Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-04-2015, 17:25   #21
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Der er jeg helt enig med deg gustavf!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2015, 22:37   #22
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Hele regnstykket er enkelt og greit: blir taxfree fjernet, øker lufthavnene (Avinor) avgiften (blant annet til parkering for oss brukere og flyselskapsavgifter) som igjen fører til økte billlettpriser og enda mindre reisende osv. Det vil være starten på en farlig spiral, og dermed mener jeg taxfree ikke vil forsvinne med det første
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2015, 05:04   #23
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Man kan gjerne diskutere norsk alkoholpolitikk, men nå har vi altså en situasjon der flyplasseierne må argumentere for høye alkoholavgifter, fordi det er den eneste måten flyplassene kan overleve på. Det er ganske absurd. Det er også noe spesielt å ha en alkoholpolitikk der det som anses som noen av de viktigste virkemidlene (pris, salgsmonopol og tildels tilgjeneglighet) oppheves bare man reiser nok utenlands.

Skulle norsk alkoholpolitikk liberaliseres slik at den blir, for eksempel, lik den som er i Danmark, vil jo også flyplassene trues minst like mye.

For min del hadde jeg gjerne sett en mer liberal alkoholpolitikk med lavere priser i Norge, og gjerne kombinert med at varer reisende tar med seg likestilles mest mulig med varer som selges via andre kanaler. Det vil selvfølgelig ha fordeler og ulemper, men det er veldig underlig at man ikke kan ha en slik diskusjon uten å risikere nedleggelse av flyplasser.
Så lenge du ikke argumenterer for å fjerne vinmonopolet er jeg enig.

Er vel også blant dem som føler at tax-free ordningen kanskje er tatt litt langt. Men sliter med å se det hensiktsmessige i at man kan kjøpe spriten tax free i Danmark men ikke her. Bedre å beholde pengene her, tenker jeg.

Like dumt ville det blitt med totalnekt av å ta med varer over grensen.

Tipper dette faller når de kommer til gjennomføring eller i beste fall at Vinmonopolet blir aktør etterhvert som avtaler med andre utløper.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2015, 14:39   #24
Everest
ScanFlyer Silver
 
Everest's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: SK
Posts: 611
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Sovjetstaten Norge! Flytt til utlandet før det er for sent
Everest is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2015, 17:44   #25
Are G
EBD
 
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Jeg vil nå si at å overføre taxfree salget til vinmonopolet ikke er utelukkende en dårlig idé.
Vinmonopolet har gode innkjøpere og handler i større grad enn heinemann kvalitet over kvantitet.
Skal ikke se bort fra at en vinmonopol løsning på flyplassen ville ført til mer salg til reisende ut av landet.

Jeg tror ikke på å fjerne kvota. Det har ingen ting for seg. Det ville åpenbart før til en stor økning av smuggling og ingen er tjent med det. Å innføre en lov som man vanskelig kan håndheve er svært uheldig og vil føre til mindre respekt for lovgiver.
Are G is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2015, 19:02   #26
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by Everest View Post
Sovjetstaten Norge! Flytt til utlandet før det er for sent
Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Forstår ikke at folk tillatter at politikere (og andre..) skal sitte å bestemme hva voksne folk gjør med sine penger og lovlige varer. Skulle mange ganger tro at enkelte partier helst vil bygge et gjerde rundt Norge og bestemme alt nordmenn gjør, sier og bruker.

Kan minne litt om Nord-Korea kanskje?
Det kalles parlamentarisk demokrati kjære venner, det å velge hvem man ønsker skal bestemme. Men som kjent så er det jo i de tidligere Sovjet-statene man ikke drikker, og i Nord-Korea hvor det er de folkevalgte som bestemmer.

Når det gjelder konsekvenser, så tror jeg folk overdriver. Det er riktig at Tax-free utgjør en svært viktig inntektskilde. Men om man kuttet tax-free ordningen tvert, så utgjør det ca 50,- per passasjer som må dekkes inn andre steder. Det er klart en sum, men jeg tviler på at vi får nedgang i trafikken i vesentlig grad om det skjer.

Så er spørsmålet om hva som reelt skjer om man kutter ordningen. Det er andre alternativer. Man kan la f.eks. Vinmonopolet drive et ordinært utsalg på flyplassens områder (dermed vil man også ha tilbudet på f.eks. innlands-avganger), det er også fortsatt mulig å tillate på et begrenset område å tilby andre aktører drive alkohol-salg men kun med allerede avgiftsbelagte produkter.

