![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Fra Flight International
Denne er artig lesning. Boeing hevder at 748 er mer effektiv, Airbus det stikk motsatte. Ikke helt ulikt 787 vs. A350 diskusjonene, bortsatt fra at rollene er byttet om. Men én ting gir jeg Airbus rett i: Det er artig å se Boeing, som var veldig lite optimistiske mtp. større maskiner enn 744, nå velger å lage en større utgave av den gamle damen. ![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,435
|
![]()
747-8 er jo beviset på at Boeing tok feil...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
|
![]()
...mens A350 er bevis på det motsatte. Bare i mindre skala.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,435
|
![]()
Men nå sier vel Airbus at de fortsatt arbeider med designen på A350... Vil det si at f.eks Finnair får en maskin de ikke har bestilt? For de har vel bestilt etter hva som var "virkelighet" på bestillingstidspunktet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
Dessuten har Airbus en forholdsvis moderne konstruksjon å bygge videre på, så jeg venter spent på fortsettelsen av A350-utviklingen.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,435
|
![]()
Ja kroppen til A350 er vel bare ungdommen i forhold til 747-8 sin kropp...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,632
|
![]()
Skal man doemme etter de potensielle A350-kundenes reaksjon, har nok Airbus feilvurdert kundebasen noe ... de er ikke fornoeys med 'A330+' .....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,435
|
![]()
Men Finnair virker da rimelig stolte over bestillingen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]() Quote:
Men designen gjør vel forsatt susen, så hvorfor skal man endre den så mye da? Boeing sine heavys har feks høyere cruise-hastighet enn Airbus sine...
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,382
|
![]() Quote:
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,435
|
![]()
Nei..Komfort er også utrolig viktig. Bare spør DC-8-63 som har fløyet slitne 747 til Seattle...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 430
|
![]()
Jeg er meget spent på dette. 748 er mye finere i alle fall
![]() Veit ikke om dette er riktig, men med en 748 er det maksimum utnyttelse av et ganske gammelt design. Regner med at A380 har potensiale til å oppgraderes like mye som det 747 har blitt gjort. sånnsett er vel Airbus A380 et bedre valg ???? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Med 748 utnytter de skroget optimalt, og de får da en svært god konkurrent til A380 med en langt mindre investering, samtidig som 748 blir mer attraktiv i forhold til 77W (i dag er spranget mellom 77W og 744 ikke spesielt stort.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
Quote:
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
A350, slik den var da Finnair bestilte den, har ikke forandret seg, og vil neppe gjøre det, nevneverdig, da endringene som Airbus gjør nå er det jeg vil kalle mindre modifikasjoner. De hevder selv at de ikke er klare til å låse designet pga overgangen til en A380'ish cockpit, med de nødvendige modifikasjonene til neseseksjonen dette førte med seg. Med mindre noe merkelig skulle skje, vil A350'n forbli slik den er i dag, det er neppe mer enn mindre tilpasninger som gjenstår. En maskin vil alltid være i forandring, i større eller mindre grad, fram til prototypene går mot slutten av testingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]() Quote:
Så sant, så sant. Derfor var det bare ET eksempel. EB er jo så opphengt av at Boeing-flyene har så gamelt design. Quote:
Komfort kan du alltids betale mer for. Men komforten i en 777 slår enn A330, siden kabinen er bredere og høyere. At han har flydd slitne 747'er, er vel neppe Boeing sin skyld?
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Tallene som Boeing og Airbus oppgir må vi ta med en klype salt. Tallene Airbus oppgir inkluderer centertanken på ca 45000 liter, som er optional, og såvidt jeg vet har hverken FedEx, UPS eller Emirates valgt denne. Mao er det ingen som har sett på det som løønsomt å fly ca 90*tonn frakt 8300nm (som A380F kan med sentertanken og max fuel,) og Airbus sitt argument om å fly nonstop (altså utenom feks ANC) har dermed fint lite å si. Dessuten, en centertank vil bare føre til at operatøren må ta av payload om de vil ha mer fuel (grunnet MTOW,) og det er ikke spesielt ønskelig i mange tilfeller. *korrigert fra 110tonn til 90tonn |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LH A380 eller BA 747? | HenningHenriksen | Reiseforum | 11 | 12-11-2012 10:15 |
Lufthansa a380 og 747? | eb737 | Reiseforum | 34 | 04-10-2011 17:07 |
Er det mulig å bygge 747 større enn A380? | NeXy | Flyteknisk forum | 9 | 14-05-2010 21:57 |
BA kan gå for en mix av Boeing 747-800 og Airbus A380 | Trety | Flyforum | 6 | 31-10-2006 11:19 |
Vil 747 overleve A380? | LN-MOW | Flyforum | 3 | 13-01-2005 10:56 |