Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-11-2011, 02:15   #21
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
SAS vil vaere en svaert liten aktör ved BER:

3x daglig til CPH CRJ900
2x daglig til ARN B736

Ikke imponerende, og dersom trenden forsetter, sa vil antall frekvenser synker enda mere. Alrede idag dominerer LCC'er disse rutene, dersom vi snakker om antall seter og frekvenser. Det gjenstar a se om SAS kan holde liv i sine turer...
4 x CPH etter sommeren - sannsynligvis okt.

De datoer jeg sjekket i september går for øvrig alle 3 med MD og A319 (eks 18.sept).

Om dette er så lite at de ikke kan "holde liv i sine turer" vet jeg ikke - hver gang jeg har fløyet ruten har CF vært 80-90% så det er litt merkelig om du har rett her...
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2011, 13:30   #22
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
SAS vil vaere en svaert liten aktör ved BER:

3x daglig til CPH CRJ900
2x daglig til ARN B736

Ikke imponerende, og dersom trenden forsetter, sa vil antall frekvenser synker enda mere. Alrede idag dominerer LCC'er disse rutene, dersom vi snakker om antall seter og frekvenser. Det gjenstar a se om SAS kan holde liv i sine turer...
Hvilken trend? SAS vil jo være like stor eller større på Brandenburg enn det de var på Tegel ...
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2011, 21:26   #23
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Hvilked trend? Paxtallene mine venner, pax tallene!!! Forlik hvor mye pax en SAS flyr mellom CPH og TXL, mot dette hva EZY flyr mellom CPH og SXF og AB mellom CPH og TXL...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2011, 23:38   #24
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Hvilked trend? Paxtallene mine venner, pax tallene!!! Forlik hvor mye pax en SAS flyr mellom CPH og TXL, mot dette hva EZY flyr mellom CPH og SXF og AB mellom CPH og TXL...
Og hva mener du med det...? EZY tilbyr 2 daglige med A319, AB 3 daglige uten at de angir flytype (de flyr pr i dag både 319 og Q400 på ruten), og DY flyr 1 daglig.

På de datoer jeg har sjekket tilbyr SAS 3 daglige med A319/MD80, økende til 4 daglige i oct (ikke lagt for salg ennå)...

Jeg er helt enig med det du tidligere har uttalt om at SAS burde hatt et fly på nightstop i BER, med tidlig morgenavgang. Men på den tiden var det altså 4 daglige med Q400, noe som gir omtrent samme seteantall som 2 daglige med A319/MD80. Nå har de altså på det minste 3 daglige.... - jeg ser ikke helt den store nedadgående trenden...

Så; hva mener du egentlig med "paxtallene mine venner, pax tallene!!!".....?
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2011, 23:54   #25
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

For øvrig så sjekket jeg for moro skyld hvor mange avganger øvrige carriers har fra Berlin og inn til sin hub: KLM 6 - Swiss 6 - Austrian 4 - BA 6 - Brussels Airlines 6 - Finnair 2 - Air France 5 - Aer Lingus 2 - CSA 2 - Alitalia 0 - LOT 2 - Aeroflot 4 - Iberia 3.

Og SAS har altså 3-4 til CPH og 2 til STO. Jeg ser ikke helt hverken den helt store negative trenden eller at SAS ligger så voldsomt mye lavere enn sammenlignbare selskap...

I Tyskland har SAS fly på stop med morgenavgang til CPH i STR, DUS, HAJ og HAM, og hvor det i joint venture er avtalt at LH flyr morgenflyging fra MUC og FRA. At det ikke er morgenavgang også fra BER er etter min mening en dårlig løsning. Fra S12 vil SAS starte med nightstop og morgenavgang fra GVA, og øker til 3 daglige avganger med A319, så hvorfor de ikke gjør det samme i BER er litt merkelig.

4 daglige CR9 hvorav 1 på nightstop, og evt 319/MD på enkelte avganger hvis booking tallene tilsier det hadde etter min mening vært et riktig oppsett, men det er altså ikke flere seter enn de har i dag - heller mindre...
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2011, 00:19   #26
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,230
Ryanair Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
MOL har antydet at FR vil ikke fly til/fra BER da den apner og SXF lukker.
Blir spennende å se, men Ryanair har allerede lagt ut ruten fra RYG til Berlin neste sommer, så de vil trolig fortsatt fly til Berlin. Det står ennå at de skal bruke SXF, regner med at de oppdaterer det etterhvert.

Last edited by Boeing_fan; 06-11-2011 at 00:22.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2011, 00:32   #27
Flying-news
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Bør man ikke egentlig være litt forsiktig med å spå sånt som dette? Spør man meg blir det litt feil å tippe/ta konklusjoner så lenge før BER åpner.
Feks er det ikke sikkert at alle selskapene har tilpasset rutetider, materiell osv den nye flyplassen.

For alt man vet kan jo mange av selskapene bare ha flyttet avgangene over til nye BER, sånn helt uten videre. Det er vel garantert at mange vil gjøre en del endringer i programmene sine etter at man kan konkludere at oppstartfasen/innkjøringsfasen av den nye flyplassen er ferdig.

