Flyprat
Støtt oss. Bestill billetter og varer her:

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-08-2011, 11:06   #1
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Kamera DeluxeReport: Lufthansa & TAM Business Class — Sao Paulo og Santiago!

Velkommen til min aller første trip report her på Flyprat! Jeg er ingen erfaren skribent her, so be nice. Jeg sitter også på en del bilder fra flere reiser jeg har foretatt de siste 6 månedene, så håper å kunne publisere flere TRs etter hvert — dersom folk ønsker det.

I desember i fjor bestemte jeg meg for å oppsøke varmere strøk etter den verste vinteren i mitt (manns) minne. Gjennom fjoråret hadde jeg rukket å samle en del EuroBonus-poeng, så bestemte meg for å sjekke availability til Sør Amerika rundt juletider.

Etter en del søking på ANA, fant jeg plasser fra Munchen til Sao Paulo med Lufthansa og videre til Santiago med TAM. Returen skulle være i sin helhet med TAM, noe jeg hadde lest mye positivt om på FlyerTalk, men aldri testet long-haul.

Tok en telefon til SAS og booket hele billetten uten problemer på under 10 minutter. Men med avreise 1. januar kl 18:10 var jeg mer spent på om jeg kom til å rekke/klare/overleve å komme på OSL bare et par timer etter nyttårsfesten hos noen venner, men her undervurderte jeg min unge alder og partytalent.

Etter å ha pakket mine Havaianas flip-flops, ankom jeg OSL ca rundt klokken 16 (fremdeles brisen) og gikk bort til EuroBonus Gold skranken. Fikk skrevet ut boarding pass og sendt baggasje med Priority tags hele veien til GRU. Ble ønsket god tur av en hyggelig dame, og gikk bort til Fast Tracken for å prøve lykken.

Vanligvis passerer jeg Fast Tracken 1-3 ganger i uken, men da alltid ombord SK til ARN eller CPH så jeg swiper som oftest bare kortet mitt så er jeg gjennom. Viste billetten min til (lett)vekteren som da sa at her kom man bare gjennom med gullkort. Jeg svarte jeg skulle fly LH Business til FRA, men da svarte han "har du gullkort?" så jeg viste han mitt EBG og så var jeg gjennom. Ikke swipet han kortet engang. Jaja, gjennom var jeg i hvert fall.

Kom frem til loungen og ble hilst inn, de som jobber der er vant til å se meg fly til ARN eller CPH (ofte swiper de ikke kortet mitt engang), så overraskelsen var stor da de oppdaget at jeg skulle på en lengre reise! Ble ønsket god tur og trippeltsjekket setevalgene mine.

Satte meg ned med iPaden og en flaske Farris, men da jeg skulle dobbeltsjekke mine billetter, la jeg merke til at SK*G ikke var skrevet på billettene.

Som mange vet, er SK*G en annen måte å si at "denne personen har et gullkort i SAS" og er slik alle flyselskapene i Star Alliance vet hvilke passasjerer de har ombord som har et sølv- eller gullstatus. Jeg gikk bort til damen i loungen og spurte om hun kunne legge inn mitt EBG-nummer i reservasjonen, for å kunne ha de samme "rettighetene" som når jeg flyr på en betalt reise. Hun prøvde gjentatte ganger, men fikk feilmelding hver eneste gang. Selv om man flyr business og sjansen for en oppgradering til first er next-to-nothing, føles det likevel bra å ha det i systemet at man har gullstatus i tilfelle flighten blir kansellert og jeg havner på en eller annen venteliste eller f.eks. ved matbestilling. Måtte bare ta til takke at dette ikke gikk, og satte meg ned i loungen for å vente på boarding. Det skal sies at damen i loungen beklaget dette og ba meg sende mail til SAS for å påpeke dette (noe jeg kommer tilbake til).

