Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-07-2017, 09:37   #1
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
Ryanair Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Folk tar for mye bagasje med seg i kabinen. Selv 2 år gamle barn kommer drassende med maks tillatt kabinbagasje, noe FR synes er i overkant.
Fra Chaniapost: http://www.chaniapost.eu/2017/07/26/...aggage-policy/
Dette er jo noe selskapene har lagt opp til selv i og med innføringen av bagasjegebyret....
Håpløst !!
C130 is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 17:08   #2
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Det er Ryanair selv som kar skabt denne situation....Det kan de kun takke sig selv for...
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 17:48   #3
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Ikke umulig at de følger Wizzair og United og innfører betaling for vanlig håndbagsje.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 18:13   #4
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Når man sjekket inn på Rygge (på en Ryanair-flight), på noe de visste kom til å bli et fullt fly, fikk man tilbud om gratis innsjekk av håndbagasje-kofferten. Det syntes jeg fungerte bra.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 20:42   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Ryanair er ikke den eneste som sliter. En del andre selskaper har jo også måttet stramme inn på rutiner og regler her siden de aller fleste nå tar betalt for å sjekke inn bags.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 21:49   #6
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Og blir det instramminger så stopper de ikke dette så lett:
https://www.youtube.com/watch?v=hviF2sr4aq0
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 22:53   #7
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Foretrekker det som ser ut til å ha bredt om seg blandt en del andre "0-bag"-selskaper, hvor man ved fullbookede flyvninger tilbyr å sjekke håndbagasje inn gratis som "vanlig" bagasje. Gi det tilbudet til en småbarnsfamilie på ferie, så blir det plutselig mye mindre håndbagasje i kabinen. Alternativt gir man tilbudet til én i en stor gruppe som reiser sammen, så kommer plutselig alle de andre i gruppa og vil sjekke inn sin håndbagasje

... er vel også derfor jeg ikke kan fordra fulle "business"-flyvninger ("møtereiser"), da disse stort sett ikke ønsker å vente på bagasjen i motsatt ende....
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 00:40   #8
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Da jeg fløj CRJ-900 til/fra SVG i juni bemærkede jeg, at alle kabinekufferter
blev lagt i lastrummet ved boarding. Folk kunne så hente dem umiddelbart
efter de var gået fra borde.
Det var smart, undtagen for mig, som havde checket kabinekufferten ind....

Øvelsen var nødvendig af pladshensyn( for de, der ikke har fløjet denne maskintype!)
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)

Last edited by oy-viv; 30-07-2017 at 00:44.
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 01:19   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
... er vel også derfor jeg ikke kan fordra fulle "business"-flyvninger ("møtereiser"), da disse stort sett ikke ønsker å vente på bagasjen i motsatt ende....
Og så har flyselskap (med sin underleverandør) litt av ansvaret her også - få bags på båndet kjapt. Har selv stått på OSL og ventet 45 minutter på en bag en kveld, da frister det lite å sende neste gang (frivillig eller ufrivillig). Hjelper heller ikke at det er fanfarer eller fline taler om at man lander 10 minutter før rutetid.

BTW synes jeg rene forretningsfly innenlands (typisk OSL-SVG/BGO/TRD kl. 7) går helt fint. Det som er h**** er søndag kveld hjem fra LON/AMS/CDG med 1000 bæreposer, plakatruller, souvernier m.v.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 02:27   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Har fløyet Spirit noen ganger, og de har stålkontroll. Kommer du på gate'n med oversize, er det bare å bla opp kredittkortet. Har gått ombord som sistemann i en full A320 og uten problem funnet hylleplass til trillekofferten min.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 02:42   #11
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Og så har flyselskap (med sin underleverandør) litt av ansvaret her også - få bags på båndet kjapt. Har selv stått på OSL og ventet 45 minutter på en bag en kveld, da frister det lite å sende neste gang (frivillig eller ufrivillig). Hjelper heller ikke at det er fanfarer eller fline taler om at man lander 10 minutter før rutetid.
Hear hear hear!!

