BA åpner LCY-ARN

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Re: BA åpner LCY-ARN

Gode nyheter for svenskene.
Savner en rute til LCY fra OSL også. Håper den kommer.

LCY er en fantastisk lufthavn når man skal til London... Og E-190 er klart at foretrække fremfor ATR og Q4, som jeg tidligere har fløjet den rute med fra CPH.

Bliver spændende at se hvordan den kommer til at gå.

Er der forøvrigt nogle der har indikationer på hvordan det går for BA på CPH-LCY? Var der ikke noget med at flyet skulle have en mere end almindeligt langt stop i CPH? Noget der vel vil kræve rimelige høje billetpriser for at det kan hænge sammen.

Tidtabellen (som innebærer nattstopp på ARN):

BA8490 X67 ARN 5 LCY 0700 0840 0 10JAN11 25MAR11 E70 2:40
BA8492 X67 ARN 5 LCY 1645 1825 0 10JAN11 25MAR11 E70 2:40

BA8491 X67 LCY ARN 5 0910 1240 0 10JAN11 25MAR11 E70 2:30
BA8493 X6 LCY ARN 5 1855 2230 0 09JAN11 25MAR11 E70 2:35

Där ser vi EMB-170 och inte 190. Denna måste göra lite ont i Sverigehuset?

Tidtabellen (som innebærer nattstopp på ARN):

BA8490 X67 ARN 5 LCY 0700 0840 0 10JAN11 25MAR11 E70 2:40
BA8492 X67 ARN 5 LCY 1645 1825 0 10JAN11 25MAR11 E70 2:40

BA8491 X67 LCY ARN 5 0910 1240 0 10JAN11 25MAR11 E70 2:30
BA8493 X6 LCY ARN 5 1855 2230 0 09JAN11 25MAR11 E70 2:35

..og også her har BA 4 timers stop midt på dagen plus natstop... Forstår ganske enkelt ikke at det (ligesom i CPH) ikke bliver for dyrt at sætte et helt fly af til to daglige rundturer... Ikke særligt optimeret i mine øjne...

Grattis til svenskene! Går det utover noen av de andre rutene BA har fra ARN?

Ser FlyHi skriver at LCY er en fantastisk lufthavn. Forundrer meg ikke, har hørt at den er godt egnet for business-folk, og at den er nokså nærme et business-distrikt. Men hvordan er det egentlig på den lille lufthavnen? Regner feks med at det er dårlig med connection osv...

Ser FlyHi skriver at LCY er en fantastisk lufthavn. Forundrer meg ikke, har hørt at den er godt egnet for business-folk, og at den er nokså nærme et business-distrikt. Men hvordan er det egentlig på den lille lufthavnen? Regner feks med at det er dårlig med connection osv...

LCY har primær fokus på direkte trafik til/fra London City - og har vel meget lidt trafik med connections. Den beflyves kun af mindre flytyper og derfor er det også muligt at sælge som point-to-point i den ende...

Grattis til svenskene! Går det utover noen av de andre rutene BA har fra ARN?

LCY er definitivt kun for point-to-point. Den er også gull for helgeturer til London for turister, ettersom det kun tar 15 minutter med DLR til Bank tube station. Utrolig effektiv flyplass. Hvis jeg ikke flyr direkte til London, så ser jeg alltid etter ruter til LCY i stedet for LHR.

Regner feks med at det er dårlig med connection osv...

Primærfokus er nok ikke connections, men du kan komme deg videre både innenlands og til USA fra LCY. Hadde det gått fly LCY-OSL og jeg skulle hjem fra NYC i C-klasse hadde denne stått høyt på lista (hvis connection-tiden var god)

Er der forøvrigt nogle der har indikationer på hvordan det går for BA på CPH-LCY? Var der ikke noget med at flyet skulle have en mere end almindeligt langt stop i CPH? Noget der vel vil kræve rimelige høje billetpriser for at det kan hænge sammen.

Efter sigende skulle BA være ganske godt tilfreds med starten og udviklingen på LCY-CPH - hvilket formentlig har været medvirkende til at man nu også åbner LCY-ARN. Er LCY-OSL mon næste...?

Undrer mig lidt over, at SAS overlader denne destination til BA. Antager lidt, at de fleste kunder på ruten kommer fra Skandinavien og skal til møde eller lign. i London. Dermed er de vel i gennemsnit mere trofaste SAS-kunder end BA-kunder.

Hvis BA åbner LCY-OSL eller LCY-HEL vil jeg IKKE blive overrasket ;)

Lars

SAS fløy vel OSL-LCY en kort periode såvidt jeg husker, men ga ganske fort opp. Underlig at de ikke fikk den til å gå. Den burde jo være særdeles attraktiv for mange høyt betalende forretningskunder.

Undrer mig lidt over, at SAS overlader denne destination til BA. Antager lidt, at de fleste kunder på ruten kommer fra Skandinavien og skal til møde eller lign. i London. Dermed er de vel i gennemsnit mere trofaste SAS-kunder end BA-kunder.

Lars

Problemet til SAS er at de ikke har egnet materiell og har måttet drive med innleie for å ha denne ruten tidligere.

Det blir også dyrt og ulønnsom å kjøpe inn en type kun for å brukes på LCY

SAS fløy vel OSL-LCY en kort periode såvidt jeg husker, men ga ganske fort opp. Underlig at de ikke fikk den til å gå. Den burde jo være særdeles attraktiv for mange høyt betalende forretningskunder.

Finankrisen gjorde det siste nådestøtet på denne ruten

Problemet til SAS er at de ikke har egnet materiell og har måttet drive med innleie for å ha denne ruten tidligere.

Det blir også dyrt og ulønnsom å kjøpe inn en type kun for å brukes på LCY

Finankrisen gjorde det siste nådestøtet på denne ruten
Spørsmålet er om ikke SAS skulle vurdert en 90-100 seter som kan brukes på de litt tynnere, lengre rutene, som også er godkjent for LCY. Dette var vel det de strengt tatt gjorde når de kjøpte 736, men den har vel siden vært et bomkjøp kostnadsmessig. E90 kunne absolutt være et slikt fly, som dekker begge behov.

EDIT: Men nå ryr jeg ut på viddene. Denne tråden handler tross alt om BA og LCY-ARN.

Last edited:

SK fløj den i starten fra CPH med Q400, men pga begrænsninger fløj de ofte med blokerede sæder på returen. Noget der ikke indvirkede positivt på økonomien.

SAS flög ARN-LCY-ARN under ett par år med en inhyrd Avro RJ85 från Transwede.
Linjen flögs 2 gg/dag samtliga dagar utom lördagar. Linjen hade flight nummer SK 529/530.
Linjen lades ner under finanskrisen.

Tror ni även DYs linje ARN-LGW-ARN kommer påverkas negativt av BAs linje LCY-ARN-LCY?

Tror ni även DYs linje ARN-LGW-ARN kommer påverkas negativt av BAs linje LCY-ARN-LCY?

BA vil med dette forsøke å tiltrekke seg biz-kunder som er villige til å betale mer for å komme seg raskere til City.
Det er nok ikke disse kundene DY primært konkurrerer om, selv om også de har endel biz-pax.

Back