Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-09-2007, 01:00   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Kjos intervuvet i Flight International

Kjos om ekspansjonsplaner mm ....

http://www.flightglobal.com/articles/2007/09/25/216774/bjorn-kjos-steering-norwegian-towards-growth-in-scandinavia-and.html

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 07:19   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,592
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Morsomt...han og selskapet blir lagt merke til.
EB is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 08:32   #3
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,327
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Interessant.

Han bekrefter at Rygge ble valgt pga. at OSL er full i rushtiden.

Han bekrefter at København-basen kommer med de nye flyene.

Han forteller at overskuddet vil øke fra 10 mill euro.

Go Kjos!
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 11:47   #4
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,253
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Fin artikkel. Det blir spennende hvor Norwegian vil fly til fra København, der er det alt hard konkurranse i low cost markedet.
Jeg tror Rygge også ble valgt for å utvide markedet litt. Det er sikkert endel i Østfold/Sverige som velger å ikke reise innimellom ettersom Gardermoen ligger et stykke unna.

Endel her har jo gjettet på lengre ruter når de får 737-800 og han bekrefter tanker om Nord-Afrika, jeg tror vi snakker Tunis, Cairo og kanskje litt i Midt-Østen f.eks. Beirut. Et annet hett tips fra min side er Malta.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 11:57   #5
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Quote:
Originally posted by jb1
Endel her har jo gjettet på lengre ruter når de får 737-800 og han bekrefter tanker om Nord-Afrika, jeg tror vi snakker Tunis, Cairo og kanskje litt i Midt-Østen f.eks. Beirut. Et annet hett tips fra min side er Malta.
Etter å ha lest min del trip reports på FT om folk som starter sine RTW-billetter i Cairo, så har jeg intrykket av at det er en flyplass som selv CDG til å virke som et forfriskende pust av effektivitet og vennlighet, så jeg styrer klar av Cairo, takk.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 11:59   #6
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,253
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Quote:
Originally posted by jb1
Endel her har jo gjettet på lengre ruter når de får 737-800 og han bekrefter tanker om Nord-Afrika, jeg tror vi snakker Tunis, Cairo og kanskje litt i Midt-Østen f.eks. Beirut. Et annet hett tips fra min side er Malta.
Etter å ha lest min del trip reports på FT om folk som starter sine RTW-billetter i Cairo, så har jeg intrykket av at det er en flyplass som selv CDG til å virke som et forfriskende pust av effektivitet og vennlighet, så jeg styrer klar av Cairo, takk.

-A
Egypt og Cairo har vel litt mer å by på enn en kjip flyplass.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 12:48   #7
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Jeg reagerer litt på en faktisk feil i artikkelen til FI, der heter det:

Quote:
The carrier saw its passenger numbers increase by 2% year-over-year in 2006 to 5.1 million.
Jeg har et tall på 55,2 % økning "year-over-year in 2006" og det tror jeg også Norwegian har.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 14:32   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Spennende intervju. Norwegian vil garantert ekspandere til Nord-Afrika og også inkludere flere ruter til øyer og kystbyer i Middelhavet. Det ligger nok potensiale i København, dagens ruter derfra går bra, men her må Norwegian kjempe til seg markedsandeler i større grad enn å skape nye markeder, tror jeg. Dessuten blir det nok en større satsning på å selge overnatting med flyreisene, slik at charterselskapene dermed får økt konkurranse.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 14:54   #9
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Meget interessant intervju!
Godt lesestoff, tusen takk for linken!
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 15:21   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Ellers merker jeg meg at han bekrefter opptil flere av de antagelsene jeg luftet tidligere .. som at MD'ene blir erstattet foest.

Vil ellers tro at det blit faa 'nye' destinasjoner fra CPH .. det blir nok foerst og fremst til byer som trafikkeres fra de andre basene. Det gir bedre oekonomi og DY vil helst ha point-to-point passasjerer.


__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 19:23   #11
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Ellers merker jeg meg at han bekrefter opptil flere av de antagelsene jeg luftet tidligere .. som at MD'ene blir erstattet foest.

Vil ellers tro at det blit faa 'nye' destinasjoner fra CPH .. det blir nok foerst og fremst til byer som trafikkeres fra de andre basene. Det gir bedre oekonomi og DY vil helst ha point-to-point passasjerer.
Ja bliver interessant hvilke destinationer som vil bliver fløjet fra CPH hvis og når der kommer en DY base. Vil man satse på destinationer fra CPH som ikke flyves af andre selskaber eller vil man gå head-to-head med Sterling m.v.

Desuden nogen med insider viden som ved mere om hvornår det er realistisk at CPH basen åbnes og hvornår vi kan forvente en eventuel annoncering af CPH basen?
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 19:26   #12
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Ellers merker jeg meg at han bekrefter opptil flere av de antagelsene jeg luftet tidligere .. som at MD'ene blir erstattet foest.


Og dermed blir RYG en FlyNoric base fra Feb-08 ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 19:46   #13
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Det sies at piloter som har vært på intervju hos DY de siste ukene har fått vite at det ikke blir noe base på Rygge....
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 21:04   #14
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

høres rart ut, men med kun 25.000 billetter solgt til nå med så mye oppmerksomhet og PR rundt Norwegian og Rygge, er jo dette allerede en katastrofe.

