Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-11-2010, 02:23   #1
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ

Det går vel inflasjon i trip rapporter fra første klasse etter hvert, men her er rapport fra min 100 % -dividend miles-tur TOS-OSL-FRA-ICN-PVG-FRA-OSL-TOS i M, C, F, F, F, C og M.

01 okt
TOS-OSL
SK4403 avg 0645, ank 0840
737-700 LNRRB
Sete 2F

Fredag 1. oktober hadde jeg vekkeklokka på vekking kl 0500 og det var endelig tid for turen jeg hadde gledet meg til i flere måneder. Pappa som også skulle være med hentet meg kl 0550, og vi kjørte de 10 minuttene det tar til flyplassen fra der jeg bor. Kjekt med korte avstander! Det var et nydelig vær, klart og litt kjølig. På seinsommeren og høsten i Tromsø betyr denne kombinasjonen én ting der flyplassen ligger: morgentåke! Som regel kommer tåka sigende inn over lufthavnen i sjutida, så selv om vi observerte noen banker liggende i Sandnessundet regnet jeg med at vi skulle komme oss av gårde før det ble for ille. Kl 0600 var vi ferdig parkert og fremme ved innsjekkinga.
Det gikk problemfritt å sjekke inn med den 6-sifrede Lufthansareferansen på automatene, men bagasje-tag måtte vi få manuelt skrevet ut. Med den og priority-tag på, ble bagasjen raskt levert på baggage drop der det ikke var noe kø.
Sikkerhetskontroll og ombordstigning gikk også veldig greit og flyet pushet fra gate allerede 0634 – 11 minutter før rute. Kjempeflott tenkte jeg, ettersom det var om å gjøre å komme oss av gårde før tåka tok oss, og også at vi fikk bedre tid i business loungen på OSL som jeg ikke er i så ofte.
Idet vi takset ut var tåka begynt å sige innover stripa fra sør, men det burde ikke være noen fare for en take-off. Men så kommer kapteinen over høytaleren og sier at pga tåke i Oslo(!) er det innført restriksjoner i trafikken og vi må vente med å ta av! Vi ble stående ved den nordligste utkjøringa fra takseveien til rullebanen å vente og vente og vente. Tåka kom bare nærmere og nærmere, og jeg begynte som smått å bli litt nervøs. Tenk så idiotisk det hadde vært om vi ble stående så lenge at vi ikke kunne ta av! Ville det ikke være bedre om vi kunne lette, så kunne vi heller tatt noen runder i holding før vi kom inn i OSL sitt luftrom?
Vel klokka passerte sju og ingenting skjedde, bortsett fra at det ble mer og mer tett. Nye ti minutter gikk, og jeg vil anta at sikten ikke var mer enn 50-100 meter. Plutselig skimter jeg at Norwegian er ute på rullebanen. De takset mot nord og minuttet senere tar de av sørover. Pustet lettet ut, for nå må jo vi også få lov til å ta av. Det stemte heldigvis for nå kjørte også vi ut på banen, mot nordenden, snudde og tok av mot sør kl 0714 – 40 minutter etter pushback. Det var ikke mye av banen man kunne se, men man får bare anta at tårn og piloter vet hva de driver med. Senere kunne jeg lese på nettet at flyplassen hadde vært stengt etter de nevnte avgangene og helt til i ellevetida.
Etter de nervepirrende 40 minuttene var vi raskt over tåka og ei nydelig utsikt åpenbarte seg:



Med mine 190 cm har jeg sjelden kjempeplass til beina på kortdistansefly, men jeg sitter helt greit. Knyttnevetesten ble derimot ikke bestått:



Frokosten vi fikk var også god; rundstykke som jeg hadde kjøttpålegg med agurk på den ene halvdelen og syltetøy på den andre, appelsinjuice og yoghurt med mysli. Godt med mat i magen ettersom jeg ikke hadde tatt meg tid til noe slikt tidligere på morgenen.





Resten av flyturen var også fin. Vi var lenge hakk i hæl etter et annet fly. Håpet at vi skulle fly forbi, men det skjedde ikke.



Før landing ble det lest opp utganger til de som hadde korte videreforbindelser. Vi hadde i utgangspunktet 1 time og 40 minutter på oss før neste fly, så på tross av den sene take-off-en skulle ikke vi ha noe problem med å rekke det.
Touch-down var 0855 og vi parkerte helt på enden av innenlandspiren klokka 0900. Traff på flere kjente som stresset av gårde til sine neste fly, mens vi kunne rusle av gårde i retning utlandspiren og SAS Business Lounge.

For mange her er dette sikkert en godt kjent plass, men for meg var det kun mitt tredje besøk.
Syns det er veldig stilig den rekka med mac-er som står til fri disposisjon. Kunne ikke se noe slikt i de andre loungene som ble besøkt på turen. Men så har vel de fleste, inkludert meg, medbrakt utstyr for nettsurfing.

Tok meg et par brødskiver og en cola light mens vi satt der. Tenkte at det ble tid nok for mindre edruelige drikkevarer senere på dagen.



01 okt
OSL-FRA
LH3131 avg 1020, ank 1225
A321 DAISD
Sete 2D



Vi var ved gaten mer enn 20 minutter før avgang, men det så ikke ut til at ombordstigninga var i gang enda.

Dette bildet er tatt 1017, altså kun tre minutter før STD og vi hadde enda ikke kommet oss om bord.



Etter hvert kom vi oss om bord og fikk høre at det ikke ble avgang på tid pga for stor trafikk inn til Frankfurt. Så det var altså derfor det ikke ble stresset med å få folk om bord. Pushback var kl 1050 altså en halvtime etter rute, og det gikk enda 20 minutter før vi var i lufta. Egentlig like greit, for de i utgangspunktet 6 timene i FRA var kanskje litt lengre enn det vi ideelt skulle likt å ha.

