Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-09-2009, 13:05   #1
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,449
Default Fem døgn i Iran

Her kommer en liten rapport fra vår reise til Iran, mai-2009 :-)


Del 1 :


I de 30 årene som har gått siden revolusjonen i 1979 har Iran hatt en eksplosiv befolkningvekst, noe som blant annet har medført økt behovet for flytransport i dette geografisk svært utstrakte landet.
I samme tidsrom har vestlig blokade gjort det umulig å anskaffe nye fly fra USA og Europa, og resultert i at Iran Air fremdeles flyr sine Boeing 727, 747-100/200 og 747-SP, flere tiår etter opprinnelig planlagt utfasing. Alle disse maskinene ble kjøpt direkte fra Boeing i 70-årene, i en tid da Iran Air var et foregangsselskap i Midt-Østen og faktisk hadde inne en bestilling på 2 stk. Concorde, noe som rimelig raskt ble avbestillt da Ayatollahene kom til makten.
Det er derimot ingen form for restriksjoner på Russisk materiell, og etter hvert er TU-154 blitt den dominerende flytypen innenriks, enten selskapene heter Iran Airtour, Eram, Taban, Aria eller Kish, for å nevne noen. I tillegg flyr også førstegenerasjons A300, Yak-42, og de senere årene F-100, MD-80 og 757 på innenlandsrutene.

Iranerene har i det hele tatt vært svært kreative i sitt arbeid med å vedlikeholde sine gamle fly og til å skaffe ´nytt´materiell fra de mest overraskende kilder; den kanskje største kuriositeten, og hovedgrunn til at flyentusiaster har valfartet til Iran senere år, er Iran Air Force's eget sivile flyselskap Saha Airlines, opprettet for å avlaste trafikken på de travleste strekkene, og det med en liten flåte bestående av Boeing 707 !

Jeg var første gang i Iran i februar 2007 i regi av tyske 'Airevents'', hadde særdeles opplevelsesrike og sosiale dager, og har siden den gang hatt et ønske om å dra tilbake.
Da bilder av 2 stk. IL-62M med Aria Air titler dukket opp på nettet fikk jeg mildt hakeslepp og skjønte at det nå gjaldt å kjenne sin besøkelsestid, disse lett mytiske maskinene står i stor fare for snarlig utryddelse, meg bekjent flyr de nå bare enkelte avganger for Cubana og Air Koyoto, og er i ferd med å bli erstattet av TU-204.

Via e-mailens vidunderlige verden får jeg vite at noen av mine venner fra 2007 allerede er i full gang med planlegging og billettbestilling i samme øyemed og skal avgårde i en av de få ukene jeg har fri denne våren, så her er det bare å gi gass ! :-)
Vi avtaler å møtes i Dubai, for så å fly i samlet tropp til Teheran, forhåpentligvis på Mahan Air's 747-300.
Billett til Dubai blir kjøpt samme kveld til en hyggelig pris; kun 3.000 kr. skal Lufthansa ha, og da får jeg jammen meg 744 og A340 med på kjøpet :-)
De neste ukene er det travelt på mail-fronten i mellom oss 5 og vår koordinator hos 'Pars Travel Agency' i Shiraz i Iran; reiseruter, selskaper og flytyper foreslås og justeres.

En kort periode ser det ut som vi kan toppe det hele med en tur i en L-1011, men Fars Air Qeshm´s innleide eksemplar er allerede levert tilbake til eier; etter at maskinen stadig gikk tech, massive forsinkelser og illsinte brev fra strandede passasjerer til myndighetene er Fars´ tillatelse til å operere dette flyet blitt trukket tilbake.

Etter at eksotiske timer i visum-kø på Irans ambassade i Drammensveien er unnagjort er vi en dag i mai endelig klare :



Dag 0 :
Oslo-Frankfurt LH Airbus 321 D-AIRE
Frankfurt-Dubai LH Boeing 747-400 D-ABVO

Avgang tidlig ettermiddag fra OSL, boarder vår A321 og er snart i Frankfurt :



Setter kurs mot nærmeste *A lounge etter ankomst, til det som må være den største Senator-loungen på FRA. Fint sted; først en dusj for å komme helt i vater etter innledende reiserunde, deretter er det duket for smakfulle tyske pølser skyldt ned med tysk øl som seg hør og bør, og med panoramautsikt over rullebane blir dette noen hyggelige timer.

Passende nok fant Iran Air´s 747-SP EP-IAB det for godt å parkere rett utenfor loungen :



Jeg vil alltid ha et spesielt forhold til disse maskinene etter at jeg fløy med søsterskip -IAD i 2007; 14 uforglemmelig timer i IR´s businessklasse over Middelhav og Atlanter, fra Teheran/ Damaskus til Caracas i Venezuela. http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=36873 . Iran Air er nå de eneste som flyr denne rarieteten i ordinær passasjertrafikk.


Etter behagelige timer med bevertning på Lufthansas regning er det på tide å begi seg til gate'n og vår 744 som venter der :




Etter å ha flydd A380, div. A340/330, 777, 767, IL-86 og -96 senere år synes jeg igjen at jumbo-jet kanskje er det aller hippeste, kribler alltid litt ekstra når en 747 står ved gaten. Lufthansa´s flåte er visstnok noen av de aller eldste -400 maskinene som er i lufta.
Prøvde å få til oppgradering med hjelp av EBG-kort, men fikk til svar at de sjelden eller aldri oppgraderer passasjerer med SK-kort og i alle fall ikke i dag. MEN de hadde sørget for at jeg på grunn av status har tomt sete ved siden av meg, og det er en finfin trøst, hjelper godt på på en 4-5 timer lang tur i et rimelig fullt fly.

Alltid noe interessant å se mens en tax´er :




En sprudlene start på resten av dagen :


desserten var heller ikke verst :




Uten idividuelt underholdningsystem er du prisgitt at filmene som serveres på fellesskjermene holder greit nivå, det synes jeg ikke de gjorde, så det ble bok og ipod på meg. Forøvrig er jeg nok en av de som kunne overlevd uten underholdningstilbud på fly, det er egentlig det perfekte sted for filosofering og ettertanke, og ikke minst; å sove ! :-)






Etter ankomst Dubai bar det rett til forhåndsbestillt hotell kun 5 min. fra flyplassen, bestillt på asiatravel.com.


- - - - - - - - - - - - - - - -


Dag 1:

Dubai-Teheran(IKA) Mahan Airways A310-300 EX-35004
Teheran (THR)- Kish Saha Airlines Boeing 707-3J9C EP-SHG
Kish-THR Eram Air (VIM) Boeing 757-200 RA-73011


Neste morgen er det tidlig avgårde i taxi til terminalen for å treffe de 3 andre som er ankommet fra London via Qatar, tydligvis lite søvn underveis; trøtte men forventningsfulle ansikter :-)
Det glade(gale) selskap bestod av en australsk musiker/ platedirektør bosatt i London, en belgisk FedEx-sjef, en nederlandsk dataekspert og meg selv. Sistemann; vår te-drikkende engelske BA pilot skulle komme til Teheran direkte fra London neste morgen.

Innsjekk; det viser seg at vår forventede Mahan 747 er erstattet med en A310 ...



Hadde sammen med buddy Charlie spleisa på en C og en Y billett t/r Tehran, slik at vi hver vår vei kunne sjekke ut hva Mahan hadde å by på fremme i flyet .
Jeg er førstemann ut, skulle gjerne ha sett at vi fløy 747, men Mahan's A313 biz viser seg å innfri alle forventninger.

Synes Mahan´s valg av boarding-musikk var særdeles fornøyelig :

http://www.youtube.com/watch?v=EWLZ4YqbEEM


.. måtte rett og slett sende klippet til unge Løvland etterpå


Takeoff fra DXB :



Mahan´s Business klasse viste seg som sagt som en veldig hyggelig opplevelse, det er nivå på mat og servering, og på alle måter Persisk klasse over crewet :-)

Dagens meny :



..og det flott presenterte måltidet (hadde spist deler av det før jeg kom på å ta bilde.. :-)



Dette var få uker før valget i Iran ...



Turistklassen :


foto: guy van herbruggen


Alle internasjonale flighter til/fra Teheran er nylig flyttet fra gamle Mehrabad midt i byen til nye og moderne IKA (Imam Khomeini international airport) som ligger i et heller øde område en times kjøring ut av sentrum.

En annen av Mahan's A313 :


En liten tur i Cockpit etter landing sier vi ikke nei til ! :


foto: guy van herbruggen


TU-154 EP-CPG fra Caspian taues ut for avgang, lite visste vi da at dette flyet skulle gå i bakken mindre enn to måneder senere.


foto: guy van herbruggen

Imigrasjon + visum til vår mann fra Tulipanlandet gikk raskt og smertefritt.
Vi ble møtt av en representant for 'Pars' som hadde ordnet med hotell og billetter; Iran Air flyvningene var de eneste vi kunne bestille utenfra.
Planen var så at vi skulle kjøre til hotellet for en avslappende ettermiddag og kveld før tidlig action neste dag. Men den gang ei; selv om gjengen var rimelig overtrøtt fant noen ut at hvis vi gassa på og dro rett til Mehrabad flyplass i sentrum, kunne vi rekke en ekstra tur til øya Kish i Persiabukta med Saha Airlines' Boeing 707-3J9C ..
Som sagt så gjort, vi rekker frem i tide, billetter til Kish er heller ingen problem denne ettermiddagen, og vi er klar for første flight tilbake i tid :-)


- - - - - - - - - - - - - - -

Last edited by Eirik; 03-09-2009 at 14:36.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 13:06   #2
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,449
Default Re: Fem døgn i Iran

Selv om all utenlands trafikk nå er flyttet til IKA (med unntak av Hajj-flighter) er fremdeles Mehrabad en travel, pulserende og særdeles fasinerende flyplass.
På bussturen ut til rampen føler man seg hensatt til 70/80-årene, og det kribler litt ekstra i magen når vårt fly dukker opp i synsfeltet; en 707 fra det eneste selskapet i verden som ennå flyr disse legendariske maskinene i passasjertrafikk :




foto: mick plock

Saha´s flåte kom til verden som air-to-air refuelling maskiner for Iran Air Force i midten av 70-årene og har i gjennomsnitt bare drøye 25.000 timer i luften. De er blitt konvertert til passasjerfly på enkleste og helt sikkert billigeste måte fra 1990 av for å gi bla. pilgrimsruten til Mashad og ferieflyvninger til Kish en sterkt tiltrengt kapasitetsøkning. Det var i fjor snakk om at dette på-overtid eksperimentet snart skulle ta slutt, men gledelig nok er det i stedet nye maskiner under konvertering, så i beste fall kan dette eventyret pågå noen år til.

Klar for første nostalgi-trip-delux innenriks i Iran :
Saha utøver åpenbart militær tidsdisiplin, 4 stk. JT3D fyres opp som musikk i våre ører, og vi er avgårde et minutt før rutetabell.

