DHL 757 med åpen cargo-dør

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
DHL 757 med åpen cargo-dør

I og for seg noe som forekommer hyppig i det daglige, men da på bakken. I dette tilfellet åpnet døren seg i luften, kort tid etter avgang. Endte heldigvis godt.

(...) was in the initial climb out of Leipzig's runway 26L when the crew stopped the climb at about 5300 feet MSL due to the cargo door opening completely (...)

http://avherald.com/h?article=4e2fd449&opt=0

Re: DHL 757 med åpen cargo-dør

Har jo skjedd før dette ....

98e827e03fd4157128a29b967d80ffc2.jpg

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=19890714-0

Men i motsetning til den United 747 maskinen i 1989 (UA811) så virker den ikke som den her rev med seg halve flysiden og det var snakk om en plutselig decompression?
...

De kom jo ikke så høyt før døren åpnet seg. Jeg vet ikke hva slags trykksettingsprofil B757 følger men det er jo ikke allverdens trykkforskjell selv om kabinen fortsatt var i rundt 500 ft, som er høyden til Leipzig, og 4000-5000 ft som de sannsynligvis var i når døren begynte å åpne seg. Kanskje 100 hPa eller noe deromkring.
I tillegg er der høyere lufttetthet i så lave høyder og det hjelper med å dempe bevegelsene til det store seilet, som jo en slik dør vil være. Den er ogsåhengslet nær toppen av flykroppen i stedet for under/på siden, og vil dermed også ha en annen luftstrøm rundt seg siden luftstrømmen normalt sett har en komponent nedenfra i tillegg til langs flykroppen.

Attachments

• BEBF4D1D-C5A9-4F4C-B46A-5932156BF046.jpeg
    BEBF4D1D-C5A9-4F4C-B46A-5932156BF046.jpeg
    346.8 KB · Views: 801
Last edited:

Hvorfor skjer dette?
Stenger de dørene manuelt og har de ikke blitt låst etter at de har blitt stengt?
Eller, er de datastyrte og det er datamaskinen som mener at døra skal åpnes?

Hvorfor skjer dette?
Stenger de dørene manuelt og har de ikke blitt låst etter at de har blitt stengt?
Eller, er de datastyrte og det er datamaskinen som mener at døra skal åpnes?

Tja, mange årsaker, menneskelig feil, noen var slurvete og trodde de hadde stengt og sikret døra, kan være elektrisk feil: Lysene viser at døra ER stengt. (Tror det var begge deler på DC-9en overnfor)
På DC-10 for mange år siden var det vel design feil på låsene, flere pax fly krasjet pga laste roms døra åpnet seg, gulvet ble trykket inn og slet av hydraulikk.
Ikke noe data styring som jeg vet om. Alt skal være manuelt med mekaniske lås, synes å huske det skal være “over senter”, kanskje dårlig oversatt, Over Center på engelsk.
Det skal vel også være flere indikasjoner på at døra er last så det er idiot sikkert, men det skjer likevel.:cry:

Jeg hadde en lastedør åpne seg på en C-402, bagasje rommet var foran kabinen, i nesa, stor nese på de flyene. Døra for opp etter avgang, men var heldig, den blåste ikke av og kofferter og vesker smalt ikke inne propellen på høyresiden. Fløy veldig forsiktig rundt flyplassen og landet, fikk lukket døra og fyrte opp igjen. Store øyer på paxen, kan bare klandre meg seg, kun en flyger på den turen og det var han som var slurvet med å kneppe igjen døra.
San Juan, Puerto Rico var det, 1985, selskapet var Virgin Air, C-402B med Robertson STOL kit. (For de som er nerder kan jeg vel finne registrerings nummeret i log boka:cool:)

Last edited:

Tja, mange årsaker, menneskelig feil, noen var slurvete og trodde de hadde stengt og sikret døra, kan være elektrisk feil: Lysene viser at døra ER stengt. (Tror det var begge deler på DC-9en overnfor)

På DC-10 for mange år siden var det vel design feil på låsene, flere pax fly krasjet pga laste roms døra åpnet seg, gulvet ble trykket inn og slet av hydraulikk.

Ikke noe data styring som jeg vet om. Alt skal være manuelt med mekaniske lås, synes å huske det skal være “over senter”, kanskje dårlig oversatt, Over Center på engelsk.

Det skal vel også være flere indikasjoner på at døra er last så det er idiot sikkert, men det skjer likevel.:cry:

Jeg hadde en lastedør åpne seg på en C-402, bagasje rommet var foran kabinen, i nesa, stor nese på de flyene. Døra for opp etter avgang, men var heldig, den blåste ikke av og kofferter og vesker smalt ikke inne propellen på høyresiden. Fløy veldig forsiktig rundt flyplassen og landet, fikk ikke døra og fyrte opp igjen. Store øyer på paxen, kan bare klandre meg seg, kun en flyger på den turen og det var han som var slurvet med å kneppe igjen døra.

