Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-07-2011, 10:52   #41
seatsniffer
ScanFlyer Blue
 
seatsniffer's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 348
Default Re: Leiebil i USA

Jeg benytter meg av eksisterende tråd siden jeg har noen leiebilrelevante spørsmål.

Jeg har reservert en bil hos Thrifty, men de lar meg ikke bestille forsikring nå. Er det noen som erfaring med Thrifty og vet hva dette koster?
De har tre pakker; Risk Eliminator, Risk Freedom og Risk Reducer. Er Freedompakken som er mest aktuell.
Har reservert en Dodge Magnum(or simular) for en uke.

Jeg skal forresten leie i Huntsville, AL, og levere fra meg i New Orleans. Kjenner dere til noen utleiefirma som har gunstige priser på innlevering av bil et annet sted enn leiested?
__________________
life is rough - so you gotta be tough
seatsniffer is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 11:01   #42
ex_trd
*A Gold/OW Emerald
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by seatsniffer View Post
Jeg benytter meg av eksisterende tråd siden jeg har noen leiebilrelevante spørsmål.

Jeg har reservert en bil hos Thrifty, men de lar meg ikke bestille forsikring nå. Er det noen som erfaring med Thrifty og vet hva dette koster?
De har tre pakker; Risk Eliminator, Risk Freedom og Risk Reducer. Er Freedompakken som er mest aktuell.
Har reservert en Dodge Magnum(or simular) for en uke.

Jeg skal forresten leie i Huntsville, AL, og levere fra meg i New Orleans. Kjenner dere til noen utleiefirma som har gunstige priser på innlevering av bil et annet sted enn leiested?
Tipper det blir mellom 25 og 35 dollar per dag i forsikring. Det lønner seg så og si aldri å bestille via amerikanske nettsider uten forsikring for så å måtte betale denne når du kommer til USA, da flås du levende.

Last edited by ex_trd; 04-07-2011 at 11:27.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 11:50   #43
seatsniffer
ScanFlyer Blue
 
seatsniffer's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 348
Default Re: Leiebil i USA

Takk for tilbakemelding!

ebookers.no som det linkes til over her, anbefales det? Går det som en "norsk" nettside med norske betingelser?
__________________
life is rough - so you gotta be tough
seatsniffer is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 12:30   #44
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by seatsniffer View Post
ebookers.no som det linkes til over her, anbefales det? Går det som en "norsk" nettside med norske betingelser?
Jepp, eBookers har "norske" betingelser og ofte ganske gode priser på leiebil i USA.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 13:37   #45
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Bruger stort altid Alamo.....
Har altid fået upgrades og sidste gang havde vi en stor Chevy 4 x 4 som min søn valgte..
Altid været meget meget tilfreds
Hilsen Ole
Jeg har booket 3 leiebiler med Alamo via deres web, hva kommer det på med forsikringer i tillegg her? Ser at det som er inkludert er CDW, og jeg synes det er litt uklart hva den egentlig er til.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 13:44   #46
ex_trd
*A Gold/OW Emerald
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Jeg har booket 3 leiebiler med Alamo via deres web, hva kommer det på med forsikringer i tillegg her? Ser at det som er inkludert er CDW, og jeg synes det er litt uklart hva den egentlig er til.
CDW (eller LDW) er dekning av bilen du disponerer, jmf. kaskoforsikring på din privatbil.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 14:25   #47
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by ex_trd View Post
CDW (eller LDW) er dekning av bilen du disponerer, jmf. kaskoforsikring på din privatbil.
Hva er da de andre forsikringene de tilbyr til da?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 15:42   #48
ex_trd
*A Gold/OW Emerald
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Hva er da de andre forsikringene de tilbyr til da?
Nå vet jeg ikke helt hvilke du sikter til, men kort fortalt er det sånn:

Ansvarsforsikring er inkludert i prisen og dekker skade på tredjepart inntil en viss sum.
CDW/LDW er kaskoforsikring på bilen du leier.
SLI/ALI er ekstra ansvarsforsikring om du skulle forårsake stor skade på andres eiendom eller legeme; i USA kan man som kjent bli stilt ansvarlig for astronomiske summer.
PAI/PEC er forsikring som omfatter personene i leiebilen samt ting og tang de har med seg, denne er ofte unødvendig da man bør ha en reiseforsikring som dekker dette.