Oslo - Munchen
Flight: LH2455
Avgang: 18:10
Maskin: Embraer 195
Sete: 01D

Boarding gikk relativt raskt og jeg var sånn ca. den siste til å boarde (aldri skjønt poenget med å boarde tidlig for å likevel måtte vente på at resten av bussen fylles).

Fikk spørsmål om velkomstdrink av en hyggelig (men ikke særlig attraktiv) kvinnelig crew medlem. Valgte appelsinjuice da jeg fremdeles kunne merke effektene av en tøff nyttårsfeiring noen timer tidligere. Sikkerhetsdemonstrasjon ble foretatt og de-icing ble unnagjort før vi klatret mot den mørke himmelen, vel vitende om at dette var siste gangen jeg komme til å se kulde på noen uker.

Jeg synes Embraer er et spennende fly, selv om "alle" klager på at det ikke tåler kulde. Etter nesten 200 flighter i året ombord SAS sine 737 griser, skal det ikke mye til for å begeistre meg. Jeg synes kabinen er luftig og moderne, kanskje ikke Dreamliner-moderne, men likevel.

Fikk utdelt nøtter og valgte en Cola Light med to skiver sitron for å skylde ned nøttene.

LH gjorde om sitt cateringkonsept rundt juletider, så dette var den første gangen jeg fikk testet den nye maten. Veldig tapas-inspirert, men det klager jeg ikke på! Paellaen var god, mye bedre enn hva LX tilbyr i sin Senator lounge i ZRH.

Vi opplevde en del motvind, men veldig lite turbulens. Med en connection tid på bare 50 minutter i MUC var jeg egentlig litt redd for at det skulle bli lite lounge tid. Rett før approach, kom kapteinen på PA og sa det var en del trafikk inn til MUC denne kvelden, så vi kom til å lande litt etter tid. Takk for den.

Vi landet ca 15 min etter tid, og fikk selvsagt ikke gate; men en parkeringsplass på andre siden av byen. Ble busset inn til terminalen og da jeg kom til første infoskjerm stod det allerede boarding på min videre flight til GRU. Her var det bare å gå til gate.

Da jeg kom til gaten hadde de for lengst sluttet å boarde C og F passasjerer, men heldigivis lar de priority boarding inngangen være åpen, så klistret mitt gullkort på pannen og vinket høylytt til alle i køen ved siden mens jeg viste frem mitt boarding pass. Sånn ca.

Last edited by Robbiedeluxe; 17-08-2011 at 18:39.
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 11:08   #2
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Default Re: DeluxeReport: Lufthansa & TAM Business Class — Sao Paulo og Santiago!

Munchen - Sao Paulo
Flight: LH504
Avgang: 21:25
Maskin A340-300
Sete: 04A

Den hyggelige SAS damen på telefonen hadde tatt i mot mitt ønske om å få et sete i den mindre business class seksjonen av denne A340. Setter veldig pris på å sitte her i denne mindre kabinen, da den er mye mindre og roligere enn hovedseksjonen. I tillegg får man mat og drikke før resten av C.

Litt de-icing må til.

Etter sikkerhetsdemoen ble unnagjort på skjermen, var det bare å spenne seg fast for en alltid like morsom takeoff. Når jeg sier morsom, er det fordi man aldri vet om bussen klarer å ta av. Etter noe som virket som en 3-minutters take-off, var vi omsider klare for å forlate kalde Europa.

Velkomstdrink ble utdelt, og jeg valgte igjen Cola Light med nøtter.

Begynte å bli ganske sulten etter å ha gått så mange timer uten mat, men må si jeg ble dypt skuffet over forretten. Fisk med rotfrukter og pasta med blekksprutblekk. Eller noe sånt.

Hovedretten var vesentlig bedre, kylling med pasta. Can't go wrong.

Etter desserten begynte jeg å bli såpass trøtt, at jeg bestemte meg for å bruke LH sitt AVOD og gjøre det om til et SOD system (sleep on demand). Hadde fått meg særdeles lite søvn denne dagen, så var godt å kunne legge ned setet.

