Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-08-2008, 23:48   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
USA PD127 YTZ-EWR og noen inntrykk fra New York

Dette blir et lite mellomspill før hjemreisebeskrivelsen fra USA. Her kommer turen fra Toronto til New York og noen ord om et artig hotell med spottemulighet i dobbelt forstand, en sint fisk og politisjefens lille bil.


YTZ - EWR (Term B) - 9. august 2008 - PD127 C-GLQB DH8-Q400 - sete 16A

Dette ble en flytur som startet litt utenom det vanlige. Det er ikke hver dag man kan gå til flyplassen når man ikke bor på airporthotel, men denne turen begynte med en rusletur fra hotellet bort langs sjøsiden i Toronto til fergen som går til flyplassen.

Mer om flyplassen her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=35436

På fergeterminalen er det innsjekkingsautomat og en dame som registrerer passet til de som skal til USA, så man kan gjøre unna litt papirarbeid mens man venter på fergen. Fergen går ca. hvert 10. minutt, og er den der når man kommer så kan man gjøre innsjekk på flyplassen.

Turen er kort så stoler er det ikke behov for.




Turen tar omtrent like lang tid som en take-off-roll for en fullastet A340. Man går tørrskodd i land og kommer rett inn på flyplassens innsjekksområde. Her ligger fergen på flyplassiden, passasjerene går i land i 2. etasje. Hvis man kjører bil kan man rekke samme ferge tilbake hvis man forter seg rundt rundkjøringen Det er forøvrig ikke andre steder å kjøre der med mindre man kommer seg gjennom et gjerde.






I terminalen er det innsjekk/bagasjetagging (naturlig nok for en flyplass).





Man tar med seg bagasjen gjennom sikkerhetskontrollen selv, og legger den på et bånd som bringer den ut i bagasjeanlegget på baksiden, dvs. trallene.






Det var bare smil og hyggelige kommentarer fra de ansatte, og i security tok jeg meg tid til å spørre om jeg måtte ta PC ut av kofferten m.m. Skal PCen ut av vesken eller ikke, skal skoene av eller ikke? PCen måtte ut og skoene av, men begrunnelsen var litt overraskende. Skoene måtte av fordi jeg skulle til USA, dersom jeg skulle fly innenlands i Canada kunne jeg beholdt dem på gjennom slusen (snakker om skrivebordssikkerhet!). De bare lo av det de også.


Så langt minner det om en norsk kortbaneflyplass, men der tar det også slutt. Rett etter security var man inne i avgangshallen, som minner mer om en business-lounge enn en plass for den gemene hop. Den var smakfullt innredet med sittegrupper, stoler og bord, og noen barkrakker i bar/cafe-området.






Gratis soft-drinks, god kaffe, te og kjeks.




Egen vannflaske har de også:






Det var en rolig atmosfære i området, og det var bare å sige ned med fotoapparatet ved vinduet, PCen på fanget og kaffekoppen ved disen av seg. Det var kaffemaskin, alkoholfri drikke og noen tørre kjeks tilgjengelig, i tillegg til WLAN og 8 Macer - alt sammen gratis! Hvis man tar OSL-loungen (minus alkohol + Mac) og slår sammen med en norsk kortbaneflyplass så er man omtrent på konseptet med Toronto Island Ariport.







Mosjøen - følger du med?! Det hadde vært noe for konseptet ditt for pri-tag-paxen!
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 30-08-2008 at 21:11.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2008, 23:49   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: PD127 YTZ-EWR og noen inntrykk fra New York

Loungen hadde jo det meste man kunne ønske seg, og selvfølgelig utsikt til flyveaskiner og andre remedier, så da tar vi en liten skrivepause:



























Og dagens maskin som skulle til EWR som PD127:


__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2008, 23:53   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: PD127 YTZ-EWR og noen inntrykk fra New York

Pga ATC-begreninger i New York (tipper thunderstorms) med slottid som sa avgang 30 min etter oppsatt rutetid ble det boarding litt sent. Var en del pax som antagelig ikke er vant til små flyplasser, for de synes man begynt boarding alt for sent ifht. den nye avgangtiden.


C-GLQB får litt vekt i halen.





Med 51 pax og 72 seter på Q400 som skulle fly oss fra Toronto sentrum til EWR gikk boarding unna på ca 7 minutter (inkl preboarding av småbarn m.m.). Til tross for at flyplassen var liten, så hadde de gater med overbygg helt ut til flyet, så her behøvde man ikke få regn i håret hvis været var dårlig. (Ulempen er jo at det blir mindre fotomulighet, da.....). Jeg fant plass 16A, som jeg hadde valgt på weben dagen før.

Vi er straks klare for avgang





Fikk dobbeltsetet for meg selv, og knyttnevetesten ble bestått, selv "D80 med 18-200mm-testen" ble bestått. De skriver at de har 34" pitch, og når setene er tynne så blir det benplass av slik.