Det må også sees i sammenheng med hva man ønsker med helse- og sosialpolitikken.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2015, 19:20   #27
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by Are G View Post
Jeg vil nå si at å overføre taxfree salget til vinmonopolet ikke er utelukkende en dårlig idé.
Vinmonopolet har gode innkjøpere og handler i større grad enn heinemann kvalitet over kvantitet.
Nå har ikke Vinmonopolet hatt en eneste innkjøper i stallen siden importmonopolet falt med EØS-avtalen. Skulle de inn på flyplassene må de drive etter samme regler som de ordinære butikkene som utelukkende får varene sine fra en skokk med importører som leverer gjennom en grossist (svært fordyrende i forhold til dagens tax-freeoperatør).

Og mens Heinemann kan gå til en produsent og kreve en pris må Vinmonopolet legge ut et ønske om en vare på anbud etter visse kriterier (druetype, område, korktype, pris, flasketype, dyrkemåte - men ikke produsent) og velge den de selv synes er best etter en blindsmaking av de flaskene som importørene sender inn.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2015, 22:57   #28
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by Maltwhisky View Post
Og mens Heinemann kan gå til en produsent og kreve en pris må Vinmonopolet legge ut et ønske om en vare på anbud etter visse kriterier (druetype, område, korktype, pris, flasketype, dyrkemåte - men ikke produsent) og velge den de selv synes er best etter en blindsmaking av de flaskene som importørene sender inn.
Taler ikke dette til fordel for Vinmonopolet? Anbud for så å kunne velge produkt mot pris. De overlater til andre, kanskje mer kompetente, til å finne produktet og forhandle pris. I tillegg kan sikkert prisen polet får av leverandør presses med tanke på volumet, ihvertfall på basisutvalget som sikkert ville blitt dominerende også på lufthavnene.

Har ikke polet også politisk styrt fortjeneste?

Og Heinemann kan vel neppe gå til en produsent og kreve en pris...
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 06:26   #29
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Tipper innkjøperne hos Heinemann både er kompetente på produkter og gode på å forhandle pris. De er en stor aktør i dette markedet. Syntes Vinmonopolet får til dels alt for mye skryt. Hører ofte utsagn som "Bare fortell de hva slags mat du skal servere, så finner de en egnet vin". Det skulle da for pokker bare mangle, det er faktisk jobben deres...
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 08:31   #30
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Taler ikke dette til fordel for Vinmonopolet? Anbud for så å kunne velge produkt mot pris. De overlater til andre, kanskje mer kompetente, til å finne produktet og forhandle pris. I tillegg kan sikkert prisen polet får av leverandør presses med tanke på volumet, ihvertfall på basisutvalget som sikkert ville blitt dominerende også på lufthavnene.

Har ikke polet også politisk styrt fortjeneste?

Og Heinemann kan vel neppe gå til en produsent og kreve en pris...
Anbud fører til at de som gidder å delta har en sjanse å vinne. Taxfreepol vil være en såpass liten aktør at kostnadene med å være leverandør (siden leverandøren må stå for kostnadene med transport fram til butikken - via grossist) vil være mye høyere enn å levere til f.eks. Heinemann (der alt skippes via Hamburg og Heinemann selv står for samlet transport). Og det å ha et innkjøpslag for et helt konsert vil naturlig nok være billigere enn å ha et hundretalls importører som jakter på varer til et bittelite marked.

Polet at en politisk bestemt fortjeneste, noe som i all hovedsak gjør at dyre varer blir billige da avansen begrensen. For å kunne drive på flyplassen må dette endres da det er urealistisk at samme avanse er i nærheten til å dekke husleia til Avinor (mange av Vinmonopolets butikker i dag sponses heftig i form av lav husleie da kjøpesentra knives om å få et pol da dette trekker kunder). TRN hadde i 2013 et overskudd tilsvarende 5% av omsetninga - så et Taxfreepol vil ikke ha noe særlig rom til å gjøre det billigere.

Heinemann, som et privat aktør, kan gjøre hva de vil. Og om produsenten ikke vil/kan levere til den prisen så kan de kastes ut av butikkene. Dette ble gjord med Wm Grant & Sons (Glenfiddch, Balvenie, Kininvie, Grants, Hendricks osv) for en del år tilbake da de ønsket å sette opp prisen mer enn det Heinemann kunne akseptere. Samtlige produkter forsvant fra alle Heinemanns butikker og ble vel borte et halvt års tid og når de kom tilbake hadde ikke prisene økt mer enn tilsvarende varer.