Når flygningene er i full gang med annonserte ruter vil Rygge tilby 43 ukentlige avganger med Norwegian. Nå snart 40 dager etter har Norwegian solgt 25.000 billetter.
Tar vi utgangspunkt i at de fleste velger å fly Tur-Retur er det solgt ca 12500 billetter.
Med utgangspunkt i Norwegian sine 733 modeller med 148 seter har de til nå solgt ut ca 84 fulle fly. Med tanke på at det er 5 uker siden offentligjørelsen av Norwegian på Rygge står ikke tilbudet tilgjengelig overhode i forhold til antall solgte seter.

Norwegian har da etter mine beregninger nå ca 39% dekning på sine avganger fra Rygge. (om man regner fem uke salg med fem uker avganger) Jeg tror i motsetning til mange andre at dette er dårlige tall. Norwegians destinasjoner borstett fra Bergen er rene leasure/helgeturer destinasjoner og har ofte pax som booker i god tid. Jeg er også overbevist om at booking tallene i denne første delen av høsten er et ressultat av nettopp all den opmerksomheten Rygge har fått. Jeg tror de fleste har sikret ferie en særdeles billig ferie ved å bestille lanserings billetter fra Rygge fremfor Osl og på den måten er med på å dra opp antall solgte billetter uten å representere det potensielle lokalmarkedet rundt Rygge.

Jeg mener dette er med på å gi et skjevt og uriktig bilde av de billettene Norwegian har solgt fra Rygge. tallet er kraftig dratt opp av pax som ikke i utgangspunktet er regnet som "lokalpax" men som et ressultat av de billige billettene som i startfasen ble lagt ut for å tiltrekke seg pax og oppmerksomhet. (hvem reiser ikke fra Hamar med bil for å få fly for 199kr fra Rygge)

Om dette stemmer har Norwegian et kjempe problem, for jeg klarer ikke å se for meg at booking prosenten går opp ettersom billettprisene øker pr avgang!

__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 21:39   #15
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Go Kjos'ern...Er det en business fyr jeg har sans for.. ER det virkelige han !!
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2007, 00:45   #16
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Jeg må si at det var mye fornuftig i det MartinL her snakker om. Det virker ikke veldig lovende de tallene vi har fått om Rygge-bookingen, og enda mindre når vi regner alle bookingene som ble gjort da dette var nytt og spennende rett rundt lanseringen.

Jeg vil også mene at billettprisene, hvis man går inn på lavpriskalenderen til DY, fortsatt er svært lave til mange destinasjoner, et tegn jeg tolker om at flyene ikek blir fylt veldig fort. F eks er det jo start rett rundt vinterferien. Mange av de avgangsdatoene er fortsatt litt for billige til at det virker helt økonomisk bra. Tror DY skulle sett noen priser litt høyere.

Men spennende er dette, og jeg tror dette kan bli bra etterhvert, men dette krever tid. Det er ikke gjort i en fei å åpne en ny flyplass med såpass lite hjemmemarked.
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2007, 01:53   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Hvis de har 39% kabinfaktor fire maaneder foer foerste fly gaar er det slettes ikke daarlig og langt fra noen katastrofe. Naa er jeg ikke noen kloepper i kjoepsmoenster for flybilletter, men jeg vil tro at minst halvparten (store hoeytider og feriedager unntatt) selges under to maaneder foer avgang. Spesielt weekendturer og forretningsreiser.

Rygge maa ogsaa gis tid til aa vinne aksept i markedet.

Slapp av - dette ser slett ikke verst ut!!

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2007, 08:42   #18
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,592
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

...overraskende negativ MartinL - det ligner ikke deg!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2007, 10:21   #19
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Quote:
Originally posted by EB

...overraskende negativ MartinL - det ligner ikke deg!!!
Redd for at Norwegian skal gå på en smell. Dessuten har jeg aldri hatt tro på noen sjokk åpning med 737 maskiner fra Norwegian på Rygge

Som sagt så tror jeg ikke booking tallene til nå er stort annet enn pax som har valgt Rygge fordi de fant grise billige billetter. Husk at Norwegian må opp i 12728 solgte seter i uka fra Rygge for å ha 100% belegg på sine annonserte avganger. 25.000 solgte billetter på 5 uker og som et ressultat av "billigsalg", hard markedsføring og særdelesmye media omtale virker som på meg som katastrofalt.

Var det ikke slik at Norwegian den første uken hadde solgt 15.000 billetter fra Rygge?
Om jeg husker riktig (med sterke forbehold) har det da blitt solgt 10.000 billetter de siste 4 ukene. Hvordan skal de da gå når oppmerksomheten rundt Rygge legger seg?
Klart en flyplass og nye ruter trenger tid, men jeg har desverre ikke troen på at 43 daglige avganger, nærmest fra dag en, kan på noen som helst måte bli suksess.

Her lukter det tap med hull i kistebunn, seddler i flammer og en elv av utgående $$$$$$$.

Men når det er sagt så håper jeg for all del at jeg tar stygg feil!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2007, 10:22   #20
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,592
Default Re: Kjos intervuvet i Flight International

Det håper jeg du gjør også...
EB is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian Air International får eget flight number code - D8 Cecilie Flyforum 20 10-01-2016 10:41
Flight International OJB Samlerhjørnet 1 10-03-2014 22:40
Fire sider om Busy Bee i Flight International (1986) Falcon Flyhistorisk forum 2 24-10-2009 13:19
Fra Flight International SQ 777 Flyforum 1 21-11-2005 22:03
Mange feil i Flight International EB Flyforum 18 25-04-2005 08:47


All times are GMT +2. The time now is 08:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.