I tillegg har du mer perifere produkter som f.eks. skal dekke skade på dekk, redusere egenandeler etc.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 16:33   #49
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Leiebil i USA

Alamo, Avis m.fl. kjører leie inkl. AWD/LDW/SLI/ALI på de norske sidene sine. Viktig å huske på at US bookinger ofte også er uten tax, airportfee etc.

Booket via avis.se sist gang da de lå 20% (!) lavere i pris enn avis.no, heller ikke tillegg for enveisleie.

Har også brukt http://www.holidayautos.no flere ganger, bilen er fra et av de kjente amerikanske selskapene (kan være Alamo, Dollar etc) litt avhengig av destinasjon.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 16:45   #50
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by ex_trd View Post
Nå vet jeg ikke helt hvilke du sikter til, men kort fortalt er det sånn:

Ansvarsforsikring er inkludert i prisen og dekker skade på tredjepart inntil en viss sum.
CDW/LDW er kaskoforsikring på bilen du leier.
SLI/ALI er ekstra ansvarsforsikring om du skulle forårsake stor skade på andres eiendom eller legeme; i USA kan man som kjent bli stilt ansvarlig for astronomiske summer.
PAI/PEC er forsikring som omfatter personene i leiebilen samt ting og tang de har med seg, denne er ofte unødvendig da man bør ha en reiseforsikring som dekker dette.
Takk, da vet jeg hva jeg trenger - greit å ha forsikringsgreiene i orden der borte!
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 18:52   #51
jjessen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: OSL
Posts: 471
Default Re: Leiebil i USA

Hei,

du kan trygt leie med eleiebil eller Holiday Autos der borte.

Begge har alle nødvendige forsikringer inkludert så du trenger ingenting ekstra. Ofte på kortere leier lønner det seg å bestille en premium pakke som inkluderer avgift for ekstra sjåfør og en full tank bensin.

Med eleiebil har jeg i det siste alltid havnet hos Dollar (i Florida) og noen andre her nevnte at Holiday Autos bruker Alamo. Du får ikke vite før du betaler hvilket selskap du ender opp hos men er du misfornøyd så er det bare å bruke gratis avbestilling.

Når du henter leiebilen vil du sikkert oppleve at de prøver å få deg til å oppgradere til en større bil (mot tillegg) men det er bare å si høflig nei. Har også opplevd å få tilbud om ekstra ulykkesforsikring for passasjerer, den er bortkastet så lenge du har en norsk reiseforsikring.

Det som kan være greit hvis du skal kjøre i områder med mye bompenger er å betale for bombrikke, da slipper du å styre med quarters. Tror den ligger på 6USD dagen.

På små leiestasjoner er sjansen større for å få en gratis oppgradering fordi de ikke har rett bil inne men på flyplassene kan du noen steder selv velge bil på parkeringsplassen innenfor den kategori du har booket.

Har du en Amex kort så finnes det en rabattkode på deres hjemmeside som gir 15% rabatt hos Holiday Autos.

God tur!
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 15:12   #52
hellbilly
ScanFlyer Blue
 
hellbilly's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 169
Default Re: Leiebil i USA

Kom over en forklarende artikkel på na24.no vedrørende leiebil og forsikring.
http://www.na24.no/article3182211.ece
__________________
20mar TRD-AMS-ATL-MCO
01apr MCO-BOS-AMS-TRD
29apr TRD-CPH-EWR
02mai EWR-BNA
07mai BNA-EWR
08mai EWR-OSL-TRD
hellbilly is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2011, 13:30   #53
mindsweeper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 85
Default Re: Leiebil i USA

Benyttet meg av AutoEurope for tre leieforhold i USA i sommer. Alle gikk via Alamo - og fikk det jeg bestillte. Veldig godt fornøyd.

AutoEurope lar deg også endre / kansellere bestillingene uten gebyr.
mindsweeper is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2012, 16:47   #54
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Leiebil i USA

Er frekk nok til å dra opp denne gamle tråden..

Skal til Florida i Januar og må leie en bil en ukes tid. De fleste selskapene krever young driver fee for førere under 25. Leste nå betingelsene til sixt.com og fant ut at de tydeligvis ikke har young driver fee. Det eneste er at man for utvalgte bilgrupper (de minste/billigste - altså de som er aktuelle for meg) kun trenger å være 21 (noe jeg er) og ha hatt lappen sammenhengende i 1 år.

