Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-10-2007, 13:10   #1
RuneGaus
Klovn
 
RuneGaus's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 208
Default Hysjer ned støy

---> http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article956007.ece
__________________
___________________________
CPH: en flyplass for deg, et hjem for meg...
RuneGaus is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2007, 13:57   #2
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Hysjer ned støy

Adresseavisen er tidenes største lokalsamfunnsnasjonalistblekke! Litt sjarmerende kanskje. Interessant innhold by the way. Hadde det ikke vært for adresseavisens karakteristikk og anti-alt annet enn Trondheim/omegn hadde vel ingen tenkt over det de har gjort.

Jeg har forøvrig ikke lest annet en overskriften så jeg kan ikke ha en mening om det de skriver har hold eller ikke i virkeligheten.
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2007, 14:05   #3
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Hysjer ned støy

Quote:
Originally posted by seilfly
Adresseavisen er tidenes største lokalsamfunnsnasjonalistblekke! Litt sjarmerende kanskje. Interessant innhold by the way. Hadde det ikke vært for adresseavisens karakteristikk og anti-alt annet enn Trondheim/omegn hadde vel ingen tenkt over det de har gjort.
Ja, vi burde sende redaktøren på studietur til en rekke lokalaviser rundtom i landet så han kan lære seg hvordan 100% agnostisk og avbalansert rapportering av nyhetsbildet skjer.

Kansje en utvidet studierunde i Oslo så han og får med hvordan unngå sensasjonsoverskrifter og overdramatisering og?

Gjerne se her og her for videre infoirmasjon om hvordan tolke det jeg skrev over.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2007, 20:20   #4
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Hysjer ned støy

Glemte en link her
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2007, 03:40   #5
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Hysjer ned støy

Til Adressas forsvar, skal det sies at Luftforsvaret har vært kreative i utregningene av støy for Bodø før. ......og blitt tatt på fersken slik at man måtte forlenge rullebanen OG isolere en bråte med hus.

Pussig at mørkeflygingsperioden fra Bodø rett i etterkant av release av FS07 blir gjennomført i Bodø, mens så snart det har roet seg litt, så flytter man alt til en flyplass i bunnen av en bakke i Troms for å tekkes lokalbefolkningen i Bodø!

(.....jaja...jeg vet det er en og annen grunn i tillegg til støy..... )

Det er ikke tvil om at Bodø er MINST gunstig av ALLE akutelle plasseringer av kampfly mtp støy. Spesielt mtp at alle 3 kanditater for ny børse bråker mer enn F-16.

Nå har jeg lest FS07 som har med Luft å gjøre, og det er mye annet som gjøre Bodø mer attraktiv over Ørland. (Bygningsmasse, nærhet til skytefelt, ikke behov for QRA detasjement lenger nord, samspill med nye monster CRC/FOHK på Reitan etc.)

Nå kan man kanskje si at sett opp mot alt dette, blir ikke støy en faktor. Men: Man glemmer en viktig ting. Støy legger en del veldig faste begrensninger på måten man flyr fra Bodø på.
Ved OL / DU / EV / AN vil ikke bebyggelse legge føringer på ruteføringer av fly. (pga plassering i gokk) I Bodø ligger begrensingene allerede i dag.

Anekdote: I august hadde de en air-gnd periode i Bodø. De hadde booket bruk av Setermoen skytefelt med tilhørende segregert luftrom i gitte tidsperioder.
En 4-ship takser ut i Bodø, og Bodø ATCC aktiviserer relevant luftrom i påvente på avgang. (Det går fort da sju) Undertegnded gir så fra seg en chunk av TMA "mitt".
Tiden går....og går....og går....mer enn en time faktisk. Jeg ser ingen trafikk som entrer luftrommet, og spør Bodø ATCC om hva som skjer.

De skulle akkurat til å ringe, sortie er kansellert, for pga en forsinket begravelse i Bodin kirke, kunne ikke formasjonen ta av, så de takset inn. Da hadde de stått på arming pad'n i over en time med motorene i gang, mens de ventet på at man skulle få dyttet en kar under torva.

Og om noen skulle tro det er første gang bare jeg har opplevd dette, så tro igjen.

Støy er ett problem i Bodø, men ikke når du spør Bodø folket når de er redd for å bli sitert i lokaliseringsdebatter.

Når man snakker lokalisering, så virker det som tilgangen på plasser kjerringene til jagerflygerene kan slite ut VISA kortene på er minst like viktig! (Greit nok argument egentlig!)
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2007, 11:13   #6
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Hysjer ned støy

Enig i hva du snakker om tilgang til øvingsområder og mulighet for både han og henne i en husstand til å ha en inntekt; helst uten å måtte pendle.
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2007, 12:17   #7
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Hysjer ned støy

Quote:
Adresseavisen er tidenes største lokalsamfunnsnasjonalistblekke!
I skarp konkuranse med Avisa Nordland.


Ellers kan det være verdt å merke seg at det skal holde hardt å avvikle øvelser av den typen Ørlandet kjører hvert år i Bodø, om man skal holde seg innenfor støybegrensningene.

Man kan ikke eksportere alt for mye flyging heller, for om jeg ikke husker feil, er det lagt til grunn ca 1000 kampflybevegelser både for Bardufoss og Andøya.

Skulle RAF komme på øvelser igjen er vi alt der om resten fortsetter som nå.
Andøya har litt mer å gå på tror jeg.
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2007, 16:16   #8
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,279
Default Re: Hysjer ned støy

En ting er i alle fall sikkert! Det er overhodet ikke sikkert at hovedflystasjonen havner i Bodø!
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2007, 18:44   #9
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Hysjer ned støy

Det eneste man ennå er enige om er at man er uenige
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Støy i kabin RJon Småprat 2 14-04-2014 12:37
ISO 3200 og mye støy l188 Bilder & foto 2 23-09-2012 08:51
Støy i ATR-72 Tjab Småprat 6 21-03-2012 14:33
Støy og flytyper. SAS-Steward Flyforum 5 03-06-2011 20:37
Støy i DH3 LN-FHU Flyforum 35 09-07-2006 00:32


All times are GMT +2. The time now is 21:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.