Om seteavstand og komfort hos Widerøe og andre (splitt)

A-380

ScanFlyer Silver
Om seteavstand og komfort hos Widerøe og andre (splitt)

Et stort "Meh" for min del. Trist for oss som passasjerer at de har presset inn maksimalt med seter i maskinen med 29" pitch.

For oss som passasjerer hadde CS100 vært et mye bedre valg, men den konkurrerer primært med E195-E2.

29" er alt for trangt. Hva er det som skjer med flybransjen. Flyene blir bedre og større, men sittekomforten blir bare verre og verre. Selv jeg med mine korte bein sliter her.

Gruer meg allerede til dagen jeg må fly "the-knee-killer" :headbang

Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

29" er alt for trangt. Hva er det som skjer med flybransjen. Flyene blir bedre og større, men sittekomforten blir bare verre og verre. Selv jeg med mine korte bein sliter her.

Gruer meg allerede til dagen jeg må fly "the-knee-killer" :headbang

Kundene vil ha billige billetter og eierne vil ha litt tilbake. Da taper alt annet.

Og det ser ut som direktøren sliter litt med benplassen...

5bd99386dd0454f38f8afb5de547a038.jpg

Og det ser ut som direktøren sliter litt med benplassen...

Ja, det så fælt trangt ut. Kan dette bli noe ålreit? Hva hvis kundene klager? Kan rekonfigurering bli aktuelt? Stemmer det at galley også er redusert til kun 1 stekeovn?

De eneste med 29" plass jeg har flydd med er Cebu Pacific og jeg kan garantere at dette er noe Widerøe vil få mange klager på.

Lufthansa har vel også 29" i bakre del av sine Neos

Lufthansa har vel også 29" i bakre del av sine Neos

Og mange andre også etterhvert

Ellers er seat pitch ofte en lite nøyaktig og litt ullent begrep, som egentlig ikke egner seg til å sammenligne. Den reelle plassen kan variere ganske mye fra flyselskap til flyselskap (og også mellom flytypene internt) avhengig av seteutforming og en rekke andre faktorer. Så man må nesten prøvesitte før man kan gi et godt svar, hvilket mange av oss skal her om snaue to uker

Ellers som flyselskapene har oppdaget: I economy så senker man kostnaden ved å presse inn flest mulig seter, uten at det går noe særlig utover inntjeningen. Den håndfullen med passasjerer som er villig til å betale for ekstra benplass selger man seter til på første rad eller ved nødutgang

Last edited:

Tror neppe WF’s bruk vil ha nytte an å pushe rekkevidden. Da er det bedre å kunne ha mer payload.

Om de går ned til 100 seter kan de gå fra 3 til 2 i kabinpersonalet. Ellers er tapet av 14 seter for det meste bare tapte inntektsmuligheter. Noe vil man nok kunne hente på evt. salg av seter med bedre benplass (slik bl.a. KLC gjør), men usikker på hvor mye det er å hente på slikt med ruter så korte som BGO-TRF.

Om de går ned til 100 seter kan de gå fra 3 til 2 i kabinpersonalet. Ellers er tapet av 14 seter for det meste bare tapte inntektsmuligheter. Noe vil man nok kunne hente på evt. salg av seter med bedre benplass (slik bl.a. KLC gjør), men usikker på hvor mye det er å hente på slikt med ruter så korte som BGO-TRF.

Salg av ekstra benplass løser man med rad 1 og nødutgang. Da dekker man hele markedet som er villig til å betale for det

Og kabinbesetning er jo egentlig ikke spesielt dyrt

Neppe, da «luften» mellom setene ikke generere inntekter

Stemmer det, men hjelper ikke med fin flymaskin, hvis ingen velger å kjøpe billett. Ryktes det at dette er for trangt og ubehaglig, så kjøper heller folk plass hps andre.

Dere glemmer én ting angående plass. Den opplevde plassen i en toseter er i seg selv bedre enn i en treseter. Dersom jeg reiser billigst mulig, uten setevalg, så er det i seg selv mye mer tiltrekkende med toseter. Pga plass.

Opplevd og opplevd, fru Blom ;) Om knærne skraper imot setet foran i toseter tar jeg under ellers like omstendigheter heller midtsetet i trester uten å skrape knærne. Men jeg er jo et langt rekel, så andre vil sikkert ikke oppleve det på samme måte. Okkesm, skal bli spennende å prøve på premieren.

Re: Om seteavstand og komfort hos Widerøe og andre (splitt)

Tendensen er nyere og mer miljøvennlige fly på bekostning av flykomfort. Derfor sammenligner jeg bredden på setene når jeg bestiller flybilletter og der er det ofte Boeing som har de smaleste setene. Dette skyldes smalere kabin fordelt på antall flyseter i bredden. Boeing 787 er ett godt eksempel på ett fly som er trang fordi den er laget for 8 seter i bredden men de fleste har satt inn 9 seter i bredden. Det samme er det med Boeing 777 som er laget for 9 seter i bredden men flyselskapene pusher inn 10 seter i bredden.

Re: Om seteavstand og komfort hos Widerøe og andre (splitt)

Da blir det slutt på å legge ned seteryggen hos LH Group med de nye Geven-setene på økonomi - i følge linken i posten over vil setene være pre-reclined 20 grader hele tiden. De som punger ut for bissniss kan lene setet bakover til 26 grader.

Har Widerøe også valgt Geven-setene? Med seterygg som ikke kan legges bakover?

Last edited:
Back