Grei benplass, og et midtsete som i stedet var et bord, men knyttnevetesten ble heller ikke bestått her.



Fikk servert en kald salat med rundstykker til, godt dette også.



Denne er det visst mange her som er glade i.



Til dessert en sitronsorbet eller noe slikt, den smakte også veldig godt.



Passerte over denne flyplassen.



Og denne. Noen forslag?



Klokka 1249 landet vi i FRA og kl 1252 parkerte vi på en fjernpark-stand. Heldigvis!
For da vi kom ned trappa sto denne karen og ventet på oss mens de andre gikk inn i bussen.



Ble en Mercedes S350 CDI.



Må si jeg blir misunnelig på jobben denne karen har. Tenk å kunne kjøre rundt i en slik bil blant store fly dagen lang.



Knyttneve bestått her!



Ettersom vi hadde seks timer på oss til neste fly (Var blitt til 5,5 nå), så syns vi det var for tidlig å dra til First Class Terminal. Pappa hadde også tanker om å ta en tur innom en lokal Mercedes-forhandler bare for å se, så vi ba sjåføren ta oss inn til den vanlige terminalbygninga. Legg merke til registreringsnummeret.



Men før eventuell ekspedisjon på landsida tok vi oss først til First Class Loungen. Bare å følge dette skiltet.


Last edited by PSC TOS; 08-11-2010 at 13:17. Reason: Feil bilde av LH3131
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 02:40   #2
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ

Opp ei rulletrapp så var vi der.



Vi visste våre boardingkort som vi fikk i automaten i TOS og ble ønsket velkommen. Men selve kortene rynket de på nesen over, de sa ”et øyeblikk”, ble borte bak en vegg og kom tilbake med et par gule som ble lagt i ei mappe slik som denne.



Vi fikk oss noe å drikke, og jeg forsynte meg av ei parmaskinke som sto montert i en skjæremaskin. Har absolutt ikke noe imot å spise parmaskinke uten noe som helst annet…



Vi ble ikke her så lenge og det ble ikke tatt så mange bilder. Men loungen inneholdt så å si det samme som First Class Terminalen som vi kommer til senere; bar, sittegrupper, mer private avslapningsstoler og restaurantavdeling. Det var også et spa med boblebad og massasje som kostet penger å bruke.
Som tidligere nevnt hadde min far lyst å besøke en Mercedes-forhandler og han var freidig nok til å sette en av vertskapet på saken for å finne ut hvor den nærmeste og beste var. Hun var selvfølgelig hjelpsomheten selv og om litt kom hun tilbake med en lapp med adressen på.

Vi tok taxi nesten inn til sentrum av Frankfurt, og for alle som skulle lure; nei, man kan ikke betale med kort. Skulle bare ønske at vi hadde spurt om det før vi satte oss inn i bilen og begynte å kjøre. En halvtime ble brukt til å kjøre og lete etter minibank, og jeg begynte å frykte at vi skulle bruke for lang tid og at det bare skulle bli stress i FCT.
Vel, vel, vi var ikke så lenge hos den forhandleren, kun ca 15 minutter. Og tilbaketuren med samme taxi, som enda ikke hadde forlatt åstedet, og med hastigheter som faktisk var oppe i 200 km/t var vi tilbake på flyplassen bare 1,5 timer etter at vi forlot First Class Loungen.

Nå fikk vi jo også mulighet til å ankomme First Class Terminal som om vi skulle startet reisen i Frankfurt. Bare et par svinger etter at vi forlot autobahnen var vi på parkeringsplassen utenfor. Veldig, veldig praktisk!
Foajeen.



Vi kom rett inn til sikkerhetskontrollen der det ikke var noen kø.



Nå var vi litt sultne, men i restaurant-hjørnet var det faktisk fullt så vi tok oss noen glass i baren mens vi ventet.



Jeg tok et glass sjampanje mens pappa tok en Johnnie Walker Blue Label. I tillegg fikk vi et fat med brødstikke, parmaskinke og parmesanost. Spesielt det siste smakte himmelsk sammen med sjampisen.



Det ble et par glass før vi fikk beskjed om at nå var det blitt ledig bord i restauranten.



Restauranten hadde en buffet der det bare var å forsyne seg selv, men noen få retter som måtte bestilles.



Vi valgte selvfølgelig en av de;





En dessert eller to måtte man ta.



Ost, kjeks og spekepølse var det også plass til.



Gode og mette flyttet vi oss over til sofagruppene, og slappet av med internett og enda noen glass sjampis/blue label den siste timen vi hadde.
Det trådløse nettet var t-mobile sitt der vi fikk brukernavn og passord utlevert i en liten folder. Brukernavnet var langt som et vondt år, med kombinasjoner av små og store bokstaver, passordet litt enklere. Av en eller annen grunn ble man kastet ut av nettet til stadighet, og man måtte taste inn det grusomt lange brukernavnet på nytt og på nytt. Noe som gjorde bruken av nettet til et lite mareritt. (Ja, jeg merket,/kopierte/limte inn brukernavnet etter hvert som jeg skjønte at det måtte skrives inn flerfoldige ganger.)

Tok meg en runde med kameraet mens vi ventet.







Don’t put me on the internett, sa denne servitøren med et smil. Får sensurere han bort da.





Ca fem over seks ble vi hentet og tatt med én etasje ned der det var passkontroll, og et bord der våre boardingkort ble sjekket. Regner med at det også ble gitt beskjed til gaten om at vi nå var på vei ut.
Vi hadde forhåpninger om at det nå ble Porsche-tur, men siden vi hadde glemt å nevne det ved ankomst terminalen fikk vi ta det vi fikk. Det ble en ny tur i Mercedes S-klasse uten at vi ble så altfor skuffet. Stas var det likevel!

PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 02:54   #3
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ





01 okt
FRA-ICN
LH712 avg 1830, ank 1150
A340-600 DAIHE
Sete 2A

Etter ca 8-10 minutters kjøring var vi fremme ved denne store airbus’en.



Sjåføren fulgte oss opp og inn i flyet der vi ble ønsket velkommen.
På plass i setet ser vi ut på ”vår” bil som står der sammen med en av Porschene.



Lufthansa har 8 seter i F-klassen om bord på 340-en, to rader i en 1-2-1 konfigurasjon. Jeg har alltid vært glad i å sitte ved vinduet, så selv om vi var to sammen og det var to seter på midtseksjonen hadde jeg plassert meg på vindusplass og pappa på den andre siden av gangen.





Purseren kom og presenterte seg selv og vi fikk vår velkomstdrink og nøtter. Jeg valgte å fortsette med sjampisen.
Knyttnevetesten ble bestått her!



Av de 8 setene var 7 opptatt, så det så ut som at pappa ikke kom til å få noen ved siden av seg. Men like før avgang ble det hentet fram en fra de bakre kabiner og plassert på det siste ledige setet. Uten at det gjorde noe som helst.

Uvisst hvilken grunn pushet vi ca 15-20 minutter etter avgangstid, men med påfyll av drikke så gjorde heller ikke det oss noe.
Taksingen tok ikke lange tida og vi var i lufta ca klokka 1900.

Etter ca en halvtime startet serveringa, men før dette måtte jeg jo teste setet litt.



Kit, tøfler og pysjamas hadde vi også fått.







Savnet lypsyl, men ellers var innholdet bra. PS. Kit-bildene er tatt hjemme.

Menyene ble utdelt og da var det bare å velge å vrake i kulinariske herligheter mens vi passerte grensa til Polen i 35000 fots høyde.











Rett nr 1: Snack; laks:



Sjekker utvalget av underholdninga mens jeg venter på neste rett. Syns det er vanskelig å følge med på seriøse filmer når man samtidig spiser og får servert rett etter rett, så jeg valgte kun å se noen episoder av diverse TV-serier, blant annet 30 Rock.



Rett nr 2: forrett; Kaviar:



Dette smakte fantastisk godt!

Smøret var lekkert preget av ”First Class”, men det kommer ikke så godt frem på bildet da det var begynt å smelte. Noe som jo er en bra ting, for da ble det ikke så vanskelig å smøre utover!

PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 03:09   #4
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ

Rett nr 3: suppe:



Rett nr 4: hovedrett; Sam Bap!:



Her må det sies at jeg nok var noe i villrede når jeg bestilte. Jeg hadde bare sett ordet ”beef” og trodde det var biff av noe slag, og ikke en tradisjonell koreansk rett der noe skulle blandes med noe på en finurlig måte. Så veldig godt smakte det heller ikke, men jeg ble mett i alle fall.

Rett nr 5: dessert:



Og til kaffen:



Da var det faktisk gått over to timer siden menyen ble utlevert og god og mett var det på tide å få seg litt søvn.

Iført pysjamasen og linsene tatt av.



God natt.



Fin detalj på teppet:



Det ble faktisk nesten seks timer søvn, og jeg kan vel si at jeg sjelden har sovet så godt på et fly før.
Det er nesten litt flaut å si men det hadde jo blitt en god del med glass å drikke dagen i forveien, så da jeg våknet føltes det ut som jeg hadde hatt en skikkelig tur på byen.

Nå skulle det serveres frokost, men kvalm som jeg var valgte jeg å takk nei. Men et par glass appelsinjuice smakte likevel godt.

Pappa var heller ikke sulten, men tok seg en kopp kaffe mens han fylte immigrasjonskortet for Sør-Korea.



Da var det bare innflygninga som gjensto og vi tok bakken omtrent klokka 1155.

Rett før vi parkerer ved terminalbygninga på ICN:



Det var et stykke å gå inne i terminalen, og et tog vi måtte ta. Immigrasjonen fungerte etter prinsippet ”ingen spørsmål, stemple passet, stig på”.

For å komme oss inn til byen fulgte vi anvisningene som sto på vårt hotell sin nettside. Det var bare å finne en gitt utgang og ta en Airport Limousine Bus nr 6015. Dette var ikke vanskelig og vi fant lett disken der vi kunne kjøpe billetter, som kostet ca 50 kr stykket.

Ikke noe vondt sagt om bussen, det var en helt grei buss med OK seter, men jeg skjønner ikke hvorfor de har puttet inn ordet ”Limousine” mellom ”Airport” og ”Bus”. I mine øyne er limousine en BIL som er ekstra lang.



Hotellet jeg hadde bestilt het Hotel Ibis Seoul Myeong-Dong. Dette var både rimelig (950 kr uten frokost), sentralt (forsto det slik at Myeong-Dong var ei slags hovedgate i Seoul) og hadde gratis internett på rommet (ikke trådløst).



Toalettet på rommet var av den artige sorten



Noen gatebilder fra Seoul:







Var innom en bydel som var fulle av elektronikk- og databutikker i håp om å finne en Samsung Galaxy Tab, men til tross for at Samsung er koreansk var det ingen som skjønte hva vi spurte etter. Om de kunne forstå ”Samsung” i våre spørsmål så pekte de oss i retning butikker som førte det merket, men Galaxy Tab var ikke å se noen steder.