San Juan, Puerto Rico var det, 1985, selskapet var Virgin Air, C-402B med Robertson STOL kit. (For de som er nerder kan jeg vel finne registrerings nummeret i log boka:cool:)
Igjen RTP, takk for dine anekdoter og interessante historier fra din tid i luften! Elsker det!

Igjen RTP, takk for dine anekdoter og interessante historier fra din tid i luften! Elsker det!

Takk for det, bra det faller i smak, har litt tid nå mellom sen frokost og tidlig pilsing, og da leser man forum.

Ble foresten nyskjerrig på hvor det ble av det flyet jeg skrev om ovenfor, C-402 med bagasjdør som smalt åpen:
Det krasjet noen år senere på St. Barths, vi fløy ruter der fra St. Thomas og jeg var instruktør for å sjekke ut nye flygere, St. Barths er litt spesiell og det er ofte ulykker: Lokal befolkningen setter seg på en benk ved flyplassen, åpner en pils og venter på at neste fly skal krasje.:8:
Uansett, her er rapporten. http://baaa-acro.com/crash/crash-cessna-402b-saint-barthelemy

(Beklager tråd kryp, men det ene ordet drar det andre også er man igang..:rolleyes:)

Last edited:

Cargo-døra er jo relativt stor i forhold til flyets dimensjoner, kunne vært interessant å vite hvilke/hvor store aerodynamiske innvirkninger den har. Alle som har forsøkt å holde en eller annen bygningsplate i vindfullt vær vet hvor køddent dét kan være.

Takk for det, bra det faller i smak, har litt tid nå mellom sen frokost og tidlig pilsing, og da leser man forum.

Ble foresten nyskjerrig på hvor det ble av det flyet jeg skrev om ovenfor, C-402 med bagasjdør som smalt åpen:
Det krasjet noen år senere på St. Barths, vi fløy ruter der fra St. Thomas og jeg var instruktør for å sjekke ut nye flygere, St. Barths er litt spesiell og det er ofte ulykker: Lokal befolkningen setter seg på en benk ved flyplassen, åpner og pils og venter på at neste fly skal krasje.:8:
Uansett, her er rapporten. http://baaa-acro.com/crash/crash-cessna-402b-saint-barthelemy

(Beklager tråd kryp, men det ene ordet drar det andre også er man igang..:rolleyes:)

Du husker vel han som var CP for ØB på Lear og MU2? Grunnen til han var så grinete var at han aldri fikk jobb i en airline pga frakt som regnet over Chicago fra en DC3 han var kaptein på. Vet ikke om han hadde noe skyld i det, men han fikk en saftig violation.

Du husker vel han som var CP for ØB på Lear og MU2? Grunnen til han var så grinete var at han aldri fikk jobb i en airline pga frakt som regnet over Chicago fra en DC3 han var kaptein på. Vet ikke om han hadde noe skyld i det, men han fikk en saftig violation.

Ja, Det kan være nok til å stenge døra for fine jobber om man har en violation, eller et lite uhell.
Sjølv hadde jeg gull hår der bak, fikk aldri det ene eller det andre og har vært med på mere grise flyging og mere sprell og ulovligheter enn 10 gærninger. :drunk:
(Tok en gang flere stup angrep på Fosen ferja midt over Trondhjems fjorden med en PA-28, LN-BDB var malt i store bokstaver over flykroppen og kanskje under en vinge, men ingen som ringte og klaget til sheriffen.:cool:)

Cargo-døra er jo relativt stor i forhold til flyets dimensjoner, kunne vært interessant å vite hvilke/hvor store aerodynamiske innvirkninger den har. Alle som har forsøkt å holde en eller annen bygningsplate i vindfullt vær vet hvor køddent dét kan være.

Ja, mye vindfang, husker de store laste dørene på DC-8 og B-747-100/200 hadde vind grenser på bakken, det kunne ikke blåse mere 30 knop hvis man skulle løfte eller stenge døra, men når den var åpen så kunne den holde i opp til 65 eller 70 knop. Den belastningen blir jo doblet eller tredobbelt i lufta og og luft motstanden går opp med enda mye mere. (Ganger 4)

Er ofte ikke mye som skal til. Beechcraft Baron og Bonanza har dør som kan åpne seg. Om det skjer, er det kun 5-10 cm. Det lager et helsikes bråk og i gamle dager brukte vi kart som kunne flyge rundt, men flyet flyr like godt. Mange har krasjet og drept seg pga dette i et flyr som flyr perfekt. Døra popper opp litt på takeoff og folk prøver og lukke den i stedet for og fly flyet. Du klarer ikke og lukke den i lufta uansett, men kom tilbake og land, steng døra, og ta av igjen. Da har du en historie og fortelle i stedet for en lukket kiste.

Er ofte ikke mye som skal til. Beechcraft Baron og Bonanza har dør som kan åpne seg. Om det skjer, er det kun 5-10 cm. Det lager et helsikes bråk og i gamle dager brukte vi kart som kunne flyge rundt, men flyet flyr like godt. Mange har krasjet og drept seg pga dette i et flyr som flyr perfekt. Døra popper opp litt på takeoff og folk prøver og lukke den i stedet for og fly flyet. Du klarer ikke og lukke den i lufta uansett, men kom tilbake og land, steng døra, og ta av igjen. Da har du en historie og fortelle i stedet for en lukket kiste.

Ja, godt poeng.
Mange som har crashed and burned pga slikt.
Skjedde med meg på en Piper Aztec, samme historie, døra åpner seg litt, men kan stenges hvis man tar i godt: En liten VIP charter fra SJU til STT sent på kvelden, kunden var Ted Kennedy Jr., han som har en amputert fot, samt noen kompiser (eller livvakter eller handlers, aner ikke hva de var)
Uansett, Ted ville sitte i styrmanns sete og like etter avgang sprang høyre sidedør opp.
Isteden for å gå rundt og lande slakket jeg farten, ba Kennedy ta stikka og lente meg godt over og brukte gorilla krefter på å få igjen døra. Måtte lene albuen på tre foten (låret) til Ted, men han syntes det var spennende og gliste bredt mens han fløy Aztec og jeg bannet og sverget med jeg sleit med å lukke døra.
Det gakk bra.
Aner ikke hvorfor så fine folk chartret en skranglet Aztec fra et lite selskap med frynset rykte, men det var sikkert siste liten heisa tur og eneste tilgjengelige flytur. (STT rullebane var mye kortere da)
Den gjengen var ikke overlegen og snobbet, men hadde andre pax som syntes det var litt «under» dem å fly med gamle stempel motor fly i Caribia.
Fikk kjeftet huden full engang for jeg ville ikke ta 7-8 pax, storkarer med fine damer samt 15-20 kolli bagasje i et jafs fra St. Barths til St. Thomas:
Vi ville ha blitt så overlastet at det hadde gått på helsa løs.
Etter at jeg ble kjeftet opp av sjefen for det følget dro jeg bagasjen ut, stengte dørene og fløy tom tilbake til St. Thomas.
Får ikke betalt nok til å “Eat shit”.
Moral of the story: Be nice to your pilot. :angry:
(Sjefen var jo skuffet for at billettene måtte refunderes, men jeg var Nr.2 i selskapet som assisterende flyge sjef og nok respekt til å ta slike avgjørelser. Var jo billigere å ikke sparke meg og sjekke ut en ny kar som kanskje ville gjort det samme.:rolleyes:)

Jeg hadde en lastedør åpne seg på en C-402, bagasje rommet var foran kabinen, i nesa, stor nese på de flyene. Døra for opp etter avgang, men var heldig, den blåste ikke av og kofferter og vesker smalt ikke inne propellen på høyresiden. Fløy veldig forsiktig rundt flyplassen og landet, fikk lukket døra og fyrte opp igjen. Store øyer på paxen, kan bare klandre meg seg, kun en flyger på den turen og det var han som var slurvet med å kneppe igjen døra.

Tusen takk for en bra forklaring :)

Viser seg at tilsvarende skjedde med en Yakutia B757 tilbake i 2014, visstnok på bakgrunn av at is og snø blokkerte for låsemekanismen.

A Yakutia Airlines Boeing 757-200 freighter, registration VQ-BPY performing flight R3-9990 from Magadan to Yakutsk (Russia), was climbing out of Magadan when the crew stopped the climb at 2000 meters due to the forward cargo door opening.

http://avherald.com/h?article=47e66828&opt=0

. According to a legal document: during initial climb the crew noticed chaotic flashing of the light signalling the opening of the cargo door, followed by the depressurization of the aircraft.

Da blir det nok en brun tåke i cockpiten når flygerene driter i buksa..Det siste du vil se på et cargo fly er at laste døra åpner seg i lufta. 50/50 sjanse for å dø eller leve.
Selv om flyet ikke går på ryggen med en gang så kan døra slites av og fyke rett i halen partiet i 300 km/t. Da kan det gå veldig skjeis.
Har en historie om det også, men tar det senere .:cry:

Back