Innredningen var smakfull, grå skinnseter med mørk blå nakkestøtte. Sikkerhetsdemo ble mimet av de to i kabinen mens en dame på bånd leste opp instruksene. Kabinen ble betjent av en mann og en dame, og fremme i kommandosentralen var det samme fordeling.










Vi var i luften 30 min etter rutetid, ihht slottid på EWR, og steg raskt til FL210 som var dagens høyde i fint flyvær, dog forventet mulighet for turbulens inn til EWR.





Det ble servert en "Liten lunsj i et lite fly", men all mat og drikke var gratis. Vin ble servert fra store flasker, ellers var det bokser med øl og alkoholfritt, og alt ble servert i skikkelige glass. Kaffe selvøflgelig i skikkelige kopper, ikke noe plast. Maten bestod av et rundstykke, en ostebit og litt kjeks. Akkurat passe sammen med en kald pils på turen som tok en time.










Etter at vi forlot marsjhøyde fløy vi gjennom noen ganske kraftige Cu-er (med setebeltet på), noe som kom litt brått på for damen på andre siden av midtgangen. Men det var ikke mye spor etter termikken etter at hun fikk tørket opp rødvinen fra taket.....





Kjent utsikt når man kommer på finale nordfra




Og da var vi nesten på EWR:





Martin!!




Fordelen med å sitte bakerst i Q400 er at det er stille, og god utsikt. Ulempen er eksosen som ødelegger bildene. Tar med noen bilder av litt ymse allikevel mens vi taxer til gate.

Han her var selvfølgelig omgitt av noen vakter der den stod helt alene.













Vi parkerte på gate på terminal-B 15 min etter rutetid. Immigrasjonen var en litt snodig affære, de vanlige papirene var fyllt ut og det var litt kø, men ingen fotografering eller fingeravtrykk denne gangen Den omfangsrike immigrasjonsoffiseren sa ikke et ord før han leverte tilbake passet og sa "tosen tak" og smilte.

Inntrykket jeg fikk av Porter var mege bra, det var som å fly "i gamle dager", med litt attåt. Jeg angrer ikke på at jeg valgte å teste dem fremfor i få noen få miles med CO eller AC. Det var også en veldig hyggelig start på flyturen å rusle langs kaia og ta fergen ut til flyplassen. Det hører også med til historien at billetten kostet CAD59+tax, som tilsammen ble billigere enn å fly på billigste måte fra YYZ (pluss $20 i transfer ut til YYZ). Ulempen er at man må gjennom immigrasjon på EWR, flyr man fra YYZ tar man det før turen (er bare spørsmål om i hvilken ende man vil legge inn tid til det). Q400 var et fint fly, ganske stille helt bak, og mindre vindsus og støy enn med ERJ145 jeg fløy tidligere i år. Flyr veldig gjerne Porter og Q400 ved en senere anledning, ønsker dem lykke til!



Men hei, vent! Det er mer!!!!! Mer fly og mer mat kommer!
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2008, 23:54   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: PD127 YTZ-EWR og noen inntrykk fra New York

Tok AirTrain/tog til Manhattan - og jommen så jeg ikke noen fly underveis.
Stor honnør til AirTrain-gutta på EWR - her var vinduene mye bedre pusset enn på JFK!

BA, LH og SK på terminal B.





Så griseriet på terminal C















Varmedis var det også.


__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2008, 00:02   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: PD127 YTZ-EWR og noen inntrykk fra New York

Og så over til det med fisken og slike ting.......


Kom meg inn til Hudson hotell som ligger på 58 st/8 av. Greide å finne en pris på runt $180 via Finn og http://www.hrs.de Prisen var omtrent det samme som jeg fant hos Radisson på Lexington, men det har vi prøvd før. Så Hudson ja, et artig hotell med en annen vri.

Du må vite at det er hit du skal!




Og så opp denne





For å komme til resepsjonen





Rommet var ikke større en på Lexington, nei, men med skipsgulv og noe utenom det vanlige ellers.




Bak gardinen befant det seg en glassvegg og der var dusjen (inngang fra gagen, da)





Utsikt fra rommet til "Private garden" som ligger i tredje etasje. Mulighet for mat og drikke.



Det var høy musikk og enda mer drikke om natten der ute. Lite pensjonister og barnefamilier på hotellet så det var mye pent å se på om kveldene også.

I 15. etasje var det også terrasse med fin utsikt












Servering var det og kameraene lå klare. Fikk problemer med dybdeskarpheten her.......





Kult hotell med relativt høy partyfaktor, men ikke ta det minste rommet!
Se http://www.hudsonhotel.com for flere bilder m.m.


Fikk anbefalt en restaurant, Blue Chili, som skulle ha veldig god mat.




Ble anbefalt Red Snapper, den kom på bordet og så innbydende ut.






Luktet godt gjorde det også. Jeg tok meg en god bit, og fikk et rart uttrykk i ansiktet etterpå. Vel stod det at den var sterk, men hjælpes denne var sint! Restauranten hadde belysning som skiftet mellom mange farger, og maten var derfor ikke alltid like enkel å identifisere i detalj. Noe rød chili el.l. var ikke enkelt å se i rødt lys! (You are warned) Men brannen ble slukket og fisken smakte alldeles nyyyyydelig når man var forsiktig. Stedet ligger på 51 st/Broadway forresten.