Pappa kjøpte seg en ekstern blits til sitt Nikonkamera da prisene var omtrent på nivå som i USA. Den kom på ca 1500 kr, mot rundt 2000 kr i Norge. Som innehaver av kombinert EuroBonus/Dinerskort så jeg mitt snitt til score noen lettjente poeng ved å legge ut med mitt kort. Men hvis man ikke betalte kontant så skulle de ha 10 % ekstra! Idiotisk spør du meg. 150 kr i ekstra ”gebyr” kr for 225 poeng fant jeg ut var en dårlig deal, så da var det ut av butikken og finne nærmeste minibank. Vet ikke om det bare er meg, men når man leter etter en minibank så går det evigheter før man finner en. Likeså her… Kastet vel bort en halvtime ekstra. Verken hotell, flybuss eller restaurant tok noe ekstra for kredittkort så dette var en særs irriterende vri av fotobutikkene.

Noen kveldsbilder:





Fant oss en hyggelig restaurant som serverte rått kjøtt som vi selv måtte klippe opp med saks og steke på en grill som var på hvert bord. Det både smakte kjempegodt og var en artig opplevelse. En av servitørene så jo at vi var grønne på området, og var utrolig hjelpsom og hyggelig mot oss.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 03:19   #5
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ





Søndag morgen kl 0640 er vi ferdig sjekket ut og venter på flybussen som har stopp rett utenfor hotellet.



Limousinen som ikke er limousine ankommer.



Ca én time og et kvarter etter at vi gikk om bord i flybusslimousinen var vi fremme ved innsjekkingskranken på flyplassen. Vi var dermed fremme 1,5 time før avgang, og det var akkurat som beregnet.
Det så ikke ut til å være så veldig travelt denne søndag morgenen. Damene som sto og passet på hvem som gikk mot førsteklasseskranken sa ”Sorry, only first class?” hvorpå jeg svarte ”Yes”.





Et kvarter senere var vi gjennom sikkerhetskontrollen og på vei mot Asiana Airlines First Lounge.







Der ble vi tatt hyggelig imot av vertene. De tok vare på våre pass og boardingkort og lovte å komme og hente oss når det var tid for å gå om bord i flyet.





Vi hadde selvfølgelig ikke tatt oss tid til noe frokost så nå smakte det godt med noen brødskiver med blant annet laks på.



Og arme riddere med blåbærsyltetøy.



For ikke snakke om en iskrem og Bailey’s.











Omtrent 25 minutter før avgangstid kom en representant fra flyselskapet og hentet oss og eskorterte oss til flyet. Det var ikke like store avstander her som i Frankfurt, så når transport i bil ikke var nødvendig så var det like stor stas å bli personlig eskortert.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 03:33   #6
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ





På veien var det ei dame som prøvde å spørre henne om noe, men hun svarte bare ”Sorry, I’m with these two”. Hun tok seg likevel tid til å svare da det bare var et kort spørsmål.

I gaten viste hun våre pass og boardingkort til sine kolleger, så slapp vi det også.

03 okt
ICN-PVG
OZ361 avg 0930, ank 1030 (én time tidsforskjell)
747-400 HL7421
Sete 2K



Må si at det var ei fantastisk flott passasjerbru ned til selve flyet.



Asiana har sin førsteklasse nede i snuten på sine 747. Ti seter fordelt på 4 på hver side ved vinduene og to på midten på rad nr 4. Sammenlignet med LH så var det mer moderne her, med seter som er litt på skrå inn mot veggen og et mer fancy underholdningssystem med større skjermer. Nå skal jo LH innføre 380-førsteklasse på sine andre fly etter hvert (mener jeg å ha lest), så da vil de nok vise hvem som er sjefen.

Når vi var kommet om bord så viste det seg at vi var de to eneste passasjerene i F! Så da var det fritt fram med å være så barnslig som mulig med å prøve ut alle seteinnstillinger og knipse bilder i tide og utide. Bare så synd at dette var en kort tur på kun to timer. Og det er attpåtil blokk-blokk.





Vi ble spurt om hva vi ville ha å drikke, pappa gikk for sin sedvanlige whisky mens jeg valgte sjampanje. ”Popp”, kunne jeg høre, der åpnet de en flaske kun for meg! Huff, man kan bli FOR godt vant til dette! Det kom også ei skål med forskjellige nøtter til. Jeg er glad i de fleste nøttetyper, bortsett fra peanøtter. Da jeg hadde spist opp alt, og kun peanøttene lå igjen, sa jeg til vertinna at hun bare kunne ta skåla da jeg ikke kom til å spise resten. Nevnte at jeg ikke likte peanøtter, bare sånn for å forklare hvorfor de ikke ble spist. I mitt sinn trodde jeg nøtter var noe man bare fikk én gang, til velkomstdrinken, men vertinna spurte om jeg ville ha ei skål til. Høflig takket jeg ja, og da hun kom med neste skål så var peanøttene plukket bort! Så utrolig bra!



Test bestått!







Som tidligere nevnt så virket det som en rolig morgen på ICN, så 2-3 minutter før avgangstid var vi pushet fra gaten og 0940 var vi i lufta.

Det tok en 6-7 minutter før fest setebelte-skiltet sluknet, og da var det bare å hoppe opp og ta bilder. Sorry om det blir for mange, men det er ikke hver dag man har en førsteklassekabin for seg selv under ei flygning.













Deretter kom menyen ganske raskt også.





Gikk for den vestlige forretten, Steamed King Prawn og deretter Black Rice Soup. Til hovedrett valgte jeg den koreanske, Bibimbap. Dette minnet jo veldig om retten Sam Bap som jo ikke var den største suksessen på LH mellom FRA og ICN, men ettersom jeg tross alt syns det er morsomt å prøve lokale retter og syns det er mest høflig ovenfor vertskapet pluss at jeg regnet med at koreanerne hadde mer peiling på denne enn tyskerne så valgte jeg den. Dessuten sto det jo også en bruksanvisning, ”How to enjoy Bibimbap”, så jeg tenkte at dette skulle gå bra!

