Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-11-2019, 17:52   #181
Master Caution
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 75
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Bare å glede seg....
Jeg synes det er helt greit at de håndhever dette nøye, men det kunne kanskje vært som på parkeringsplasser der du får 5 min ekstra, før de skriver bot. De kunne f.eks godta 500gram ekstra. Og ev. plassere ut vekter så man kan veie bagasjen og fordele overlasten mellom reisefølget.
Alternativt så kan man sette grensen til 9,5kg, og håndheve den ved 10kg. Det finnes vekter ved alle innsjekkingsskrankene, det er bare å ta dem i bruk
Master Caution is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2019, 01:18   #182
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Erling talt, må si jeg blir mer og mer oppgitt over den norske befolkningen. Dette her er i-landsproblemer.
ALLE som har flydd mer en en gang, altså 99,4% av Norges befolkning, VET at det er vektbegrensninger på bagasje når man skal ut å fly. Hvis man ikke vet det, opplyses det igjennom bookingprosessen og når man får bekreftelsen fra norwegian så står også grensene for håndbagasje der tydelig illustrert. Ganske rart at folk ikke har blitt vandt til dette enda, for folk holder seg da til de fleste andre normer og regler i samfunnet?
Blir man tatt i fartskontroll begynner man da ikke å kjefte på politiet?



Men det mange klager på her er urimeligheten som folk har opplevd. En halvliter vann for mye, og man får ikke lov til å kaste den, eller at de i noen tilfeller veide jakkene til folk også. Det virker jo noen ganger som de forsøker å være mer firkantet enn en terning...


Og som nevnt før - kall en spade for en spade og ikke skyld på "for mye håndbagasje ombord" når man IKKE overholder antallsbegrensningen, og kun går etter vekt
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2019, 17:05   #183
pengesluk
Newcomer
 
Join Date: Dec 2018
Posts: 3
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Jeg flyr ikke ofte med DY relativt sett, kanskje 8-10 ganger siste 4 månedene. Litt over halvparten av gangene har jeg opplevd bagasje-sjekken ved gate på OSL. Selv har jeg aldri blitt "busted", men min kjæreste reagerte en gang veldig på at jeg slapp unna med 10.1 kg, men ikke hun på 10.3 kg.

Kjøper ikke helt påstandene om at det hører til sjeldenhetene at folk er misfornøyde over at dette gjøres. Uten unntak har jeg overhørt mumling fra ukjente over hvor ille hele opplevelsen var, både i flyet og ved bagasjebånd.

Jeg opplever ikke at folk klager over vektsjekken i seg selv, men at det hele heller handler om de 750 kronene man må betale uten diskusjon. Det er dette som virker å skape all friksjonen. I min krets er dette særlig om man har mulighet til gratis innsjekket bagasje via rewards eller billett (som man ikke har brukt). Altså i tilfeller hvor argumentet om ekstra drivstoff-kostnad for selskapet er irrelevant, siden kunden har betalt for vekten allerede.

Om de hadde droppet å kjøre gebyret uavhengig størrelse på overtredelsen, så mistenker jeg litt at det ikke hadde vært saker i media om det overhodet.

Og for å sette noe litt ekstra på spissen: aldri opplevd at et fly ikke har gått eller vært særlig forsinket fordi cc ikke klarte å løse kabinbagasje-tetrisen. Men, jeg forstår at det kan være en stressfaktor i arbeidsdagen, definitivt, så jeg ser også ned på de som tar med seg flyttelasset sitt ombord.
pengesluk is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2019, 14:51   #184
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Håndbagasjediskusjon

DY939 CPH-OSL i dag, 01.12.19, håndbagasje-sjekk ved fate, de med cabin-koffert og en typisk stor håndveske eller taxfree-pose, ble bedt om å legge posen under setet, så veldig ok egentlig.

De som derimot hadde dratt med seg no papp-esker som var tett oppunder meteren lange og fylte opp taxfree-posen godt i tillegg, måtte ut med 750 kroner. De gikk surmulende ombord og svor de aldri skulle fly norwegian igjen.

Det synes jeg er helt greit, bortimot full flight og ingen som ikke har fått ombord håndbagasjen, men mye poser på gulvet.

Så det kan virke som det blir handlet godt på hjemmestasjonene.

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2019, 06:41   #185
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Størrelsen(e) er problemet, ikke om den veier 10 eller 11 kg. En kabinkoffert er en kabinkoffert og tar like mye plass uansett vekt.

Hvis vekt er så jævla viktig for DY, hvorfor veier de ikke passasjerene da?

Heldigvis ser det ut som DY har skutt seg litt i foten her, for nå ser det ut som vår reisepolicy diskvalifiserer DY grunnet naziregimet deres. Og vi betaler en del for billettene, ofte kjøpt timer før avgang.

Må nemlig ha med en del viktige ting rundt omkring i verden, og håndbagasjen ligger alltid +/- 10 kg. Dette kan ikke forsvinne på veien, det blir nemlig dyrt for både oss og kunden. Derfor er lasterommet ekskludert.

