IL-62 i drift

Re: Flyrs farger

Det der i bakgrunnen er vel noe Russisk?
Tror alle VC-10 er parkert for godt, skjønt ikke sikker. :angry:
 
Re: Flyrs farger

Det der i bakgrunnen er vel noe Russisk?

Tror alle VC-10 er parkert for godt, skjønt ikke sikker. :angry:



Det er den ene av to gjenværende Il-62. De går Shannon-Larnaca med Pepsi-konsentrat.
Så hvis noen drikker Pepsi på Kypros i sommer, så har konsentratet muligens vært ombord i en Il-62.

Begge har vært regelmessig innom Shannon i det siste, og det finnes bilder av de to sammen.
 
Re: Flyrs farger

Det er visst ennå minst et eksemplar i luften i Nord Korea.

Leste en plass at den var pensjonert? Tror jeg ..

Mulig Putin fortsatt har et par, men Rada's to eksemplarer er de eneste sivile.
 
Re: Flyrs farger

Leste en plass at den var pensjonert? Tror jeg ..
.

I følge en vanligvis velinformerte bekjent er det fremdeles 3 stk i Nord-Korea:
`Air Force Un and 881 with the head of state transport unit, and 885 with Air Koryo.´
 
Veldig blandede følelser rundt akkurat det her. De flyr videre til Libya fra Larnaca. Rada brukes til mye lugubre greier, blant annet fløy de våpen inn til Myanmar ifm kuppet der.
 
Veldig blandede følelser rundt akkurat det her. De flyr videre til Libya fra Larnaca. Rada brukes til mye lugubre greier, blant annet fløy de våpen inn til Myanmar ifm kuppet der.

Ja, noe skal jo disse bunnslamselskapene leve av ... informerte kilder hevder i hvertfall at de flyr tomme mellom Libya og Shannon.

Det har blitt en del turer nå - og begge flyene er i bruk.
 
Re: Flyrs farger

Det er den ene av to gjenværende Il-62. De går Shannon-Larnaca med Pepsi-konsentrat.
Så hvis noen drikker Pepsi på Kypros i sommer, så har konsentratet muligens vært ombord i en Il-62.

Begge har vært regelmessig innom Shannon i det siste, og det finnes bilder av de to sammen.

Hva skjer med disse to nå siden flyselskaper fra Hviterussland er utestengt fra Europeisk luftrom?
 
Rada har visstnok en «ny» maskin på vei inn i flåten. Kjøpt fra Gambiske myndigheter. Underveis til Minsk nå.

New IL62

Gambia-TUNISIA-BELARUS.
IL62M
HEX510150
RDA1564 ex (C5-RTG) ex Rep of Gambia Gov
 
Er nok lav på timer, tipper jeg. Svært lite fotografert og denne ville nok vekket oppsikt over alt. ;)

Ut med interiøret, så blir det sikkert prakter av den ...
 
Er nok lav på timer, tipper jeg. Svært lite fotografert og denne ville nok vekket oppsikt over alt. ;)

Den har vel stått parkert i Banjul og ikke vært i lufta siden Jammeh mislyktes med siste runde valgjuks, og selv da han måtte stikke så valgte han vel et annet fly.

Noen år siden jeg var i Gambia, men jeg mener denne sida viser omtrent hvor godt vedlikeholdt det så ut da:
http://www.aviationmuseum.eu/Blogvorm/2018/03/21/banjul-international-airport-gambia/
 
Ut med interiøret, så blir det sikkert prakter av den ...

Jeg har sjekket litt mer rundt dette flyet og intens googling tyder på at det kanskje ikke er nødvendig. Flyet har ei litt mer fargerik historie enn jeg var klar over, selv om fargene i all hovedsak er mørke grå og ikke egnet for dagslys. Store muligheter for at jeg ikke helt har klart å nøste riktig, men her er det jeg fant ut.

For C5-GNM er nok Rada et selskap som er ekstremt mye mer seriøst enn det flyet har opplevd de siste årene. Uten at det sier så veldig mye om Rada.

Siste bruker av flyet ser ikke ut til å ha vært Yaya Jammeh, Gambias tidligere dikator, men Victor Bout, kjent som dødens kjøpmann. Det er vel ikke helt klart hva han brukte flyet til, men det var neppe som VIP-transport. Mangelen på bilder kan jo kanskje tyde på at han foretrakk å fly til plasser som er lite spottervennlige.

Flyet, som tidligere var TL-ACL og malt i Centralafrican-farger, ble tydeligvis solgt via tvilsomme kanaler til Gambia før det ble C5-GNM. Litt uklart om det faktisk har vært brukt som presidentfly i Gambia, men det virker slik. Så ble det overført til Gambia New Millenium Air, som var drevet av en en av regimets menn, Jobe Baba, på venge av Victor Bout. Etterhvert ble vel del hele stoppet av sikkerhetsrådets resolusjon 1343.

Etter det har altså flyet stått på bakken i Banjul i Gambia. Et land som er mye mer preget av korrupsjon enn tilgang til flymekanikere, og som neppe har prioritert å holde et dette flyet i tipp topp stand.

Skulle jeg kjøpt det flyet, så hadde jeg ikke stolt spesielt mye på loggbøkene. Egentlig er det et under at det kom seg i lufta.

Kilder:
https://www.linkedin.com/pulse/finally-story-lone-il-62m-c5-gnm-gambia-under-new-out-tomas/
https://www.flickr.com/photos/satransport/6432128179
https://reliefweb.int/sites/reliefw...7033022D9FC1256AFC004A8DA2-unsc-lib-26oct.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Millenium_Air
https://www.un.org/press/en/2001/SC7253.doc.htm
 
Back
Top