Rett 1: forrett; reka;



Rett 2: suppa:

PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 03:48   #7
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ

Rett 3: hovedretten:



Rett nr 4: dessert; frisk frukt:



Kaffe:



Alt smakte veldig godt, selv Bibimbap’en var fortreffelig!

Nå var vi kommet litt over én time inn i flyturen, og vi hadde vel bare et kvarter eller noe sånt på oss før innflygninga startet til å gjøre andre ting. Jeg studerte underholdningssystemet litt, det var en stilig fjernkontroll og en flott skjerm. Litt vanskelig var det å se musepekeren så lyst som det var, men jeg regner med at hvis man virkelig skulle se en film eller noe annet så er det vel gjerne mørkere i kabinen.



I tillegg brukte jeg de gjenværende minuttene til å ta enda noen kabinbilder!







1 time og 37 minutter etter take-off var vi på bakken igjen og sju minutter etter det igjen kunne vi strålende fornøyde forlate flyet.

Terminalen idet vi takser inn.





Flyet vi nettopp gikk ut av.



Immigrasjonen til Kina gikk greit, det var liten kø og passkontrolløren var ei myndig dame som kostet på seg et smil da hun ga meg passet tilbake. ”Very satisfied” trykket jeg på, da man kunne gi opplevelsen en karakter ved hjelp av fire (eller var det fem?) knapper på skranken.

Koffertene våre lå allerede på karusellen da vi kom fram til den. Hadde både priority-tag og en Asiana First-tag, men egentlig tror jeg at samtlige passasjerer sine kofferter allerede lå på bandet. Så dette var godt jobbet av bagasje-stuerne på PVG. Nå fikk jeg aldri noe inntrykk av hvor fullt resten av flyet var, men likevel var det bra. Det var kun gått et kvarter siden vi gikk ut av flyet.







Neste stopp var flytogterminalen, eller Maglev som det heter her i gården. Et par og sytti kroner for en tur/retur-billett kan man jo karakterisere som billig, og det med verdens raskeste flytog.





OK beinplass her.



Var oppe i over 300 km/t. Returen gikk enda raskere.



Den 30 km lange togturen var unnagjort på litt over 8 minutter. Toget kjører ikke helt inn til sentrum av Shanghai, når det stopper i utkanten er det fortsatt 8-10 km inn til det man kan regne som hjertet av byen.. For vår del ventet en taxitur på ca 20 minutter. Så hvis man har togskrekk eller ikke har noe stort behov for å sette personlig rekord i hastighet i bevegelse på landjorda kan det være like greit å ta taxi hele veien. Så fremt det ikke er trafikkork i hvert fall.

--- Fortsettelse følger snart ---
(Er forresten bildene i OK størrelse?)
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 03:59   #8
Bacardi
Lurker
 
Bacardi's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 591
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ

Syntes bildene var i en fin størrelse jeg. Fy så kjekt med First for seg selv *venter spent på fortsettelsen*

Last edited by Bacardi; 08-11-2010 at 04:03.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 06:57   #9
pilot94
ScanFlyer Silver
 
pilot94's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 586
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ

Veldig god start, ser virkelig frem til fortsettelsen!
En slik TR gir ikke en flygeek mindre lyst å reise i F-class nei.....
pilot94 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 07:26   #10
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 593
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ

Flott rapport Ser ut som dere har kost dere skikkelig ja
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 12:01   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ

Flott rapport.
Bare et spørsmål, hvis du skulle flydd FRA-ICN igjen, ville du valgt LH eller OZ, og hvorfor?
Spennende med rapport fra OZ i alle fall, vurderer en tur med de selv.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 12:19   #12
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ

Veldig flott start på rapporten, ser frem til resten
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 13:15   #13
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ

Quote:
Bare et spørsmål, hvis du skulle flydd FRA-ICN igjen, ville du valgt LH eller OZ, og hvorfor?
Godt spørsmål du. Det var egentlig like fantastisk begge deler. OZ har litt mer moderne seter og underholdningssystem, mens LH har FCT og biltransporten. Servicen ombord var like utmerket. Skulle jeg velge igjen, tror jeg kanskje det hadde blitt LH. Bilkjøringa på tarmac gjør utslaget.
Det beste hadde jo vært å tatt LH den ene veien og OZ den andre hvis man skulle ha tur/retur mellom de to byene.

Så fortsettelsen..

Hotellet som jeg hadde booket for våre fire dager i byen het Howard Johnsen Business Club Hotel Shanghai. Howard Johnsen er med i et bonusprogram som heter Wyndham Rewards, som spesielt i USA har drøssevis med rimelige moteller og hoteller. Brukte derfor denne siden for å finne hotell i Shanghai og valget falt altså på dette, som vi fikk for 1060 kr/natta. Ganske sentralt, frokost ikke inkludert, men med gratis (kablet) internett på rommet. Frokost var ikke noe problem, ettersom det var en Starbucks rett rundt hjørnet.











Satte pris på shampoflaskene som ved hjelp av noen knotter og skrift på korka ikke var umulig å åpne når man har våte og glatte fingre.







