Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-01-2019, 09:00   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

OBB 19 Qatar Airways kjøper 5% av China Southern

Riktignok en liten post, men Qatar fortsetter å kjøpe seg inn i flyselskaper rundt omkring og har nå tatt en eierandel på 5% i China Southern

https://www.forbes.com/sites/dominic.../#4e8818c84757

Quote:
Qatar Airways has taken a 5% stake in China Southern Airlines, the largest airline in China, in a potentially significant new development for the Gulf airline’s global investment strategy.
Old 04-01-2019, 09:30   #2
SudCaravelle
ScanFlyer Dusty

SudCaravelle's Avatar

Default Re: Qatar Airways kjøper 5% av China Southern

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Riktignok en liten post, men Qatar fortsetter å kjøpe seg inn i flyselskaper rundt omkring og har nå tatt en eierandel på 5% i China Southern

https://www.forbes.com/sites/dominic.../#4e8818c84757
Jeg skjønner ikke poenget med denne små-shoppingen? De vil vel ikke ha noen innvirkning på driften eller markedet, og det er vel ikke eb ren investering heller?

Er det ikke denne små-shoppingen som også vippet Etihad av pinnnen?
Old 04-01-2019, 09:43   #3
OttoL
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg skjønner ikke poenget med denne små-shoppingen? De vil vel ikke ha noen innvirkning på driften eller markedet, og det er vel ikke eb ren investering heller?

Er det ikke denne små-shoppingen som også vippet Etihad av pinnnen?
Etihad var vel oppe i 29% hos Air Berlin, 49 prosent i Alitalia og 75 i Alitalia sitt bonusprogram. I tillegg var de vel inne på 1/3 av eiersiden i Etihad Regional. Sikkert andre bommerter også, uten at jeg husker det i farten.

Sånn apropos:
https://www.qatarairways.com/en/offe...ID=SMALL191940
Quote:
We are about to share something new and exciting.
Selv om det står under offers så ser dette mer ut som en nedtelling til at QR forlater Oneworld enn nedtelling til tilbud.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2019, 10:28   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Nei, jeg skjønner ikke helt logikken, men er en form for å kunne kjøpe seg til samarbeid, samt investere

Etihad var en annen case, de kjøpte seg jo opp med langt større eierandeler og gikk inn med ymse forpliktelser. Og gjerne i selskaper som gikk dårlig
Old 04-01-2019, 11:38   #5
Jens W
ScanFlyer Crusty

Jens W's Avatar

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Selv om det står under offers så ser dette mer ut som en nedtelling til at QR forlater Oneworld enn nedtelling til tilbud.
Kjøper ikke helt den logikken.
Men animasjonen var veldig asiatisk, så jeg holder en knapp på det de skal finne på noe sprell østover.
Old 04-01-2019, 13:35   #6
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Etihad var vel oppe i 29% hos Air Berlin, 49 prosent i Alitalia og 75 i Alitalia sitt bonusprogram. I tillegg var de vel inne på 1/3 av eiersiden i Etihad Regional. Sikkert andre bommerter også, uten at jeg husker det i farten.

Sånn apropos:
https://www.qatarairways.com/en/offe...ID=SMALL191940
Forskjellen mellom QR og EY er klart og enkelt.

EY kjöpte de maximal mulige andeler i AB og AZ. Begge selskaper slet i langt tid med underskudd og fikk forlenget livstid via EY, men ble ikke restrukturert. Da man begynte dette i AB, ble det altfor sent, faktisk skulle man ha started med dette i Desember 2011 og full finansielt innsats. Da ville man kanskje har hatt litt andre utfall. Men fokuss ble heile tida å feede AUH hub til EY.

QR går en litt annen vei. De kjøper andeler i selskaper uten a fokussere deres strategi pa QR sitt hub. CZ er en av de største selskaper ut i verden, med en enormt potensjal. Man la nylig frem en ambisjonert vekstplan som kan virke på oss i Europa nesten sinn-syk. En flåte på 2000 fly. Snart kommer den nye flypass i Peking og dette betyr at CY får gå over til en splitter nye flyplass og en av de største bremsekloss i vekst-ambisjoner blir fjernet. Jeg anser dette investment som en meget smart satsing av olje-dollars.
Old 04-01-2019, 23:41   #7
AlexanderDGL
ScanFlyer Blue

AlexanderDGL's Avatar

Litt digresjon, men ganske sikker på at jeg så China Southern reklame bak på en buss i Trondheim i går!
AlexanderDGL is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2019, 07:37   #8
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Forskjellen mellom QR og EY er klart og enkelt.

EY kjöpte de maximal mulige andeler i AB og AZ. Begge selskaper slet i langt tid med underskudd og fikk forlenget livstid via EY, men ble ikke restrukturert. Da man begynte dette i AB, ble det altfor sent, faktisk skulle man ha started med dette i Desember 2011 og full finansielt innsats. Da ville man kanskje har hatt litt andre utfall. Men fokuss ble heile tida å feede AUH hub til EY.

QR går en litt annen vei. De kjøper andeler i selskaper uten a fokussere deres strategi pa QR sitt hub. CZ er en av de største selskaper ut i verden, med en enormt potensjal. Man la nylig frem en ambisjonert vekstplan som kan virke på oss i Europa nesten sinn-syk. En flåte på 2000 fly. Snart kommer den nye flypass i Peking og dette betyr at CY får gå over til en splitter nye flyplass og en av de største bremsekloss i vekst-ambisjoner blir fjernet. Jeg anser dette investment som en meget smart satsing av olje-dollars.
Enig, til og med oss amatører ser at det er forskjell Qatar som investerer i "små" andeler i store, ledende, veldrevne selskaper i egen eller tett på egen allianse, og Etihad som investerer "all in" i tilsynelatende vilkårlige og dårlig drevne selskaper. Det eneste unntaket som bekrefter regelen er vel Qatars investering i Italia (Air Italy).
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2019, 08:01   #9
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by AlexanderDGL View Post
Litt digresjon, men ganske sikker på at jeg så China Southern reklame bak på en buss i Trondheim i går!
Ja, det gjorde du nok. Har stussa på at dei gidd å bruke pengar på det her.

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules