Thai med Jumbojet på OSL, 744 som vikar :)

Fellowship

ScanFlyer Dusty
Medlem
Thai med Jumbojet på OSL, 744 som vikar :)

I dag var det vått...

dermed også grått vær å fotografere i , men morsomt

Spesielt morsomt selvsagt når det kommer en B747-400 som "vikar", det har vi kke opplevd før på OSL.

Takk til de som ga spotter-alert i går :)

Over til det harde metallet:

HS-TGA ble pushet ut on schedule fra gate 50, og begynte sin tur sørover for avgang på bane 01R. Her ses den når den nærmer seg TF-ARM som står å parkert på ubestemt tid.. en 747-200F og en 747-400.
3735860725_0cef5e73b6_o.jpg


Helt nede i sør ventet den på en SAS 736 som landet, og så bar det av gårde
3735860819_b9d66fc596_o.jpg



Den rullet ut på rullebanen og ga full gass umiddelbart uten noen stopp. Og det var mye vann som ble blåst bakover....
3736653684_36ff2ffcd1_o.jpg



"Rotate!" sies det inne i cocpit, og her har nesehjulet sluppet grepet..
3735861161_ebc658a325_o.jpg



Det er akkurat som når hopperne gjør sats på hoppet....
3736654114_38962e3749_o.jpg



Airborne omtrent !
3735861647_911eb5a947_o.jpg



God tur til Bangkok, og takk for at du kom, HS-TGA :)
Det tok tid før jeg fikk lagt disse ut, men de 10 timene den er i lufta er ikke over enda...
3735861857_713e2a1b9b_o.jpg


God fangst på en regværsdag, takk for titten!
 
Re: Thai med Jumbojet på OSL, 744 som vikar :)

Det er da en flott maskin, med en lekker livery. Takk for bildene.
 
Re: Thai med Jumbojet på OSL, 744 som vikar :)

Flotte bilder :) Dette var en begivenhet som man måtte få med seg selv på en fuktig dag. Det var et godt oppmøte av spottere idag på OSL. Kongen av Boeing sier jeg bare ! Større jo bedre.
 
Re: Thai med Jumbojet på OSL, 744 som vikar :)

Supre bilder! Takk for at du delte dem med oss!

BF:cool2
 
Re: Thai med Jumbojet på OSL, 744 som vikar :)

Flotte greier! Lurer paa hvor pain det var aa faa lasta pax'en paa den. Hehe.
 
Re: Thai med Jumbojet på OSL, 744 som vikar :)

Herlig at noen trosser regnværet! Flott levert! :)
 
Re: Thai med Jumbojet på OSL, 744 som vikar :)

Flott bilder!

Takk for at du tok deg tid og ork til å stå ute i regnværet for å dokumentere dette, Ole Johan :)
 
Re: Thai med Jumbojet på OSL, 744 som vikar :)

Flott - takk for at du tok turen ut i skitværet.
Selv burde jeg ha vært på Værnes og foreviget en russer i går, men siden det regnet og at resten familien har stukket på ferie med bilen, orket jeg ikke å humpe på buss og eller tog 1 1/2 time hver vei. Kanskje feigt av meg, men det byr seg nye anledninger ;)

VC-10
 
Re: Thai med Jumbojet på OSL, 744 som vikar :)

Tross regnværet ble dette noen utrolig bra bilder! :) Den dama der er noe av det vakreste som har satt sine hjul på osl!
 
Re: Thai med Jumbojet på OSL, 744 som vikar :)

Flotte bilder. Jumboen er fantastisk flott å se på.... :)
 
Re: Thai med Jumbojet på OSL, 744 som vikar :)

...

Den rullet ut på rullebanen og ga full gass umiddelbart uten noen stopp.

Dette har jeg lurt på mange ganger. Det er veldig ulike måter å starte take-off på. Noen stopper helt, gir litt gass, og øker på til full. Andre stopper, og gir full gass - og noen andre igjen svinger inn på rullebanen og gir jernet uten å bremse ned.

Hva er årsaken til dette? Er det ingen "regler" for take-off?

Jeg synes det føles mye tryggere når flyet stopper helt opp og gir på litt først, før det gæsses på for fullt. Alt annet virker som litt "hastverksjobb" ;)
 
Re: Thai med Jumbojet på OSL, 744 som vikar :)

Heisann.

Vet ikke om dette stemmer over alt, men her i Bergen skjer det ofte at flyene blir spurt om de er "ready for imidiate take-off" pga av innkommende trafikk som allerede ligger ganske nært på landing. Da bare kjører de ut på rullebanen og gir bånn gass for å få flyt i trafikken som er på vei inn.

Det er sikkert mange andre her inne som kanskje kan gi bedre og mer utfyllende svar enn hva jeg har gitt.

Fortsatt god sommer og takk for fine bilder.

Mvh Per Einar.
 
Re: Thai med Jumbojet på OSL, 744 som vikar :)

Det er vel ikke så mange flygeledere som klarerer avgårde en 747 med andre fly ganske nært landing. Da venter heller 747'n til landingene er unnagjort! På grunn av diverse omstendigheter er det ofte litt avstand til neste aktivitet på rullebanen etter en "Heavy takeoff". Blant annet skal rullebanen visuelt sjekkes for typisk FOD som kan skade andre fly under takeoff eller landing... :) Selv medium size fly kan faktisk få problemer etter heftig vortex fra heavy flighter...

Hvordan throttlingen utføres ved takeoff, handler vel mest om hvorvidt alle sjekklister er fullført, og stemningen ellers er klar i cockpit. Personlig måte å gjøre den samme tingen på, varierer jo fra pilot til pilot, og så lenge alle andre faktorer som vær, temp, tetthet, tilgjengelig rullebane osv tillater det, finnes det ingen gal måte å få flyet trygt opp i lufta :) Selv om det kan føles som hastverksarbeid å ikke ha tid til en stopp på rullebanen, kan du jo som pax være like trygg som ved full stopp før take off :)

Verre er det om takeoff data er faulty, og tar høyde for atskillig lavere TOW enn det som er fakta. Ref. Emirates A345 i Perth med 100 tonn feil i dataene...! alle V-speeds vil bli gale med for lav vekt, og Vrotate på for lav hastighet er jo katastrofal! Da spiller det ikke den helt store rollen om man tar rullende start, eller full stopp start :)
 
Re: Thai med Jumbojet på OSL, 744 som vikar :)

Nydelig dokumentasjon Ole Johan av en flott maskin og ikke minst livery. :)
 
Re: Thai med Jumbojet på OSL, 744 som vikar :)

Nydelig maskin. Mulig synet bedrar, men synes flapsetningen virket voldsom..mulig tungt lastet, eller bare helt normal flapsetning..
 
Re: Thai med Jumbojet på OSL, 744 som vikar :)

Flaps 10 eller Flaps 20 er standard take-off setting på 747-400. I dette tilfellet Flaps 20 ser det ut som. Varierer avhengig av selskapets prosedyrer, temperatur, rullebanelengde, vekt o.s.v.

Når det gjelder at noen piloter "gir først litt gass og deretter full gass", så er det standard prosedyre å sette thrust til 40-60 % (avhengig av flytype) - for å sjekke at motorene er stabilisert og gir symmetrisk thrust - og deretter sette take-off thrust.
 
Back
Top