![]() |
|
![]() |
#1 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,897
|
![]()
HNA Group, som blant annet står bak de kinesiske flyselskapene Hainan, Hong Kong Airlines, Beijing Capital, HK Express, Lucky Air, Tianjin Airlines, og en rekke andre kinesiske mindre flyselskaper, og har eierandeler i Azul, Virgin Australia, og Carlson Hotels, Samt har kjøpt opp en rekke handling og catering-aktører i Europa de siste årene, har tydeligvis opparbeidet seg en gigantisk gjeld og ser mange stiller spørsmål om dette kan gå bra
https://www.dn.no/nyheter/2017/12/06...il-ikke-ga-bra Quote:
https://www.reuters.com/article/us-h...-idUSKBN1DZ33G Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 120
|
![]()
Jeg har ikke så god greie på hvordan slike konglomerat fungerer. Hva kan konsekvensene for dette bli, realistisk sett og i verste tilfelle?
HNA har jo eiendeler i "alt" innenfor luftfart, til og med 82.5% av HHN. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,897
|
![]() Quote:
Verste tilfellet er selvsagt en konkurs. Nå fungerer slike ting riktignok litt annerledes i Kina, og så lenge de ikke havner på kant med partiet, så finner de gjerne en løsning hvis de ikke klarer rydde opp i problemene på egenhånd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2011
Location: Oslo
Posts: 307
|
![]()
Konglomerater er jo gjerne flere selskap i mange ulike bransjer som "henger sammen", i mange tilfeller med en bank i midten som finaniserer alle selskapene. Tanken er at en diversifisering i mange bransjer gjør at risikoen totalt sett blir lavere, men ofte har ekspansjon stått så sentralt at konglomeratene har hatt problemer med å levere overskudd samtidig som gjelden ofte har økt raskt, gjerne også kombinert med nære vennskapsbånd internt og lite ekstern kontroll. Det var en av de utløsende faktorene for Tiger Krisen i Sørøst Asia for ca 20 år siden.
Det kan jo leses slik at dette er en lignende sak, de har iallefall mye gjeld - så kan det jo tenkes at man er i en Too-Big-Too-Fail situasjon her hvor evt den kinesiske stat overtar styringen hvis det går skit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,897
|
![]()
Ny artikkel i dagens DN, om den utfordrende gjelds og likviditetssituasjonen
https://www.dn.no/nyheter/2018/01/19...00-mrd-i-gjeld Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,300
|
![]()
Hva blir solgt unna først?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,897
|
![]()
Eiendommer i USA og Hong Kong, og endel av Deutsche Bank tydeligvis
https://www.bloomberg.com/news/artic...ties-on-market Quote:
Quote:
Quote:
http://atwonline.com/airlines/hna-gr...jin-investment Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Ser enda verre ut da de snart blir nektet drivstoff
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,897
|
![]()
Ser at Airbus har to A330 maskiner i Toulouse som skal til forskjellige selskaper i HNA grupper, henholdsvis Capital Airlines og Tianjin Airlines, nå er sendt midlertidig til lagring.
Dog så tror jeg dette på sikt kommer til å løse seg. Kinesiske selskaper har en tendens til å ikke gå konkurs..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]()
Her står det litt mer om hva som skjer i HNA Group
https://www.ch-aviation.com/portal/n...quidity-crisis Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,897
|
![]()
Hainan skal nå ha betalt drivstoffregningene sine
http://m.atwonline.com/airlines/hain...onal-expansion Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,897
|
![]()
Alt er jo heller ikke bare svart i HNA gruppen. Hainan Airlines, det største flyselskapet i gruppen, rapporterte om et overskudd for 2017 på 0,5 mrd USD. Så gitt det ikke er for mye kreativ bokføring her, så tyder det at i hvertfall driften her går brukbart
Utfordringene her er jo tydeligvis gjeld og mindre gode investeringer |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,897
|
![]()
HNA fortsetter ryddesalget og selger nå sine 6,2% av Comair
https://www.flightglobal.com/news/ar...comair-448715/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,897
|
![]()
Nå eies aksjene riktignok av Hainan Airlines og ikke HNA group, men ser ut som de nå selger sin eierandel på drøye 17% i brasilianske Azul, som basert på dagens børskurs er verdt ca $330 millioner. Så det monner jo litt
https://www.flightglobal.com/news/ar...-stake-449771/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,897
|
![]()
Eller så klarte jo HNA sjefen selv å omkomme på ferie i Frankrike, etter et fall da han skulle ta bilder....
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-44709256 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 120
|
![]()
Det gikk også noen rykter om at HNA ville selge seg ut av MyCargo Airlines (Tyrkia), men jeg kan ikke finne noe om dette i nyhetene. Har du hørt noe om dette Somone?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,385
|
![]()
De har også problemer med å betale for flyene sine . .
https://www.cnbc.com/amp/2018/07/11/...-payments.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,897
|
![]() Quote:
De fikk i hvertfall levert en ny A330 til Tianjin Airlines i HNA gruppen i dag https://mobile.twitter.com/Airbus/st...04693458833409 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,897
|
![]() Quote:
Og enda en levert denne uken, så har da skaffet finansiering for et fly til Last edited by Someone; 27-07-2018 at 12:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,897
|
![]()
Tredje A330-300 levert til et selskap i gruppen på relativt kort tid, så tyder vel på de igjen klarer finansiere flykjøp
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
HNA Group (Hainan) kjøper Swissport | Someone | Småprat | 6 | 22-11-2015 07:48 |
FL Group | Jan | Flyforum | 19 | 23-01-2008 19:30 |
Ny JP Spotter Group? | flyKSU | Flyforum | 17 | 12-11-2007 18:12 |
FL Group utsetter børsnotering av Icelandair Group | CK | Flyforum | 1 | 21-07-2006 19:30 |
OT Hurtigruten group | SAJblue | Flyforum | 13 | 04-12-2005 15:10 |