Uansett er det lenge til noe slikt kan skje da dagens kontrakt med TRN ikke går ut før i 2021 eller deromkring. Tror ingen regjering er lystne på å betale ut flefoldige millioner (evt. milliarder) til TRN for kontraktsbrudd. Like greit da heftige regel- og lovendringer må vel finne sted før et eventuelt Taxfreepol blir realitet.

Selv reagerer jeg på den xenofobiske/populistiske instillingen mange politikere har når de snakker om tax-free som dominert av utenlandske aktører og at det er bedre at pengene havner hos Vinmonopolet enn i utlandet. Nå domineres jo tax-free i Norge av norske aktører. Ser man på flyplassene er TRN størst og de er 50% norske, Airport Retail Group har RYG og TRF og er 100% norske og i tillegg driver jo Avinor selv tax-freebutikkene på de flyplassene som har lite utenlandstrafikk. Fjord Line og Color Line er også begge 100% norske mens Stena Line og DFDS er henholdsvis svenske og danske og vil dermed ikke kunne omfattes av en norsk regelendring uansett - Fjord Line og Color Line flagges vel kjapt ut om politikerne prøver å gjøre noe med tax-free butikkene deres.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 11:21   #31
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Her er begrunnelsen fra statsbudsjettet dengang Taxfree på ankomst ble innført. Suksessen ble et faktum. Det fungerte etter hensikten, og så vellykket at det nå må avvikles:

"Tollfrie varer (tax-free) – salg ved ankomst
Stortinget ba i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2003-2004) Regjeringen om å komme tilbake med en vurdering av, og eventuelt forslag til, endring av regelverket for tax-free-salg som kan åpne for ankomstsalg på flyplass. I innstillingen er det vist til at formålet vil være å øke salget ved flyplasser i Norge på bekostning av utenlandske flyplasser, og således styrke de norske flyplassenes økonomi.

Regjeringen foreslo på denne bakgrunn regelendringer som åpner for salg av avgiftsfrie varer til passasjer som ankommer norske lufthavner med luftfartøy fra utlandet forutsatt tilfredsstillende kontrollordninger og nødvendig lovmessig avklaring. Endringene ventes ikke å medføre utgifter for staten.

Det vises til nærmere omtale i St.prp. nr. 1 Skatte-, avgifts- og tollvedtak, avsnitt 4.7 og Ot.prp. nr. 1 (2004-2005) Skatte- og avgiftsopplegget 2005 – lovendringer, avsnitt 30.5.

Stortinget vedtok regelendringene 25. november, jf. Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005) og Innst.O.nr.10 (2004-2005). Regelendringene trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer."


http://www.statsbudsjettet.no/Statsb...g-ved-ankomst/
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 12:19   #32
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Arbeiderpartiet om Avinors finansiering av "småflyplasser".

Må si jeg får litt angst når jeg hører arbeiderpartiets representanter titulerer kortbanenettet som "småflyplasser". Dette i diskusjonen om å fjerne eller forandre taxfree ordningen. Som kjent tjener Avinor ca. 1.2 milliarder kr. På taxfree salg , som tilsvaret det Avinor taper på driften av kortbanenettet.
For meg virker det som om de ikke har kunnskap om hva denne delen av luftfarten betyr for landet vårt utenfor de store byene.

Synes det er trist at disse blir en salderingspost når det gjelder alkoholpolitiske spørsmål.

Bare noe jeg mener .....
BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 12:41   #33
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: AP om Avinors finansiering av "småflyplasser".

Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post
Må si jeg får litt angst når jeg hører arbeiderpartiets representanter titulerer kortbanenettet som "småflyplasser". Dette i diskusjonen om å fjerne eller forandre taxfree ordningen. Som kjent tjener Avinor ca. 1.2 milliarder kr. På taxfree salg , som tilsvaret det Avinor taper på driften av kortbanenettet.
For meg virker det som om de ikke har kunnskap om hva denne delen av luftfarten betyr for landet vårt utenfor de store byene.

Synes det er trist at disse blir en salderingspost når det gjelder alkoholpolitiske spørsmål.

Bare noe jeg mener .....
Jeg er enig i dette, og i tillegg synes jeg det er litt underlig at man ikke ser helheten i flyplasstrukturen. Det er jo ikke bare viktig for landet vårt utenfor de store byene, men det er jo også ikke helt ubetydelig for de store flyplassene at man har mindre flyplasser som jo ikke opererer i et vakuum (men som sender en og annen passasjer til/fra de større flyplassene).