LH har ikke det beste setet i markedet, men jeg klarer fint å finne en stilling som er komfortabel nok. Hadde altså ingen problemer med å sovne.

Ble vekket av frokosten, og lettere forvirret var det bare å "stå opp" igjen.

Rett etter frokosten begynte innflyvningen til Sao Paulo, og jeg var endelig på et varmt sted igjen!
Old 16-08-2011, 11:44   #3
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Default Re: DeluxeReport: Lufthansa & TAM Business Class — Sao Paulo og Santiago!

Nydelig rapport Så ut som du hadde en fin flytur ned med god mat osv. Håpe du har det fint i Brasil ogdå da.
Old 16-08-2011, 11:44   #4
pgaa
Bygdetulling

pgaa's Avatar

Vil si dette var en meget bra debut som TR-skriver her på forumet, veldig bra rapport. Ser frem til flere rapporter fra deg
Old 16-08-2011, 16:12   #5
Novair
ScanFlyer Silver

Novair's Avatar

Fornøyelig rapport! Deler samme oppfatning av Embraer, en luftig og pen kabin.
Novair is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 16:26   #6
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Bra rapport Skulle ikke tro dette var din første tr
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 16:51   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Nais! Keep'em coming!
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 18:59   #8
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Flott fortsett med dette
22.08-26-08 OSL MUC BCN MUC OSL 32X LH BUSINESS
05.09-09.09 OSL VIE LCA VIE OSL DIV. OS BUSINESS
29.09-03.10 OSL MUC AGP ZRH DIV. LH/LX BUSINESS
SQ 777 is online now   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 19:35   #9
Kanon
ScanFlyer Gold

Flott rapport. Morsomt skilt på trillekofferten din "Douchebag handle with care"
men det kan vel slå begge veier, enten kan bagasjehåndtererne få seg en latter eller ta det som en fornermelse.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 20:06   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Takker, Robban! Solid rapport. Ser frem til resten!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 20:57   #11
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Etter en stopp i Sao Paulo (ikke verdens mest interessante by, for øvrig) så bar det avsted til Santiago. Flightene til og fra GRU til SCL ombord TAM er såpass like, så jeg har valgt å bare skrive en sammendrag av den ene av dem; returen.

Her fra følger et par bilder fra både Sao Paulo og også Santiago:

Sao Paulo er den økonomiske og politiske hovedstad i Brasil, så ble lite .

Deres versjon av Norges Bank.

Sao Paulo by night.

På vei til Santiago, dette er ved FL38 så vi snakker ikke akkurat galdhøpiggen.

I Santiago bodde jeg på W Hotel, et Starwood hotel som overrasket på alle mulige måter (derfor mange bilder). Sjekket inn og ble tilbudt vann og frukt mens jeg ventet på å sjekke inn. Som SPG Gold ble jeg oppgradert til et større rom, eller rettelse — SPG Gold gir ikke automatisk suiter, men jeg ble i hvert fall oppgradert.

Inngang:

Deler av lobbyen:

Litt av rommet mitt:

Alle hoteller med respekt for seg selv trenger en skybar og et basseng:

Old 16-08-2011, 21:56   #12
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Etter to uker med litt "safari" i Sør Amerika og med noen tusen poeng fattigere på mitt SPG konto, var det på tide å vende snuten nordover. Som nevnt tidligere, hadde jeg lest en del positivt om TAM sitt long-haul business class, så bestemte meg for å teste dette ut. Med et av verdens yngste flåter, så var jeg spent på å prøve deres hard product. At de ble medlem i Star Alliance for noen måneder siden, gjorde at jeg bestemte meg for dette kontra Swiss eller Lufthansa på vei hjem.