Er det feks ikke ganske sannsynlig at markedet vil endre seg noe når man får en ny flyplass (a la denne sammenlignet med de forrige)? Personlig har jo TXL og SXF vært en del av grunnen til at jeg tidligere ikke har ønsket å ta en svipptur/ferie til Berlin. Når BER åpner vil Berlin derimot hoppe en god del hakk opp på prioriteringslisten

Last edited by Flying-news; 06-11-2011 at 00:34.
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2011, 01:39   #28
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Har slottildelingen på BER begynt?

Quote:
Originally Posted by Flying-news View Post
Personlig har jo TXL og SXF vært en del av grunnen til at jeg tidligere ikke har ønsket å ta en svipptur/ferie til Berlin. Når BER åpner vil Berlin derimot hoppe en god del hakk opp på prioriteringslisten
Hvordan har TXL og SXF klart å få deg fra det? Det er da bare flyplasser
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2011, 01:47   #29
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Hvordan har TXL og SXF klart å få deg fra det? Det er da bare flyplasser
Noen reiser for se en flyplass eller flyene der - og andre reiser for å se en praktfull by som oser av ny og gammel historie - og atter andre reiser for å mengle seg med de mangefargede.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 06-11-2011 at 13:48.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2011, 08:42   #30
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Har slottildelingen på BER begynt?



Hvordan har TXL og SXF klart å få deg fra det? Det er da bare flyplasser
Aerlig talt, jeg ikke sjönner din punkt.

Jeg har vaert pa dagstur til FRA igar, og helvete ble det i FRA. En sikkerhetssjekk a la TSA, en stapp-full Terminal hvor deler er under ombygging. TXL og SXF er ingen sjönnheter pa noen mate, men de er utrolig funksjonelt. Spesielt TXL, hvor du ha sjekk inn ved gate, gar direkte gjennom sikkerhetskontrollen og direkte inn i flyet. Ingen shopping-harry. For den reisende som önsker a minimere sin reisetid er dette optimalt.

@KapteinKrok:
Det har tidlige vaert night-stoppers ved TXL. Iallefall i den tid hvor Cimber flöy som del av Team Lufthansa ruten i Code-share med SAS. Ogsa etter SAS tok over ble det en kort tid nightstoppers, mens sa kom Likvidatoren Lindegaard og mente at feed i morgen er darlig butikk for SAS... ("Vi sparer, uansett hva det koster" heter det i en tysk sprikkord)

Men, den 9. November sa kommer LH med en presentasjon av sine aktivitaeter ved BER. De har antydet at de vil öke sitt presens litt, og at antall destinasjoner de kan tilby (bade direkt og indirekt) vil ga opp. En morgenavgang med CRJ700 kunne har vaert en smart trekk, selv om det vil vaere en utrolig uphill battle mot AB og EZY sine flygninger, som er vel-etablert.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2011, 10:32   #31
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,170
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
TXL og SXF er ingen sjönnheter pa noen mate, men de er utrolig funksjonelt. Spesielt TXL, hvor du ha sjekk inn ved gate, gar direkte gjennom sikkerhetskontrollen og direkte inn i flyet. Ingen shopping-harry. For den reisende som önsker a minimere sin reisetid er dette optimalt.
Bortsett fra på transfer, der dette opplegget fører til at man må gjennom enda en sikkerhetskontroll uansett. Men liker uansett TXL godt.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2011, 12:12   #32
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
@KapteinKrok:
Det har tidlige vaert night-stoppers ved TXL. Iallefall i den tid hvor Cimber flöy som del av Team Lufthansa ruten i Code-share med SAS. Ogsa etter SAS tok over ble det en kort tid nightstoppers, mens sa kom Likvidatoren Lindegaard og mente at feed i morgen er darlig butikk for SAS... ("Vi sparer, uansett hva det koster" heter det i en tysk sprikkord)
Jo, jeg vet om SAS nightstop - det var det jeg prøvde å si i f.m. at jeg skrev at det gikk 4 Q400 daglig på den tid, med mindre seteantall enn SAS har i dag. Hadde flere av de stopene selv.

Jeg tror imidlertid ikke det var noen stor strategisk beslutning om å kutte ut nightstop - det var kun BER stopen som forsvant, og det var i f.m. at det samme flyet fikk stop i PLQ istedenfor, og SAS hadde ikke flere tilgjengelige fly for nightstop. Som sagt; den stopen bør selvfølgelig komme tilbake, enten det blir med LH eller SAS...
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2011, 12:57   #33
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Jo, jeg vet om SAS nightstop - det var det jeg prøvde å si i f.m. at jeg skrev at det gikk 4 Q400 daglig på den tid, med mindre seteantall enn SAS har i dag. Hadde flere av de stopene selv.

Jeg tror imidlertid ikke det var noen stor strategisk beslutning om å kutte ut nightstop - det var kun BER stopen som forsvant, og det var i f.m. at det samme flyet fikk stop i PLQ istedenfor, og SAS hadde ikke flere tilgjengelige fly for nightstop. Som sagt; den stopen bør selvfølgelig komme tilbake, enten det blir med LH eller SAS...
Du kan jo hape, men jeg tenderer a ha den oppfattning at dersom det har ikke skjedd na i 13 ar siden man samarbeider i Star-Alliansen, sa vil det trolig ikke komme i fremtida.