Etter konverteringen til passasjerfly har disse Boeing´ene beholdt det ekstra brede vinduet bak i flyet, gir en fantastisk utsikt og var en ettertraktet seterad for oss fantaster:






Flyvende museum. Legg merke til hattehyllene :-)


foto: guy van herbruggen








Vi nærmer oss Kish :

http://www.youtube.com/watch?v=5Pub7NrlBW0


EP-SHG - Kish Island



Etter landing fikk vi lov til å avlegge cockpit et besøk. Generelt var crewene ombord svært begeistret for vår interesse for luftfart i Iran og 707 spesielt, og var alltid klar for å slå av en prat, men det måtte som oftest klarerest med vaktene som alltid er ombord på iranske flyvninger; lett gjenkjennelige, strenge menn fra revolusjonsgarden. Som oftest gikk de motvillig med på å la oss besøke cockpit etter kort men intens diskusjon med kapteinen :


foto: guy van herbruggen


foto: guy van herbruggen



Vi hadde såpass mye tid før vår returflight til Tehran at vi tok en kjapp taxi ned til stranden, og jeg fikk for min del igjen anledning til å duppe føttene i det Persiske hav :-)
Kish var Sjahens private øy, ved flere anledninger chartret han en Air France Concorde fra Paris for å fly seg og følge sitt fra Teheran til Kish. I dag er det et frihandelsområde og yndet feriested for Iranere, en kan og oppholde seg på Kish uten visum. Iran er et STORT land; i februar 2007 beveget vi oss fra Persiabukta med 30 fuktige grader i sør til et Teheran med snøbyger i nord på knappe halvannen times flytur.

Saha´s kontor på Kish airport :


foto: charles kennedy/ astral horizon

Saha´s retur til Teheran var full denne kvelden, men vi fikk ordnet billetter med Eram Air.
Eram har nylig leaset 2 stk. 757-200 fra russiske Vim Airlines, og er første Iranske selskap til å operere denne typen. Det var for oss et uplanlagt men hyggelig tilskudd til et allerede spennende fly-mangfold disse dagene.
Fikk sete i fremre kabin på turen tilbake til Teheran, de første radene var allerede okkupert av det som åpenbart var ekstra crew og mekanikere fra Vim; russere i godt og avslappet humør.

Erams andre 757 på Mehrabad neste dag :

foto: andre van loon


Iransk Cola, ris med kylling; et herremåltid ! :-)

foto: guy van herbruggen


Sent på kvelden er vi omsider sjekket inn på særdeles hyggelige Hotell Erkan i Teheran og stuper i seng for å få noen timers søvn før tidlig oppstandelse neste dag og det som er planlagt å bli en slags `Iran greatest hits`: TU-154, Boeing 707, IL-62 og 707 igjen på en og samme dag :-)


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Dag 2 :

THR-Mashad Iran Airtour TU-154M EP-MCQ
Mashad-THR Saha B707 EP-SHG
THR-Kish Aria Air IL-62M UP-i6208
Kish-Thr Mahan A300B2 EP-MHP

Som sagt tidlig opp, disse gutta ville helst være først i innsjekkingskøene for å sikre seg best mulig sete og utsikt, det betydde å møte på flyplassen to timer før avgang, og da var det bare å komme seg ut av dyna og følge flertallet, men skjønte allerede nå at dette kom til å bli en tur med LITE søvn ..

Første flight: Iran Airtour til Shia'enes hellige by Mashad nordøst i landet og ikke langt fra grensen til Afghanistan og Turkmenistan.
Jeg hadde min første Tupolev TU-154 flight ombord i en på alle måter dårlig vedlikeholdt Aria-maskin to år tidligere, merket at jeg var betydelig mer avslappet denne gangen :





Det er noe med disse russiske maskinene, de er liksom ikke helt tamme, har fremdeles litt rovfugl i seg .. :-)

foto: guy van herbruggen




foto: guy van herbruggen


Vel framme i Mashad :

foto: guy van herbruggen


Aria´s tredje IL-62 stod parkert i Mashad de dagene vi var i Iran :

foto: andre van loon



Ettermiddagens arrival-meny for Mahshad airport :

:

Vi hadde noen timer til rådighet før vår returflight til THR, og siden dette var mitt første besøk til Mashad bestemte jeg meg for å ta tur inn til byen som er Iran´s nest største, det kunne se ut som vi var omtrent de eneste vestlige turistene der. http://en.wikipedia.org/wiki/Mashhad

]


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Last edited by Eirik; 03-09-2009 at 17:14.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 13:06   #3
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,449
Default Re: Fem døgn i Iran

Vi er tilbake på Shahid Hashemi Nejad (Mashad) airport tidsnok til å se EP-SHG taxe inn i friskt tempo etter landing fra Esfahan :





Fotografering på Iranske flyplasser er strengt forbudt, vi var likevel langt mer frimodig i så måte denne gangen enn for to år siden, og atmosfæren nå i mai i år var egentlig relativt avslappet. Vi tok bilder så diskre vi kunne men ble i blant stoppet av sikkerhetsvaktene som var over alt, og da var det bare å smile pent og legge vekk apparat sporenstreks :



På vei igjen :


På denne turen blir vi virkelig kompiser med kabinbesetningen ombord, og vi tilbringer store deler av turen i en egen avdeling bak i flyet som fungerer som en slags kombinasjon av galley og lounge for besetningen. (det finnes også en sjarmerende ´60-talls´lounge framme i flyet, men den er sikkerhetsvaktenes domene)


foto: charles kennedy/ astral horizon

Det blir servert kaffe og te, holdes 707 fotosession, og utveksles historier over landegrensene :




Mehrabad lå nok i utkanten av Teheran den gangen den ble bygget, men i dag er den omgitt av bebyggelse tett inntil på alle kanter.



foto: guy van herbruggen


Turen avsluttes på spektakulære måte; vi går bratt og fort ned fra stor høyde, bebyggelse og trær suser forbi utenfor vinduene og vi går inn med det jeg vil tro er maksimal landingshastighet, og jeg har en herlig 'tivoli' opplevelse før vi igjen er trygt på bakken.