Ankom SCL ca to timer før min flight og kunne konstatere at Chile ligger et par år (minst) foran Brasil når det gjelder flyplasskvalitet og standard. Moderne og høyt under taket, kunne ha vært hvilken som helst medium-sized flyplass i Europa dette. Fant raskt frem til JJ-skrankene og fikk konstatert at TAM er stolte av å være med i Star Alliance; alliansens logo prydet overalt!

Innsjekkingen var her minst like effektiv som i OSL, kanskje med et par flere smil. Fikk sjekket inn all bagasje rett hjem til OSL og fikk utdelt boarding passes og en invitasjon til American Airlines Admirals Club. Har alltid syntes det er morsomt hvordan våre amerikanske venner kaller ting; lounger med røde løper, admiralen har sin egen klubb, styreformannen har sine prefererte kunder og presidenten har en sirkel. Det blir liksom litt kjedelig med Ævrobonus.

Inngangen til Admiralens Klubb:

Admiralens Resepsjon:

Loungen var, som amerikanske lounger flest, ikke noe særlig å skryte av. Behagelige stoler og sofagrupper, men minnet mest om et eldresenter i Florida.

Snitter, nøtter og småkaker prydet bufeten:

Suppe hadde dem au:

Casillero del Diablo. Sjokkert? Nah.

Etter noen glass rødvin ble det ropt av Admiralens Vertinner(tm) at boarding hadde begynt. Alle medlemmene i Admiralklubben ble bedt om å bevege seg til gaten, noe jeg, lydig som en indoktrinert nordeuropeer, gjorde.
Old 16-08-2011, 21:58   #13
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Santiago - Sao Paulo
Flight: JJ8027
Avgang: 13:30
Maskin B777-300ER
Sete: 12A

Flyet som skulle frakte undertegnede; verdens mest sexy fly. Trippelsju.

Priority sa du?

Jeg vet ikke om dette skyldes en svakhet ved flyplassen eller generelt for homo sapiens sapiens, men vi hadde definitivt en stor gate-lus sitausjon her. Disse hadde samlet og okkupert hele gate-området og vel så det. Basert på et utrent øre, virket det som om dette var tyske turister, men det var også en del innfødte blant okkupasjonsmaktene. Da boarding ble ropt opp for First, Business Class og Star Gold oppstod det en interessant situasjon; ingen kom frem til gaten. Vi var rett og slett omringet.

Etter noen minutter klarte de å forklare våre tyske venner at de måtte rygge ut av området, så vi fikk boardet. Det ble en del tyske blikk, uten at jeg helt vet hva dette betyr.

Ble hilst velkommen av en veldig sjarmerende og ung flyvertinne som viste meg frem til setet, og tok jakken min. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg hvorvidt setetrekket er vakkert eller horribelt, men siden jeg skal sitte på det og ikke se på det, gikk det helt ok.

Ble spurt om jeg ønsket en velkomstdrink, noe jeg takket ja til. Ferskpresset appelsinjuice valgte jeg.

Setet er veldig behagelig, faktisk mer enn LH sitt. Det er mye mer moderne setup, noe man også kan se på skjermen som er vesentlig større enn GameBoy Color skjermene til våre tyske venner.

Setet har like mange valg som LH sitt (minus massasje):

Etter at juicen var blitt drukket opp, var det på tide å ta av. Men guess what? Kapteinen i dag er så ålreit at han deler hele take-off seansen med oss dødelige!

Etter å ha tatt av i en A340 var det godt å sitte i en B777 igjen. Klarer ikke å unngå å tenke "sånn skal en take-off være GOD DAMMIT!".

Ja, tror Santiago sliter litt med forrurensing...

Vanligvis er min portugisisk ganske brukbar, men jeg klarte ikke helt å plukke opp navnet hennes men tror det var Adelina. I hvert fall, Adelina kom bort og spurte (med navn) hva jeg ønsket å drikke, tok bare vanlig vann denne gangen.

