• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Historien til Birger Grinde?

Rob Mulder

ScanFlyer Blue
Medlem
Hei,

Jeg har fått en forespørsel fra Nederland angående Birger Grinde. Jeg kjenner ham kun fra hans tid i DNL (1939-40) og ellers har jeg fra bøker i mitt arkiv funnet fram følgende:

1908 født
1930 blitt marineoffiser
1931 blitt marineflyver
1939-40 flyver hos DNL (9 mnd ansettelse)
Våren 1940 - fløy i Heinkel He 115 i Lofoten, Vesterålen og Finnmark.
Til England???
Fikk opplæring på Little Norway i Kanada
Nov.1941 til 333 (N) Squadron i Woodhaven og fløy Catalina-flybåter.

Men deretter finner jeg ingenting mer. Er det noen som vet mer om ham? Den nederlandske dame er interessert i hans liv etter 1941. Hun kjente Birger Grinde personlig og har møtt ham mange ganger i Norge etter krigen - ingen kjærlighetsforhold! :-)

Jeg håper noen har informasjon om ham.

Tusen takk.

I 1943 ba Riiser-Larsen ham om å legge en plan for flysikringstjenesten i Norge den dagen det ble fred i landet. Han representere de nordiske land i icao 1953-1956 og -71-74. Han var sjef på Skattøra i 1940. Døde 23. aug -98, 16 dager før sin 90-årsdag, iflg to nekrologer i Aftenposten. Jobbet tydeligvis innen Luftfartsverket/Direktoratet hele sitt yrkesliv etter krigen. Iflg en artikkel ifm 80-årsdagen var han Lufttrafikksjef i LFV fra 1946 til 1978. Kapteinløytnant pr 1945. Var visstnok innom 330 på Island også ... I alt 70 treff på betalingstjenesten til Aftenpostens arkiv... men nu er det Norge-Nederland i VM. Edit: En link til et lite intervju i en bok lagt ut av Nasjonalbiblioteket.no (nb.no): http://www.nb.no/utlevering/nb/a0e22ec06ca0f9f6b4afce9a5f7fe2a7#&struct=DIV58 (Må muligens ha norsk ip for å få lest den?)

Last edited:
Back