Grunnen til at nettopp Shanghai ble valgt for å benytte oss av vår førsteklassetur til Asia var verdensutstillinga Expo2010, og mandagen tilbrakte vi 10 timer her fra klokka elleve om formiddagen til klokka ni på kvelden. Da hadde vi bare rukket å være innom 17 av 229 paviljonger. I det tempoet måtte man altså ha satt av nesten 14 dager om man skulle fått med seg alt. Vi innså at det var umulig og nøyde oss altså med én dag. Ettersom vi var der på en ”Peak Day” pga ”National Day Holiday” var det horder på horder med kinesere på besøk. Etter et kvarter i kø for å se hva Norge hadde å vise fant vi ut at nordiske borgere kunne bruke VIP-inngangen hos alle de nordiske landene, så da tok vi de etter tur. Køa utenfor USA sin paviljong virket endeløs, men vi spurte pent om vi ikke også her kunne bruke VIP-inngangen ettersom vi kom fra et alliert NATO-land. Dessuten hadde jeg ei Cleveland Cavaliers-t-skjorte. De tenkte seg litt om, og så svarte en av dem ”NATO-country? Yeah, sure, come on in!” Hehe..
Etter det var vi innom blant annet Peru, Brasil og Canada, alle med mellom 10 og 20 minutters venting for å komme inn i. Mest spesielt var nok besøkene hos Iran og Nord-Korea som tilfeldig eller ikke var plassert ved siden av hverandre. Japan, Sør-Korea og Emiratene hadde vi også lyst å besøke, men alle de hadde to timer venting, så det slo vi fra oss. Kinas paviljong var så populær at der måtte man være ute tidlig på morgenen for å hente en av et begrenset antall dagsbilletter. Eventuelt betale noen som hadde vært og hentet en. Så den tenkte vi ikke på engang. Eller dvs., den var flott å se på utenfra også

Billetter i boks!



Norge:





Danmark med den lille havfrue.











Kinas Pavilijong.



To gode naboer, Iran og Nord-Korea.



Emiratene.


Last edited by PSC TOS; 08-11-2010 at 22:42.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 13:17   #14
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ

Kjempe rapport til nå, dette vekket snart 2mnd gamle minner.

Tror det var dere jeg så når vi kom labbene inn i FCT på vei hjem, Kan det stemme at dere satt i en sittegruppering rett foran baren når ei fra LH hentet dere for boarding, og dere lurte på hvor passene var???
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 13:27   #15
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ

Ellers ble dagene i Shanghai brukt til å gå rundt og se i både moderne og tradisjonelle områder, spise god mat, drikke noen øl og ørlite shopping.























PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 13:33   #16
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Kjempe rapport til nå, dette vekket snart 2mnd gamle minner.

Tror det var dere jeg så når vi kom labbene inn i FCT på vei hjem, Kan det stemme at dere satt i en sittegruppering rett foran baren når ei fra LH hentet dere for boarding, og dere lurte på hvor passene var???
Takk skal du ha

Ja, mulig det. Vi satt i den sittegruppa som var omtrent rett frem når man kom inn. Husker ikke helt om vi spurte om passene, men vi spurte om når vi kom til å bli hentet. Er jo ikke vant med å slippe å tenke selv, så når det var under en halvtime fant vi det tryggest å spørre så de ikke glemte oss.. Sikkert helt ubegrunnet
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 13:47   #17
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ

Hjemturen startet fra hotellet klokka 10 torsdag den 7. oktober med en taxitur til ”jernbane”stasjonen der Maglev-toget gikk fra.



Denne gangen kjørte det enda raskere!



Farta var oppe i 431 km/t på det høyeste og da sparte vi, ifølge wikipedaartikkelen om dette toget, 50 sekunder i forhold til søndagens tur som ”bare” kjørte i 301 på det meste. Ifølge samme artikkel er det noen tidsrom i løpet av dagen som har 431 som topphastighet og noen som har 301, uvisst av hvilken grunn.
Vel, det var en fantastisk opplevelse å bevege seg så fort på landjorda. Vi gjorde jo unna 119 meter i sekundet og landskapet og bygninger fosset forbi. Ved en anledning møtte vi på et tog som kjørte motsatt vei, det var ikke mange hundredelene vi var ved siden av hverandre, og lyden var akkurat som et skudd som ble avfyrt.

Omtrent 50 minutter etter at vi forlot hotellet var vi fremme i riktig terminal og noen minutter senere ved innsjekkingsskranken til Lufthansa - som lå lengst bort.







Da vi var ferdig innsjekket kom det ei dame og sa at pappas koffert var plukket ut til nærmere sikkerhetskontroll, og vi måtte følge med til et rom der den skulle sjekkes med han tilstede. Rommet var ikke lengre unna enn at det befant seg på enden av rekka med de innsjekkingsskrankene vi ser på bildet ovenfor. Nå viste det seg at det ikke var en random kontroll likevel, men at de hadde funnet noe i pappas koffert som ikke skulle være der. Jeg kom raskt på at jeg hadde observert en lighter i pappas toalettmappe, så før sikkerhetskontrolløren i rommet trengte å fortelle oss det åpnet vi kofferten og plukket den ut.
Dette var jo ei veldig pratisk ordning der man fikk beskjed såpass raskt etter at kofferten ble levert og at man med en gang kunne plukke ut ulovlige gjenstander. Når man ser enda en gang på bildet over, så ser det jo ut som at koffertene går rett inn i røntgenmaskin. I tillegg må jeg si at det var veldig godt gjort av kinesiske kontrollører å oppdage den lighteren, det hadde de ikke gjort verken i Norge, Tyskland eller Korea.

Nå kunne vi fortsette mot passkontroll og sikkerhetskontroll der det ikke var nevneverdig kø noen steder. Passkontrolløren var vennlig og jeg ga på ny topp score. Hva mer kan man forvente? Fra vi ankom innsjekkingskranken til vi var gjennom alt var det gått 13-14 minutter og det må kunne sies å være effektivt. Og det uten at det var noe Fast Track eller noe slikt for F-passasjerer. Bra!

Så var det å ta turen i Shanghai Airlines First/Business Class Lounge. Altså en felles lounge for både første og business class, uten at vi merket noen stor praktisk betydning av dette.
På bildet kan det se ut som at dette er First Class Lounge nummer 77 på Shanghai Lufthavn(!), men 77-tallet her peker på at den ligger i nærheten av gate 77.



Ser ut til at hele stjernealliansen har samlet seg om denne loungen, og i tillegg både British Airways og Virgin.



”Hm, la meg få se ditt boardingkort?”