Etter noen minutter la jeg merke til at Adelina gikk rundt og tok matordre fra ulike personer i kabinen. Hah, tenkte jeg her. Fordi SAS ikke klarte å legge ved mitt EBG nummer kommer jeg sikkert til å ende opp med en gammel Findus Fiskegrateng i stedet for biffen jeg hadde gledet meg til å teste.

Som sagt, så gjort.

Da Adelina kom til meg beklaget hun og sa at det var bare pasta som var igjen. Selv om Adelina virket genuint lei seg, hjalp ikke dette meg noe særlig. Jeg sa jeg hadde ikke bare ett men hele to Star Gold kort (Senator + EBG), men at mine kjære venner i SAS ikke klarte å registrere dette. Hun anbefalte meg på neste flight (GRU-FRA) om å bestille mat med én gang jeg boardet, og at hun igjen beklaget det inntruffne.

Så jeg måtte slite resten av turen med 1 stk trist Adelina og denne litt triste pastaen.

Last edited by Robbiedeluxe; 16-08-2011 at 22:00.
Old 16-08-2011, 23:09   #14
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Meget bra TR debut dette Robbiedeluxe - ser frem til flere TR`s fra deg...

Takk skal du ha!

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2011, 00:09   #15
jefi99
ScanFlyer Gold

Fantastisk rapport!

Quote:
Originally Posted by Robbiedeluxe View Post

Sao Paulo er den økonomiske og politiske hovedstad i Brasil
Brasilia er den politiske hovedstad.
Old 17-08-2011, 00:21   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

LOL Findus Fiskegrateng..

Dritbra!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2011, 11:38   #17
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Ankom GRU on-time og siden jeg satt i Business Class, løp jeg fort ut av flyet og prøvde å være førstemann til sikkerhetskontrollen. Ja, du leste riktig, sikkerhetskontroll-EN. Allow me to elaborate:

Alle passasjerer som lander på GRU og som skal i transit må gjennom én metalldetektor. Dette må være den mest overfladiske sikkerhetskontrollen jeg har opplevd noensinne. Den søte 18 år gamle kvinnelige vakten som spurte om jeg hadde med meg paraply og/eller mat ved inngangen til Øyafestivalen i år, er nok bedre trent i counter terrorism enn GRU sine Airport Law Enforcement Officers.

Kom omsider frem til sikkerhetskontroll-EN og spurte om laptop og iPad måtte ut av trillekofferten. Neida sa dem. Så jeg lastet trillekofferten min på X-ray maskinen og passerte kontrollen med mobil, iPod, klokke og en del mynter i mine lommer. Det pep. No shit. Spurte om alt var ok og vakten bare smilte hele veien og viftet med begge armer i sambatakt. To ting noterte jeg meg; i) dette gjorde han til samtlige passasjerer som passerte meg og ii) han så aldri "opp" for å se på de blinklysene over selve kontrollen/portalen. Jeg vil anta at man får vite hvor mye metall vedkommende har på seg her? Uansett, folk passerte, maskinen holdt på som et lydorkester men vektene gjorde ingenting.

Etter en del flighter inn og ut av USA, blir man kanskje litt hjernevasket -- men dette var jo en annen opplevelse, for å si det mildt.

Kjedelig terminal?

Så var det å finne frem til loungen i GRU. Dessverre (heldigvis?) er ikke Varig med i Star Alliance lenger, så loungen TAM/LH/LX bruker er et par minutters gåtur unna. Litt rart med tanke på at alle TAM flightene går fra samme terminal, men sporty som jeg er så tok jeg utfordringen på strak arm. Gikk forbi Varig loungen og kunne konstatere at den så like trist ut som da jeg var her sist for noen år tilbake.

Langt å gå!

Da jeg kom frem til loungen ble jeg ønsket velkommen på portugisisk og jeg prøvde så godt jeg kunne å svare på portugisisk. Utrolig hvor mye folk setter pris på et par gloser i deres eget språk. Har vi en potensiell løsning på verdenskonflikter her?

