![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har nok en gang fått en flott flyrute av jobben.
Skal fly fra Odessa via Kiev til Warszawa. Lander klokken 12 i Kiev (Borispol) og videre med LOT 17:55. Tenkte meg en tur inn til byen, hva tenker dere? verdt det? Aldri mellomlandet i Kiev før, så tips om transport og hva bør en absolutt se på denne snarvisitten. Er taxiene og stole på? taximeter osv? Bør jeg "leie" en taxi for de timene jeg er der? Og hvor lang tid før avgang bør en vere på flyplassen. Alt av aktuelle tips mottas med stor takk |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Kiev er vel verdt en tur. Taxi kan vel være litt så som så, sjekk iallefall prisen nøye. Litt vanskelig med språket også med mindre du behersker russisk, men det som kan være greit er hvis du får forhandlet frem en pris t/r sentrum og avtaler henting. De er like glade i dollar/euro her som alle andre steder, så det burde være rom for forhandlinger om en vettug pris.
Du har jo bare rundt 4,5 timer til rådighet inne i sentrum, personlig vil jeg anbefale at du tar taxi til Maidan-plassen, går opp Mykhaiivska gaten til St. Mikhael klosteret, videre Desjatinna Bulitsja til St Andrew kirken. Litt nede i bakken, Andrijevskiy Uzviz 19, på høyre side inn i en gårdsplass ved et brunt trehus, ligger en meget bra restaurant for lunch som heter Kanapa, hvis det er aktuelt med lunch. Eventuelt be taxien kjøre forbi stedene og slipp deg av ved restauranten. Hvis ikke er det en drøy kilometer bort til Golden Gate, den historiske byporten som er et must i Kiev. Og derfra ikke så lange biten ned til Maidan-plassen og taxi til Borispol. Taxi tar ca 20-30 minutter hvis det trafikken går rimelig greit, noe den burde gjøre på de tidene du er der. En times tid før avgang, ca 1700 burde være greit i Kiev, se an trafikken litt og beregn minst en halv time. Meget bra motorvei med 130-grense på deler av den, men endel trafikk inne i byen. Rundt 35 km ut til Borispol. Last edited by KnutW; 15-02-2017 at 00:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ser nå at jeg skulle vert litt lenger i Kiev. Takk for Mange gode tips, skal se om jeg klarer å komme innom de fleste av de tingene du nevner, det med språket kan bli en utfordring. Hvordan er erfaringene angående ankomst på flyplassen? Har sett en plass at en må ha med seg nok kontanter til hver dag eller noe. Er det slik som Russland, mange spm og mange timer i kø? Og hvordan vil de eventuelt reagere om jeg kommer og reiser samme dag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ankomst gikk veldig greit unna - kanksje 10 minutter i kø. Ble tilfeldig tatt litt til side av en toller og han spurte vel om jeg hadde med meg noe spesielt, men sjekket ikke nærmere etter et par spørsmål.
Ellers er rådene over her selvsagt veldig gode. Er jo et stykke til sentrum, men avtalt pris er avtalt pris. Men generelt er det slik at de prøver å lure deg, så betalte vel overpris i 9 av 10 tilfeller, men uansett så billig at det ikke spiller noen stor rolle. Kanapa - vel og bra. Det MÅ bestilles bord på forhånd. Populært sted blant turister. Selv hadde jeg en temmelig dårlig opplevelse, der det gikk over en halvtime før jeg overhodet fikk servering. Et par på nabobordet bare gikk. De beklaget så mye. Synes maten og stedet ligger et sted mellom artig og tåpelig pretensiøst. ![]() Selv hadde jeg en mye bedre opplevelse på Pervak, men den ligger ikke så bra til ift resten. Men ikke langt unna matmarkedet, hvis det er av interesse. Mye billig kaviar å få kjøpt, skjønt, som utlending vet man ikke helt om prisene er kurante... https://www.tripadvisor.com/Attracti...rket-Kiev.html https://no.tripadvisor.com/Restauran...rvak-Kiev.html Ser jeg har omtalt litt av kvart her også (hadde nesten glemt)... https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=138083 Last edited by AirbusTrond; 15-02-2017 at 17:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tror jeg brukte 15 minutter fra jeg gikk av flyet til jeg satt i taxien. Gikk knirkefritt. Ha med kontanter og få taxisjåføren til å bruke takstometer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
一期一会
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Speedbird Concorde
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Speedbird Concorde
|
![]()
PS: Hvis man ikke er stødig i russisk er det likevel et godt tips å lære seg det kyrilliske alfabetet. Det tar et par kvelder, og så er man i stand til å lese skilt og utrolig nok er det mye som blir forståelig dersom man bare klarer å oversette bokstavene. For eksempel PECTOPAH=RESTORAN og da skjønner man jo hva det dreier seg om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Skal bli interessant dette med Kiev, det kyrilliske alfabetet kan jeg noe av. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
ukrainsk i tilsvarer vår i и tilsvarer russisk ы (и i russisk tilsvarer vår i) й tilsvarer vår j (som i russisk) г tilsvarer vår h (ikke tilsvarende vår g som i russisk) ґ tilsvarer vår g Last edited by sabergum; 17-02-2017 at 08:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kiev 2016 | AirbusTrond | Reiseforum | 2 | 26-02-2016 15:19 |
Kiev hotell anyone ? | SQ 777 | Reiseforum | 38 | 22-03-2012 20:46 |
Wizzair kiev | Doll | Flyforum | 15 | 30-10-2009 21:55 |