Dette skyldes kanskje mer uvitenhet enn fryktløshet; de andre som alle er betraktelig mer fly-kyndige enn meg, og har flere 707-landinger her er litt bleke om nebbet. Denne spesielle innflyvingen og farten hadde overbevist minst en av dem at nå skjer det; vi har mistet kontroll og flyr enten rett inn i tett bebyggelse eller krasjlander på rullebanen..
Vi møter samme kaptein neste dag og han forteller at de under innflyvningen var i ferd med å ta igjen en Fars Air Qeshm Yak-42 som fløy lavere og langsommere enn vår 707 og at ATC hadde bedt dem om å ligge høyt til like før landing, for så å gå rett ned og lande før Yak'n. Og det hadde neppe de gamle Air Force-gutta hos Saha noe i mot. JEG hadde en av de beste landingene i mitt liv ! :-)

sitat Charlie : " Now I know we definitely didn't crash into the middle of the city, it would be fun to do again, but at the time, I just thought, this might be it. And it might have been! "


Saha´s ´nye´707 skimtes i bakgrunnen. Den har ennå ikke fått sivil registrering/ flydd i passasjertrafikk :


foto: guy van herbruggen


God gammel årgang :

foto: guy van herbruggen



Tiden var inne for kanskje den største rosinen i pølsa; å fly Ilyushin-62M, noe ingen av oss hadde gjort før.

Usannsynlig nok flyr altså to (etter hvert 3) av disse maskinene i innenrikstrafikk her; i likhet med 707 er dette maskiner som er designet for langdistanse og tiltenkt helt andre roller enn turer på mellom en´ og halvannen time. Det er nok ene og alene latterlig lave leasing-priser som gjør at disse flyene, crew og mekanikere fra Kazakhstan befinner seg her, det finnes knapt nok et marked for dette materiell og denne ekspertisen noe sted i verden lenger. Irans tilgang til billig olje/ drivstoff gjør det nok og lettere å holde både disse og div. andre tørste flytyper i luften.

Vi hadde lagt opp til et rimelig tight tidsskjema, tanken var at vi skulle rekke to rundturer hver dag og ha hotellet i Teheran som base, og vi var avhengige av at ting var noenlund på rute.
Saha var militær displin og bankers i så måte, det var IKKE Aria. Avgangen til Kish er solid forsinket, og det kan skape problemer for vår retur med Saha/707 samme kveld.
Det viser seg at alle selskaper er fullbooka på strekningen Kish-Thr, og kommer vi oss ikke hjem denne kvelden mister vi vår 707 roundtrip Teheran-Ahwas neste morgen.
De mest hardbarka medlemmene av gruppa vår var her først og fremst for å fly 707 og var lite lysten på å i verste fall miste 3 Boeing flighter.
Jeg bestemte meg for å hoppe i det uahvhengig av ev. konsekvenser, det samme gjorde vår A320 pilot, han skulle hjem før oss andre og dette var hans eneste anledning til å fly Ilyushin. De andre føler presset og blir med, om enn med blandede følelser/ bange anelser..






Dette er altså UP-i6208 som på spektakulært vis skulle havarerte under landing i Mashad 8 uker senere. To hele flightcrew , 2 mekanikere, 2 sikkerhetsvakter, 2 av kabinbesetningen og 3 passasjerer inkl. Aria's CEO, tilsammen 17 personer omkom i denne tragiske ulykken, sannsynligvis var deler av crewet vår denne dagen blandt dem.


foto: guy van herbruggen






Her er det alle mann i arbeid; Kazak- og Iranske mekanikere og sikkerhetsvakter ser alle ut til å være opptatt med å klargjøre avgangen.
Etter boarding blir vi tauet langt og lenge til et avsidesliggende hjørne av flyplassen der motorene startes. En av de Kazakhstanske mekanikerene står oppreist bak i midtgangen og lytter nøye til lyden av hver motor som vekkes til live.. virker som han til slutt er fornøyd, og jeg tenker noe sånn som at hvis det er trygt for han, får det funke for meg og; han skal være med oss til Mashad. Aria flyr med to mekanikere ombord og et reservelager av deler oppbevart i et stort rom bakerst i kabinen.
Skrekkblanda fryd, og virkelig følelsen av å stikke tåa inn i noe ukjent, ustabilt og kanskje farlig .. Vi har valgt seter på de bakerste radene for å virkelig føle de 4 Soloviev D-30 motorene på kropp og ører under takeoff, og de skuffer ikke; overgår t.o.m.TU-154 i ekstrem, høyfrekvent lyd under oppstart. Det er lenge siden kropp og sjel har vært så på alerten under en takeoff/ climb som på denne flyvningen.
Full motorkraft på, bremsene slippes og vårt eksemplar av russerenes første langdistanse-jet brøler nedover rullebanen. Vi legger drøye 2 tredjedeler av betongen bak oss før vi gradvis blir luftbårne. Laangsom stiger vi oppover, og tenker at støynivået må være enda verre for de som befinner seg på bakken under oss.



foto: guy van herbruggen

Etter at vi er stabilisert på 35.000 fot blir resten av turen nesten et antiklimaks, motorkraften reduseres til ´lyden av en 732´, de fleste av oss sitter ved vinduer det var vanskelig å se gjennom, og er innestengt av passasjerer i midtsete og midtgang.
Det som ikke er antiklimaks er Aria's kabinbesetning, de kunne sannsynligvis alle gått rett inn i kåringen av Miss Persia 2009 :-)
I mangel av nye safety cards har Aria like godt flyttet over kortene fra en TU-154 de opererte tidligere, en maskin som i motsetning til IL-62 bla. har en nødutgang bak i flyet :-)



foto: andre van loon

Servering: " .. brands that do not appear in the West, and in flavours that do not occur in nature" for å sitere min australsk-engelske kompis, i tilegg til kaffe, te og mineralvann.