Men vi er i gang med mat. Tok en tur opp på Marriot ved Times sq. Roterende restaurant, minimum en drink pr. pers og cover-charge etter kl. 21 (tror jeg). Der hadde de dessertbufet med sjokoladefontene hvor man kan dyppe jordbær, druer m.m.





Om jeg ble forfremmet til sergeant i politiet og fikk denne bilen, njaaaa..... Ser for meg en heftig biljakt med den.





Og for dere som ikke har vært i Central Park - slik ser det ut der






Bare hjemturen over dammen igjen, kommer i egen tråd.

--- the end
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2008, 00:20   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: PD127 YTZ-EWR og noen inntrykk fra New York

Knall rapport

Så ut som du har det samme problemet med D80'en din, som Speedbird hadde med sin D300 da jeg og han (bl.a.) var i Florida.. Ser sånn ut på det coronabildet der

Ang. den flyplassen du fløy fra: De bildene er tatt i avgangshallen? Altså, alle som reiser har tilgang, til gratis snacks/drikke/internett?? Lurer jaggu på om jeg skal skvise inn en tur til Toronto neste tur over dammen, og ta samme ruta som deg ned til EWR.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2008, 08:40   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: PD127 YTZ-EWR og noen inntrykk fra New York

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Ang. den flyplassen du fløy fra: De bildene er tatt i avgangshallen? Altså, alle som reiser har tilgang, til gratis snacks/drikke/internett?? Lurer jaggu på om jeg skal skvise inn en tur til Toronto neste tur over dammen, og ta samme ruta som deg ned til EWR.
Yepp - det var avgangshallen, den eneste som var der! Var også overrasket at de hadde 8 iMac der, normalt er det jo noen dårlige minimale PCer som står slike steder.

Quote:
the lounge is open to all departing passengers at Toronto City Centre Airport and is free of charge.............the Porter lounge features free wireless internet access, complimentary coffee/tea/soft drinks, and a business centre with workstations.
http://www.flyporter.com/en/experience_tcca_lounge.aspx

Skal du til Toronto en gang Martin, så bare ta kontakt så skal du få tips.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2008, 11:46   #8
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: PD127 YTZ-EWR og noen inntrykk fra New York

Veldig bra !
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2008, 12:21   #9
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: PD127 YTZ-EWR og noen inntrykk fra New York

Knallers rapport, topp lesning !
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 00:31   #10
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,827
Default Re: PD127 YTZ-EWR og noen inntrykk fra New York

Canada frister og det samme med et besøk til NY !
Leste en rappotasje i Airliners World om Porter. Virker som et fint lite selskap som har funnet seg et nisjeprodukt de klarer å tjene penger på.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 06:13   #11
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,591
Default Re: PD127 YTZ-EWR og noen inntrykk fra New York

Kjempebra rapport. Porter frister - helt klart! Hotellet var jo rett og slett heftig...
EB is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2008, 19:37   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: PD127 YTZ-EWR og noen inntrykk fra New York

Porter har definitivt er spennende konsept. Takk for flott rapport fra både flyplasser, fly og New York.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 19:49   #13
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,443
Default Re: PD127 YTZ-EWR og noen inntrykk fra New York

Porter ser jo ut som en veldig bra konsept, men jeg hadde nok tatt IPA fra Halifax i stedet for Stella. Hvorfor kan ikke flere flyselskap ha noe annen øl enn pils å by på?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 19:52   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: PD127 YTZ-EWR og noen inntrykk fra New York

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Porter ser jo ut som en veldig bra konsept, men jeg hadde nok tatt IPA fra Halifax i stedet for Stella. Hvorfor kan ikke flere flyselskap ha noe annen øl enn pils å by på?
SAS DK drev ihvertfall å solge endel mikrobrygg ifjor
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2008, 21:21   #15
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,443
Default Re: PD127 YTZ-EWR og noen inntrykk fra New York

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
SAS DK drev ihvertfall å solge endel mikrobrygg ifjor
Det stemmer, så vidt jeg vet, men det er et selskap jeg så godt som aldri flyr. For min del er imidlertid dette viktigere enn all verdens sjampagneutvalg.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
New York neste uke (22 januar)? Selger SAS Go - OSL - EWR og EWR - CPH - OSL lutt Reiseforum 1 19-01-2016 21:56
Noen inntrykk fra Le Bourget i sommer Wiggo Hovde Bilder & foto 2 13-10-2014 21:51
Austrian - noen inntrykk til Sofia AirbusTrond TripReports 11 02-09-2011 19:40
Når flyttet SAS New York-flyvningene fra JFK til EWR? Martin Flyhistorisk forum 9 22-08-2010 15:36
Noen inntrykk fra ukens SAS flighter Bizflyer TripReports 13 06-06-2007 22:23


All times are GMT +2. The time now is 02:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.