Jeg sjekker gjerne inn bagasje dersom jeg ikke må vente i votter og vintre på å få den tilbake. Jeg skjønner at det går en grense for hvor mye man kan ha med. Men som Discus sier, så har faktisk flyselskapene et betydelig ansvar, igjennom sine underleverandører.

Når halve livet ditt foregår i et fly er det temmelig uaktuelt å sjekke inn bags til f.eks OSL. Sjekket inn en boks nå for en uke siden og det var ikke noe for meg.

Men det er klart dette ble litt off-topic.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 18:46   #12
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Så en gang en tulling (ja han var det) som hadde klart å få med seg en North Face duffel av største type som håndbagasje. Den var ikke helt full, men full nok, og han slet med å få den opp i hyllen. Satt og storkoste meg når et par av crewet kom styrtende til, tenkte at han her kom til å få kjeft og bli eskortert til døra for å levere den fra seg... Men neida, de skulle hjelpe han med å stappe den så godt inn som mulig. Bonus var at han brukte like mye tid på å få den ut når vi landet....

Jeg gir litt opp når selv så grove overtramp ikke blir slått ned på. Og ikke få meg til å begynne om han som kom på som sistemann på siste flyet til AES lille julaften med trillekoffert, to bæreposer med gaver og stor sekk....
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 21:36   #13
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Må nesten poste enda en gang denne luringen som kom på på Key West og som visstnok av prinsipp ikke sjekket inn bagasje. Og det var alle andres feil når han ikke fikk plass til bagasjen, han stod bare der og ventet på at besetningen skulle rydde opp.

__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 23:17   #14
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Quote:
Originally Posted by oy-viv View Post
Da jeg fløj CRJ-900 til/fra SVG i juni bemærkede jeg, at alle kabinekufferter
blev lagt i lastrummet ved boarding. Folk kunne så hente dem umiddelbart
efter de var gået fra borde.
Det var smart, undtagen for mig, som havde checket kabinekufferten ind....

Øvelsen var nødvendig af pladshensyn( for de, der ikke har fløjet denne maskintype!)
Sådan har det altid været på CRJ....plads til håndbagage er meget brgrænset.
Og jo flere bags udenfor flyet er lig med hurtige boarding og deboarding

Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 23:29   #15
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Verdt å vite, men en del flyselskaper (deriblant FR) gir faktisk instruks til sine handlingagenter om at dersom man tar passasjerer i å bryte håndbagasjereglene, så kan man faktisk stille ultimatumet "sjekk inn bagasje (og evt. betale excess bag fee), eller stå igjen på flyplassen når flyet drar". Og ultimatumet brukes fra tid til annen. Har selv tatt en passasjer med 2 trillekofferter og en like stor pose (tenk stor, blå IKEA-pose. Ikke FR-flight). Vedkommende prøvde seg selvsagt med at "det måtte da gå greit", men fikk da ganske kjapt ultimatumet i retur. Da passasjerern fortsatte med ymse unskyldninger og forklaringer fikk vedkommende beskjed om å stille seg til siden slik at ombordstigning kunne fortsette, og da ble det brått viftet med hvitt flag og 2 ekstra bag i lasterommet.

Har ellers hatt en god del rare historier om hvorfor forskjellige store ryggsekker og bag-er (større enn tilatt håndbagasjemål) må få gå som håndbagasje. Men stort sett er det kun medisinke begrunnelser som når frem. Kort forbindelse til et senere fly blir ikke tatt til følge om den er for stor, ei heller at selve bag-en er "designerbag" verdt et 5-sifret beløp i NOK. Og drar man rasismekortet ender man bare opp med at gate-personalet blir regelryttere av det harde slaget. Og at "det har gått bra før" hjelper ikke; at andre ikke har gjort jobben sin betyr ikke at jeg ikke skal gjøre min. Og det er et poeng jeg flittig benytter, for "har alltid gått bra før" er mulig den absolutt mest brukte unskyldning for hvorfor vi skal overse det igjen...