I mellomtida har to av de 6 nye destinasjoner som LH apner ved BER lekked ut. CAI og TLV. Og jeg er sikkert at Star-Partner Egyptair vil "glede" seg over den nye konkurranse de far av sin partner... So much for co-operation...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2011, 13:16   #34
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,855
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Og da har Lufthansa annonsert deres satsing fra BER from sommeren 2012, og mest spennende for oss skandinaver er vel BER-ARN og BER-BGO. Eller er det bare snakk om ruter innen Europa samt Beirut og Tel Aviv. Itillegg blir noen ruter betjent av Germanwings

Innenriks: FRA, MUC, DUS, CGN, NUE, STR, GWT

Europa: BCN, BIE, BGO, BHX, BLQ, CTA, OTP, DBV, GVA, HEL, HER, IST, ADB, LHR, LYS, MST, LIN, AGP, MAN, VKO, NCE, NCE, CDG, PRN, PUY, KEF, FCO, SPU, ARN, VLC, VIE, ZAD, ZAG, ZRH

Midt-Østen: BEY, TLV

Følgene ruter med partnere: EWR (UA), CAI (Egyptair), CPH (SK), Athen (Aegan), WAW (Lot)

http://presse.lufthansa.com/fileadmi...z-2012-BER.pdf

Slik jeg skjønte det var det 15 fly som skal baseres der?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 09-11-2011, 19:51   #35
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Tja, jeg personlig tror de diverse Star-Allianse partners ville vise stor begeistring for faktum at LH na skaper ny konkurranse i eget hus...

For BER-ARN sa kommer LH to ganger pa dagen, mens 4U forsvinner. Her snakker vi om en overtagelse av ruten, sa gjelder for 9 andre av de "nye" destinasjoner...

Valget av ruter, og spesielt satsing pa sa mange destinasjoner i England virkser som man ville tvinge EZY ut av BER. Men om det kan rekke... Fordi ogsa EZY vil ekspandere ved BER...

Ellers ble det mye PR svada som kunne ikke overdekke at LH gruppen vil vaere nummer 2 ved BER. Selv om man regner alle datterselskaper med, sa vil AB ha BER som hub. Og om LH har pusten pa lange sikt a tape penger i en slasskamp med EZY og AB, det far tida vise. Jeg personlig tipper nei.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2011, 19:05   #36
badsofa
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 133
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Ser at de skal satse på Moskva/Vnukovo også, må vel være første større flyselskap som gjør det(Selv om LH sitt Germanwings operer dit allerede)? (Gjelder forøvrig også noen flygninger fra Frankfurt)
badsofa is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2011, 19:14   #37
Edricson
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

BER-VKO blir vel en videreføring av Germanwings' rute, de har fløyet dit i alle år, også fra andre steder i Tyskland. FRA-VKO er litt mer uventet ja, men det har kanskje noe å gjøre med slots på DME. For øvrig er har det vært stor usikkerhet rundt DME den siste tida, så kanskje de prøver å hedge their bets.
__________________
<small>Recent:
EDI-LHR VS | BHD-EDI BE | BHD-EDI-BHD BE | BFS-LGW-BFS EZY
Upcoming:
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 17:59   #38
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Ryanair Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Ser nå at Ryanair har lagt inn Brandenburg i rutenettet sitt fra RYG
__________________

Kommende flyvninger: APR: OSL-CPH-CHQ (SK) MAY: CHQ-OSL (SK)

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 18:22   #39
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,230
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Quote:
Originally Posted by LN-CMN View Post
Ser nå at Ryanair har lagt inn Brandenburg i rutenettet sitt fra RYG
Joda, men et ligger ikke ute noen avganger til Berlin etter 3 juni. Og hvorfor i all verden kaller de det "Brandenburg" og ikke Berlin?
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 19:39   #40
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Default Re: Berlin Brandenburg åpner 3 juni 2012

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Joda, men et ligger ikke ute noen avganger til Berlin etter 3 juni. Og hvorfor i all verden kaller de det "Brandenburg" og ikke Berlin?
Kanskje for å ikke forvirre kunden? Og BER kom vel inn i systemet i løpet av de siste dagene, så er ikke sikkert de har klart å legge det inn i systemet enda.
__________________

Kommende flyvninger: APR: OSL-CPH-CHQ (SK) MAY: CHQ-OSL (SK)

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL 30.6 med åpning av plattformen PC Bilder & foto 32 10-09-2009 19:38
Til Berlin med Air Berlin, DUS-TXL-CGN WF-380 TripReports 14 13-04-2009 16:26
DY2702 - 30/10-08 - Åpning av RYG-TRD LTH Register- og ATC-Forum 2 29-10-2008 23:00
Åpning av rullebaneforlengelse på MOL: 2x F-16 MFM Bilder & foto 12 29-10-2008 15:09


All times are GMT +2. The time now is 10:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.