Jeg tror man må erkjenne at det å drifte et flyplassystem i et land som Norge innebærer store, faste kostnader, og en effektiv inndekning av disse bør muliggjøres også gjennom den typen kommersielle aktiviteter som flyplassene i dag bedriver (herunder taxfreesalg).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 13:14   #34
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Bærums Verk
Posts: 5,079
Default Re: AP om Avinors finansiering av "småflyplasser".

Dette bare bekrefter mitt inntrykk av politikere. Tenker i nuet, glemmer bakgrunnen og ønsker ikke å ta inn over seg konsekvensene. Gjelder ikke alle selvfølgelig, men jeg sitter altså ofte igjen med dette inntrykket.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 14:06   #35
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by Everest View Post
Sovjetstaten Norge! Flytt til utlandet før det er for sent
Det har jeg gjort og det foerste som moeter meg naar jeg kommer til Seattle med LH 491 er nettopp en "Jet Bridge" som oppfyller alle tanker man har om nettopp Sovjetstater og oestblokkland, utrolige moekkete, slitent teppe, oestblokkgraa maling - ja det fortsetter naar en kommer til Immigrasjons omraadet med laange koeer og babuska lignende "damer" som naermest hyler over hoeytaler anlegget (at SEATAC lenge plasserte oss "Aliens" (Green Card Holders) sammen med turistene i koe og lot Canadiere gaa sammen med US Citizens gjoer kanskje at jeg ser med noe fargede oeyne)

Velkommen til en flyplass som ikke er finansiert av Tax Free (Duty free som det heter lokalt) - Starbucks omsetter betydelig mer enn Duty Free paa SEATAC. Star Alliance loungen ser ut som den har vaert omplassert fra Konsum Kafeen i Stroemstad - men det finnes lyspunkter ogsaa, resturantene som f.eks. Anthonys er paalagt aa holde de samme prisene paa Flyplassen som inne i byen (digresjon et av Flyprats "Julebord" ble avholdt paa Anthonys Water Front) - de ansatte paa flyplassen har en minste loenn som er det dobbelte (USD 15.00) av "national minimum wage" og til tross for alle spaadommer blomstrer allt unntatt Duty Free

Dette i en delstat som er svært liberal naar det gjelder regler for omsetning av "rusmidler" - jeg bruker paraplyen rusmiddel da vi ogsaa har legalisert marijuana ogsaa for personlig bruk (ikke begrenset til Medisinsk bruk) jeg kan helt lovlig kjoepe og ha en begrenset mengde paa meg (dog er minner koeene utenfor de lovlige regulerte butikkene om den overnevnte Sovjet staten

1 Juni 2012 var det slutt paa "Liquor Stores" (vaare Vin Monopol) i vaar delstat, og Sprit kunne selges i dagligvarebutikker (over 10.000 sqft) uten begrensninger i aapnings tid. Og saalangt har ikke dette vaert noen revolusjon, utvalget har utvilsomt blitt daarligere og prisene er mer eller mindre uforandret. Med noen gode unntak (Whole Foods og vaar lokal T & C (paa Bainbridge)) har den svaert lovende Mikro Destilliries Industrien blitt stengt ute fra butikkene. Forhaapentligvis er det ennaa tidlig "kun 3 aar" og kunnskap og utvalg vil kanskje ta igjen vin og mikro brygget oel, hvor utvalget og kunnskapen etter min mening er paa topp (hva sies om en dagligvare butikk med pub, 8-10 mikrobrygg "on tap" - "Growler" tapping (Growler er glassdunk som rommer 1.89 Liter)).

Hva har dette aa si for prisene - vel det er utvilsomt mulig aa finne billig alkohol, det finnes vin fra USD 2.99 (Trader Joe - Whole Food) Costco (som den NorskeSmartclub Fadesen var basert paa) selger sin Kirkland brand fra USD 5.99 og jeg kan vel faa 12 bokser billig daarlig oel (Budweiser, Miller, Coors - Yellow Beers) for det jeg betaler for en "Murer" med godt Mikrobrygg - mine favoritter ligger fra USD 7.99 til 11.99 (noe som er ganske naere prisene paa Vin Monopolet - dog er vaare "Murere" noe stoere enn Noegne Oe, de er vel samme stoerrelse som Kinn Bryggeri).

