• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair krevde 8000 for overvekt

Det var bare sykt! Hadde de flydd med SAS hadde det nåkk blitt en god del billigere :)

Ikke nødvendigvis. Er det ikke 90 kroner/kiloen innen Europa? 20 kilo hver - altså 50 kilo overvekt, ville i såfall gi 50*90=4 500. Det er jo forsåvidt mindre, men far hadde sikkert laget like mye ramaskrik over det.

Mangler dog litt sympati med disse, da de har satt seg dårlig inn i det som står rundt bagasjereglementet. På LCCer er det faktisk mer regelen enn unntaket at å betale for ytterligere bags ikke øker totalvekten. DY er i så måte et hederlig unntak - og det har kanskje bidratt til paxens tankegang.

Det er dessuten helt klart snakk om "et flyttelass", så nei - akkurat disse tror jeg bare burde lest før de trykket videre i bestillingen...

Det er en grunn til at enkelte kaller Flybussen for Flyttebussen når man ser hva folk drar med seg.

Last edited:
Ikke nødvendigvis. Er det ikke 90 kroner/kiloen innen Europa? 20 kilo hver - altså 50 kilo overvekt, ville i såfall gi 50*90=4 500. Det er jo forsåvidt mindre, men far hadde sikkert laget like mye ramaskrik over det.
.

Pirke pirke: 50 kr/kg ;)

Vi får se hva som står om bagasje på Ryanairs side da:
Under "Tillatt vekt for innsjekket bagasje" står det:

"Varje passagerare tillåts checka in upp till 3 väskor som tillsammans får väga högst 15 kg, till gällande avgift för incheckat bagage."

Intill 3 kolli som til sammen kan veie max 15 kilo. Jeg har ikke problem å skjønne den teksten.

Videre står det under "Får jeg reise med bagasjeovervekt" står det:
För incheckat bagage som överstiger den tilldelade bagagevikten 15 kg per passagerare debiteras en avgift per kilo. Klicka här om du vill ha mer information.

Jeg kan ærlig talt ikke se at det skal være så vanskelig å få med seg dette. Reiser man med 90 kilo bagasje, bør man kanskje sjekke litte granne før man kommer på flyplasen.
Men men.... det er kanskje ikke så smart av meg å si da. Jeg trodde jo en gang at det skulle gå greit for kona å reise til Sierra Leone, hvor hun hadde piece konsept (2x23kg) fra Brussel til Freetown, og at det også da ville gå greit fra Oslo til Brussel (på stand by billett). Men det gikk ikke, og siden hun ikke hadde bil på Gardermoen (slik disse folkene hadde på Torp), ble hun bedt om å finne noen søppelbøtter å kaste klærna som var gaver til barna på vårt barnehjem der nede. Altså: moralen må være å sjekke opp grundig først når man skal noe ut over det vanlige.
Jeg har lært! ;)

Jepp, dog har jeg store problemer med å se hvem som i det hele tatt skulle ønske å sjekke inn 3 kolli med en totalvekt på under 15kg. Det fremstår bare som ulogisk. Det er jo nesten godt gjort å finne 3 kofferter som tomme kommer særlig langt under 15kg, så sånn sett synes jeg tillbudet om 3 kolli er såpass villedende at det bør stå ganske tydelig der man krysser av for det at totalvekten er 15kg.

På den annen side kan man jo sette pris på valgfriheten er greit å kunne sende 3 store kofferter med norsk fjelluft om man vil. Selv pakker jeg nå alltid en koffert, har aldri problemer med å fylle den til over 20kg, selv uten amboltsamlingen min.

Klart de ikke har lest vilkårene godt nok, men det er jo fantastisk at Scumair krever penger for å sjekke inn 3x kofferter på 5 kilo for totalt 15 kilo

Det kan jo høres ut som de spekulerer i at folk skal ta feil. En full koffert med klær veier jo lett 20 kg. At man skulle betale ekstra for å fordele dette i 2 eller 3 kofferter virker jo bare latterlig.

Jeg skal ærlig talt innrømme at jeg gikk ut fra at om man betalte for flere kofferter hos FR, så var det 15 kg pr kolli. Når man skal betale 200 kr for første koffert og 400 kr for den neste, så skulle man jo tro at vekten var inkludert og ikke bare volumet.

Nok en god grunn i min bok til ikke å fly i disse flygende pølsebodene!!:old

BF:cool2

Enig i at det er lite logisk å sjekke inn 3 kolli på til sammen 15 kilo. Det er heller ingen som gjør det. Men reglene er ihvertfall der, og vilkårene står det ganske klare spør du meg.

Når det er sagt, så er det utrolig artig å se hvor fort jungeltelegrafen virker. Den gang som Ryanair gikk fra 20 til 15 kilo, ble det veldig mange folk som hadde overvekt. Det varte i en uke eller to, så kom folk med spente ansikt, og "alle" sto spente å så på vekten og sa "se der ja, badevekta er rett den".

Nå når folk må betale for å sende bagasje, er det i snitt under et halvt kolli pr. passasjer. Det går med andre ord ann for de fleste å reise uten annet enn 10 kilo håndbagasje. Selv reiser jeg med familien til Paris i morgen, og vi har kun håndbagasje. Og da jeg reiste til Singapore i sommer (var borte i totalt 8 netter) hadde jeg kun 6 kilo - alt håndbagasje. Men da reiste jeg jo alene, :p

Det kan jo høres ut som de spekulerer i at folk skal ta feil. En full koffert med klær veier jo lett 20 kg. At man skulle betale ekstra for å fordele dette i 2 eller 3 kofferter virker jo bare latterlig.

