Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-12-2016, 15:57   #1
Sykkelthor
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: BGO
Posts: 155
Vin Reiseåret 2017

Jul og nyttår er tid for ettertanke bla bla bla.. La oss nå ikke dvele ved det som har vært, men heller se fremover! Inspirert av tråden for reiseåret 2016 startes herved tråden for reiseåret 2017! Hva er planene, hva ser folk mest frem til og hva ligger som en mørk sky på horisonten? (her i Bergen er det alltid skyer i horisonten) Hvem går for gull, hvem bytter allianse og hvem gir opp alt sammen og blir hjemme? Tråden innbyr selvsagt også til passelige mengder selvskryt over finurlige routinger, spenstige destinasjoner og kollektiv oppmuntring (og trøst?) for året som kommer.

Jeg tillater meg å starte, og egentlig hadde jeg tenkt å trappe ned på reisingen i 2017. Sånn sett passer det fint at jeg har 10 bookinger i MyFlightsApp, hvorav 8 skal kanselleres. Det som ikke er like fint er at de 8 bookingene skal erstattes med Travel Pass. De to gjenværende inngår i årets vinterferie til en øy i Thailand som jeg ikke kan uttale navnet på. Med 96 flyvninger så langt og 4 måneder igjen av kvalifiseringsperioden er EBD neste år rimelig garantert, men jeg er derimot litt spent på hvor langt jeg kommer på neste rekvalifisering i mai og juni mens jeg enda har Travel Pass. På hotellfronten har jeg nok netter hos Radisson til å rulle over til Concierge inn i 2019, så jeg prøver å finne noen steder å dra nytte av det, uten at jeg egentlig har klart å blinke meg ut noen passende destinasjoner enda.

I tillegg til ovennevnte har jeg som målsetning å få til en tur til Japan, skrive en trip report eller to og ironisk nok få litt mer kvalitetstid hjemme. Burde vel være overkommelige mål det, vel?

Så, hvem vil være nestemann?
Sykkelthor is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2016, 16:55   #2
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Reiseåret 2017

Kan følge opp her jeg!

2017 ser ut til å bli mye roligere på reisefronten enn på mange år. Delvis sykmeldt pga Bechterews, så begrenser seg selv. Har allerede passert 55k på opptjeningen for neste periode (ut Mai), men ser ut som jeg ikke vil få EBD neste år.

Behandlingsreise til Tyrkia i April/Mai, jobbtur i USA i Mai/Juni og noen småturer til Dublin, London, København er plottet inn og booket.

Time will show.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2016, 19:17   #3
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: Reiseåret 2017

Åh reiseåret 2017 er det godbiter. Først helgetur til Atlanta i februar - heldigvis er SAS Plus booket i utgangspunktet - nå som jeg har fått innvilga visum også Nord Korea i påska hvorav sistnevnte ble funnet ut at jeg skulle gjøre sammen med en på et julebord når vi var ganske bedugga - men hun holdt ord og blir med. Ellers lite annet planlagt foreløpig - blir kanskje noen innenrikslegger på kanskje et par konferanser og sånt. Vet ikke. Nytt selskap blir ihvertfall United innenriks (kun testa dem i first ICN-NRT på 5th freedom rute) og Air Koryo PEK-FNJ (?) ellers blir det vel å forsøke og fornye gullkortet mtp at jeg nå booker i SAS Plus by default på langlegger. Da skal det ikke så mye til om evt Plusgrade går igjennom. Reisefølget til Nord Korea ville ha tog på vei ut så vi kuttet oppholdet et natt så vi kunne ta toget ut. Litt må man drive kompromiss... Reisefølget er jo også interessert i å kunne bli gjesta inn i lounger så blir nok mye god drikke på turen.

Last edited by Hypern; 29-12-2016 at 19:19.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2016, 19:29   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Reiseåret 2017

Reiseåret 2017, ja...

Har vel ikke hatt færre reiser booket på denne tiden på mange år. Det er Las Vegas neste uke. Så er det en helg på Tenerife og en messe i Amsterdam i februar. En helg i Bristol på jobb.

Men det er det.

Skal rett og slett bruke starten av året til å komme meg i form igjen. Har uansett rekvalifisert til GGL og EBG med et halvt år igjen av opptjeningsperioden, så det er ikke noe å stresse etter heller.