Vi nærmer oss Kish igjen ..

foto: charles kennedy


http://www.youtube.com/watch?v=TD6R148idwg



På vei inn til terminalen ser vi at vår returtransport (Saha ) til Thr allerede har fyrt opp motorene og taxer ut, igjen før tiden ..

Ok; stuck på Kish, alle flighter fulle, gode råd dyre, lettere desperat stemning hos våre 707-fantaster :-)
Vi prøver alle selskaper, flighter og routinger som finnes, til slutt får vi noe som minner om ventelisteplasser på absolutt siste flight 'hjemover' ;
Mahan's Airbus A300B2, men den er til gjengjeld overbooka med minst 30 personer.
Avgangstid nærmer seg og vel så det, og vi innser at dette umulig kan gå veien.. DA vinkes vi bort til skranken og blir tildelt 5 stk boardingpass, og det foran minst 10 personer som var foran oss på listen, noen ganger er det tydligvis en fordel å være vestlendig og gjest i landet !
Dagen siste utfordring er da å skrape sammen nok Iranske Toman, vestlige kredittkort kan IKKE brukes i Iran, og vi hadde allerede brukt mye mer kontanter enn vi planla med våre 3 ekstra flighter. Men vi kommer i mål, sprinter lettet ombord og har slettes ingenting i mot å busse hjem i denne årgangs-widebody´en :-)
Secret Garden og 'Nocturne' ønsker oss nok en gang velkommen til Mahan :

http://www.youtube.com/watch?v=x2JBMfUl8qE


Kraftig forsinket er vi omsider tilbake på hotellet, jeg prøver etter beste evne å besvare resepsjonistens spørsmål om opptakskravene på norske folkehøgskoler !! før puta og i beste fall 4 timers søvn .



foto: mick plock

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -

Last edited by Eirik; 04-09-2009 at 21:09.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 13:07   #4
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,449
Default Re: Fem døgn i Iran

Dag 3 : All Boeing ! :-)

THR-Ahwas 707
Ahwas-THR 707 !
THR-Kish 707 !!
Kish-THR 707 !!!

Vi møter opp i god tid ved Saha's innsjekking til Ahwas og er kjente ansikter nå, både for gjengen bak skranken og crew'ene ombord :-)
Skal i dag ut på noe vi fikk trøbbel med to år tidligere; tur/retur med samme flyet. Revolusjonsgarden syntes det var all grunn til alarm i 2007 da ca 30 europeere stormet ut av flyet etter landing i Kish, inn i terminalen for ny innsjekk og rett ombord igjen; flyspotting o.l. er en heller ukjent 'kunst' i Iran. Nå må det og i sannhet sies at det lå amerikanske marinefartøy og vaka rett utenfor Iransk territorialgrense i Persiabukta i de dager, forholdet til Bush og co. var på et lavmål og man fryktet et angrep fra USA eller Israel.


Vi er klare for take off : Saha har flere 747-100/ 200 (bla. ex. TWA), vi spekulerte litt på om vi snart ville se en eller flere av disse i innenriks passasjertrafikk .. :-)


foto: mick plock

en nydelig dag for flyvning :

foto: charles kennedy

EP-SHG speiler seg i ørkenen rett før landing i Ahwas:


Ahwas ligger i nordvest-Iran, er hovedstaden i provinsen Khūzestāni og ligger i et område med store oljeforekomster og hovedsaklig arabisk befolkning. Dette mente Saddam Hussein var en fin kombinasjon og innvaderte Iran i 1980 i et forsøk på legge dette området under Irak. Det ble starten på en katastrofal krig som varte fram til 1988, millioner av liv gikk tapt på begge sider, ingen oppnådde noe, og utallige krigsinvalider utsatt for sennepsgass og våpen levert med stor iver fra land i både øst og vest lever amputerte liv på begge sider av grensen. I Iran har soldatene som døde i krigen martyr-status, og en ser stadig sekvenser på TV der disse hylles med nasjonal patos- og musikk, akompagnert av filmklipp fra krigen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ahvaz


Iran Aseman 727 EP-ASC (ex Air France) er også innom :


foto: andre van loon

Inne i terminalen sprinter vi over til Saha's innsjekking; vi var aldri helt sikre på om de ville slippe oss rett om bord på disse kjappe roundtrip'ene, noen ganger satte vi sammen ulike billetter og routinger for å ikke stresse dem opp for mye på forhånd. Men alt glir fint, og vi er snart ombord igjen for nok en nostalgi-trip(p) tilbake til Tehran.

