Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-04-2006, 22:26   #1
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle

Fra Flight International

Denne er artig lesning. Boeing hevder at 748 er mer effektiv, Airbus det stikk motsatte. Ikke helt ulikt 787 vs. A350 diskusjonene, bortsatt fra at rollene er byttet om.

Men én ting gir jeg Airbus rett i: Det er artig å se Boeing, som var veldig lite optimistiske mtp. større maskiner enn 744, nå velger å lage en større utgave av den gamle damen.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 07:35   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,435
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

747-8 er jo beviset på at Boeing tok feil...
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 13:07   #3
LN-GBM
ScanFlyer Silver
 
LN-GBM's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

...mens A350 er bevis på det motsatte. Bare i mindre skala.
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 13:15   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,435
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

Men nå sier vel Airbus at de fortsatt arbeider med designen på A350... Vil det si at f.eks Finnair får en maskin de ikke har bestilt? For de har vel bestilt etter hva som var "virkelighet" på bestillingstidspunktet...
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 15:49   #5
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

Quote:
Originally posted by LN-GBM
...mens A350 er bevis på det motsatte. Bare i mindre skala.
Helt klart, men jeg oppfattet rent personlig ikke Airbus som like bastante som Boeing var.
Dessuten har Airbus en forholdsvis moderne konstruksjon å bygge videre på, så jeg venter spent på fortsettelsen av A350-utviklingen.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 16:03   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,435
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

Ja kroppen til A350 er vel bare ungdommen i forhold til 747-8 sin kropp...
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 16:09   #7
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

Quote:
Originally posted by EB
Ja kroppen til A350 er vel bare ungdommen i forhold til 747-8 sin kropp...
...og mye vakrere!
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 16:20   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,632
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

Skal man doemme etter de potensielle A350-kundenes reaksjon, har nok Airbus feilvurdert kundebasen noe ... de er ikke fornoeys med 'A330+' .....

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 16:24   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,435
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

Men Finnair virker da rimelig stolte over bestillingen...
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 19:52   #10
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

Quote:
Originally posted by LN-MOW


Skal man doemme etter de potensielle A350-kundenes reaksjon, har nok Airbus feilvurdert kundebasen noe ... de er ikke fornoeys med 'A330+' .....
Litt tidlig å si ennå, men 747-800 har per i dag heller ikke mer enn noen skarve frakter-bestillinger fra to selskaper, så man kan jo stille det spørsmålet andre veien også. Men hverken A350 eller B748 for den saks skyld er ferdig utviklet ennå.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 19:58   #11
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

Quote:
Originally posted by EB


Ja kroppen til A350 er vel bare ungdommen i forhold til 747-8 sin kropp...

Men designen gjør vel forsatt susen, så hvorfor skal man endre den så mye da? Boeing sine heavys har feks høyere cruise-hastighet enn Airbus sine...
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 20:27   #12
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,382
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

Quote:
Originally posted by GFL
Men designen gjør vel forsatt susen, så hvorfor skal man endre den så mye da? Boeing sine heavys har feks høyere cruise-hastighet enn Airbus sine...
Alt er ikke bare fart...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 20:41   #13
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,435
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

Nei..Komfort er også utrolig viktig. Bare spør DC-8-63 som har fløyet slitne 747 til Seattle...
EB is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2006, 23:13   #14
plane-spotter
ScanFlyer Blue
 
plane-spotter's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 430
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

Jeg er meget spent på dette. 748 er mye finere i alle fall

Veit ikke om dette er riktig, men med en 748 er det maksimum utnyttelse av et ganske gammelt design. Regner med at A380 har potensiale til å oppgraderes like mye som det 747 har blitt gjort. sånnsett er vel Airbus A380 et bedre valg ????
plane-spotter is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2006, 00:34   #15
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

Quote:
Originally posted by EB

747-8 er jo beviset på at Boeing tok feil...
Feil. Boeing har aldri hevdet at det ikke er et marked for fly for 400+pax, de har bare hevdet at markedet for mindre fly vil være større, og at det ikke vil være et stort nok marked for å investere i en direkte konkurrent til A380.

Med 748 utnytter de skroget optimalt, og de får da en svært god konkurrent til A380 med en langt mindre investering, samtidig som 748 blir mer attraktiv i forhold til 77W (i dag er spranget mellom 77W og 744 ikke spesielt stort.)
brendas is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2006, 00:38   #16
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

Quote:
Originally posted by plane-spotter
Regner med at A380 har potensiale til å oppgraderes like mye som det 747 har blitt gjort. sånnsett er vel Airbus A380 et bedre valg ????
Bedre valg, tja, om Airbus sine fremtidsutsikter stemmer, så er det mulig at det blir et bedre valg. A388 blir neppe noen enorm suksess, er heller en mulig A389 som vil bli det. Er bare å se på vektforholdene mellom 748 og A388, der den første tar ca femten tonn mindre payload, samtidig som den har 70 tonn mindre vekt å bære på. Dersom det blir et marked for et fly som tar 650+ pax, vil A380'n være det eneste valget. Men, som sagt i forrige post, det ville ikke være lønnsomt å investere 15+mrd dollar for Boeing, markedet for så store fly er bare ikke stort nok.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2006, 10:41   #17
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