Men har, som nevnt, noen småeksotiske plasser i ermet
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2016, 20:44   #5
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,672
Default Re: Reiseåret 2017

Hva det blir til i hele 2017 er umulig å si nå, men reiseåret starter i februar. Da slår vi til med en Asia spottetur for 2. året på rad. SAS står for de lengste turene. SVG-CPH-NRT og HKG-ARN-OSL-SVG i Plus. Vi skal i tillegg fly NRT-ICN med EastarJet lcc B738. Neste flight er den jeg gleder meg mest til. Da blir det ICN-TPE i China Airlines sin nydelig business class i B77W. Ferden går så videre til SIN i Scootbiz B789 før siste leg SIN-HKG blir med Singapore Airlines A380. Her må vi dessverre ikke snu oss for å se gardiner.

Hvem vet hva resten av året bringer? En skal da på sommerferie også, men det får vi ta etterthvert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2016, 20:59   #6
FQTV
EBG - QR Gold
 
FQTV's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,243
Default Re: Reiseåret 2017

2017 kommer til å bli det året reiselivet døde for min del.

4 år som bosatt i BKK avsluttes i skrivende stund i loungen på CPH mens stuerne laster om flyttelasset som er på vei til Bergen.

Ny kontrakt med 53% mindre lønn enn 2015 + skatten hoppet fra 10% til 40%. Netto redusert til "nothing left".

Ironisk nok får jeg 2 mnd mer fri i året men hva hjelper det når penga er borte vekk.

Så ingenting booket.
QR sin Platinum vil ikke bli opprettholdt. EK er allerede degradert til sølv og EBG står for fall.

Eneste jeg tenker å få gjort er en Tsjernobyl tur i mai/juni. Ellers blir 2017 å mimre om hvordan det gode livet var. Bare synd at SSD min tok kvelden og jeg mest sannsynlig har mistet 10 år med bilder inkl to DPRK turer så jeg kan ikke mimre til bilder heller

Hvor er Hamar og Lotto'en når du trenger dem????

Dystre hilsener fra Ex-FQTV - Grounded and miserable


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere.

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2016, 22:51   #7
ln-bre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Sola
Posts: 247
Default Re: Reiseåret 2017

Forventer at 2017 blir omtrent som 2016 i fht antall reiser- ca 70 flyturer.
Året starter med en helgetur i januar til Athen (bonustur) med samboeren.
I vinterferien drar vi med barna til Liberia i Costa Rica via Houston. Blir også en dagstur fra CR til Nicaragua.
Satser også på en interkontinental langhelg til høsten (frister med Cape Town eller Bogota, men utelukker ikke NYC). I tillegg blir det minst tre turer til Trondheim og kanskje en sommertur til Nord-Norge eller Svalbard.
Med jobben forventer jeg 15-20 turer til Oslo, 5-10 turer til andre steder i Norge, en eller to Europa-turer og kanskje en interkontinental tur.
EBG er allerede sikret for inneværende periode. Tror det går greit å beholde status også i neste periode.
ln-bre is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2016, 23:07   #8
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: Reiseåret 2017

Etter å ha reist i overkant av 100 flyvninger i året med ca 10 årlige IC reiser er jeg blitt alt for glad i det å fly, sånn bokstavlig talt. Reiseåret 2017 vil derfor bli preget av at det er tid for å realisere barndomsdrømmen. Det blir færre reiser som PAX men flere som PIC, det er på tide å komme seg fra 1D til 0B

Ny daglig leder er ansatt i selskapet og jeg har trappet ned til og prøve å være passiv eier. Har mine tvil til hvordan akkurat det vil gå, men time will show. ATPL-teori står for tur og forhåpentligvis så løses CPL sertifikat og MCC kurs fullføres i løpet av neste år, og drømmen om å være "ordentlig" pilot kommer et steg nærmere.

De resterende reisene, ca 40 flyvninger tenker jeg, som passasjer vil stort sett bli fra KEF til SVG via OSL eller CPH. Forhåpentligvis klarer jeg å snike inn en tur til Japan i løpet av sommeren men det er maks tenker jeg.
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2016, 23:10   #9
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Reiseåret 2017

Det som står på planen per nå er en jobbtur til Stockholm i begynnelsen av februar, tre ukers ferie i Sør-Afrika i mars med et tre dagers stopp i Dubai på returen og langweekend i New York til høsten.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2016, 11:54   #10
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Reiseåret 2017

2017 blir vel antakelig relativt normalt, om enn rolig på jobbfronten. Diverse turer til hovedstaden i første kvartal er vel det eneste jobbrelaterte som er sikkert.