Inn for landing i Teheran :

foto: charles kennedy/ astral horizon

Tilbake på Mehrabad har vi en sedvanlig interessant taxing,
og disse bildene sier det meste; hvor ellers i verden kan en fly 707, 747-100, IL-62 og 727 som passasjer i det herrens år 2009, og til en billettpris som knapt nok overstiger 300 norske kroner :


foro: charles kennedy


foto: andre van loon

foto: andre van loon

foto: guy van herbruggen

Fin samling TU-154m, ikke vanskelig å se hvilket selskap som opererte RA-85829 tidligere :

foto: andre van loon

Kjenner at det er lenge siden jeg hadde en hel natts søvn og tar en taxi tilbake til hotellet for en liten blund før vår 5pm 707 r/t; til Kish for 3. dag på rad ! Vurderte lenge å heller slappe av i byen denne kvelden, men valgte til slutt å følge de mest dedikerte som ALDRI ville latt en mulighet for en extra 707 gå fra seg :-)

Azadi tower; åsted for store anledninger, har en fantastisk belysning på kveldstid og er det perfekte bakteppe for fx. Ahmadinejad´s TV-sendte budskap til inn- og utland :-)




Teheran er verdens 16. største by, og har en trafikk-intensistet og forurensning som lett kan sammenlignes med Bangkok :



På vei ut til Mehrabad igjen akompagnerer vi Teherans gladeste taxisjåfør :

http://www.youtube.com/watch?v=YcIEvAT8bdc





Skumring på Kish : Vi kommer inn og returnerer med samme fly :


Som oftest har Saha en´maskin i luften og de andre inne for lett vedlikehold. Vi hadde håpet å kanskje få fløyet 2 forskjellige 707 på turen, men -SHG var den som trofast møtte oss hver gang.


Vår gode venn Kaptein A ønsker oss velkommen om bord igjen:-)


foto: charles kennedy

- - - - - - - - - - - - - - - -



Dag 4 : Shiraz/ Persepolis

Thr-Shiraz Iran AIr Fokker-100 EP-CFL
Thr-Bandar Abbas IR Fokker-100 EP-CFI
Bandar Abbas-Thr IR Airbus A300B4 EP-IBI

Denne søndagen var dedikert til Shiraz og Persepolis.

For å kunne få en tur med Iran Airs vintage 727-200 hadde vi bestemt oss for å ta en ufyselig tidlig avgang til Shiraz denne morgenen (booka på wideroe.no by the way), følte oss rimelig snytt da vi skjønte at en Fokker-100 var satt inn i stedet. To av gjengen fikk i det minste fly Tupolev, fordi '727´- avgangen var fullbooka lang tid i forveien.
Nedtur, men i det minste hadde vi panoramautsikt mot rullebanen fra liggestoler i den gamle utenriksterminalen som nå blir benyttet av IR.

Boarding :



Denne dagen ble preget av for lite søvn for min del, men vi fikk da besøkt våre venner på 'Pars' sitt hovedkontor i Shiraz, inspirerende, dyktige og faktisk også musikalske mennesker viste det seg :-)

Persepolis er et fantastisk skue som ligger en times kjøring fra Shiraz sør i landet. http://en.wikipedia.org/wiki/Persepolis
Tar meg i å fundere på om denne sermonielle hovedstaden i det gamle Persia ville ha vært besøkt på lik linje med Colosseum og Akropolis hvis den politiske situasjon hadde vært anderledes.
Vi tilbringer timer utendørs der, solen steiker, jeg har verken solkrem eller hatt..













For å gjøre en litt bakpå dag enda lengre er vår kveldsavgang med IR Fokker-100 til Bandar Abbas forsinket. Hva skal vi så i Bandar ?
Jo; fly en Iran Air A300B4 derfra og hjem til Teheran :-)


foto: andre van loon


Vi ankommer nok en gang hotellet godt over midnatt. Dette er nok den dagen jeg hadde blitt i sengen/ Teheran hvis jeg hadde kunne gjort det om igjen, selv om storslåtte Persepolis imponerer hver gang.

- - - - - - - - - - - -

Last edited by Eirik; 04-09-2009 at 02:51.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 13:07   #5
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,449
Default Re: Fem døgn i Iran

Dag 5 :

Vår særdeles vittige BA pilot har forlatt oss, og i dag skal vi igjen fly Ilyushin !
I tillegg til Aria's IL-62 t/r Mashad har vi også billetter på en siste Saha 707 til Kish og tilbake samme kveld..

For en gangs skyld har vi ikke avgang før tidlig ettermiddag og har avtalt å treffe en lokal student og spotter for en kopp kaffe og et besøk på et utendørs flymuseum som ligger like ved Mehrabad. Vår venn kan fortelle oss nytt og nyttig om sivil iransk luftfart og vi har veldig hyggelige timer der, med bla. et besøk i shjaens private 727. Området fungerer også som en slags langtidsparkering; Air Universal´s 2 stk. L-1011 er her på ubestemt tid :


foto: andre van loon


Opprinnelig skulle vi t/r Ahwas med Fars Air Qeshm´s Yak 42 denne kvelden, men flighten gikk med en MD-80 i stedet..


foto : Andre Van Loon

Igjen viser Aria seg å være upålitelig mht punktlighet, og vi befinner oss i samme situasjon som 2 dager tidligere, det er slettes ikke sikkert at vi er tilbake fra Mashad tidsnok til å rekke en siste Saha 707 svipptur til Kish.. Samme scenario, nervøs vurdering fra våre venner fra kontinental-Europa, men off we go !