Loungen var dessverre ingenting å skrive hjem om. Faktisk var ikke loungen noe å skrive om i det hele tatt. Triste greier dette. En flatskjerm med hjemmesnekrede høytallere på hver side (i tilfelle Brasil spiller fotball?) kjørte en lokal nyhetskanal non-stop på mute. Prøvde å underholde meg selv med å dubbe stemmene til nyhetsreporteren og intervjuobjektene, til dette ble kjedelig og jeg bestemte meg for å finne noe å drikke.

Brasil er kjent for en rekke ting. Fotball, fine strender, stringtruser på stranden, etc. men også regnskog. I Amazonas vokser det visstnok små bær som heter Guaraná, dette er en oppvikkende og litt syrlig bærtype som bl.a. brukes i energidrikker -- men i Brasil har de også en egen brus oppkalt etter disse bærene. Vet ikke om dere husker San Sao som Coca Cola prøvde å markedsføre i Norge noen år siden, men dette er altså originalen (eid av PepsiCo). Ble nesten litt skremt over hvor godt jeg likte dette.

Etter å ha kommet over min religiøse Guaraná-opplevelse, testet jeg matutvalget. Brasil er kjent for god mat, men dette kan man ikke si om loungen deres. På en tilfeldig torsdagskveld midt på den kaldeste vinter, er sjansen større for å finne bedre mat i Menzies loungen på innlandsterminalen i Arlanda enn her i GRU. De hadde bittesmå brødboller fylt med ost. That's it. Pluss noen eldre bananer. Dessverre gikk telefonen min tom for strøm, men Google har klart å hoste opp bildene av disse brødbollene (ikke spør hva jeg søkte etter):

Etter en del brødbollespising (jeg var sulten etter å ha spist den triste pastaen), så var det på tide å boarde flighten til FRA.

Last edited by Robbiedeluxe; 17-08-2011 at 11:59.
Old 17-08-2011, 12:49   #18
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Sao Paulo - Frankfurt
Flight: JJ8070
Avgang: 23:25
Maskin B777-300ER
Sete: 11A

En skal lære av sine feil, heter det. Eller noe sånt. Så rett etter å ha boardet (denne gangen ville jeg være blant de første), slang jeg baggen i hattehyllen og løp mot galley som en tenåringsjente løper mot Justin Bieber for å få autografen hans. Da jeg kom frem til galley, introduserte jeg meg på portugisisk (igjen, great success) og sa jeg hadde fløyet tidligere denne dagen fra SCL men ikke fått matønsket mitt pga manglende status (sett inn sad-face her). Allerede her begynte jeg å føle meg patetisk. Hvilken taper går frem til galley for å grine til seg førstevalget av mat ombord internasjonal business class? Jeg.

Purseren forstod situasjonen og smilte og gave meg menyen, og ba meg si i fra hva jeg ønsket å bestille så skulle hun ordne det. Victory.

Fant ut hva jeg ønsket å bestille, og satte meg ned for å lese gjennom resten av menyen:

Som de aller fleste har skjønt er jeg svak for trippelsju. Jeg synes kabinen er lys og luftig. Jeg klarer fremdeles ikke å bestemme meg hvorvidt farvevalget er horribelt eller vakkert. Hva synes du? Setet har jeg allerede skrevet om, så det eneste nytt denne gangen var at jeg kom til å teste hvor godt man kan sove.

Etter en effektiv boarding prosess, var det på tide med push-back. Så ble det fort mørkt og vi begynte å bevege oss nærmere rullebanen. Mens dette skjedde tok jeg meg tid til å se på amenity kitet som TAM deler ut. Jeg mener å huske at det kom i et etui/pose, men dette var det jeg fant i amenity-skuffen min i går kveld:

Vel oppe i luften og matserveringen begynte. Bingo! Førstevalget ble servert, med et smil -- usikkert om det var et genuint smil eller ironisk, men smil var det iallefall!