Velkommen, sier disse tre.



Loungen var veldig luftig og åpen der den lå oppunder taket i terminalen. Man følte seg ikke så avskjermet fra resten av flyplassen, men for min del gjorde det ingenting. Tvert imot kan jeg like å følge med på hva som skjer og høre avgangshallens buzz.







Her var ”vår” bås der vi slo leir for den neste halvannen time



Kjekt med utsikt til flyet man skal ta. Det gir liksom en ro å se at det står der.



Utsikt til fly som takser og som tar av er jo heller ikke å forakte. Fin versjon av ANA dette.





Måltidet som ble inntatt var dagens første, og da må man kalle det for frokost; brødskiver og alkofritt.



Kan vel si at jeg gikk direkte på lunsjen og da kan man jo alltids ta seg ei øl



Og frisk frukt og kaker til dessert

PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 14:01   #18
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ

Ellers hadde loungen kontorer/avslappingsrom.



Kopieringsrom med faks.



Og telefoneringsrom…



Toalettet var en artig affære. Lokket gikk opp av seg selv idet man kom inn i avlukket!



Mange morsomme knapper å trykke på.



Og bruksanvisning hvis man gikk seg vill i trykkinga på knappene.



En halvtime før avgang blinket det ”boarding” på skjermen og vi startet på den relativt korte veien til vår gate. Her var det ingen som hentet oss og eskorterte oss, men vi fant fram likevel!





07 okt
PVG-FRA
LH729 avg 1315, ank 1925
747-400 DABVB
Sete 83A





Så var det bare å ta til venstre her nede der brua delte seg.



Og opp trappa inne i flyet.



Lufthansa har 16 seter i sin første klasse i 2. etasje på 747, 4 rader i en 2-2 konfigurasjon. Jeg hadde valgt setene 83A og 83C for meg og pappa, det vil si vindu og midtgang på den 3. raden. Om ikke benplassen en stor nok på vanlige F-klasse-seter, så er den ekstra stor her ettersom dette er ved nødutgangen.
Vel fremme ved setene spør de to flyvertinnene som tar imot oss litt forskrekket om vi virkelig skal sitte ved siden av hverandre?! For her ble det ikke flere enn oss to, så det var bare å spre seg utover! Fantastisk, denne turen ble bare bedre og bedre. De neste 12 timene skulle vi altså ha hele 2. etasje for oss selv! Pappa flyttet seg dermed bort til vindusplassen på den andre siden, 83K.

Sjampanje og nøtter servert.



Var ikke noe problem å rope til hverandre ettersom det ikke var andre passasjerer



Kult å se ned på taket til brua.



Kittet på hjemturen var ikke helt likt det vi fikk på utreisa, men så slik ut:





Innholdet var det samme som sist.

I kapteinens velkomsttale ble det sagt at pga stor trafikk, så ble det dessverre ikke avgang på tid. Han visste ikke hvor lenge vi kom til å bli stående og vente på klarsignal, men at vi måtte regne med 45 minutter til én time ”Vår egen” flyvertinne som for denne flygningen hadde første klasse sa at slik var det ”alltid” fra Shanghai, her var det bare å smøre seg med tålmodighet. Hun hadde for øvrig sitt sete for take-off og landing rett framfor meg, og vi ble godt kjent de neste 12 timene. Veldig trivelig dame, som hadde peiling på både flytyper (kanskje ikke så rart) og Terminatorfilmer(!). Fikk altså lurt inn litt nerdesnakk, men jeg sa selvfølgelig ikke noe om min bakgrunn og om hvordan vi hadde bestilt våre billetter.
Purseren som også til stadig var oppe og hjalp henne, spurte oss om vi hadde forbindelsesfly videre fra Frankfurt, og om det kom til å bli et problem? Jeg hadde jo satt av tid til loungebesøk på hjemturen også og bestilt fly til Oslo to timer etter ankomst FRA, så forsinkelsen her tok vi med stor ro.
Nå ble det ikke så gærent likevel, for 24 minutter etter STD pushet vi plutselig og etter nye 25 minutter var vi i lufta.

PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 14:12   #19
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ

Første del av flyturen var preget av mye turbulens, og fest-setebelte-skiltet var faktisk tent nesten én time ut i flyturen. Men så kunne endelig serveringa starte med at lunsjmenyen og vinkartet ble delt ut.







Snack:



Forrett; aldeles nydelig kaviar OG noen marinerte kyllingbiter:





Salat:



Gikk for biffen til hovedrett:



Dessert; ost og kjeks OG et stykke ostekake. Kanskje litt smør på flesk, men hva gjør vel det?



Til slutt kaffe og litt konfekt:



Deretter var det bare å slappe av med litt film. Så på de passe mindless filmene A-Team og Grown Ups.



Mens pappa nøyde seg med å høre på medbrakt musikk.



Øvrige kabinbilder.













Når klokka var blitt sju tenkte jeg at jeg skulle få meg litt søvn og jeg tok av kontaktlinsene og iførte meg nattskjorta som vi hadde fått utlevert. Alt må jo prøves!

PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 14:27   #20
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Første klasse til ICN og PVG med LH og OZ

Vel, som sagt så var ikke klokka mer enn sju, så så veldig trøtt var jeg ikke. Var vel borte noen få øyeblikk, men lå for det meste og ikke fikk sove i halvannen time. Ga opp og fant ut at jeg heller skulle se på film, så jeg fant fram iPadden og satt på District 9.