Jeg skal ærlig talt innrømme at jeg gikk ut fra at om man betalte for flere kofferter hos FR, så var det 15 kg pr kolli. Når man skal betale 200 kr for første koffert og 400 kr for den neste, så skulle man jo tro at vekten var inkludert og ikke bare volumet.

Nok en god grunn i min bok til ikke å fly i disse flygende pølsebodene!!:old

BF:cool2

Haha! :p
Jeg har flydd Ryanair en gang... Tror ikke jeg gjør det igjen. Ble gal av de svenske fargene inni flyet... :cool2

Last edited:
Her har O'Leary rett i det han sier:

–Gjør dere et poeng av å være fiendtlige mot kundene deres, når det gjelder for eksempel service og tilgjengelighet?

–Nei, jeg er ikke enig i det. Vi er utrolig tilgjengelige for kundene gjennom nettsiden vår Ryanair.com. Men vi forandrer hvordan folk forstår flyreiser. Det du forbandt med flyreiser med SAS for ti år siden, da du betalte 5000-6000 kroner, er annerledes når du betaler 40 kroner eller 50 kroner. Du har valget. Vi har ikke telefoner, vi har ikke folk for å høre på at du forteller at bestemoren din døde. Ærlig talt. Vi er ikke interessert.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3281802.ece

Naturligvis har Ryanair lavet disse regler for at snyde folk. At lave en vægtgrænse på 15 kg for 3 kolli er useriøst - specielt med det store gebyr man betaler for det. Uanset hvad der står i vilkårene, så vil hovedparten af de rejsende tro at de har betalt for 3x15 kg.

Hele Ryanairs forretningsmodel er bygget op på en måde, så alt kommer til at se billigere ud end det reelt er - og med tilpas mange faldgruber, så pax kommer til at betale en masse strafgebyrer.
F.eks. 40 Pund for check-in i lufthavn, ekstra gebyr for en indkøbspose med taxfree varer m.v. mv.

I min verden er det en meget utiltalende måde at drive forretningen på..

AirBaltic har tilsvarende regler og jeg må innrømme at jeg misforstod og trodde at hvert kolli innebar at kilomengden tillat økte. Om jeg ikke husker helt feil kan du bestille opp til 8 kolli som fortsatt ikke kan veie mer enn 20 kg. Hvem i ¤%&/ sjekker inn 8 kolli som max veier 20 kg??

Jeg ender opp med å tro at det spekuleres i at man misforstår og tar med seg for mye bagasje. Eller har de oppdaget et stort marked for folk med ekstremt lett, men volumøs bagasje?

AirBaltic har tilsvarende regler og jeg må innrømme at jeg misforstod og trodde at hvert kolli innebar at kilomengden tillat økte. Om jeg ikke husker helt feil kan du bestille opp til 8 kolli som fortsatt ikke kan veie mer enn 20 kg. Hvem i ¤%&/ sjekker inn 8 kolli som max veier 20 kg??

Jeg ender opp med å tro at det spekuleres i at man misforstår og tar med seg for mye bagasje. Eller har de oppdaget et stort marked for folk med ekstremt lett, men volumøs bagasje?

Det er helt sikkert ikke sånn at de har oppdaget et stort marked for folk med ekstremt lett, men volumøs bagasje. Men det finnes faktisk tilfelle hvor folk sender flere kolli. Og skal man da sette en grense på max 2 kolli, hva gjør man da hvis man kommer med 3?

For 99,999 prosent av de reisende er dette ikke noe problem. De aller fleste reiser med max 1 koffert. De fleste leser betingelsene (og forstår disse), eller ringer for å undersøke før de reiser med uvanlig mye bagasje. Man skal ikke lage dette til et større problem enn det er. Historien om far/datter med 90 kilo bagasje er ikke representativt for hvordan folk flest reiser.

Det er helt sikkert ikke sånn at de har oppdaget et stort marked for folk med ekstremt lett, men volumøs bagasje. Men det finnes faktisk tilfelle hvor folk sender flere kolli. Og skal man da sette en grense på max 2 kolli, hva gjør man da hvis man kommer med 3?

For 99,999 prosent av de reisende er dette ikke noe problem. De aller fleste reiser med max 1 koffert. De fleste leser betingelsene (og forstår disse), eller ringer for å undersøke før de reiser med uvanlig mye bagasje. Man skal ikke lage dette til et større problem enn det er. Historien om far/datter med 90 kilo bagasje er ikke representativt for hvordan folk flest reiser.

Ringe og ringe Fru Blom

Du har valget. Vi har ikke telefoner, vi har ikke folk for å høre på at du forteller at bestemoren din døde. Ærlig talt. Vi er ikke interessert.

At det ikke angår så mange er ikke noe godt argument mot at praksisen er tvilsom. Saken er den at 8 kolli uten at maxvekten økes er så ulogisk at det er fort gjort at man antar at man har misforstått reglene. Ja, det står forklart, men igjen, det gir så lite mening at det likevel er lett å misforstå.

Da jeg reiste (og misforstod) var det snakk om 2 kolli a 20 kg. En slik bagasjemengde tror jeg heller ikke er så uvanlig.

Back