Interessant nok startet Mikrobryggeri suksessen ut av en lovendring (det finnes ennaa mange merkelig og komplekse alkohollover i USA) endringen var at en fikk tillatelse til aa servere eget brygg i samme lokaler som det brygget og den foerste "Brewpub" aapnet i Portland Oregon og fra dette sprang det ut en svaert vellykket industri som aldri har vaert drevet av pris - Mikrobrygg har aldri vaert konkuranse dyktig paa pris mot "the Yellow Beer Mafia" - det har utelukkende brygget paa kvalitet. (Om Capa hadde analysert Mikrobrygg ville man utvilsomt konkludert med konkuransen er alltfor liten)

Jeg tok med Costco dels fordi det er et av de selskapene som til tross for at de gjoer "allt galt" i foelge Wall Street og vennene deres (de betaler for hoeye loenninger, de har for faa varer i varehusene (maks 1000 forskjellige), de har for lave marginer (maks 15%) og det er et lokalt Seattle Selskap (vi tenker anderledes og taler ofte Capa midt i mot) - de omsetter alkohol for 3.7 Milliarder USD, de er verdens stoerste importoer av Franske Viner og snittprisen paa vin i varehusene vil nok ogsaa faa mange til aa undre seg (se bilde fra et av Costco sine utvalg).
Selv har jeg ikke handlet Tax Free paa over et aar, mye fordi jeg ikke er like imponert over Keineman (som dessverre har "monopol" langs min reise rute (OSL og FRA) jeg synes utvalget er daarlig - de har aldri noen av de produktene den lille italienerinnen oensker seg (som vaar loakale Nordstroem i Seattle har plenty av) verden har gaatt videre fra Chanel #5 og 4711 - kunnskapsnivaaet hos de som skal hjelpe er daarlig (mange er vel ansatt av produsentene og pusher kun sine brand).

Capa har funnet at vaare flypriser er for hoeye, det er utvilsomt andre kostnader for de lokale selskapene paa SEATAC (og andre flyplasser i USA) ofter eier selskapene Gater - noe som har vaert brukt for aa forhindre konkuranse (Virgin America fikk ikke adgang til fornuftige Gater paa O'hare noe som foerte til at de vel brukte 2 aar paa aa starte opp. Om Duty Free paa SEATAC ble stengt ville ikke mange reagere.

Tapet av vaare "Liquor Stores" har gjort det vanskelig aa finne god Maltwhisky, Cognac og Grappa (mens Gallons med Vodka finnes overalt) Prisene er bedre enn i Norge, men de har ikke blitt lavere etter at "de store" tok over.

Dette ble mye og langt, men det er nok ikke saa galt med Vin Monopolet og Norge som det kan bli antydet.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	costco_wine.jpg
Views:	306
Size:	144.9 KB
ID:	38464  
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem

Last edited by dc-8-63; 17-04-2015 at 14:09.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 17:56   #36
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Re: Arbeiderpartiet om Avinors finansiering av "småflyplasser".

Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post
Må si jeg får litt angst når jeg hører arbeiderpartiets representanter titulerer kortbanenettet som "småflyplasser". Dette i diskusjonen om å fjerne eller forandre taxfree ordningen. Som kjent tjener Avinor ca. 1.2 milliarder kr. På taxfree salg , som tilsvaret det Avinor taper på driften av kortbanenettet.
For meg virker det som om de ikke har kunnskap om hva denne delen av luftfarten betyr for landet vårt utenfor de store byene.

Synes det er trist at disse blir en salderingspost når det gjelder alkoholpolitiske spørsmål.

Bare noe jeg mener .....
Jeg tillater meg å ytre min forundring over at denne posten har blitt flettet inn i diskusjonen om avvikling av taxfree ordningen.
Jeg tillot meg å starte en thread om arbeiderpartiets politikeres måte å omtale kortbanenettet på , OG at de bruker kortbanenettet som en salderingspost.

Når jeg hører ordet "småflyplass" bli brukt om kortbaneflyplasser, sier det ikke så rent lite om våre samferdselspolitikere, og at de er kunnskapløse om dette nettets betydning for landet vårt.
Tør vedde på at de ikke har hørt navnet " Kyllingmark" en gang.

Jeg ser helst at min diskusjon blir gjenopplivet da vakthavende moderator muligens ikke har forstått nyanseforskjellen.