Noen forumbrukere som har erfaring med sixt.com og deres (mangel) på young driver fee?
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2012, 17:12   #55
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Er frekk nok til å dra opp denne gamle tråden..

Skal til Florida i Januar og må leie en bil en ukes tid. De fleste selskapene krever young driver fee for førere under 25. Leste nå betingelsene til sixt.com og fant ut at de tydeligvis ikke har young driver fee. Det eneste er at man for utvalgte bilgrupper (de minste/billigste - altså de som er aktuelle for meg) kun trenger å være 21 (noe jeg er) og ha hatt lappen sammenhengende i 1 år.

Noen forumbrukere som har erfaring med sixt.com og deres (mangel) på young driver fee?
Tidligere har sixt.com benyttet Budget i USA - muligens de er i ferd med å etablere seg i USA etter at Budget nå er en del av Avis. Men hvis de benytter f.eks. Budget så vil det være Budgets regler som gjelder (omtrent som Codeshare på fly )
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2012, 18:48   #56
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Leiebil i USA

Sixt i Orlando driver tydeligvis ikke med codesharing. De har egen lokasjon på MCO og leier ut selv. Ringte akkurat til dem og fikk beskjed om at de ikke charger Young Driver Fee (YDF) men at man da må velge bil i normalkategorien, noe jeg tenkte. Så til alle youngsters som vil leie bil i Florida uten å måtte betale masse i ekstra avgifter fordi man er ung, vil jeg anbefale Sixt!
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2012, 18:58   #57
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Leiebil i USA

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Er frekk nok til å dra opp denne gamle tråden..

Skal til Florida i Januar og må leie en bil en ukes tid. De fleste selskapene krever young driver fee for førere under 25. Leste nå betingelsene til sixt.com og fant ut at de tydeligvis ikke har young driver fee. Det eneste er at man for utvalgte bilgrupper (de minste/billigste - altså de som er aktuelle for meg) kun trenger å være 21 (noe jeg er) og ha hatt lappen sammenhengende i 1 år.

Noen forumbrukere som har erfaring med sixt.com og deres (mangel) på young driver fee?
Kun leid hos Sixt en gang i Nederland -- aldri i USA -- men ser at jeg ikke ble charget noen young driver fee.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 07:32   #58
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Leiebil i USA

Hei. Har planer om forhåndsbestille leiebil i USA i sommer, men bor på Stratosphere Hotel i Vegas g ønsker bilen levert der, så jeg slipper dra til flyplassen den aktuelle morgenen bare for å hente ut leiebilen. Skal levere den på flyplassen etterpå. På nettet finner jeg jeg ikke disse valgene, noen som har tips? På Autoeurope og andre får jeg bare feilmeldinger hvis jeg prøver en slik combo....
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2012, 22:15   #59
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Leiebil i USA

Har leid biler nå. Fikk ikke opp noe på autoeurope, men brukte avis.no og hertz.no. Fikk da gode priser, med avtale om betaling ved levering. Prisene jeg fikk opp da var tilsvarende dem jeg fikk på div søkemotorer ved å betale allerede nå. Feks 800,- for en stor familebil 2 døgn i Vegas.
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2012, 11:57   #60
killbox
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Sola, Stavanger
Posts: 219
Default Re: Leiebil i USA

Sjekket i nesten alle utleiefirmaene jeg kunne finne tidligere i år i forbindelse med unge sjåfører. Det jeg fant ut var at de aller fleste lar sjåfører mellom 21-24 kjøre bilen mot gebyr på 25 $, men kun Alamo tillater at 2 eller flere under 25 er sjåfører på samme bil. Alamo var attpåtil billigst og lot meg velge bil på plassen, eller komme tilbake å bytte bil om jeg ville ha en annen.
killbox is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Leiebil USA - enveis Blubird Reiseforum 16 28-03-2012 20:51
Maksimum alder for leiebil USA hellbilly Reiseforum 1 16-06-2010 00:41
Leiebil vs. EB Blubird Reiseforum 6 31-01-2010 21:21
OT: Billigst leiebil forhandler i USA? ducky Flyforum 18 19-05-2005 14:09


All times are GMT +2. The time now is 13:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.