Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-11-2012, 20:11   #1
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Air Baltic Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic

Har ikke tatt bilder eller gjort notater spesielt for tripreport, men tenkte jeg likevel skulle skrive en liten rapport.

Betalte 139 euro som ble 1076 NOK for selve billetten, men la til ekstra for setereservasjon. De tar også ekstra for innsjekket bagasje og mat og drikke ombord.

fredag 18:35-21:25 Osl-Riga BT154
fredag 22:30-04:00 Riga-Tbilisi BT722

mandag 07:00-08:35 Tbilisi-Riga BT723
mandag 09:20-10:15 Riga-Osl BT151

Bestilte som vanlig et halvt år i forveien for å få billig flight, men et vanlig problem med Air Baltic er de mange ruteendringene og kanseleringene man da får. Turen blir av og til ikke den samme, men jeg fikk omtrent det samme som var utgangspunktet. Et annet problem er at om de gjør endringer på ruten så er bestillingen ikke lengere mulig å se på deres website.



Online innsjekking er fra 12.00 dagen før. Bommet på setereservasjonen på det første flyet. Rad 6 hadde ikke vindu, men jeg overlevde likevel. Av maten de selger ombord anbefales lakse-sandwich til 6,5 euro som er polarbrød med eggsalat. Pakken med parmesan-pølser til 2,5 euro er også god nødproviant å ta med seg videre.

Transfer i Riga gikk raskt, 2 minutter i passkø og ingen sikkerhetssjekk før neste gate.

Ankomst grytidlig I Tbilisi. Med kjennskap til byråkrati i østblokkland hadde jeg bestilt bil til hotellet 5:00. Hotellet foreslo at sjåføren skulle stå der samtidig som flyet etter ruten touchet rullebane og så ville han dra etter 15 minutter om jeg ikke var ved utgangen. Det gikk mye raskere enn jeg trodde og i passkontrollen delte de ut små vinflasker til alle turister. De er veldig krye av at Georgia har de eldste spor etter vinproduksjon som går 8000 år tilbake og ordet vin skal også komme derifra.



De ønsker også å få igang vineksport vestlige land etter som de er i konflikt med deres tidligere hovedsamarbesland Russland. Faktisk hadde de også etter krigen med Russland skiftet ut nesten alt av skilter som tidligere var på georgisk (de har også eget alfabet) og russisk med kyrillisk skift med nye skilt som er på georgisk og engelsk. Som vestlig turist var det derfor mye enklere å orientere seg etter skilt enn i andre østblokkland. Engelskkunnskapene var derimot begrenset blandt de fleste, der var det fremdeles georgisk eller russisk som dominerte.

Hadde nylig overraskende fått tilsendt gullkort fra Marriott så jeg lot meg lokke til å booke med dem på Courtyard Tbilisi for å sjekke det. Fikk oppgradering til største rom på etasjen og gratis wlan som man ellers måtte betale for. Frokost fikk jeg derimot ikke som man får med gull hos Hilton. For tidlig innsjekking før 9:00 betaler man for en halv dag ekstra.

Etter at jeg hadde slappet av litt og tatt en dusj hentet sjåfør og guide meg på hotellet. Tbilisi ligger på omtrent samme breddegrad som Napoli og Barcelona så det skulle fortsatt være ypperlig vær til utflukter selv i begnnelsen av november. Været ble i løpet av dagen litt vel bra med 20 grader og blå himmel.



Tok en klassikt tur hvor vi først dro til den gamle hovedstaden Mtskheta med kirken ved klosteret Jvari som ble bygd rundt år 600. http://en.wikipedia.org/wiki/Jvari_%28monastery%29



Det lå på en høyde med god utsikt over byen.





http://www.youtube.com/watch?v=-czQPBZJqNs



Dette var en reise tilbake i tid. Folk var mye mer religiøse enn hva man er vant med, det var enda mere en hva man er i Polen. Selv vanlige tenåringer bukker og korser seg om de ser et ikonbilde eller hører en kirkeklokke.