Dette blir en virkelig flott Ilyushin dag, og vi er veldig fornøyd med at bussen vår stopper ved 'den blå` denne gangen : UP-i6205 er faktisk den siste IL-62 som ble bygget (1995), og ble ikke satt inn i trafikk før 1999, så både den og 'søstrene' hadde relativt få timer i luften.
Nyter virkelig opplevelsen denne gangen, vi har mulighet til å bevege oss litt rundt i flyet, men er litt forsiktig med fotografering.


foto: Guy Van Herbruggen

foto: andre van loon



På denne flighten fant vi jammen meg noen IL-62 safety cards og, i tillegg til de fra TU-154 :-)
Vår ´Pan Am IL-62´ etter landing i Mashad :







Vi skjønner at vi begynner å få knapp tid hvis vi skal rekke tilbake i tide, og håper turnaround´n går forholdsvis kvikt, men selv om flighten er forsinket inn til Mashad går det over en time før vi er klar for boarding igjen.


foto: Guy Van Herbruggen


Ombord får jeg tildelt sete 6D i den fremre kabinen, men ser at det kun sitter en sikkerhetsvakt på rad 1; tar mot til meg og spør han om det er mulig å sette seg på 1A/vindu og får noe overraskende et vennlig nikk til svar.
Om det er et ekstremt støynivå bak i flyet er det tilsvarendes usannsynlig stille her framme, bare et forsiktig sus som fra vinden, og det blir en av mine mest magiske flyturer noensinne, som om vi fløy seilfly hele veien til Teheran, god benplass, store ovale vinduer, et fantastisk vær og utsikt som nesten tok pusten fra en denne dagen, med nedstigning over snødekte Alborz-fjell og Teheran i ettermiddagssol som verdig avslutning.

Hadde også mitt mest spesielle måltid på denne flighten; på vei gjennom flyet så jeg at crewet spiste frukt, lei av sjokolade/ boller og annet tull med mange E´er i som vi ofte fikk utdelt, spurte jeg om å få en banan. Det endte med at jeg fikk servert et helt crew-meal og ble invitert til å spise det i en egen krok i det som må være det nærmeste en kan komme et skikkelig russisk gårds-kjøkken ombord på et fly; omfangsrikt og robust, til og med en stor vask i rustfritt stål :-)

Litt rart å tenke på at sikkerhetsvakten på 1C kan være en av de som gikk med da -i6208 havarerte, vi fikk en fin kontakt gjennom nikk, smil og tegnspråk, han spanderte appelsin og virket i det hele tatt som en bra fyr.

Ved landing i Teheran ser vi til vår overraskelse at Saha for en gangs skyld er forsinket; kommer vi oss fort av flyet kan vi kanskje rekke en siste Kish-tur. Men vi blir stående og vente i 20 minutter på plass å parkere på overfylte Mehrabad, og selv om vi jogger friskt og lystig over til Saha´s terminal er gaten stengt og vi skjønner at vi har flydd vår siste 707 for denne gang.
For noen en stor skuffelse, jeg føler vel heller lettelse, nå kan vi for en gangs skyld nyte en sen ettermiddag og kveld i Teheran og komme oss i seng sånn noenlunde, før tidlig avgang til IKA neste morgen, der Mahan og 747 skal fly oss tilbake til Dubai.
Teheran er en fasinerende by å rusle rundt i, dette var en spesielt fin vårkveld, og med vakkert kveldslys gjør det godt å runde av vårt opphold her i ro og fred, finne et koselig spisested, åpne sansene for en by som virkelig lever, og er noe helt annet enn Dubai som vi skal tilbake til neste dag.








- - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Dag 6 :

IKA-DXB Mahan Airlines B744 EP-MNB


Boarding :

foto : Andre Van Loon


Utsikt til Mahan 743 fra vår 744 :


At denne pleide å fly ´the friendly skies´er lett å se :


foto: Guy Van Herbruggen


Mahan har meget god service om bord, opplever det som det i særklasse beste Iranske flyselskapet :


Gikk glipp av biz på jumboen, men tok turen opp til min kompis som nøt service og komfort i 2. etasje, fikk sitte ned og ble servert kaffe av et veldig hyggelig crew før jeg returnerte til en knapt nok halvfull hovedkabin. Biz avdelingen nede var ikke i bruk og store deler av turist- stod også tom.






Innflyvning mot Dubai :

http://www.youtube.com/watch?v=0iIB5TL2Buk



Ankomst DXB; Emirates A340-500 :





Etter en sightseeing i fasinerende men middels-minus sjarmerende Dubai var det på tide å sende resten av gjengen avgårde vestover, med Qatar Airways via Doha til London. Selv var det å ta turen til nærmeste kjøpesenter for innkjøp av de mest essensielle klesplagg og toalettsaker etter at jeg klarte å gå fra kofferten min ved gaten på IKA samme morgen !!

- - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - -


Dag 7 :

DXB-MUC LH A343
MUC-FRA LH B733
FRA-OSL SK B738

Rimelig frisk og opplagt neste morgen var det klart for hjemreise; Lufthansa´s 07.00 avgang til Munchen, og min første tur med LH´s A343. Ingen oppgradering her heller, men også denne gang hadde de sørget for å blokkere setet ved siden av meg; sympatisk ! En fin tur på morgenkvisten, men igjen måtte de vise de samme platte filmene som på turen ned; ´Marley and me´ og ´Mall Cop´ .. :-)
Routingen hjemover var DXB-MUC-FRA-OSL, MUC-FRA skulle flys av en av LHs siste A300-600, tenkte det var en gøy ting å få med seg for samme prisen. Da det viste seg at det var satt inn en vanlig Gris i stedet prøvde jeg å få bytte til direkteavgangen til Oslo, men den var helt full. Ble en lang dag med mye lounging både i Munchen og Frankfurt, men var slettes ikke ille med et par glass forfriskende etter 5 dager i total edruelighet. (Alkohol er forbudt i Iran). Siste strekket med Sas/738; et passende sted å ta igjen litt søvn :-)



- - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - -











Vår Belgiske maestro´s log for våre 5 døgn i Iran :


















- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -




Tre flyulykker har funnet sted i Iran i den korte tiden etter vi kom hjem, alle med selskaper eller flytyper vi benyttet, den mest fatale var Caspian's TU-154 som styrtet etter avgang fra Teheran på vei til Yerevan.
Saha's 707 EP-SHK får svikt i begge motorerene på venstre side under avgang fra Ahwas; bare særdeles rutinert innsats fra pilotene gjør at de klarer å beholde kontrollen og få fly og passasjerer trygt ned igjen.
´Vår' IL-62 UP-i6208 mister boksavelig talt hodet etter å ha landet med for høy hastighet langt inne på rullebanen i Mashad, ute av stand til å bremse fort og godt nok krasjer den i en betongvegg en kilometer utenfor rullebanen.





