Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-06-2019, 23:39   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Sverige Air Leap til ARN

Så var det tid for den mye omtalte testen an Air Leap sin ukentlige avgang mellom OSL og ARN, så ble til gjennom er initiativ gjennom Flypodden. Billett ble kjøpt til 469 eller noe sånt i god tid og valgte billigst mulig. Dessverre gjorde sykdom og andre plikter gjorde at oss planlagte 6 ble til 4 personer på avreisedagen. Air Leap tilbyr innsjekk på nett, men med free seating, er det jo ikke akkurat noe hast med å sjekke inn, slik at dette ble for min del gjort på nett på formiddagen på avreisedagen.

Med debut på både Air Leap og Saab 340, var dette noe jeg gledet med til, og etter et par øl med jobben ble det Vy, som fraktet meg og en medforumist opp til OSL. Fullt tog fra OSL, men etter jeg kommenterte ovenfor noen bertelurer på vei til Lillestrøm at kanskje ikke baggen trengte egne seter, ble det sitteplass til meg også. Uansett ingen krise da 1/3 av toget gikk av på Lillestrøm, så ble god plass etter det



OSL bar det rett opp trappen fra toget og tok ikke mange minuttene før vi var gjennom security og kunne møte en tredje medforumist på Fjøla, hvor både middag og noen øl ble inntatt.

Endel logojets i dag, både denne og en A321 fra Turkish blant annet


Etterhvert kom også den siste med-poddisten og etter det igjen var det tid for boarding fra E6, eller hvilken av Schengen bussgatene det nå var igjen. I tillegg til oss fire, var det også to andre passasjerer på bussen. En asiat som virket ganske lost, og en litt eldre dame som hadde «bare kjøpt en billett på nett da husk skulle til Stockholm», men som ble svært overrasket da Saaben dukket opp. Men hun tok det med et smil

Var SE-LJT som skulle ta oss til ARN. En 28,5 år gammel maskin levert Crossair i 1991, og har vær innom både Nextjet, City Air, Dauair og Avitrans/Vildanden siden den gang

Saaben hadde kommet fra OLA, så etter en busstur til propellbrakka på innenriks kunne vi både gå ombord og ta forskjellige bilder foran flyet







Free seating, men på grunn av vekt og balanse, ble vi alle henvist til de bakre gemakker i flyet. 11 rader av 1-2 konfigurasjon gir 33 seter og fant min plass på nest bakerste to-seter


Døren ble smelt igjen og over 5 minutter før rutetid ble motorene startet opp og vi kunne takse mot rullebanen.

Ikke overraskende lurte flyvertinnen på hva slags galninger vi var, så hun lo stort sett hele turen



Ikke danseplass, men har opplevd langt verre


Saaben kan jo ikke beskrives som spesielt stille, men vi kom oss opp i luften og kunne sette kursen mot ARN


Serveringen bestod av kaffe eller te, vann og en sjokoladebit


Toalettet helt bakerst var forresten av typen man «kler på seg»




Må innrømme jeg ikke helt så på klokka, men tror vi landet på ARN litt før rutetid. Før vi parkerte bortenfor cargorampem og bussen stod klar for å hente oss og kjøre oss til terminal 2. Et sted på ARN jeg aldri hadde vært før.

Saaben er kanskje ikke den mest behagelige måten å komme seg til ARN på. Men er litt spesielt og intimt, og var for meg en fin mulighet for å få testet ut Saab 340. Og selv om flyet flyr saktere enn konkurrentene og man vel nærmest er garantert bussgate. Så henter en utrolig effektiv og rask boarding og debording igjen det meste av den tapte tiden. Selv med noen apekatter som må ta bildet foran flyet

Så er man nerd, kan det anbefales testes ut
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2019, 00:09   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Air Leap til ARN

Trengte de to stuere for den ene kofferten??
Martin is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2019, 09:41   #3
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Air Leap til ARN

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Trengte de to stuere for den ene kofferten??
En jobber, en inspiserer. Helt vanlig i nær sagt alle bransjer.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2019, 09:46   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Air Leap til ARN

Takk for fin rapport! Selv om denne avgangen helt sikkert vil bli testet av flere (bevisste) flynerder, kommer det nok til å bli noen som også ubevisst bestiller billett gjennom Kayak, Momondo og slike sider og deretter får seg en real overraskelse. Men det blir nok ikke så høy kabinfaktor akkurat - vil tro deres rundreise til Arlanda i helgene uansett dekkes økonomisk gjennom subsidieringen av Ørland-ruten, slik at de ikke taper på dette. Muligens var Air Norway/North Flying sin Aalborg-rute, som jo var samme helgeopplegg, mer ettertraktet enn denne Stockholm-ruten siden det var en direkterute uten samme konkurransesituasjon som Stockholm.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2019, 11:10   #5
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,935
Default Re: Air Leap til ARN

Flyvertinnen sa vel at turen til Arlanda egentlig bare er en ferry for å bytte crew og muligens rotere fly, da det svenske crewet bor i Norge hele uken de flyr til og fra Ørland. Så i stedet for å fly et fullt bemannet tomt fly så kunne man like greit selge noen billetter også
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2019, 11:16   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Air Leap til ARN

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Flyvertinnen sa vel at turen til Arlanda egentlig bare er en ferry for å bytte crew og muligens rotere fly, da det svenske crewet bor i Norge hele uken de flyr til og fra Ørland. Så i stedet for å fly et fullt bemannet tomt fly så kunne man like greit selge noen billetter også


Jepp, så deres marginalkost er jo det som det koster å få passasjerene til og fra flyet, samt en kaffekopp og sjokoladebit
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2019, 11:48   #7
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Air Leap til ARN

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jepp, så deres marginalkost er jo det som det koster å få passasjerene til og fra flyet, samt en kaffekopp og sjokoladebit
Og av og til en god latter på kjøpet
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2019, 15:16   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Air Leap til ARN

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Trengte de to stuere for den ene kofferten??
Det er nok det som står i handlingkontrakten, og det er jo ikke bare lasting og lossing de gjør.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2019, 23:12   #9
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Air Leap til ARN

Takk for rapport, jeg var på Arlanda idag og så Air Leaps retur til OSL på tavlen. Serveringen er jo det mest generøse man får inkludert i prisen på økonomi på ruten


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Air Leap - status og nyheter LN-MOW Flyforum 95 24-12-2021 16:31
Air Leap starter Stockholm ARN - Oslo OSL Trdfly Flyforum 30 08-09-2021 23:03
Widerøe og Air Leap vinner kontrakter for regionalflyvinger i Sør Norge fra 2020 LCH78 Flyforum 11 27-06-2019 06:23
Air Leap DO - Med Flypodden og Flyprat 14/6 Someone Flyforum 39 17-06-2019 11:44
Air Leap starter Stockholm ARN - Åbo/Turku TKU Trdfly Flyforum 0 26-04-2019 17:17


All times are GMT +2. The time now is 17:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.