På privatfronten er det litt mer fastsatt. Julebordet i Seattle er første ordnentlige tur, der jeg fant ut at det jo kunne kobles med en svipptur innom Vegas, siden det er rett ved siden av.. Deretter blir det en uke i Dublin i begynnelsen av april og en uke i Vegas igjen i mai. Diverse helgeturer rundt om er også booket. Totalt sett blir det tydeligvis et hektisk første halvår i hvert fall.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2016, 13:19   #11
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Reiseåret 2017

For meg blir det et lite skift fra det vante i 2017. De siste 5 årene har jeg flydd 3-4 ganger årlig til Dublin siden foreldrene mine bodde der, men de flyttet hjem igjen i sommer.

Jeg starter trolig reiseåret med en kort helg i CPH i januar, må utnytte Hilton gullkortet før det forsvinner 31. mars. I påsken er planen å ta en Italia-tur. Neste års CT tur er booket med SAS i business direkte til Miami i juli med en plan om å fly videre til Karibien og bo på en herlig Sandals resort. Men madammen har endelig begynt å få lyst å reise til Thailand der ingen av oss har vært, så tar en vurdering utover vinteren om vi finner bonusbilletter østover istedenfor.

Ellers blir det en ukes tur til La Manga senere i sommerferien og en langhelg i Europa et sted på høsten, plus kanskje et par andre småturer som dukker opp. Alt i privat regi, og det aller meste med SAS.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2016, 19:21   #12
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Reiseåret 2017

Det har med årene dukket opp flere og flere obligatoriske turer; Ferielangturen i februar/mars eller oktober/november. Her snakker vi langreise som Uniten, Australia eller Karibia. Eller Østen. Ikke ordentlig ferie da, siden det stort sett går i avspasserte timer...
NIce, franske riviera, Monaco og snartur til Alassio i Italia i forbindelse med F1 der nede i mai/juni.
Årlig tur med den gamle. Forskjellig sted hvert år stort sett, men alltid steder der jeg er kjent. April/mai.
Målgang i TdF.
Barcelona/Ibiza/nye steder i Spania i September.
Julebordtur med jobb til billig østblokkland. Sent november.
Pinnekjøttlag i Nice. Primo Desember.

Innimellom der dukker det gjerne opp litt Storbrittannia, noen nye destinasjoner i Europa. Ønsker meg en tur helt nordvest i USA for sjømat og natur og forhåpentligvis blir det en bonustur i F med AF somewhere.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2016, 20:18   #13
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Reiseåret 2017

Flying start i januar med blanding av jobb og feriereiser
Første uke BGO - OSL - DUS - CPH - BGO (SK Plus)
Andre uke BGO - TFS - BGO (Apollo/SK charter plus)
Tredje uke BGO - OSL - CPH - PEK - PUS (SK Plus/Plus/C, OZ Eco)
Fjerde uke PUS - PEK - CPH - BGO (CA C, SK C/Plus)

Februar og videre: aner ikke :-) bortsett fra ca ukentlig BGO - OSL - BGO
Rland is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2016, 20:32   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Reiseåret 2017

Tja, siden man starter 2017 uten jobb så blir det i det minste ingen planlagt jobbreiser Men antallet var 0 i 2016 uansett

På privaten er det alpetur til Lech med familien, så da blir det SAS t/r OSL-ZRH. Eneste som er booket. Så skal jeg i et bryllup i nærheten av Malaga i mai, men sliter å finne flybilletter til tider som passer meg. Og ikke umulig det er et UDL knyttet til samme bryllup. Blir vel også trolig en blåtur med gutta til høsten. Men ellers er det lite konkret og lite planlagt, men noe dukker vel opp. Kanskje også en tur til Bergen for sykkel VM


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2016, 20:34   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Reiseåret 2017

Njææ .. regner med at det blir omtrent som vanlig. Starter stille og rolig om en uke med en tur med en Delta A321 til Fort Lauderdale fulgt av en tur på bølgan blå. Deretter trolig Southwest hjem.

I februar blir det KLM til Oslo fulgt av den vanlige kombinasjonen SK/WF til Mosjøen. Så blir det Paris, Oslo og London (med SAS) før kursen settes hjemover - trolig med Virgin.

Blir trolig nok en tur til Mosjøen før sommerferien, og i september blir det en tur til London.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2016, 23:59   #16
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: Reiseåret 2017

Ikke så mye jobbturer booket foreløpig bortsett fra noen messer i Frankfurt og Geneve. Det kommer etterhvert trolig turer til Cardiff, Munchen, Zurich, Amsterdam, Madrid og trolig en tur til Cape Town også i år. Blir spennende å se om noen av de gamle traverne kan matche Emirates og Qatar sine priser denne gangen.

Påsken blir i Hamburg og en tur til Spania i sommer er allerede i boks. Samt Mosjøen og Atlanta.