Det er nå klart at hverken Aria eller IL-62 vil returnere til Iransk luftrom, og det er denne måneden vedtatt en ny lov som legger kraftige restriksjoner på muligheten til å lease eller operere brukte russiske fly. I så måte var vi heldige som fikk delta i en helt spesiell luftfarts-opplevelse i den korte tiden den pågikk; Aria's første IL-62 flight var i april, den siste altså 24. juli.







men for de eventyrlystne: Saha og 707 flyr fremdeles ... :-)


Last edited by Eirik; 04-09-2009 at 21:17.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 18:31   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 46,747
Thumbs up Re: Fem døgn i Iran

Herlig lesing så langt. Ser frem til de siste delene
__________________
Upcoming flights - MAY: OSL-NCE (DY) JUN: NCE-OSL (SK) JUL: TRF-CPH (WF)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 18:38   #7
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,610
Default Re: Fem døgn i Iran

Fantastisk og eksotisk TR ! MER , MER !
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 18:56   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Rusty
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,499
Default Re: Fem døgn i Iran

Meget interessant og vel så det. Håper på ligg mer generell reiseinfo også. Iran er må jo være et av verdens mest spennende reisemål.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 19:15   #9
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,449
Default Re: Fem døgn i Iran

Denne gangen gjorde vi lite annet enn å fly, så det blir dessverre lite ´generell reiseinfo´, har derfor linket til Wikipedia her og der.
Men ja; det er et aldeles fantastisk land, drar sannsynligvis tilbake neste år, vil da legge opp turen selv og sørge for å ha mye bedre tid på de stedene vi besøker, her er det fullt mulig å kombinere ski-, kultur-, bade-, storby- og fly-ferie hvis en setter av litt tid, Iran har alt !

Last edited by Eirik; 03-09-2009 at 19:19.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 19:51   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,143
Default Re: Fem døgn i Iran

Herlig å lese, herlig å se 707 ,ed hattehyller igjen.. Så mange timer har jeg hatt i en sådan..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 21:31   #11
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,449
Default Re: Fem døgn i Iran

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Meget interessant og vel så det. Håper på litt mer generell reiseinfo også.
..men takk; har nå i alle fall lagt til litt mere info enn opprinnelig planlagt i neste del, som kommer snart :-)
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 22:06   #12
dolmo333
Ramp & Snowclearing Crew
 
Join Date: Aug 2006
Location: Borlänge, Sverige
Posts: 58
Default Re: Fem døgn i Iran

Detta var den bästa tripreport jag läst på länge. Och med intressant(a) flygplan/destination dessutom.

/Daniel
__________________
BLE/ESSD Borlänge "Dala Airport" Sweden
dolmo333 is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 22:28   #13
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,876
Default Re: Fem døgn i Iran

Kjempe trip-report, og langt fra det man vanligvis får servert

Ser frem til mer.....
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 22:32   #14
Holmion
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: Nøtterøy
Posts: 198
Default Re: Fem døgn i Iran

Kjempebra! Virkelig bra rapport! Takktakk:-)
Holmion is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2009, 02:40   #15
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 576
Default Re: Fem døgn i Iran

Spennende rapport fra fremmede strøk

Går frysninger gjennom ryggen ang. de flyene som hadde ulykker etter at du fotograferte dem, må jeg innrømme.....
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2009, 03:56   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 49,329
Default Re: Fem døgn i Iran

En helt fenomenal tripreport!! Sitter her med en GT og STORKOSER meg!!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2009, 06:47   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 22,658
Default Re: Fem døgn i Iran

Rett og slett tidenes beste triprapport!!! Tusen takk!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2009, 08:32   #18
Oggi
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 117
Default Re: Fem døgn i Iran

Flott rapport!! Rett og slett glitrende lesning.

Men jeg må innrømme at du slett ikke har fått meg ombord i den Ilyushin maskinen...
Oggi is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2009, 08:37   #19
SudCaravelle
ScanFlyer Dusty
 
SudCaravelle's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 4,095
Default Re: Fem døgn i Iran

Oj.. Dette er den råeste reisen og tripreporten jeg har sett... Dette var fantastisk stoff..
__________________
Siden 2006 (95% privat):
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2009, 10:42   #20
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 915
Default Re: Fem døgn i Iran

ikke ofte jeg må lage meg en kaffe og drøye til siiiiiste minutt før jeg letter avgårde på dagens gjøremål, men her kan man lese og se til øyet blir både stort og vått. KNALL!

Er det noe sted forumistene ikke har vært lurer jeg på????
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Et døgn i Montreal - LX og LH business Eriksan TripReports 21 20-11-2013 18:08
Et døgn i Geneve Bergern Reiseforum 13 19-10-2013 12:37
Fem fra fem år siden LN-MOW Bilder & foto 4 07-12-2009 21:50
Strandet i 2 døgn... Tommy777 Flyforum 2 12-06-2007 10:41


All times are GMT +2. The time now is 17:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2020 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.