Nede i byen hadde de en katedral som var bygd på 1100-tallet på stedet hvor de sier at Jeso kjortel ble begravd. Det hadde stått andre kirker der før, men Georgia har vært invadert 40 ganger opp gjennom historien og å skade deres landemerker har vært populært. http://en.wikipedia.org/wiki/Svetitskhoveli



Dekor med vinranker på katedralen.





Det er ikke så vanlig å ha zodiaken illustrert inni en kirke.



Folksomt inne et kapell hvor en prest messet mens han fikk rundt med røykelsen.



Her var det mye avlat.



Joda, de har palmer her.


Ved siden av motorveien mot Gori ligger det flere flyktningeleire. Denne skal være den største med 50.000 flyktninger. De har totalt 500.000 internt flyktninger i Georgia. Folk i vesten fikk med seg at det var krigshandlinger da Russland tok over kontrollen av 2 regioner i Georgia. Krigshandlingene er over, men det er likevel ikke trygt å bo der for de som ikke er pro-russiske. Dette er en konflikt vesten er lite oppmerksom på.



Om sommeren blir det veldig varmt og vinranker som lager skygge man kan gå i er da velkommen.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 20:17   #2
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic



I Uplistsikhe har byen ligget flere steder. Der nede lå den tidligere inntil man oggdaget at det var på en gammel gravplass. http://en.wikipedia.org/wiki/Uplistsikhe



Det eldste området hadde huler som var brukt til forskjellige funksjoner. Karavanene som gikk silkeveien var innom her. Og det minnet faktisk ikke lite om hulene i den nedre delen av Petra.





Spiser man skal det mange retter med solid bondekost på bordet. Kyllingen med hvitløk var utrolig god. Man spiser godt og billig i Georgia. For de som ikke vil prøve seg på den lokale vinen kan den lokale pærebrusen anbefales.



I Gogi hadde de bygget et mausoleum rundt huset hvor Stalin ble født.



Not in Kansas any more...



De har også prøvd seg på å noe mer moderne nær Tbilisi. Noe å kopiere for Statoil?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 14-11-2012 at 20:40.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 20:24   #3
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic

Så over til Tbilisi.



Det var mye stål og glass for alle nye konstruksjoner. Her "Bridge of Peace"



Katedralen var ganske dominerende i Tbilisi, selv om natten.



Telia Sonera var inne i landet og det var morsomt å se hvordan 3D-versjoner av deres logo var brukt som juledekorasjon hengende midt over flere gågater i sentrum. Klarte ikke ta noen gode bilder av det...



Store gryphoner.



Selvsagt må man ha med St Georgs kamp med dragen på den mest sentrale plassen i Georgia. Hotellet mitt i bakgrunnen.



Utgravinger integrert i bybildet.







Det skjeve klokketårnet i Tbilisi.





Mange slitne hus.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 20:30   #4
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic



Ett av få nye bygg som ikke bare er glass og stål.



Stiller brudgommen i dress her så er det skikkelig bom.





Folk i kø for å kysse ikoner.



Denne var veldig populær og man kunne bruke vanlig busskort.









Svovelbadene.



Lite ressurser i botanisk hage.



Heldigvis mye som grodde av seg selv.

__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 20:32   #5
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,316
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic

Fin rapport!

Det siste bygget der er jo ett eksempel på et av høydepunktene i Sovjetisk funksjonell arkitektur, fra syttitallet. Flaks at de ikke har revet det også.


Edit: Altså bildet med underteksten,
De har også prøvd seg på å noe mer moderne nær Tbilisi.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 20:38   #6
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic



Ved svovelbadene.



På taket av badene.







Mange dårlige hus og mye under restaurering i byen.



På returen kunne vi se Europas høyeste fjell Elbrus på 5642 meter. http://en.wikipedia.org/wiki/Elbrus

Georgia ligger i Asia, men Elbrus rett nord for grensen ligger i den europeiske delen av Russland.

