Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-09-2007, 22:39   #1
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Dash8Q400 friskmeldes 4 okt

Ifølge Takeoff.dk så starter SAS å sette sine Dash8Q400 maskiner inn i service igjen fra torsdag 4 oktober. Det blir en gradvis innfasing etterhvert som de godkjennes med nye deler osv.

Det var jo sandelig på tide, men samtidig godt at de setter sikkerheten foran alt!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2007, 22:40   #2
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Dash8Q400 friskmeldes 4 okt

Samme gjelder WF sine KU400
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2007, 22:54   #3
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Dash8Q400 friskmeldes 4 okt

Ser at LN-WDD hadde sin første luftetur på over to uker idag, så det går fremover...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2007, 23:25   #4
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Dash8Q400 friskmeldes 4 okt

Flott!
Jeg er vel sikkert av annen oppfatning (surprise surprise) enn de fleste andre hvorvidt det var rett i det hele tatt å sette den på bakken etter ulykken i Tyskland.

Min oppfatning er den at så lenge det er snakk om to helt ulike typer konstruksjoner (til hovedhjul og nesehjul) kan ikke disse ulykkene ha noen fellesnevner. Det ble i mine øyne derfor overreagert da flyene igjen ble satt på bakken. Sikkert riktig markedsmessig, ved å vise at "vi tar sikkerheten på alvor".
Men når alt kommer til alt, kan ikke ulykken i Tyskland ha noen fellesnevner med de to andre.
Hva da, neste gang et fly av denne typen har et uhell av en eller annen art. Skal samtlige da på bakken igjen?


Med ønske om en god helg til dere alle
IMM
(kverrulant)
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2007, 23:49   #5
LN-GBM
ScanFlyer Silver
 
LN-GBM's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
Default Re: Dash8Q400 friskmeldes 4 okt

I tillegg til uhellet i Tyskland, så var det jo bestemt at de aktuelle delene i understellet skulle byttes før flyene kunne settes i drift igjen. Delene som trengs har etter det jeg forstår ikke vært tilgjengelig før nå, da du kan si det har vært økende etterspørsel etter akkurat disse i den siste tiden.
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 00:42   #6
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: Dash8Q400 friskmeldes 4 okt

Quote:
Originally posted by imm

Flott!
Jeg er vel sikkert av annen oppfatning (surprise surprise) enn de fleste andre hvorvidt det var rett i det hele tatt å sette den på bakken etter ulykken i Tyskland.

Min oppfatning er den at så lenge det er snakk om to helt ulike typer konstruksjoner (til hovedhjul og nesehjul) kan ikke disse ulykkene ha noen fellesnevner. Det ble i mine øyne derfor overreagert da flyene igjen ble satt på bakken. Sikkert riktig markedsmessig, ved å vise at "vi tar sikkerheten på alvor".
Men når alt kommer til alt, kan ikke ulykken i Tyskland ha noen fellesnevner med de to andre.
Hva da, neste gang et fly av denne typen har et uhell av en eller annen art. Skal samtlige da på bakken igjen?


Med ønske om en god helg til dere alle
IMM
(kverrulant)
Du er ikke kvervulant.Du tar bare feil. Flyene stod allerede på bakken når uhellet i Tyskland skjedde. Du kan ikke gi flyforbud til fly som allerede har flyforbud.
Når flyforbud er opphevet er spørsmålet om flyene er klare til å fly.
Oppsumert har nok ikke ulykken i Tyskland ført til at flyene har stått lenger på bakken.
Det som har tatt tid er sjekk av alle fly, reservedeler og rapporten fra Villnius.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 00:52   #7
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Dash8Q400 friskmeldes 4 okt

Quote:
Originally posted by Kua

Oppsumert har nok ikke ulykken i Tyskland ført til at flyene har stått lenger på bakken.
Det som har tatt tid er sjekk av alle fly, reservedeler og rapporten fra Villnius.
Både og...
Det har blitt byttet deler som en direkte konsekvens av hendelsen i Tyskland også, men om dette har forsinket flyene kan vel diskuteres...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 00:52   #8
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Dash8Q400 friskmeldes 4 okt

Kan være enig med argumentet med hovedhjul kontra nesehjul, men som det blir sagt, hadde vel ikke dette hatt noen innvirkning.

Men uansett må vi vel alle være glade for at de flyene er i luften igjen?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 09:44   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,545
Default Re: Dash8Q400 friskmeldes 4 okt

...og at de faktisk kostet på seg et lengre bakkestopp.
EB is online now   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 09:54   #10
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Dash8Q400 friskmeldes 4 okt

Jeg forstår i og for seg poenget ditt, imm, men når Bombardier har regelrett driti seg ut på gangtiden for vitale deler i hovedunderstellet er det vel ikke fullstendig utenkelig at det samme kunne gjelde for nesehjulsleggen også.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 11:19   #11
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Dash8Q400 friskmeldes 4 okt

Quote:
Originally posted by KennethGS

Quote:
Originally posted by Kua

Oppsumert har nok ikke ulykken i Tyskland ført til at flyene har stått lenger på bakken.
Det som har tatt tid er sjekk av alle fly, reservedeler og rapporten fra Villnius.
Både og...
Det har blitt byttet deler som en direkte konsekvens av hendelsen i Tyskland også, men om dette har forsinket flyene kan vel diskuteres...
Widerøe hadde en dato for når Q400 skulle være i lufta igjen. Minns det var en søndag at første fly skulle være på vingene, forutsatt at det ble godkjent av luftfartsmyndighetene.
Da en Q400 fikk problem i Tyskland, bestmte SAS ledelsen at alle Q400 i SAS og WF skulle på bakken intill årsaken til denne ulykken ble kjent.
Det er altså riktig at flyene allerede sto på bakken, men at de skulle vært i drift igjen "for lenge siden", men at ulykken i Tyskland var årsaken til dette.

Og det er derfor jeg spør: Er det riktig å sette et fly på bakken, slik det nå faktisk ble gjort (utsatt bakkestopp) fordi det er et uhell med en annen maskin ute i den store verden. WF og SAS var de eneste flyselskap i verden som fortsatt har Q400 på bakken så vidt meg bekjent. Men mulig jeg tar feil der...
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2007, 19:31   #12
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Dash8Q400 friskmeldes 4 okt

Quote:
Originally posted by imm

Widerøe hadde en dato for når Q400 skulle være i lufta igjen. Minns det var en søndag at første fly skulle være på vingene, forutsatt at det ble godkjent av luftfartsmyndighetene.
Vel.. Den datoen tok nok ikke høyde for at deler måtte byttes, og at disse måtte lages først...

Det er ikke mange dagene siden de fortsatt ventet på delene til hovedunderstellet...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Gir bort to MR til GVA 28.okt/29.okt! Star Flyer Reiseforum 1 25-10-2014 23:03
DY744 - 17.okt Trdfly Register- og ATC-Forum 1 16-10-2011 15:48
dy178 15 okt 09 kallep Register- og ATC-Forum 2 15-10-2009 01:36
dy622 1 okt 09 kallep Register- og ATC-Forum 2 30-09-2009 23:29
ENVA 22-okt og 23.okt Wind17020G30KT gilberg Bilder & foto 11 29-10-2008 14:52


All times are GMT +2. The time now is 08:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.