Jeg har også en CT jeg må gjøre kål på i løpet av året, og det skal jo helst være litt valuta for pengene og ikke en OSL-SVG til halv pris da
view is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2016, 00:28   #17
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Reiseåret 2017

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Åh reiseåret 2017 er det godbiter. Først helgetur til Atlanta i februar - heldigvis er SAS Plus booket i utgangspunktet - nå som jeg har fått innvilga visum også Nord Korea i påska hvorav sistnevnte ble funnet ut at jeg skulle gjøre sammen med en på et julebord når vi var ganske bedugga - men hun holdt ord og blir med. Ellers lite annet planlagt foreløpig - blir kanskje noen innenrikslegger på kanskje et par konferanser og sånt. Vet ikke. Nytt selskap blir ihvertfall United innenriks (kun testa dem i first ICN-NRT på 5th freedom rute) og Air Koryo PEK-FNJ (?) ellers blir det vel å forsøke og fornye gullkortet mtp at jeg nå booker i SAS Plus by default på langlegger. Da skal det ikke så mye til om evt Plusgrade går igjennom. Reisefølget til Nord Korea ville ha tog på vei ut så vi kuttet oppholdet et natt så vi kunne ta toget ut. Litt må man drive kompromiss... Reisefølget er jo også interessert i å kunne bli gjesta inn i lounger så blir nok mye god drikke på turen.
LOL du måtte få noen berusa for å bli med til DPRK Sier litt om destinasjonen... Skal forresten skrive bachlor om Turisme til Nord Korea nå i vår semesteret...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2016, 01:24   #18
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: Reiseåret 2017

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
LOL du måtte få noen berusa for å bli med til DPRK Sier litt om destinasjonen... Skal forresten skrive bachlor om Turisme til Nord Korea nå i vår semesteret...
Altså jeg gav ingen drikke. Hun påkostet det selv.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2016, 12:29   #19
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Reiseåret 2017

Ingenting er som en ren A4-kalender som skal fylles opp med ferie og reiser!

Som beskrevet over her, det blir etter hvert en del "faste poster". Og etter jobbytte med slutt på turnusfri er det begrenset hvor mye man kan få reist. Jeg liker å være på destinasjonen en stund når jeg først reiser.

Kalenderen kom til nytte når jeg får avreise 17. mai med DYs Dreamliner til Malaga. Retur fra Lisboa 1,5 uke etter, og så TAP mellom byene. Har vært i begge byer før å de er to skikkelige favorittbyer. Malaga med sin avslappende atmosfære og gode klima. Lisboa med sin litt falleferdige sjarm og grandiose historie, kombinert med norsk klippfisk og gode viner.

Den årlige hovedavslappingsferien til Varna, Hotel Odessos og Bar Cubo skal også spikres. Kombinasjonen av kul atmosfære, ekstremt gunstig prisnivå og hyggelige folk, og etter hvert også noen bekjentskaper, er noe som ikke kan droppes i år heller. Men hadde nok valgt juni foran august om det ikke var for at det ble for tett opp til mai-turen.

Så snakker min whiskyvenn om en ny whiskytur til Skottland, så da blir det det - men håper han gir seg på mai, og at vi heller mot september, som de to siste årene. Potensielt øvrig reisefølge velger seg også september for Skottland.

Da er heldigvis 4-7 dager som ikke er booket. Det er veldig OK å ha noe som kan være ledig for gode tilbud. Her er det mest interessant å satse på et sted jeg ikke har vært før. Føler jeg begynner å bli litt vel satt i reisemålene mine, men må vel innrømme at eventyrlysten er litt mindre enn før.

Last edited by AirbusTrond; 31-12-2016 at 12:33.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2016, 17:42   #20
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Reiseåret 2017

Om jeg ikke blir permittert/oppsagt i løpet av neste år blir det garantert en del turer frem og tilbake fra Skottlands vestkyst til skuta (jobb) som er godt tjoret fast sør for Haugesund.
Ellers er Seattleturen med noen dager i LA først i slutten av januar spikret. Lurer også på å ta en tur til MIA og SXM for spotting til våren, ellers er det ikke så veldig mye som er spikret, se hva man pluselig finner på.
RJon is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reiseåret 2018 Someone Småprat 53 13-01-2019 08:06
Reiseåret 2017 fluxie Småprat 45 15-01-2018 17:42
Reiseåret 2015 RJon Småprat 60 22-01-2016 19:36
Reiseåret 2016 Hypern Småprat 21 18-01-2016 14:38
Reiseåret 2014 Star Flyer Småprat 76 22-02-2015 14:58


All times are GMT +2. The time now is 02:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.