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2015, 19:13   #37
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by Maltwhisky View Post
Anbud fører til at de som gidder å delta har en sjanse å vinne. Taxfreepol vil være en såpass liten aktør at kostnadene med å være leverandør (siden leverandøren må stå for kostnadene med transport fram til butikken - via grossist) vil være mye høyere enn å levere til f.eks. Heinemann (der alt skippes via Hamburg og Heinemann selv står for samlet transport). Og det å ha et innkjøpslag for et helt konsert vil naturlig nok være billigere enn å ha et hundretalls importører som jakter på varer til et bittelite marked.

Polet at en politisk bestemt fortjeneste, noe som i all hovedsak gjør at dyre varer blir billige da avansen begrensen. For å kunne drive på flyplassen må dette endres da det er urealistisk at samme avanse er i nærheten til å dekke husleia til Avinor (mange av Vinmonopolets butikker i dag sponses heftig i form av lav husleie da kjøpesentra knives om å få et pol da dette trekker kunder). TRN hadde i 2013 et overskudd tilsvarende 5% av omsetninga - så et Taxfreepol vil ikke ha noe særlig rom til å gjøre det billigere.

Heinemann, som et privat aktør, kan gjøre hva de vil. Og om produsenten ikke vil/kan levere til den prisen så kan de kastes ut av butikkene. Dette ble gjord med Wm Grant & Sons (Glenfiddch, Balvenie, Kininvie, Grants, Hendricks osv) for en del år tilbake da de ønsket å sette opp prisen mer enn det Heinemann kunne akseptere. Samtlige produkter forsvant fra alle Heinemanns butikker og ble vel borte et halvt års tid og når de kom tilbake hadde ikke prisene økt mer enn tilsvarende varer.

Uansett er det lenge til noe slikt kan skje da dagens kontrakt med TRN ikke går ut før i 2021 eller deromkring. Tror ingen regjering er lystne på å betale ut flefoldige millioner (evt. milliarder) til TRN for kontraktsbrudd. Like greit da heftige regel- og lovendringer må vel finne sted før et eventuelt Taxfreepol blir realitet.

Selv reagerer jeg på den xenofobiske/populistiske instillingen mange politikere har når de snakker om tax-free som dominert av utenlandske aktører og at det er bedre at pengene havner hos Vinmonopolet enn i utlandet. Nå domineres jo tax-free i Norge av norske aktører. Ser man på flyplassene er TRN størst og de er 50% norske, Airport Retail Group har RYG og TRF og er 100% norske og i tillegg driver jo Avinor selv tax-freebutikkene på de flyplassene som har lite utenlandstrafikk. Fjord Line og Color Line er også begge 100% norske mens Stena Line og DFDS er henholdsvis svenske og danske og vil dermed ikke kunne omfattes av en norsk regelendring uansett - Fjord Line og Color Line flagges vel kjapt ut om politikerne prøver å gjøre noe med tax-free butikkene deres.
Tusen takk for fyldig svar!
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 12:07   #38
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

Da har Ap vedtatt å opprettholde taxfree-ordningen, men ønsker at Vinmonopolet skal ta over fra 2022. Dermed blir i ordningen enda mer merkelig i mine øyne, polet skal finnes i to utgaver - en dyr for de som ikke flyr, og en billig for de som tar fly...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 12:38   #39
Are G
EBD
 
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
Default Re: Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Dermed blir i ordningen enda mer merkelig i mine øyne, polet skal finnes i to utgaver - en dyr for de som ikke flyr, og en billig for de som tar fly...
Er det skrevet i stein at det blir billigere? ;-)
Are G is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 12:48   #40
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Da har Ap vedtatt å opprettholde taxfree-ordningen, men ønsker at Vinmonopolet skal ta over fra 2022. Dermed blir i ordningen enda mer merkelig i mine øyne, polet skal finnes i to utgaver - en dyr for de som ikke flyr, og en billig for de som tar fly...
Hvorfor er det merkeligere med polet + polet enn polet + Heinemann?

Mindre fokus på profitt gir gjerne mindre "pushing" av alkohol. Det er fortsatt tilgjengelig for de som ønsker det, men kanskje lettere å unngå for de som sliter med alkoholen. Litt som røyk og snus i skap i butikkene... det påvirker ikke meg personlig, men det blir kanskje enklere å slutte om man slipper å se pakkene hver gang man skal kjøpe melk og brød. Så hva er ulempen?
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Finansiering av flykjøp glemmestad General Aviation og sjøfly 0 22-08-2016 22:21
Delta slutter med taxfree-salg LN-MOW Småprat 13 09-08-2014 05:46
Taxfree-salg ved innreise kan vedtas i juni Farmer Flyforum 20 12-05-2005 18:22


All times are GMT +2. The time now is 13:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.