For å returnere til Ryanair: min erfaring er at dersom man følger de prosedyrer og instrukser som Ryanair har lagt opp til, så er håndbagasje ikke et problem. Om man ignorerer de prosedyrer og instrukser som Ryanair har for sine flyvninger, så får man problemer. De gangene jeg har fått med meg at håndbagasje har blitt et problem på Ryanair, så er det nettopp fordi personalet på bakken ikke har fulgt gjellende rutiner. Når rutinene følges "helt etter boka" er det alltid plass til overs i bagasjehyllene, selv med 189 passasjerer (helt fullt fly).

https://www.youtube.com/watch?v=DWcLipVXBUU
__________________
Mvh
Gunnar

Last edited by Gunnar; 30-07-2017 at 23:33.
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 23:48   #16
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Problemet til Ryanair nå er at de har satset hardt mot forretningsreisende og har ønsket dette segmentet med sine trillekofferter velkommen ombord. Det å kunne ta med kun håndbagasje er viktig i dette segmentet. Hvordan de løser dette i kombinasjon med feriereisende som tar med "the kitchen sink" ombord kan bli interessant.
view is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2017, 11:34   #17
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Dersom personalet på bakken (og da spesielt på gate) gjør jobben sin i henhold til instruks fra Ryanair, så trengs ingen endring. "The kitchen sink" må man betale for å få med seg, og den legges i buken (jeg forutsetter at kjøkkenvasken overstiger målene på tillatt håndbagasje ). Og siden Ryanair klart og tydelig informerer både på nettsiden og på Gate (igjen: forutsatt av at rutiner følges) om at de kun garanterer plass til 90 håndbagasjer ("cabin bags"), samt at man med tvang tar håndbagasje fra de siste i køen og legger det også i buken når flyet er fullt ("Free Gate Bags"), så skal dette i grunnen være et "ikke-problem".

Så problemet til Ryanair er nok verken at familier tar ut hva de kan av håndbagasje, ei heller de forretningsreisende. Problemet er at oppsatte rutiner ikke blir fulgt.

Kort og godt: vil du være helt 100% sikker på at du får din håndbagasje inn i kabinen:
- Følg reglene
- Skaff Priority Boarding, og vær tidlig på Gate.

Og bare så det er sagt: om en med Priority Boarding kommer til Gate etter at grensen for når man begynner å samle håndbagasje med tvang er nådd, da har vedkommende bare seg selv å takke når håndbagasjen sendes ned i lasterommet.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2017, 12:07   #18
Edyybru
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Location: Maastricht
Posts: 127
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Sådan har det altid været på CRJ....plads til håndbagage er meget brgrænset.
Og jo flere bags udenfor flyet er lig med hurtige boarding og deboarding

Hilsen Ole
Jeg er uenig. De-boarding bliver på ingen måde hurtigere ved denne metode da ingen får lov st forlade flyet før sl håndbagage er taget ud af lastrumnet og stillet ved trappen. Da jeg sjældent rejser med noget der ikke kan være under sædet eller i overhead compartment synes jeg det er irriterende at skulle vente på dette. Selvfølgelig gør det ingen forskel hvis man skal med bus fra Remote stands, men når man holder ved gate i CPH er det håbløst.

På samme måde er det håbløst når SAS kører med priority boarding til fly parkeret på Remote stands
Edyybru is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2017, 10:18   #19
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Fra 1. november endrer Ryanair bagasjereglene. For å ha med vanlig håndbagasje inn i kabinen må man ha betalt for priority boarding. Ellers er det kun 35 x 20 x 20 cm som vel er en lignende løsning som den Wizzair har.

https://www.youtube.com/watch?v=Adro7Qcap-k
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2017, 10:26   #20
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

Egentlig bra, jeg er så lei av at folk drasser med seg så mye håndbagasje at jeg ikke for plass til min.

Last edited by Sondbjo; 06-09-2017 at 15:18.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ryanair truer dansk kommune med søksmål semmern Småprat 42 17-05-2015 23:54
Ryanair truer med å stoppe å fly italiensk innenriks Someone Flyforum 31 15-01-2010 15:20
Ryanair truer med å stenge Weeze basen (aka Dusseldorf) Someone Flyforum 9 23-04-2009 10:54
Ryanair truer egne piloter ENGM RAMP Flyforum 5 07-02-2007 17:32
Truer Ryanair med saftig bot storg Flyforum 5 08-02-2006 09:34


All times are GMT +2. The time now is 20:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.