Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-03-2017, 14:06   #241
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

På interkontinentalt burde ihvertfall flyplassene lage to bruer som kan kobles til. Irriterende at det ikke er sånn på verken CPH, ARN eller OSL.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2017, 14:23   #242
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
På interkontinentalt burde ihvertfall flyplassene lage to bruer som kan kobles til. Irriterende at det ikke er sånn på verken CPH, ARN eller OSL.
OSL har en slik gate, men det viktigste: Hvem skal betale for dette?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2017, 14:26   #243
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
OSL har en slik gate, men det viktigste: Hvem skal betale for dette?
Avinor selvfølgelig. Dette er jo vanlig på mange flyplasser i verden. Sier ikke at OSL trenger det på alle gater, men når non Schengen nå blir større burde det jo være muligheter.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2017, 14:27   #244
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Avinor selvfølgelig. Dette er jo vanlig på mange flyplasser i verden. Sier ikke at OSL trenger det på alle gater, men når non Schengen nå blir større burde det jo være muligheter.


Så hva skal Avinor nedprioritere fremfor dette? Og hvor mye vil dette øke Avinor sin inntjening?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2017, 15:22   #245
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Så hva skal Avinor nedprioritere fremfor dette? Og hvor mye vil dette øke Avinor sin inntjening?
Nå vet jeg jo ikke hva kostnaden er da med å gjøre sånn, men OSL trenger nok ikke mer enn 2-3 gater som er sånn. Men det vi være positivt for folk som flyr interkontinentalt.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2017, 18:41   #246
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by mikro View Post
I går var det i hvert fall slik, EBG/-D, *G og Plus boardet samtidig i sone A og B. Jeg var i sone A, har EBG, men reiste i Go. Mulig at de som bare har Plus, men ikke har kort er i sone B, og at de i går valgte å slå sammen A og B på grunn av effektivitetshensyn.


Såvidt jeg ved så boarder gruppe A, B og C samtidigt på kortruter.

A=EBG/EBD/EBP/*G
B=Business Class
C=Plus

I praksis er det altså én gruppe

Herefter følger lavere prioritet hvor man starter med dem som er seated bagerst i flyet.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2017, 20:47   #247
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Prioritert boarding har vel aldri fungert i Norge, ever!
Men skjønner ikke på død og liv hvorfor de foran i kabinen skal inn først, greit nok mange er reisevant, og gjør det fort. Men vil nå sagt at når de kun har en inngang, så skulle de som har sete bakerst inn først. De med Pluss/EGB/D til slutt, da kan de slappe av helt til køen er borte.
Ellers må man i Norge ha fysiske adskilte sperrer, her er alle VIP. Men skjermer over BP maskinene med blinkende skrift burde jo kunne fungert?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2017, 08:42   #248
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Prioritert boarding har vel aldri fungert i Norge, ever!
Men skjønner ikke på død og liv hvorfor de foran i kabinen skal inn først, greit nok mange er reisevant, og gjør det fort. Men vil nå sagt at når de kun har en inngang, så skulle de som har sete bakerst inn først. De med Pluss/EGB/D til slutt, da kan de slappe av helt til køen er borte.
Ellers må man i Norge ha fysiske adskilte sperrer, her er alle VIP. Men skjermer over BP maskinene med blinkende skrift burde jo kunne fungert?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ja, køen er borte. I likhet med mesteparten av plassen i bagasjehyllene...


Sent from my iPad using Tapatalk
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2017, 20:38   #249
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Ja, køen er borte. I likhet med mesteparten av plassen i bagasjehyllene...


Sent from my iPad using Tapatalk


Har du en i crew som står ved Pluss skille og passer på, så ser jeg ikke problemet. Er vel som oftest Pluss klientellet som fyller opp uansett, utenom frøken Petra dom har vært på charter og raidet hele Tax-Free'n.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2017, 20:27   #250
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Er ordninga med boardingsoner utvidet nylig? Ifølge SAS er dette foreløpig praksis i CPH og ARN, men ser det står sone G på boardingkortet i appen når jeg skal fly ut fra SVG.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2017, 18:51   #251
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 641
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Er ordninga med boardingsoner utvidet nylig? Ifølge SAS er dette foreløpig praksis i CPH og ARN, men ser det står sone G på boardingkortet i appen når jeg skal fly ut fra SVG.
Nå virker det som om de automatiske boardinggatene effektivt blokkerer de som ikke har «riktig» sone når prioritert boarding er annonsert. Men så har det seg da sånn at når jeg som diamant-medlem reiser sammen med SpotOn Jr så får jeg boardingsone ‘A’ og SpotOn Jr sone ‘G’ på boardingkortet. Da er man jo like langt....
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2017, 02:26   #252
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
Nå virker det som om de automatiske boardinggatene effektivt blokkerer de som ikke har «riktig» sone når prioritert boarding er annonsert. Men så har det seg da sånn at når jeg som diamant-medlem reiser sammen med SpotOn Jr så får jeg boardingsone ‘A’ og SpotOn Jr sone ‘G’ på boardingkortet. Da er man jo like langt....
Ja, sist jeg fløy fra SVG sto det en «circle of shame» rundt slusene, folk som hadde prøvd å gå før de ble ropt opp. Det ble ettertrykkelig gitt beskjed om at alle andre skulle vente, men å høre etter skal man visst ikke gjøre. De 20-25 som sto rundt slusene så ut som de sto i en kø som ikke beveget seg,så man måtte egentlig bare presse seg forbi for å boarde. Håper folk lærer etter hvert, for ordningen er bra den.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2017, 11:25   #253
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Ja, sist jeg fløy fra SVG sto det en «circle of shame» rundt slusene, folk som hadde prøvd å gå før de ble ropt opp. Det ble ettertrykkelig gitt beskjed om at alle andre skulle vente, men å høre etter skal man visst ikke gjøre. De 20-25 som sto rundt slusene så ut som de sto i en kø som ikke beveget seg,så man måtte egentlig bare presse seg forbi for å boarde. Håper folk lærer etter hvert, for ordningen er bra den.
Kun på SVG det er sånn enn så lenge?
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2017, 11:51   #254
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Kun på SVG det er sånn enn så lenge?
Bare der jeg har sett det. Var vel i slutten av november dette.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2017, 14:35   #255
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Prioritert boarding har vel aldri fungert i Norge, ever!
Men skjønner ikke på død og liv hvorfor de foran i kabinen skal inn først, greit nok mange er reisevant, og gjør det fort. Men vil nå sagt at når de kun har en inngang, så skulle de som har sete bakerst inn først. De med Pluss/EGB/D til slutt, da kan de slappe av helt til køen er borte.
Ellers må man i Norge ha fysiske adskilte sperrer, her er alle VIP. Men skjermer over BP maskinene med blinkende skrift burde jo kunne fungert?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg er EBG og en trofast SAS kunde som for det meste flyr GO, hvorfor skal ikke jeg få komme tidlig inn i flyet å få lagt fra meg håndbagasjen (som er helt nødvendig at jeg har med meg hele tiden)? Av og til sitter jeg på rad 6 og andre ganger på rad 28, men heldigvis gir EBG meg rask boarding uansett seterad.

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Har du en i crew som står ved Pluss skille og passer på, så ser jeg ikke problemet. Er vel som oftest Pluss klientellet som fyller opp uansett, utenom frøken Petra dom har vært på charter og raidet hele Tax-Free'n.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bak på GO pleier det å være like trangt i bagasjehyllene som hos PLUS. Jeg er veldig glad for at jeg slipper å komme sent ombord og lete etter hylleplass.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2017, 16:08   #256
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Ja, sist jeg fløy fra SVG sto det en «circle of shame» rundt slusene,
Det neste som fungerer er separate køer. Så kan folk stå og presse alt de ønsker.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2017, 16:27   #257
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Men skjønner ikke på død og liv hvorfor de foran i kabinen skal inn først, greit nok mange er reisevant, og gjør det fort. Men vil nå sagt at når de kun har en inngang, så skulle de som har sete bakerst inn først. De med Pluss/EGB/D til slutt, da kan de slappe av helt til køen er borte.
-Jeg ønsker å plassere sekken min i bagasjehylla og det nært der hvor jeg sitter.
-Jeg ønsker å gå rett til vindussetet mitt og ikke vente på at 2 personer skal reise seg.
-Jeg ønsker ikke måtte starte forhandlinger med personen som har tatt setet mitt og som gir høylytt uttrykk for at det er jeg som er vanskelig og ikke bare kan finne meg et annet sete.
-Jeg ønsker ikke komme til et sete hvor det allerede er plasseret bagasje der hvor jeg skal ha føttene.
-Jeg foretrekker å bruke 10-20-30 minutter på å slappe av eller sove i vindussetet mitt fremfor å bruke den samme tiden inne på gaten.
-Jeg ønsker ikke komme til et sete hvor noen allerede har forsynt seg med det som har vært lagt ut for meg der eller hvor noen kaster søppel der.


... men er det noen andre med status som ønsker gå sist inn i flyet så er det selvsagt allerede fritt frem for dem å gjøre det.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2017, 16:29   #258
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 641
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Kun på SVG det er sånn enn så lenge?


Nei, det er slik fra OSL også. Men det er mulig det ikke brukes / aktiveres på automatportalene ved alle avganger...(?)
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2017, 23:39   #259
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 655
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
-Jeg ønsker å plassere sekken min i bagasjehylla og det nært der hvor jeg sitter.
-Jeg ønsker å gå rett til vindussetet mitt og ikke vente på at 2 personer skal reise seg.
-Jeg ønsker ikke måtte starte forhandlinger med personen som har tatt setet mitt og som gir høylytt uttrykk for at det er jeg som er vanskelig og ikke bare kan finne meg et annet sete.
-Jeg ønsker ikke komme til et sete hvor det allerede er plasseret bagasje der hvor jeg skal ha føttene.
-Jeg foretrekker å bruke 10-20-30 minutter på å slappe av eller sove i vindussetet mitt fremfor å bruke den samme tiden inne på gaten.
-Jeg ønsker ikke komme til et sete hvor noen allerede har forsynt seg med det som har vært lagt ut for meg der eller hvor noen kaster søppel der.


... men er det noen andre med status som ønsker gå sist inn i flyet så er det selvsagt allerede fritt frem for dem å gjøre det.
Dette her var litt av noen saftige argumenter, jeg skjønner veldig godt at du skal først ombord. Hva med å tenkte på noen andre enn deg selv av og til?
Starling is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2017, 01:40   #260
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Hva med å tenkte på noen andre enn deg selv av og til?
-Jeg tenker på andre ved å ikke ta med mere enn en liten ryggsekk som jeg passerer slik at den tar minimal bredde i bagasjehylla. Hadde alle gjort som meg ville ingen hatt problemer med å ha bagasjen i hylle rett ved der de sitter.
-Jeg tenker på andre ved at jeg som kan sitte i vindusete i 12 timer uten problemer og lar de som stadig må sprette opp kunne gjøre det uten å spørre meg. Og når vi boarder kan de rote med ting ut og inn av bagasjen sin så mye de vil uten å be meg flytte meg.
-Jeg tenker på andre ved å boarde veldig raskt og effektivt.
-Jeg tenker på andre ved å gå rett til setet mitt, ikke gå feil eller prøve meg på et annet sete som jeg ikke klarte sikre meg da jeg sjekket inn.

Hva mere er det du mener jeg burde gjøre?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 10-12-2017 at 01:42.
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Er det noen som lurer på hvordan det står til med ex. SAS 767? LN-KGL Flyhistorisk forum 32 02-01-2020 19:56
Sjølvbetjent boarding hos Avinor roger Flyforum 22 28-05-2014 22:51
Hvordan er det å jobbe i kabinen hos Danish Air Transport? Ek_Osl Flyforum 6 06-06-2011 09:41
Priority Boarding hos SAS JoeW Flyforum 12 25-04-2009 10:57
Boarding hos Norwegian....tregt Hurum Flyforum 31 11-11-2006 00:53


All times are GMT +2. The time now is 19:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.