Maten imponerte. Eller så var jeg ekstremt sulten. I følge menyen har TAM satset på middelhavsmat for sine long-haul reiser. Maten er komponert av to spanske kokker som tilsammen har visst 24 Michelin stjerner. Kyllingen jeg ble servert var veldig god, kanskje ikke Michelin-god, men god.

Etter maten var jeg nokså trøtt så jeg sluknet rimelig raskt. Jeg har dessverre ikke bilde av setet i sovestilling, men Google hoster opp dette:

Som bildet viser er det ikke lie-flat, men du ligger "nedover". Jeg har tidligere hatt problemer med bl.a. LX sitt gamle C der jeg følte jeg skled nedover i setet, men syntes dette gikk overraskende bra med TAM. Jeg fikk i hvet fall nesten 7 timer søvn og var fornøyd med det. Ble vekket av frokostservicen, som bestod av spansk tortilla m.fl. men jeg valgte noen cold cuts i stedet.

Vi landet i FRA on-time, og jeg var nå tilbake i kalde Europa. Usikker om det skyldes post-ferie depresjon, men jeg har faktisk ikke tatt ett eneste bilde av approachen til FRA.
Old 17-08-2011, 13:15   #19
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Landet i FRA ca klokken 14:15 og med neste flight til OSL klokken 15:55 hadde jeg minimalt med tid for å finne loungen. I tillegg hadde jeg her fått årets hodepine, som sikkert skyldes en hard ferie med en del usunne aktiviteter. Gikk innom Senator loungen, men siden denne er så godt dokumentert her inne nøyer jeg meg med to bilder:

Etter noen få minutter i loungen (hvem behøver egentlig mer tid i FRA med mindre man befinner seg i FCT eller FCL?) gikk jeg mot gaten. Var sistemann til å boarde og nå ønsket jeg meg egentlig hjem raskest mulig.

Frankfurt - Oslo
Flight: LH862
Avgang: 15:55
Maskin A319
Sete: 02F

Disse intra-europeiske flighter begynner å bli standardmateriale her, så lite nytt å melde. Jeg spurte om de hadde aspirin pga hodepinen og fikk to stk før take-off med en flaske vann. Dette satte jeg pris på. Jeg håper de ville ha gjort det samme uansett om det var en betalende HON F passasjer som spurte, eller en bakerst i bussen.

Maten ble servert og her synes jeg LH har klart det bra med det nye konseptet sitt. Couscous på et fly? That's a first.

Vi landet on-time på OSL og amerikakofferten min kom som nummer 2. Sliten og litt jet-lagged, var det bare å sette seg på flytoget og komme seg hjem for å slappe av og forberede seg til noen måneder til med kulde...

Alt i alt synes jeg TAM leverer varene på long-haul i Business Class. Servicen kan være litt hit-or-miss i følge FlyerTalk, men jeg opplevde god service så og si hele veien. Det var ikke TAMs skyld at ikke Star Gold statusen lå inne i systemet, så dette kan jeg ikke bebreide TAM for. Hadde ikke så store forvetninger til reisen, men kunne godt tenkte meg å prøve TAM igjen, å fly en 777 over dammen i C er uansett en fornøyelse.

Håper også denne trip reporten har vært en fornøyelse, tok litt lenger tid å skrive enn jeg hadde antatt (noe skyldes nok at jeg har dårlig hukommelse og denne reisen ble foretatt for et halvt år siden) -- men dersom det er ønskelig kan jeg prøve å legge ut flere! Ris og ros mottas med takk – dersom noen har spørsmål, så svarer jeg så godt jeg kan. Takk for all feedback hittil!

Old 17-08-2011, 13:39   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Herlig, bare komme med flere

Og jeg synes fremdeles av blomsterstoffet til TAM ser litt harry ut!
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules