Faresignaler for HNA Group

Someone

Moderator
Medlem
HNA Group, som blant annet står bak de kinesiske flyselskapene Hainan, Hong Kong Airlines, Beijing Capital, HK Express, Lucky Air, Tianjin Airlines, og en rekke andre kinesiske mindre flyselskaper, og har eierandeler i Azul, Virgin Australia, og Carlson Hotels, Samt har kjøpt opp en rekke handling og catering-aktører i Europa de siste årene, har tydeligvis opparbeidet seg en gigantisk gjeld og ser mange stiller spørsmål om dette kan gå bra

https://www.dn.no/nyheter/2017/12/0...d-og-ekspanderer-videre-dette-vil-ikke-ga-bra
HNA Group har ekspandert voldsomt med internasjonale oppkjøp på minst 36,2 milliarder dollar fra sommeren 2015 til mai i år. Gjelden var på over 600 milliarder kroner i juni. Eierstrukturen er uklar.

Og nå rapporteres det de ikke alltid betaler flyleasing på tid heller.

https://www.reuters.com/article/us-...ines-miss-lease-payments-report-idUSKBN1DZ33G
Airlines owned by Chinese conglomerate HNA Group have missed payments due on leased aircraft, the chief executive of lessor Aergo Capital has told industry publication FlightGlobal.

HK Express leaser jo NEOer fra Norwegian, så får man etterhvert se hvor solide de er
 
Jeg har ikke så god greie på hvordan slike konglomerat fungerer. Hva kan konsekvensene for dette bli, realistisk sett og i verste tilfelle?

HNA har jo eiendeler i "alt" innenfor luftfart, til og med 82.5% av HHN.
 
Jeg har ikke så god greie på hvordan slike konglomerat fungerer. Hva kan konsekvensene for dette bli, realistisk sett og i verste tilfelle?

HNA har jo eiendeler i "alt" innenfor luftfart, til og med 82.5% av HHN.



Verste tilfellet er selvsagt en konkurs. Nå fungerer slike ting riktignok litt annerledes i Kina, og så lenge de ikke havner på kant med partiet, så finner de gjerne en løsning hvis de ikke klarer rydde opp i problemene på egenhånd.
 
Konglomerater er jo gjerne flere selskap i mange ulike bransjer som "henger sammen", i mange tilfeller med en bank i midten som finaniserer alle selskapene. Tanken er at en diversifisering i mange bransjer gjør at risikoen totalt sett blir lavere, men ofte har ekspansjon stått så sentralt at konglomeratene har hatt problemer med å levere overskudd samtidig som gjelden ofte har økt raskt, gjerne også kombinert med nære vennskapsbånd internt og lite ekstern kontroll. Det var en av de utløsende faktorene for Tiger Krisen i Sørøst Asia for ca 20 år siden.

Det kan jo leses slik at dette er en lignende sak, de har iallefall mye gjeld - så kan det jo tenkes at man er i en Too-Big-Too-Fail situasjon her hvor evt den kinesiske stat overtar styringen hvis det går skit.
 
Hva blir solgt unna først?

Eiendommer i USA og Hong Kong, og endel av Deutsche Bank tydeligvis

https://www.bloomberg.com/news/arti...-to-put-4-billion-of-u-s-properties-on-market

Among the properties on the block is 245 Park Ave., in New York, according to a marketing document seen by Bloomberg. HNA bought that skyscraper less than a year ago for $2.21 billion, one of the highest prices ever paid for a New York office building. The company also is looking to sell commercial properties in Chicago, San Francisco and Minneapolis. All told, the properties are valued at $4 billion.

https://www.ft.com/content/bc424176-10a4-11e8-8cb6-b9ccc4c4dbbb

China’s HNA Group has moved to ease its cash flow problems by selling two parcels of land in Hong Kong to local developer Henderson Land for almost HK$16bn (US$2bn).

http://www.gulf-times.com/story/581948/HNA-Group-sells-part-of-its-stake-in-Deutsche-Bank

Chinese conglomerate HNA Group has sold part of its stake in Deutsche Bank worth around €300mn ($375mn) as it offloads investments to address a liquidity crunch.
The reduction from roughly 10% to around 8.8% is significant because it means HNA is no longer on a par with the Qatari royal family, now Deutsche’s biggest shareholder.

Ellers ser det også ut som de har fått lokale myndigheter til å øke eierandelen i de mange flyselskapene de driver. Dette bidrar ikke bare til cash i kassa, men gir dem også en sterkere binding inn mot myndighetene

http://atwonline.com/airlines/hna-group-may-sell-more-subsidiary-shares-after-tianjin-investment

HNA Group may sell more subsidiary shares after Tianjin investment
 
Ser enda verre ut da de snart blir nektet drivstoff

HNA’s notorious credit problems could put a sudden stop to its core business of flying airplanes if the mainland conglomerate can’t come up with a way to pay off five months of overdue fuel bills in the next 10 days.

In a formal notice seen by Mingtiandi, South China Bluesky Aviation Oil, a subsidiary of China National Aviation Fuel Group, said it would stop supplying fuel to Hainan Airlines because the flagship HNA unit has missed payments since October 2017. If the payments are not received, and the Hainan-based airline fails to meet its supplier’s demands, South China Bluesky says it will cease supplying fuel to the carrier on March 18.

https://www.mingtiandi.com/real-est...nas-planes-soon-get-grounded-doesnt-pay-fuel/
 
Ser at Airbus har to A330 maskiner i Toulouse som skal til forskjellige selskaper i HNA grupper, henholdsvis Capital Airlines og Tianjin Airlines, nå er sendt midlertidig til lagring.

Dog så tror jeg dette på sikt kommer til å løse seg. Kinesiske selskaper har en tendens til å ikke gå konkurs.....
 
Her står det litt mer om hva som skjer i HNA Group

https://www.ch-aviation.com/portal/...ell-gategroup-cut-staff-amid-liquidity-crisis

HNA Group has announced it will sell its Swiss catering and services subsidiary Gategroup through an initial public offering (IPO) at the Swiss stock exchange.

The Chinese conglomerate is also reportedly planning to lay off as many as 100,000 staff, a quarter of its workforce, Risk Event-Driven and Distressed Intelligence (REDD) has reported, although this has not been confirmed by HNA Group.
 
Alt er jo heller ikke bare svart i HNA gruppen. Hainan Airlines, det største flyselskapet i gruppen, rapporterte om et overskudd for 2017 på 0,5 mrd USD. Så gitt det ikke er for mye kreativ bokføring her, så tyder det at i hvertfall driften her går brukbart

Utfordringene her er jo tydeligvis gjeld og mindre gode investeringer
 
Det gikk også noen rykter om at HNA ville selge seg ut av MyCargo Airlines (Tyrkia), men jeg kan ikke finne noe om dette i nyhetene. Har du hørt noe om dette Somone?
 
De har også problemer med å betale for flyene sine . .

https://www.cnbc.com/amp/2018/07/11...iveries-to-hna-group-after-late-payments.html

Airbus faces a logjam of undelivered A330 jets worth well over $1 billion for airlines affiliated to China's debt-laden HNA Group following a stand-off over late payments, according to industry sources and a Reuters examination of parked aircraft.
Companies belonging to the troubled Chinese aviation-to-finance conglomerate have delayed payments for several months, leading Airbus to withdraw deliveries rather than step in to finance the aircraft itself, the sources told Reuters.
"After six months of talks, Airbus took the decision to withdraw the planes as it does not want to play the financier," said a person familiar with the discussions on Wednesday.
 
Tredje A330-300 levert til et selskap i gruppen på relativt kort tid, så tyder vel på de igjen klarer finansiere flykjøp

Airbus A330 -343 1855 B-1048 Hainan Airlines delivery 27jul18 TLS-HAK ex F-WWCK
 
Back
Top