Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-11-2016, 13:03   #1
Mastiff
Newcomer
 
Join Date: Nov 2016
Posts: 9
Spørsmål Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

Jeg er fjernsynstekster og har et program som blant annet omtaler da Asiana 214 slo nedi muren mot sjøen på San Fransisco-flyplassen med understellet og gikk rundt. Og i den forbindelsen er det to uttrykk som jeg lurer på om det fins norske, vedtatte uttrykk for. Jeg vet hva det betyr, men jeg trenger bare norske ord på dem:

PAPI lights

Turn-around (i den betydningen at flyet tar av for å prøve en ny landing fordi første forsøk blir for risikabelt, den kjenner jeg fra egen erfaring for omtrent 20 år siden i Houston i storm og øsende regnvær...).

På forhånd tusen takk!
Mastiff is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 13:14   #2
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

Turn-around heter go-around!
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 13:16   #3
Mastiff
Newcomer
 
Join Date: Nov 2016
Posts: 9
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

Fullstendig riktig, selvsagt... Det engelske uttrykket er go-around, jeg skrev bare feil.
Mastiff is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 13:18   #4
NorFlight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 122
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

Turn-around (er vel mer korrekt med "go around") kan vel oversettes med "avbrutt landing".

Turn-around er vel i flyverden operasjonen(e) fra et fly ankommer gate til det forlater gate. Man vil gjerne ha så kort turn-around som mulig...
NorFlight is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 13:24   #5
Mastiff
Newcomer
 
Join Date: Nov 2016
Posts: 9
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

Den fulle setningen oversatt er:

"Autopiloten var programmert til å foreta en go-around."

Kan jeg kanskje bruke: "Autopiloten var programmert for en avbrutt landing."
Mastiff is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 13:30   #6
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

Holder med NorFlight, "avbrutt landing" er en god oversettelse av go-around.

Hva angår PAPI finnes ikke noen oversettelse som jeg har hørt. I regelverket har man en fellesbetegnelse som kalles "visuelt glidebaneanlegg", men jeg synes ikke de er noe god betegnelse. Ikke oversett, bruk PAPI!

Her er det som står i regelverket:

"§ 13-29.Visuelt glidebaneanlegg - PAPI- og APAPI-anlegg*
(1) PAPI-anlegg skal bestå av 4 lysenheter, mens et APAPI-anlegg skal bestå av to lysenheter. Lysenhetene i et PAPI- og APAPI-anlegg skal være plassert på venstre side av rullebanen, med lik avstand mellom lysenhetene og på en rett horisontal linje i rett vinkel på rullebanens senterlinje.
(2) For rullebaner med kodetall 1 og 2 skal lysenheten nærmest rullebanen være 10 m fra rullebanekanten, og avstanden mellom lysenhetene skal være 6 m. For rullebaner med kodetall 3 og 4 skal lysenheten nærmest rullebanen være 15 m fra rullebanekanten, og avstanden mellom lysenhetene skal være 9 m.
(3) PAPI-anlegg skal ha følgende egenskaper under innflyging:
a. Når luftfartøyet befinner seg på eller nær glidebanen, skal flygeren kunne se de to lysenhetene nærmest rullebanen med rødt lys og de to andre lysenhetene med hvitt lys.
b. Når luftfartøyet befinner seg litt over glidebanen, skal flygeren kunne se lysenheten nærmest rullebanen med rødt lys og de tre øvrige lysenhetene med hvitt lys, og når luftfartøyet befinner seg høyere over glidebanen, skal flygeren kunne se alle firelysenhetene med hvitt lys.
c. Når luftfartøyet befinner seg litt under glidebanen, skal flygeren kunne se de tre lysenhetene nærmest rullebanen med rødt lys og den fjerde lysenheten med hvitt lys, og når luftfartøyet befinner seg enda lavere, skal flygeren kunne se alle fire lysenhetene med rødt lys.
(4) APAPI-anlegg skal ha følgende egenskaper under innflyging:
a. Når luftfartøyet befinner seg på eller nær glidebanen, skal flygeren kunne se lysenheten nærmest rullebanen med rødt lys og den andre lysenheten med hvitt lys.
b. Når luftfartøyet befinner seg over glidebanen, skal flygeren kunne se begge lysenhetene med hvitt lys.
c. Når luftfartøyet befinner seg under glidebanen skal flygeren kunne se begge lysenhetene med rødt lys.
(5) Lysenhetene i et PAPI- og et APAPI-anlegg skal være så lave som mulig og være brekkbare og for øvrig tilfredsstille de krav til lysintensitet, åpningsvinkler, blinkfrekvenser og andre spesifikasjoner som angitt i Annex 14 Vol I til Chicago-konvensjonen.
(6) Glidebanevinkelen til et PAPI- og et APAPI-anlegg skal være som følger:
a. Samsvare med vedlegg 4 fig. 4 og de luftfartøy som skal bruke anlegget.
b. Samsvare mest mulig med eventuell elektronisk glidebane.
c. Når flygeren ser ett hvitt og tre røde lys fra et PAPI-anlegg, alternativt ett hvitt og ett rødt lys fra et APAPI-anlegg, skal luftfartøyet gå klar alle hinder med god margin.
(7) Innstillingsvinkelen for de enkelte lysenhetene i et PAPI- eller APAPI-anlegg skal være i henhold til vedlegg 4 fig. 3 med nødvendig tilpassing.
(8) For en ikke-instrument- og en ikke-presisjonsrullebane skal PAPI- og APAPI-anlegg plasseres i slik avstand fra terskelen at den laveste høyde hvor flygeren kan se indikering i henhold til alternativ a i § 13-29 tredje og fjerde ledd (dvs. at luftfartøyet befinner seg på eller nær glidebanen) gir den lavest tillatte hjulhøyde over terskelen i henhold til tabell 13-A nedenfor.
*(9) For en presisjonsrullebane skal PAPI- og APAPI-anlegg plasseres i slik avstand fra terskelen at det blir best mulig overensstemmelse mellom instrumentglidebanen og den visuelle glidebanen, og slik at lavest tillatte hjulhøyde over terskelen i henhold til tabell 13-A nedenfor ikke underskrides."

