

Å droppe GDS kan nok være besparende på kostnadssiden og (muligens) unngå konkurransevridning, men det kan neppe være publikumsvennlig dersom man ønsker tilgjengelighet via reisebyråer og turoperatører. Er også overrasket om at det ikke sies mye om gjennomgående billetter m.v. (så vidt jeg kan se etter å ha skummet rapporten)
 
Virkelig på tide at Oslo-Fagernes legges ned. Ifølge rapporten var det 2 passasjerer i gjennomsnitt per avgang i perioden januar-oktober 2010, med 2670 kr. i statlig støtte per passasjer. Ellers interessante analyser av de ulike ruteområdene. Ser frem til å lese hele rapporten til helgen.

Takk til Discus for lenken.
 
Oslo-Fagernes er en merkelig rute. Den er heller ikke så lett å finne frem til. Man må booke på flyselskapets egne nettsider, den kommer ikke opp på f.eks. www.wideroe.no. Jeg har fløyet denne ruten én gang for 7-8 år siden. Den gang fløy jeg med Coast Airs J-31, det var en ganske artig flytur siden man fløy så lavt. Da var belegget hele 7-8 passasjerer, som jo er langt over gjennomsnittet på denne ruten nå til dags. Jeg skal faktisk fly den en gang til om en par måneder p.g.a. en videreforbindelse fra Gardermoen, jeg satser på at det blir relativt få ombord en onsdag morgen.

Ifoelge Hangar.no sier den nenvte rapporten at det heller boer opprettes en FOT-rute til Oerland. Det eksisterer allerede en rute dit fra OSL med Air Norway, faar denne statsstoette?

http://www.hangar.no/index.php/permalink/49353.html
 
Last edited:
Underlig at ikke miljøværnerne er på banen her.
Ser man med miljøbrillene på at en flyrute går med gjennomsnittlig to passasjerer, og at dette til og med subsidieres av staten, så kan man jo virkelig lure.
 
Ikke la det komme som en overaskelse neste gang WF skryter av overskudd, det er våre skattepenger.....
 
Ikke la det komme som en overaskelse neste gang WF skryter av overskudd, det er våre skattepenger.....

Nja, du får starte opp selv og vinne kontrakten , og sørge for at driften går i --0- da.

Minner også om at ikke alle WF's ruter er FOT.
 
Ikke la det komme som en overaskelse neste gang WF skryter av overskudd, det er våre skattepenger.....

WF bærer også all risiko. Mener du at selskaper som vinner anbud for det offentlige ikke skal ha muligheten til å tjene penger, men kun bære risikoen? Yeah right...
 
Hva slags risiko er det snakk om her? Med de subsidiene det her er snakk om trenger de knapt nok pax for å gå i pluss.
 
Hva slags risiko er det snakk om her? Med de subsidiene det her er snakk om trenger de knapt nok pax for å gå i pluss.

Det Widerøe får subsidier dekker kun opp deler av kostnadene de har ved å fly anbudsrutene, de må faktisk ha inntekter fra passasjerene også skal de unngå blodrøde tall

Nå er jo også Fagernesruten er dårlig eksempel på hva stort sett får i subsidier på anbudsrutene, da den slå ekstremt ut
 
Hva slags risiko er det snakk om her? Med de subsidiene det her er snakk om trenger de knapt nok pax for å gå i pluss.

Hvis det hadde vært tilfelle så ville det ha vært mange flere som hadde lagt inn anbud og til langt lavere pris en Widerøe.
 
WF bærer også all risiko. Mener du at selskaper som vinner anbud for det offentlige ikke skal ha muligheten til å tjene penger, men kun bære risikoen? Yeah right...

Det resultatet Widerøe hadde i 2010 er jo heller ikke noe ekstremt godt resultat sett i forhold til omsetningen. Med en driftsmargin på knappe 5% er ikke dette på sikt godt nok til å kunne investere i nye fly etc...
 
Hvis det hadde vært tilfelle så ville det ha vært mange flere som hadde lagt inn anbud og til langt lavere pris en Widerøe.

Man kan jo legge inn et anbud der man krever kr. 0 fra staten dersom man mener det er kommersielt mulig å drive rutene. Da er man vel også garantert monopol på ruta, siden det er anbudsrute. (Spørs hvor lenge det forblir anbudsrute dersom man kan drive den uten subsidier, da)
 
Man kan jo legge inn et anbud der man krever kr. 0 fra staten dersom man mener det er kommersielt mulig å drive rutene. Da er man vel også garantert monopol på ruta, siden det er anbudsrute. (Spørs hvor lenge det forblir anbudsrute dersom man kan drive den uten subsidier, da)

Tror bestemt at dette kun gjelder ut det anbudet. Etter den tid vil ruten være fritt villt. Det er ingen erfaring på dette da de eneste null anbud som har vært levert har vært på Skagen og Hammerfest, og der har Widerøe monopol fortsatt.
 
Back
Top