Quote:
Originally posted by brendas
Er bare å se på vektforholdene mellom 748 og A388, der den første tar ca femten tonn mindre payload, samtidig som den har 70 tonn mindre vekt å bære på. .
Nå er det litt diskusjon ute å går med disse tallene på hvilken maskin som blir mest økonomisk å operere. Ikke uventet er Airbus ganske uenige i Boeings konklusjoner:

Quote:
Airbus’s Carcaillet says the huge cost advantages Boeing claims for the 747-8F are again due to “gross exaggeration” of the A380’s fuel burn and weight – the latter to the tune of 13t. “The reality is that the A380F’s cost per tonne is comparable to that of the 747-8 on short ranges,” he says, adding that “comparisons at short range ignore the unique non-stop range of the A380F”. He says that on long-range flights with maximum structural payload, the A380F’s cost per tonne is 15% lower.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2006, 13:57   #18
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

Quote:
Originally posted by EB
Men nå sier vel Airbus at de fortsatt arbeider med designen på A350... Vil det si at f.eks Finnair får en maskin de ikke har bestilt? For de har vel bestilt etter hva som var "virkelighet" på bestillingstidspunktet...
Dette er heller tilfellet for Air Europe, da A350'n gjennomgikk fire store endringer i løpet av våren 2005, de får mildt sagt et ganske annet produkt enn de først gikk for (90% nytt, i steden for en lettere modifisert A330.)
A350, slik den var da Finnair bestilte den, har ikke forandret seg, og vil neppe gjøre det, nevneverdig, da endringene som Airbus gjør nå er det jeg vil kalle mindre modifikasjoner.
De hevder selv at de ikke er klare til å låse designet pga overgangen til en A380'ish cockpit, med de nødvendige modifikasjonene til neseseksjonen dette førte med seg. Med mindre noe merkelig skulle skje, vil A350'n forbli slik den er i dag, det er neppe mer enn mindre tilpasninger som gjenstår.
En maskin vil alltid være i forandring, i større eller mindre grad, fram til prototypene går mot slutten av testingen.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2006, 14:14   #19
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

Quote:
Originally posted by LN-KOG


Quote:
Originally posted by GFL
Men designen gjør vel forsatt susen, så hvorfor skal man endre den så mye da? Boeing sine heavys har feks høyere cruise-hastighet enn Airbus sine...
Alt er ikke bare fart...

Så sant, så sant. Derfor var det bare ET eksempel. EB er jo så opphengt av at Boeing-flyene har så gamelt design.


Quote:
Originally posted by EB


Nei..Komfort er også utrolig viktig. Bare spør DC-8-63 som har fløyet slitne 747 til Seattle...

Komfort kan du alltids betale mer for. Men komforten i en 777 slår enn A330, siden kabinen er bredere og høyere. At han har flydd slitne 747'er, er vel neppe Boeing sin skyld?
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2006, 14:31   #20
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Replying to Topic 'Boeing 747-8 vs. A380: A titanic tussle'

Quote:
Originally posted by Trety
Nå er det litt diskusjon ute å går med disse tallene på hvilken maskin som blir mest økonomisk å operere. Ikke uventet er Airbus ganske uenige i Boeings konklusjoner:

Quote:
Airbus’s Carcaillet says the huge cost advantages Boeing claims for the 747-8F are again due to “gross exaggeration” of the A380’s fuel burn and weight – the latter to the tune of 13t. “The reality is that the A380F’s cost per tonne is comparable to that of the 747-8 on short ranges,” he says, adding that “comparisons at short range ignore the unique non-stop range of the A380F”. He says that on long-range flights with maximum structural payload, the A380F’s cost per tonne is 15% lower.
Jeg skrev om vekt med god grunn, nettopp fordi økt vekt medfører økt drivstofforbruk. En A380F trenger noen titalls tonn ekstra med fuel for å fly enn litt høyere load samme distanse som en 748F.

Tallene som Boeing og Airbus oppgir må vi ta med en klype salt. Tallene Airbus oppgir inkluderer centertanken på ca 45000 liter, som er optional, og såvidt jeg vet har hverken FedEx, UPS eller Emirates valgt denne. Mao er det ingen som har sett på det som løønsomt å fly ca 90*tonn frakt 8300nm (som A380F kan med sentertanken og max fuel,) og Airbus sitt argument om å fly nonstop (altså utenom feks ANC) har dermed fint lite å si. Dessuten, en centertank vil bare føre til at operatøren må ta av payload om de vil ha mer fuel (grunnet MTOW,) og det er ikke spesielt ønskelig i mange tilfeller.

*korrigert fra 110tonn til 90tonn
brendas is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LH A380 eller BA 747? HenningHenriksen Reiseforum 11 12-11-2012 10:15
Lufthansa a380 og 747? eb737 Reiseforum 34 04-10-2011 17:07
Er det mulig å bygge 747 større enn A380? NeXy Flyteknisk forum 9 14-05-2010 21:57
BA kan gå for en mix av Boeing 747-800 og Airbus A380 Trety Flyforum 6 31-10-2006 11:19
Vil 747 overleve A380? LN-MOW Flyforum 3 13-01-2005 10:56


All times are GMT +2. The time now is 01:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.