• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vann piplet fra takk og vegg

safir

ScanFlyer Blue
Forleden dag fløy jeg og min kone med Mistral Air , en 737 EI-CFQ fra Sicilia til Stavanger . Vi satt helt foran 1 A/B . Ved nedstigning begynte det å dryppe vann fra takk og vegg på våre fang , crewet fant papirservietter og tørket opp og stappet papir i sprekkene hvor vannet kom fra. Uten beklagelse sa de noe om aircondition anlegget. Flyet returnerte ganske straks, via Kristiansand.
Flyet er gammelt og har hatt maaange operatører.
Har andre hatt lignende hendelser, og er det virkelig en slange i luft anlegget som har "hoppet av " ??
 
Ikke ukjent når flyet har hatt bakkestopp på varmt sted. I de gamle DC-10'erne til Premiair rant det mye kondens fra airconditioningen, spesielt ved takeoff. Enkelte pax satt med jakkene sine over seg... lekkert, nikotinfarget kondensvann.
 
Opplevde mye damp på KLM sin MD-11 fra Curacao for noen år siden. Var reneste dampkokeren, og det ble rimelig fuktig i kabinen for å si det sånn....:)
 
Er vel en designfeil som gjør at kondensvann ikke har en god "takrenne" å følge til nærmeste pumpe som slurper det opp og spytter det ut en annen plass en i fanget på passasjerene.

Og i spesielle tilfeller på desitnasjoner med bra temp og høy luftfuktighet kan det vel bli mere kondens enn "takrenne" og pumpe klarer å holde tritt med.

Har opplevd dette innimellom på forskjellige flytyper. Er det plass nok ble det tilbudt å bytte sete, hvis ikke ble plastkrus og/eller servietter utdelt.
 
Det skyldes dårlig tetning/isolasjon mellom ytre skrog og inventaret. De første operatørene som tettet igjen eyebrow windows i cockpit brukte metallplater. Resultatet var is på innsiden som smelter på descend.
 
Back
Top