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-07-06-968
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 13:36   #7
Mastiff
Newcomer
 
Join Date: Nov 2016
Posts: 9
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

Den er grei, mange takk! Da bruker jeg avbrutt landing og PAPI der det funker. Men siden det ikke fins noe norsk ord for PAPI, trenger jeg noe som funker i en tekst, der det fulle navnet (Precision approach path indicator) brukes. Der er det ikke poenget å få det helt nøyatig, men mer forklarende. Kan jeg for eksempel skrive "innflygingsindikatorlysene, eller PAPI-anlegget"?
Mastiff is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 13:56   #8
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

Quote:
Originally Posted by Mastiff View Post
Den er grei, mange takk! Da bruker jeg avbrutt landing og PAPI der det funker. Men siden det ikke fins noe norsk ord for PAPI, trenger jeg noe som funker i en tekst, der det fulle navnet (Precision approach path indicator) brukes. Der er det ikke poenget å få det helt nøyatig, men mer forklarende. Kan jeg for eksempel skrive "innflygingsindikatorlysene, eller PAPI-anlegget"?
Hvordan lyder setningen på engelsk?
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 14:02   #9
Mastiff
Newcomer
 
Join Date: Nov 2016
Posts: 9
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

"The Precision approach path indicator or PAPI lights." Så følger en forklaring på hva de er i klart språk. Så til nød går det an å bruke det engelske og altså "Precision approach path indicator eller PAPI-lys", men jeg ville bare helst hatt det litt mer forståelig allerede i den første teksten siden engelsktalende jo forstår sånn omtrent hva det handler om i den første teksten.
Mastiff is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 14:11   #10
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

"Glidebanelys"?
semmern is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 14:11   #11
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

Forstår problemet, ikke enkelt.

For mange med relasjoner til bransjen virker det ofte kunstig og litt dumt at alt skal oversettes. I Norge har liksom luftfart alltid vært en "engelsk bransje" og det virker unødvendig å f.eks. oversette "flaps" med "vingeklaffer" eller lignende, alle vet hva flaps er.

Men PAPI er kanskje ikke like alment.

Innflygingsindikator blir ukorrekt. Det dreier seg om lysutstyr som med svært høy presisjon gir flygeren indikasjon på horisontal plassering på sluttinnlegget ned mot rullebanen for landing.

Ikke lett å finne noen kort frase for dette uten at det blir unøyaktig eller dumt.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 14:25   #12
Mastiff
Newcomer
 
Join Date: Nov 2016
Posts: 9
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

Ja, jeg prøver bare å gjøre jobben min så godt som mulig... Det morsomme er at de aller, aller fleste spesialuttrykk innenfor de aller fleste bransjer anses av insidere som umulige å oversette, tullete å oversette og så videre. Men vi skal forholde oss til Språkrådets holdning, som er å oversette alt som er mulig å oversette og bare bruke utenlandske uttrykk når det er helt nødvendig. For eksempel er det en god del flyfolk som steiler hvis man skriver "rute 345" istedenfor "flight 345", men det er det riktige på norsk.

Men hvis glidebanelys kan brukes, er jeg helt for den!
Mastiff is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 16:00   #13
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

Glidebanelys høres ut som en god oversettelse på PAPI!
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 16:56   #14
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

"Innflyvningslys" (approach lights) er kanskje litt mer forståelig..
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 17:05   #15
kilobravo
Newcomer
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 8
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

Innflygingslys/approach lights er noe annet.
Glidebanelys, evt glidevinkellys er bedre.
kilobravo is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 17:21   #16
Mastiff
Newcomer
 
Join Date: Nov 2016
Posts: 9
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

Jeg går til glidebanelys, jeg. Takk for hjelpen!
Mastiff is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 18:15   #17
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

Bare hyggelig
semmern is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 19:45   #18
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

Så bra at du gjør deg så flid med teksten! Keep up the good work.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 21:12   #19
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,873
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

Utrolig bra å se at du benytter lokalkunnskap på forumet for å unngå feilskriving på oversatt tekst. Husker enda en episode av Seinfeld, der "make-up sex" ble oversatt til sminkesex
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2016, 22:41   #20
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Kan noen hjelpe meg med norske ord for PAPI og turnaround?

Glidebanelys er vel også en fellesbetegnelse som flere typer innflyvningslys går under, slik som PAPI og VASI. Korrekt "oversettelse" er det vel ikke, men det forklarer jo kanskje litt bedre hva slags type lys det er snakk om.

For go-around er vel avbrutt innflyvning mer korrekt enn avbrutt landing.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Noen som kan hjelpe meg... Twin Otter Register- og ATC-Forum 2 26-08-2014 21:31
Kan noen hjelpe meg? SF-34 F/O Flyforum 5 18-01-2009 15:07
Er det noen som kan hjelpe meg med denne rekken LN-KGL Register- og ATC-Forum 2 13-09-2007 17:51
Noen som kan hjelpe meg.... Concorde Flyforum 2 31-03-2005 17:16


All times are GMT +2. The time now is 08:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.