SAS bryr seg ikke, og KLM godtar det, så valget er ganske enkelt
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2019, 07:39   #186
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Den der Norwegian-greien minner veldig om all sutringen i høve Ryanair sine gebyr. Det er lov å tenke litt selv og se på reglene før man drar, og komme i ettertid. Folk ass!
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2019, 11:57   #187
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Ble ikke veid eller sjekket i heletatt fra FCO. Prioboarding funket strålende, guidet ut til flydøra
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2019, 11:59   #188
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Den der Norwegian-greien minner veldig om all sutringen i høve Ryanair sine gebyr. Det er lov å tenke litt selv og se på reglene før man drar, og komme i ettertid. Folk ass!


Husk at media helst skriver om DY. Ikke sas sine problemer.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2019, 12:51   #189
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Siden så mange selskap nå selger billetter uten innsjekket bagasje, kunne det vært smart av de å tilby å bytte håndbagasje mot innsjekket?

F.eks. at man får sjekket inn ett gratis kolli dersom man ikke har håndbagasje som må opp i hyllene.
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2019, 14:32   #190
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 593
Default Re: Håndbagasjediskusjon

British airways tilbyr å sjekke inn gratis ekvivalent det du har i håndbagasje på din billett hvis du vil. Tror til og med jeg så en desk du kunne gjøre det i på innsiden av sikkerhetskontrollen i T5 nede ved A gates i helgen?
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2019, 16:10   #191
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
Siden så mange selskap nå selger billetter uten innsjekket bagasje, kunne det vært smart av de å tilby å bytte håndbagasje mot innsjekket?

F.eks. at man får sjekket inn ett gratis kolli dersom man ikke har håndbagasje som må opp i hyllene.
Eller man kan gjøre som Spirit og ta betalt for begge ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 27-12-2019, 14:04   #192
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Men skal man først være strengt på vekten, så må flyselskapet faktisk veie den, og ikke bare stå i gaten og gjette vekten. Da taper man i flyklagenemda

https://e24.no/naeringsliv/i/vQp8Ep/...ndbagasjegebyr

Quote:
Norwegian-passasjerer får medhold i klager på håndbagasjegebyr
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-12-2019, 16:22   #193
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,428
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men skal man først være strengt på vekten, så må flyselskapet faktisk veie den, og ikke bare stå i gaten og gjette vekten. Da taper man i flyklagenemda

https://e24.no/naeringsliv/i/vQp8Ep/...ndbagasjegebyr
Mye kan sies om håndbagasje og slikt, men tror vi trygt kan si at en historie har flere sider. Historien sier ingen ting om hva annet av håndbagasje denne passasjeren hadde med seg.

Og med hånden på hjertet, det er ingen som gjetter bagasjevekt og bruker det som grunnlag.....
learjet is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2019, 16:37   #194
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Håndbagasjediskusjon

SAS har også sett seg nøtt å gjøre med det økende problemet med alt for store/tunge, og for mange håndbagasjer. De har startet flere prosjekter for å finne den beste løsningen, tror det var tre flyplasser de nå har startet testingen.

Blant annet å sende ut SAS som Norwegian alt gjør, med bagasjereglene og info om mål og vekt.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2019, 00:33   #195
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Det var da vel ikke mer enn på tide. Hvorfor ha regler, hvis man nærmest oppfordrer folk til å bryte dem?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2019, 12:11   #196
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men skal man først være strengt på vekten, så må flyselskapet faktisk veie den, og ikke bare stå i gaten og gjette vekten. Da taper man i flyklagenemda

https://e24.no/naeringsliv/i/vQp8Ep/...ndbagasjegebyr
Om de ikke har veid så er det jo helt utrolig, sett i lys av den skrapen de fikk ved å bruke ikke-godkjente vekter tidligere.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2019, 12:29   #197
frdrk
Newcomer
 
Join Date: Feb 2019
Location: Tromsø
Posts: 30
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Skal reise med Lufthansa direkte fra Tromsø til Frankfurt i dag. Ble litt paff når jeg fikk E-post i natt med info at flyet var mer eller mindre fullbooket og at de anmodet de fleste til å sjekke inn håndbagasjen sin. Dette for å gjøre boarding raskere og komfortabelt for oss passasjerer. Dette var selvfølgelig kostnadsfritt og de samme regler for håndbagasje gjelder fortsatt.
frdrk is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2019, 12:36   #198
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,428
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by frdrk View Post
Skal reise med Lufthansa direkte fra Tromsø til Frankfurt i dag. Ble litt paff når jeg fikk E-post i natt med info at flyet var mer eller mindre fullbooket og at de anmodet de fleste til å sjekke inn håndbagasjen sin. Dette for å gjøre boarding raskere og komfortabelt for oss passasjerer. Dette var selvfølgelig kostnadsfritt og de samme regler for håndbagasje gjelder fortsatt.


Dette er blitt ganske vanlig å sende ut.
Forutsetningen er da selvsagt at håndbagasjen er innenfor målene og vekt.

Og siden mange kjøper reise uten bagasje så er de happy


Sent from my iPhone using Tapatalk
learjet is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2020, 16:51   #199
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: Håndbagasjediskusjon

https://flysmart24.no/2020/01/07/nor...-kabinkoffert/
Quote:
Mange har spådd at det ville komme, og nå er det klart: Fra februar vil Norwegian ta penger av de passasjerene som vil ha med seg en trillekoffert med seg inn i flykabinen.
Endelig.

Last edited by Discus; 07-01-2020 at 20:35.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2020, 16:52   #200
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Neste bør bli at alle må betale for sete, å velge dette når man bestiller billett. Å ingen mulighet til å endre setet etterpå, da slipper man tull.
mann78 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.