Georgia var et land som prøver å vende seg mot vesten og få vestlige turister etter konflikten har vanskeliggjort forholdet til Russland. Her er turistløypa enda ikke helt gått opp og det er mye å se i landet for de med interesse for historie og kultur. Hadde lyst til å dra til svartehavskysten til Batumi, men var litt usikker på veiene. Gjennomfartsårene var uansett i mye bedre stand enn hva man finner i Norge. Ikke behov for visum for nordmenn.

Andre rapporter:

Test av Emirates til Seychellene - August 2010
Test av Swiss til Oman - November 2010
Test av Air China + Cebu Pacific til Filippinene - Januar 2011
Test av Air France + Air Tahiti (Nui) til Bora Bora - August 2011
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 21:05   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic

helt topp Robert, det å få rapporter bortenfor allfarvei..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 21:17   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic

Spennende rapport! Hilsen fra 'den andre Georgia'.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 21:26   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic

Stilig og eksotisk. Stemmer det at de fleste flygninger ditt lander på natten?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 21:53   #10
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Stilig og eksotisk. Stemmer det at de fleste flygninger ditt lander på natten?
Av de som ikke har helt ubrukelig routing så kommer Lufthansa dit 03:10, Turkisk 03:20, LOT 03:50 og Air Baltic 04:00. Det kommer jo andre fly resten av dagen, men da må du ha overnattet et annet sted underveis eller vært mesteparten av dagen på en flyplass.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 21:56   #11
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Hadde lyst til å dra til svartehavskysten til Batumi, men var litt usikker på veiene.
Bra rapport. Jag var i Georgien i 2010 och det ser ut som det utvecklats ännu lite mer. Kommer ihåg att pass och tull gick väldigt fort och att det kändes väldigt civiliserat.

Vad gäller vägarna så åkte jag marshrutka(minibuss) från Svaneti till Batumi via Zugdidi och Poti. Sedan åkte jag från Batumi till Gori och vidare till Tbilisi. Vägarna var inte bra då men det kanske blivit något bättre. Har för mig att det tog 7 timmar mellan Batumi och Tbilisi.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 23:02   #12
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic

Flott rapport, og mange fine bilder fra destinasjoner man ikke ser så mye fra dette Robert - takk skal du ha !
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 23:24   #13
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic

Tusen takk for veldig interessant rapport
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2012, 03:32   #14
Doll
ScanFlyer Blue
 
Doll's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Ukraina/Norge
Posts: 280
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic

Takk for en kjempe raport !!
__________________
Doll is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2012, 08:00   #15
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,252
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic

Flott rapport fra et spennende land virker det som. Det er jo ikke saa langt fra Norge per fly.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 18-11-2012, 07:56   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic

Takk for spennende rapport!
Quote:
Det gikk mye raskere enn jeg trodde og i passkontrollen delte de ut små vinflasker til alle turister.
Da forventer jeg snart at vi tar etter her hjemme, og at de i desember deler ut små flasker med jule-akevitt i passkontrollen på OSL
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 22:10   #17
apeks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic

Flott rapport fra noe helt annerledes.
Så meget spesielt ut
apeks is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 11:11   #18
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic

Fin rapport!






















Fin rapport!
Har lyst til å besøke disse landene en gang ja.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 21:14   #19
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic

Takk for flott og intressant rapport fra en land det skrives skjelden om
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2012, 12:29   #20
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,807
Default Re: Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic

Super trip report. Og spændende destination!
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
airBaltic med Eithad codeshare til skandinaviske destinasjoner Someone Småprat 1 02-12-2013 14:54
Kort rapport fra tur til Marseille med AF jb1 TripReports 2 28-03-2012 02:52
Blame (Air) Canada! En helgetur til Toronto i biz Fly med oss TripReports 25 20-02-2012 13:16
Tur til Minsk med Air Baltic? Sondbjo Reiseforum 3 10-08-2011 04:01
Kort rapport fra møtet LN-SEK Flyforum 0 21-09-2005 23:37


All times are GMT +2. The time now is 23:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.