Norse Atlantic skal fly for Air Peace

Someone

Moderator
Medlem
Re: Norse operasjoner og flybevegelser utenom fast ruteprogram

De stoppet vel i Johannesburg på veg til Antarktis?

Ah, hadde glemt det.

Men de skal mer til Afrika, i 2 måneder fra april skal de fly 4x ukentlig for Air Peace LGW-LOS.

https://newsweb.oslobors.no/message/611817

Norse Atlantic Airways is pleased to announce that it has entered into an agreement with Air Peace for an ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, and Insurance) charter service. This collaboration marks the beginning of a
strategic partnership aimed at providing seamless air travel solutions between London and Lagos, Nigeria.

Det bør vel borge for en eksotisk opplevelse for Norse-mannskapet, samt en ikke ubetydelig oppgradering for de som er vant med Peace.

Her håper jeg Norse har inngått avtale med betaling på forskudd. Stakkars crew :drunk:

Har Norse sunket så dypt, at de har inngått avtale med Air Peace? Yeeeez!

Lurer på hva du mener med det?
Norse har behov for å få inn penger, og da var nok sikkert dette en lukrativ avtale som gjorde at de kan satse videre og få en profitabel drift i «oppstartsårene» deres. Det er jo «vanlig» at man ikke tjener penger de første årene, så at Norse har stort fokus på å operere der de tjener cash er bra.

Da blir det sikkert Norse Atlantic UK som vil stå for denne operasjonen.
Norse Atlantic Airways is pleased to announce that it has entered into an agreement with Air Peace for an ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, and Insurance) charter service. This collaboration marks the beginning of a strategic partnership aimed at providing seamless air travel solutions between London and Lagos, Nigeria.

Commencing in April 2024, initially for a period of two months with the potential for a longer-term agreement, the ACMI charter will operate four times a week, offering travellers convenient and reliable transportation options between these key destinations.

Norse Atlantic Airways will be using slots at London Gatwick allocated to Air Peace to facilitate this new route.
https://news.cision.com/norse-atlan...eace-announce-acmi-charter-agreement,c3935265

Har Norse sunket så dypt, at de har inngått avtale med Air Peace? Yeeeez!

Dette behøver slett ikke være så ille. Stort marked på London-Lagos og konkurranse bare med BA og VS nå — siden forrige nigerianske selskap trakk seg ut.

Å fly til Europa byr på utfordringer som hadde blitt dyre for Air Peace å oppnå selv. Så lenge Norse får betalt på forhånd og har vett til å tanke til en delvis retur fra London (evt fuel stop på vei hjem for å unngå å bli stuck i LOS) så bør det ikke være så veldig annerledes fra andre long haul strekninger egentlig. Mange betalingsvillige kunder på den strekningen som helst vil reise nigeriansk også.

Afrika er i vekst, det må da være supert for Norse å få erfaring i Afrika med lav risiko for dem selv.

Afrika er i vekst, det må da være supert for Norse å få erfaring i Afrika med lav risiko for dem selv.

Min mening er at i Afrika finnes ingen «lav risiko» kontrakt. Alle og enhver kan få seg en kontrakt i Afrika, problemet er det sjelden følger penger med på disse kontraktene. Jeg kjenner veldig godt til et selskap som har prøvd dette. De tapte store penger på to forskjellige kontrakter før de lærte. Selskapene flyr på lovnad om pengene «er på vei» eller kommer i «neste uke». ACMI selskapene må til slutt se at pengene aldri vil komme, og flygingene opphører med million tap.

En kan alltid håpe på det beste, men personlig frykter jeg det værste. Dette kan bli en dyr lærepenge og en erfaring rikere.

Vel , Nigeria er ikke et lav risiko land!

En av risikoene er å få pengene ut av landet. Det regner jeg med Norse har tenkt på og har en plan for.

Det er nok av eksempler på selskaper utenfor Nigeria som ikke får ut pengene sine fra forretningsdrift der.

En av risikoene er å få pengene ut av landet. Det regner jeg med Norse har tenkt på og har en plan for.

Det er nok av eksempler på selskaper utenfor Nigeria som ikke får ut pengene sine fra forretningsdrift der.

Blant annet Emirates og en rekke andre.

LAGOS, Jan 31 (Reuters) - Nigeria's central bank said it had cleared the entire backlog of verified claims owed to foreign airlines whose payments had been blocked in the country, but airline association IATA said another $700 million of owed money remained in Nigerian banks.

Dollar shortages have since 2016 made it hard for some foreign airlines that sold tickets in the naira to get their money out of Nigeria, with IATA saying last year some $743 million in revenue earned by international carriers there was still blocked.

https://www.reuters.com/business/ae...-claims-cleared-iata-says-more-do-2024-01-31/

Og vil jeg tørre å si, de hadde nok også en plan...

Håper bare de har fått avtalt pris i USD/GBP. Men selv om de har gjort det så forvent en reforhandling eller tre...

Spør du meg er dette en avtale som er helt grei, men bare om man får betaling før hver flyvning.

Og vil jeg tørre å si, de hadde nok også en plan...

Håper bare de har fått avtalt pris i USD/GBP. Men selv om de har gjort det så forvent en reforhandling eller tre...

Spør du meg er dette en avtale som er helt grei, men bare om man får betaling før hver flyvning.

Nå har det jo vært endel wetlease til Nigeria i det siste, og har ikke lest noe sted at det ikke har blitt betalt for. Det selskapene sliter med er å få ut penger for biletter solgt i Nigeria.

Nå aner jeg ikke noe om avtalen her, men må nesten anta de er såpass oppegående at de både har priset i USD, får betalt utenfor Nigeria og har krevd en eller annen form for bankgaranti i bakhånd. Når det går til helvete i Nigeria er når det betaler der nede, gjerne i Naira, og med ymse mellommenn. Dog skal det sies det er ikke unikt for Nigeria, men gjelder svært mange afrikanske land. Det er ikke en helt fremmed problemstilling i min bransje....

Air Peace startet ruta 30.03, med egen 777

https://www.youtube.com/watch?v=Wjzu0WZ-HrE
Dersom Norse skal fly i 2 mnd bare, så er de ferdige til sommersesongen virkelig setter inn. Holder Norse koken, med å fly for Air Peace, så skal jeg virkelig vurdere å teste ruta i januar, skjønt jeg har jo Norse "på lista" Kanskje er det Air Peace som bør prøves.

Det var 5N-BVE, som startet ruta, det er en 772 med F12C42Y220 Den er bare 25,5 år

Last edited:
Som skrevet lengre oppe, så er det pause for Norse-ops for Air Peace i juni-august,
fra september ligger Norse inn i bookingsystemet til Air Peace igjen.
Nigerian carrier Air Peace between June and August 2024 schedules operational aircraft changes on Lagos – London Gatwick route. Between 31MAY24 and 01SEP24, the carrier's 6 weekly flights will be exclusively served by Boeing 777-200ER aircraft, instead of current mix of Boeing 777 and Norse Atlantic 787-9.

P47578 LOS2359 – 0640+1LGW 777 x6
P47579 LGW1110 – 1740LOS 777 x567
P47579 LGW1110 – 1750LOS 777 6
P47579 LGW1130 – 1810LOS 777 5

This operational aircraft adjustments was already filed when the airline announced service launch earlier this year, but not covered on AeroRoutes.
https://www.aeroroutes.com/eng/240503-p4jun24lgw

Back