Jeg tenkte at det kunne være godt med en cola og noe snacks mens jeg så på film og gikk bak til vertinna som hadde satt seg bak og slappet av. Jo da, hun skjenket meg et glass. Da jeg spurte om de også hadde noe snacks tenkte hun seg litt om og sa hun skulle komme til setet mitt med det. Å kose seg med cola og potetgull mens man ser film er noe jeg virkelig betrakter som kvalitetstid, så det var det jeg hadde i tankene. Men her kom hun med tralle med serveringsfat i flere etasjer, opp med bordene, på med duk, og ga meg et fat med kanapeer og en skål med salat! Hadde ikke hjerte til å takke nei og det smakte selvfølgelig godt også. Og så ble det et ”måltid” til å ta bilde av.



Fantastisk igjen!

(Unnskyld overforbruk av ordet "fantastisk", har desverre ikke bedre ordforråd..)

Da hun kom for å samle sammen, lurte jeg inn et spørsmål om de ikke hadde noe ”potato chips”. Nei, men nøtter kunne jeg få, og hun kom tilbake med en stor skål med makadamianøtter. Min favorittnøtt, og ypperlig filmsnacks!

Da gikk det noen timer med å se på film og ut av vinduet. Enten lå vi hakk i hæl etter et annet fly eller så var det et veeeldig høyt skylag.





To og en halv time før ankomst var det tid for middag og ny meny ble delt ut.







På meg ble det ”Tangerine”-biff til forrett:



Pølse, potetstappe og surkål til hovedrett:



Og eplestrudel, med krem og vaniljesaus til dessert. Den var helt utrolig god!



Nå var det bare én time igjen til landing og det skjedde ikke så veldig mye mer. Flyvertinna tok plass på klappsetet sitt vis a vis meg, og vi snakket enda litt mer om reising rundt om kring og hennes hverdag på farten i alle verdensdeler.

Vi tok bakken kl 1901 og var parkert ved gaten 1907. Så på tross av den litt sene avgangen var vi fremme 18 minutter før rute.

Vi pakket sammen håndbagasje, kledde på oss sko og jakker og tok farvel med 2. etasje og vertinna. Da vi kom ned trappa var det passasjerer som allerede var i gang med å forlate flyet, både fra fremre kabin og bakre kabin. Det sto et medlem av kabincrewet ved hver folkestrøm og takket for turen. Når vi kom ned trappa stilte de seg resolutt foran de som var på vei mot utgangsdøra og sperret veien, slik at vi kunne få fri passasje. ”Sorry, you have to wait” sa de til de som var på tur forbi. Akkurat da følte jeg meg litt brydd, og turte ikke se andre steder enn i bakken... Bortsett fra ved selve utgangsdøra der purseren sto hvor vi takket for en alle tiders tur!

Inne i terminalen ble passkontrollen unnagjort uten nevneverdig kø. Satte kursen for First Class Terminal, og det viste seg å være et bra stykke å gå. Det lengste var nok inne i den ordinære terminalbygninga helt til vi kom til utsiden omtrent der taxiene sto oppstilt. Så var det ca 5-10 minutter til venstre langs veien, opp ei vindeltrapp og så var vi fremme. Dette bekrefter inntrykket av at FCT hovedsakelig er for passasjerer som starter sin reise i FRA.

Og er man ikke en nerd som syns det er kult med en egen TERMINAL for førsteklassereisende og det å bli kjørt i bil ut til neste fly, så hadde man nok valgt førsteklasseloungen i den vanlige terminalen som jo inneholder det samme.

Utenfor FCT



Var ikke nevneverdig sulten, så vi nøyde oss med drikke og parmaskinke/parmesanost-snacks.



Da hadde vi ca halvannen time å slappe av på og bli litt oppdatert på hva som hadde skjedd med venner og kjente på facebook etter å ha vært nektet tilgang de fem dagene i Kina. Det trådløse nettet var like håpløst som sist gang.

20 minutter før avgangstid for flyet til Oslo ble vi hentet og tatt med ned til bilene, og hvis det var ÉN ting som gjensto for at dette skulle være den ultimate turen så var det en tur i Porsche ut til flyet. Og sannelig ble det ikke det også!







Vi spurte sjåføren, som var veldig kul, om han ikke kunne gi bånn gass, han sa det ikke var lov, men han bremset litt ned og ga på et par sekund slik at vi virkelig fikk høre motorlyden.
Dessverre havnet vi bak en buss som kjørte i sneglefart, så de 400 hestekreftene (ifølge sjåføren) fikk det relativt rolig resten av turen.





07 okt
FRA-OSL
LH3136 avg 2135, ank 2325
320 DAIQR
Sete 3A

Helt grei flytur en sen torsdagskveld. Flyet gikk 6 minutter forsinket og var i lufta etter 15 minutters taksing.

Satt godt men, test ikke bestått..



Fikk servert en salat med mye linser i. Har alltid syntes at linser er litt ekkelt, så den ble ikke spist opp. Men desserten og ølen gikk ned.



Klokka var 2324 da vi landet på norsk jord igjen og 2328 var vi parkert ved gate 32 eller noe slikt. Som jo innebar en veldig kort tur ned i ankomsthallen.

Oppdaget at koffertene hadde ark nesten på størrelse med et A4-ark på i tillegg til Priority HON. Betyr vel kanskje ekstra ekstra ekstra priority?



Så koffertene var antakelig tidlig på bandet, men jeg var en tur innom taxfree-butikken så da jeg kom til bandet så det ut til at de fleste koffertene fra flyet var der.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Emirates med ny første klasse Cecilie Flyforum 8 14-11-2017 15:26
Lufthansa-ruter med første klasse? flugger Reiseforum 0 17-07-2015 10:28
Første dag i første klasse Hypern TripReports 34 11-09-2011 11:42
SVG-AMS-PVG/SHA-PEK-ICN-CDG-AMS-SVG Roxman TripReports 14 09-07-2011 05:15
OSL-PVG for 35USD i C-klasse? Dag Viking Flyforum 17 08-08-2005 20:07


All times are GMT +2. The time now is 02:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.